Clyde Beamer
Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Λυκείου (Διαγώνισμα)
Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Λυκείου (Διαγώνισμα)
ΚΕΙΜΕΝΟ
Πώς γεννιέται η
ξενοφοβία
«Μέσα από την ξενοφοβία
εκδηλώνεται ο φόβος για όποιον είναι διαφορετικός από μας όχι μόνο στη φυσική
του μορφή, αλλά και στην κουλτούρα, τη θρησκεία ή τους τρόπους ζωής. Τα
χαρακτηριστικά του άλλου, ωστόσο, είναι μόνον ένα πρόσχημα, για να μπορούμε να
προβάλλουμε πάνω του τις δικές μας αγωνίες. Απορρίπτοντας τον άλλον για το ένα
ή το ένα άλλο χαρακτηριστικό του, η ξενοφοβία θέτει σε κίνηση μια δυναμική η
οποία φτάνει ακόμα και να αρνείται την ανθρωπιά του άλλου, χαρακτηρίζοντάς τον
μη ανθρώπινο, επειδή είναι διαφορετικός από μας. Η απανθρωποποίηση του άλλου
είναι μια από τις χειρότερες συνέπειες της ξενοφοβίας. Για τον ξενόφοβο γίνεται
αδύνατο να ζήσει μαζί με τους άλλους, απέναντι στους οποίους λειτουργεί ένα
αληθινό ταμπού. Οι άλλοι γίνονται αντιληπτοί ως ακάθαρτοι. Η παρουσία τους
απειλεί την καθαρότητα μιας εξιδανικευμένης κοινότητας, η οποία επομένως πρέπει
και να προστατευτεί. Με αυτόν τον τρόπο γεννιέται ο απόλυτος ξένος, που γίνεται
παγκόσμια απειλή απέναντι στην οποία πρέπει να αμυνθούμε. Ωθούμενος ως τις
ακραίες συνέπειές του, ένας τέτοιος συλλογισμός παράγει τον ρατσισμό, δηλαδή
την πιο ακραία μορφή της ξενοφοβίας. Φυσικά, όποιος είναι ξενόφοβος κινείται
πάντοτε σε ένα γενικό επίπεδο, στιγματίζοντας μιαν ολόκληρη κοινότητα, έστω και
αν σε προσωπικό επίπεδο θα έχει έναν άραβα ή ρουμάνο φίλο, για να τον
επιδεικνύει απορρίπτοντας κάθε κατηγορία για ξενοφοβία εναντίον του ιδίου.
Η αύξηση της ξενοφοβίας είναι μια
ανησυχητική ένδειξη για την κοινωνία μας. Βέβαια, αν εξετάσουμε το ζήτημα σε
μιαν ιστορική προοπτική, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι η ιστορία του κόσμου
κυριαρχήθηκε συχνά από την απόρριψη των άλλων, των "βαρβάρων", των
διαφορετικών. Στο παρελθόν υπήρξαν πολύ χειρότερες καταστάσεις από τις
σημερινές, όπως, για παράδειγμα, εκείνες που γεννήθηκαν από τη μεταχείριση των
δούλων και από την αποικιοκρατία. Σήμερα ωστόσο, έπειτα από μια μακρά περίοδο
κατά την οποία η ξενοφοβία φαινόταν βαθμιαία να υποχωρεί, μου φαίνεται ότι
επιστρέφει και μας γυρίζει πίσω στη βαρβαρότητα.
Για να κατανοήσουμε τις αιτίες
αυτής της εξέλιξης, πρέπει να πάρουμε υπόψη μας ότι ζούμε σε μια κοινωνία πιο
ανοιχτή και πιο κινητική, στην οποία οι επαφές ανάμεσα σε διαφορετικούς
πληθυσμούς είναι πιο εύκολες και αυξάνονται διαρκώς. Είναι μια κατάσταση που
παράγει αντιφατικές συνέπειες. Πλάι στο άνοιγμα και στη διαθεσιμότητα
εκδηλώνεται και η επίταση της ανησυχίας, που τροφοδοτεί την απόρριψη των άλλων.
Όταν όμως αντιμετωπίζεται εχθρικά και απορρίπτεται μια ολόκληρη κοινότητα,
καταλήγει να αναδιπλώνεται στον εαυτό της και να βυθίζεται στη μνησικακία. Η
ξενοφοβία, βέβαια, γεννιέται και από μια κρίση ταυτότητας, αλλά δεν ενισχύουμε
την ταυτότητά μας καταπολεμώντας όποιον είναι διαφορετικός. Αντίθετα, η
επίγνωση της ταυτότητάς μας μεγαλώνει μέσα από το διάλογο με τον άλλον που
διαφέρει από μας. Σε κάθε περίπτωση, είναι αλήθεια ότι η ξενοφοβία γεννιέται
όταν μια ταυτότητα αισθάνεται ότι κινδυνεύει από απειλές που δεν είναι άμεσα
αναγνωρίσιμες.
Θανάσης Γιαλκέτσης, Δημοσιογράφος
Α. Να γράψετε την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120
λέξεις) [Μονάδες 25]
Β1. Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 80 έως 100 λέξεων το περιεχόμενο
του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου: «Όταν όμως αντιμετωπίζεται εχθρικά και
απορρίπτεται μια ολόκληρη κοινότητα, καταλήγει να αναδιπλώνεται στον εαυτό της
και να βυθίζεται στη μνησικακία.
[Μονάδες 10]
Β2. Να γράψετε ένα α ν τ ώ
ν υ μ ο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις:
απόρριψη, επίταση, βαθμιαία, ενισχύουμε,
επίγνωση
[Μονάδες 5]
Β3. Να γράψετε ένα σ υ ν ώ ν υ μ ο για καθεμιά από τις παρακάτω
λέξεις:
πρόσχημα, υποχωρεί, αντιφατικές,
συνέπειες, κουλτούρα
[Μονάδες 5]
Β4. Να αναγνωριστεί το είδος της σύνταξης (ενεργητική / παθητική)
και να μετατραπεί στο αντίθετό της.
«Η παρουσία τους απειλεί την
καθαρότητα μιας εξιδανικευμένης κοινότητας...»
[Μονάδες 5]
Γ. Σε άρθρο που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να
αναφερθείτε στις γενεσιουργές αιτίες του ρατσισμού. (500-600 λέξεις)
[Μονάδες 50]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου