Charles Marie Lhuillier
Τράπεζα
Θεμάτων: Ιστορία Β΄ Λυκείου [Απαντήσεις Θεμάτων: 16655, 16656, 16657, 16658]
ΘΕΜΑ
1
1.α.
(1)
Να αντιστοιχίσετε τα δεδομένα της στήλης Α με εκείνα της στήλης Β. Δύο στοιχεία
της στήλης Β περισσεύουν.
Α
1. Ιουστινιάνης
2. Θεοδώρα
3. Καθολική Εκκλησία
4. Ένδοξη Επανάσταση
5. Κωνσταντίνος ΣΤ΄ και Ειρήνη
B
α. Σύνοδος του Τρέντο
β. Συνταγματική Μοναρχία
γ. Αυτοκρατορία της Νίκαιας
δ. Μάχη του Κλειδίου
ε. Οριστική αναστήλωση των εικόνων
στ. Άλωση της Κωνσταντινούπολης από
τους Οθωμανούς
ζ. Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος
(μονάδες 5)
1 = στ (Ιουστινιάνης = Άλωση
της Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς)
2 = ε
(Θεοδώρα = Οριστική αναστήλωση των εικόνων)
3 = α (Καθολική
Εκκλησία = Σύνοδος του Τρέντο)
4 = β (Ένδοξη
Επανάσταση = Συνταγματική Μοναρχία)
5 = ζ (Κωνσταντίνος ΣΤ΄ και
Ειρήνη = Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος)
(2)
Να βάλετε στη σωστή χρονολογική σειρά τα ακόλουθα ιστορικά γεγονότα, αρχίζοντας
από τα αρχαιότερα:
1. Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους
Οθωμανούς
2. Σύνοδος Φερράρας-Φλωρεντίας
3. Διανομή της Ρωμανίας
4. Πτώση της Βαστίλλης
5. Μάχη της Άγκυρας
(μονάδες 5)
1ο Διανομή της Ρωμανίας
[Μάρτιος 1204]
2ο Μάχη της
Άγκυρας [1402]
3ο Σύνοδος
Φερράρας-Φλωρεντίας [1438-1439]
4ο Άλωση της
Κωνσταντινούπολης από τους Οθωμανούς [29 Μαΐου 1453]
5ο Πτώση της Βαστίλλης
[14 Ιουλίου 1789]
1.β.
Να αποδώσετε το περιεχόμενο των ιστορικών όρων: τελετή της περιβολής, δυνατοί. (μονάδες 8+7=15)
τελετή της περιβολής: Οι ιεραρχικά ανώτεροι άρχοντες
παραχωρούσαν σε άλλους ευνοούμενους υποτελείς τους (βασάλους) εκτάσεις γης, για
τις οποίες απαιτούσαν ως αντάλλαγμα πίστη, υποτέλεια και διάφορες υπηρεσίες,
ενώ ανέλαβαν την υποχρέωση να τους παρέχουν προστασία και κάθε είδους βοήθεια.
Η γη που παραχωρούνταν ονομαζόταν φέουδο και από τη λέξη αυτή ολόκληρη η
ευρωπαϊκή μεσαιωνική κοινωνία αποκλήθηκε φεουδαρχική και οι άρχοντές της
φεουδάρχες. Η επίσημη αναγνώριση ενός άρχοντα ως υποτελούς ενός άλλου
ισχυρότερου άρχοντα γινόταν με τη λεγόμενη τελετή της περιβολής. Η παραμέληση
των υποχρεώσεων εκ μέρους των υποτελών συνεπαγόταν την αφαίρεση του φέουδου.
δυνατοί: Τη μεγαλύτερη οικονομική δύναμη
κατέχουν, ωστόσο, οι δυνατοί, οι μεγάλοι γαιοκτήμονες, οι οποίοι ζουν, συχνά,
κάπως απόμερα από το χωριό. Από αυτούς υφίστανται ασφυκτική πίεση οι αγροτικές
κοινότητες και ο δήμος, και περιέρχονται σταδιακά υπό την κηδεμονία και
προστασία τους.
ΘΕΜΑ
2
2.α.
Ποια ήταν η εσωτερική πολιτική του αυτοκράτορα της Νίκαιας Ιωάννη Βατάτζη; (μονάδες 13)
Εξίσου σημαντικά υπήρξαν τα επιτεύγματα
του Ιωάννη Βατάτζη στο χώρο της εσωτερικής πολιτικής. Ο Βατάτζης προσπάθησε να
πατάξει τις καταχρήσεις στη διοίκηση και ίδρυσε πολλά φιλανθρωπικά ιδρύματα,
για να απαλύνει την ένδεια και τα βάρη των φτωχών. Εξάλλου, με τη δημιουργία
στρατιωτικών κτημάτων εξασφάλισε ένα αποτελεσματικό σύστημα άμυνας των
ανατολικών συνόρων του.
Στο πλαίσιο του οικονομικού
προγράμματος του ο Ιωάννης Βατάτζης απέδωσε ιδιαίτερη σημασία στην ανόρθωση της
αγροτικής οικονομίας. Στόχος της οικονομικής πολιτικής του ήταν η αυτάρκεια και
γι αυτό απαγόρευσε την εισαγωγή ειδών πολυτελείας από τις ιταλικές πόλεις.
2.β.
Πώς δόθηκε η αφορμή για την αντίδραση του Λουθήρου κατά του Πάπα; (μονάδες 12)
Η αντίδραση στις αδυναμίες της
Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας εκδηλωνόταν περισσότερο στις γερμανικές χώρες. Στον πληθυσμό
προκαλούσε μεγάλη δυσαρέσκεια η οικονομική επιβάρυνση που υφίστατο από την
Εκκλησία με σκοπό την ανέγερση μεγαλοπρεπών οικοδομημάτων στη Ρώμη. Στη λαϊκή
αυτή δυσαρέσκεια πρέπει να προσθέσουμε και την προσπάθεια των Γερμανών ηγεμόνων
να απαλλαγούν από την παπική επιρροή και την επικυριαρχία του αυτοκράτορα.
Η
αφορμή δόθηκε το 1515, όταν ο
πάπας Λέων Γ έδωσε την άδεια για μαζική έκδοση και πώληση εγγράφων άφεσης
αμαρτιών (συγχωροχαρτιών). Ο εμπορευματοποιημένος τρόπος διάθεσης τους από τον
μοναχό Τέτζελ στη Γερμανία και η διακήρυξή του ότι «μόλις ακουστεί ο ήχος από
τα χρήματα που πληρώνονται για το συγχωροχάρτι, οι ψυχές μεταπηδούν από το
Καθαρτήριο στον Παράδεισο», προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του γερμανού
μοναχού και θεολόγου Μαρτίνου Λουθήρου.
ΘΕΜΑ
1
1.α.
(1)
Να αντιστοιχίσετε τα δεδομένα της στήλης Α με εκείνα της στήλης Β. Δύο στοιχεία
της στήλης Β περισσεύουν.
Α
1. Βασίλειος Β΄ Μακεδών
2. Νικηφόρος Α΄
3. Νικηφόρος Φωκάς
4. Δάντης
5. Ειρήνη της Αυγούστας
Β
α. Ήττα από τον Κρούμο
β. Δ΄ Σταυροφορία
γ. Αναγνώριση της νομιμότητας του
Λουθηρανισμού
δ. Οριστικός εκχριστιανισμός των Ρώσων
ε. Ανακάλυψη της τυπογραφίας
στ. Επίσκοπος Κρεμόνας Λιουτπράνδος
ζ. Πρόδρομος του Ανθρωπισμού
(μονάδες 5)
1 = δ (Βασίλειος Β΄ Μακεδών = Οριστικός
εκχριστιανισμός των Ρώσων)
2 = α (Νικηφόρος Α΄ = Ήττα από τον
Κρούμο)
3 = στ (Νικηφόρος Φωκάς = Επίσκοπος
Κρεμόνας Λιουτπράνδος)
4 = ζ (Δάντης = Πρόδρομος του
Ανθρωπισμού)
5 = γ (Ειρήνη της Αυγούστας =
Αναγνώριση της νομιμότητας του Λουθηρανισμού)
(2)
Να βάλετε στη σωστή χρονολογική σειρά τα ακόλουθα ιστορικά γεγονότα, αρχίζοντας
από τα αρχαιότερα:
1. Μάχη του Κλειδίου
2. Διακήρυξη της Αμερικανικής
Ανεξαρτησίας
3. Τέταρτη Σταυροφορία
4. Ανακάλυψη της Αμερικής από τον
Κολόμβο
5. Σύνοδος Φερράρας-Φλωρεντίας
(μονάδες 5)
1ο Μάχη του Κλειδίου [1014]
2ο Τέταρτη Σταυροφορία [1203-1204]
3ο Σύνοδος Φερράρας-Φλωρεντίας
[1438-1439]
4ο Ανακάλυψη της Αμερικής από τον
Κολόμβο [1492]
5ο Διακήρυξη της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας
[4 Ιουλίου 1776]
1.β.
Να αποδώσετε το περιεχόμενο των ιστορικών όρων: τελετή της περιβολής,
φυσιοκράτες.
(μονάδες 8+7=15)
τελετή
της περιβολής: Οι
ιεραρχικά ανώτεροι άρχοντες παραχωρούσαν σε άλλους ευνοούμενους υποτελείς τους
(βασάλους) εκτάσεις γης, για τις οποίες απαιτούσαν ως αντάλλαγμα πίστη,
υποτέλεια και διάφορες υπηρεσίες, ενώ ανέλαβαν την υποχρέωση να τους παρέχουν
προστασία και κάθε είδους βοήθεια. Η γη που παραχωρούνταν ονομαζόταν φέουδο και
από τη λέξη αυτή ολόκληρη η ευρωπαϊκή μεσαιωνική κοινωνία αποκλήθηκε
φεουδαρχική και οι άρχοντές της φεουδάρχες. Η επίσημη αναγνώριση ενός άρχοντα
ως υποτελούς ενός άλλου ισχυρότερου άρχοντα γινόταν με τη λεγόμενη τελετή της
περιβολής. Η παραμέληση των υποχρεώσεων εκ μέρους των υποτελών συνεπαγόταν την
αφαίρεση του φέουδου.
φυσιοκράτες: Εναντίον της οικονομικής αυτής
αντίληψης του μερκαντιλισμού στρέφονται οι οικονομολόγοι που ονομάζονται
φυσιοκράτες και οι οπαδοί της φιλελεύθερης οικονομίας. Σύμφωνα με τους
φυσιοκράτες, που θεωρούσαν τη γεωργία ως βασική πηγή πλούτου, έπρεπε να
εφαρμοστούν και στην οικονομία οι νόμοι της φύσης, που δεν εμποδίζουν την
ελεύθερη οικονομική δραστηριότητα. Οι σπουδαιότεροι φυσιοκράτες ήταν ο Κεναί
(1694-1774), ο Γκουρναί (1712-1759) και ο Τυργκό (1727-1781). Είναι φανερό ότι
ο αγροτικός χαρακτήρας της γαλλικής οικονομίας επηρέασε τους Γάλλους αυτούς
οικονομολόγους στη διαμόρφωση της οικονομικής τους αντίληψης.
ΘΕΜΑ
2
2.α.
Ποια στοιχεία φανερώνουν τη στρατιωτικοποίηση της βυζαντινής κοινωνίας από τα
μέσα του 7ου ως τα μέσα του 9ου αι. μ. Χ.; (μονάδες 12)
Από τα μέσα του 7ου ως τα μέσα του 9ου
αι. το Βυζάντιο διέρχεται μια περίοδο κρίσης, η οποία χαρακτηρίζεται από την
έντονη κοινωνική παρουσία του στρατού. Η στρατιωτικοποίηση της μεσοβυζαντινής
κοινωνίας εκφράζεται με την εμφάνιση των οικογενειακών επωνύμων και την
οικοδόμηση πολλών κάστρων. Τα επώνυμα προσδιορίζουν, σχεδόν αποκλειστικά,
στρατιωτικές αριστοκρατικές οικογένειες, ενώ τα κτισμένα σε δυσπρόσιτες
περιοχές οχυρά κάστρα αντικαθιστούν τις πόλεις που παρακμάζουν. Στοιχείο
στρατιωτικοποίησης, αλλά και ένδειξη εδραίωσης της βυζαντινής κυριαρχίας
αποτελεί και η βαθμιαία επέκταση του δικτύου των θεμάτων με τη διχοτόμηση
παλαιότερων μεγάλων θεμάτων (Μ. Ασία) ή τη δημιουργία νέων (Βαλκανική). Με τη
δημιουργία ναυτικών θεμάτων η αυτοκρατορία κατόρθωσε να θωρακίσει τις παράλιες
περιοχές, αλλού σε μικρότερο και αλλού σε μεγαλύτερο βάθος.
Ιδιαίτερες δυσχέρειες αντιμετώπιζε η
αυτοκρατορία στις ευρωπαϊκές επαρχίες της, όπου είχαν εγκατασταθεί πολλοί
σλαβικοί πληθυσμοί. Το Βυζαντινό κράτος, για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα,
εφάρμοσε μια συγκροτημένη εποικιστική πολιτική: πολλοί Σλάβοι μεταφέρθηκαν από
τις σκλαβηνίες των Βαλκανίων σε περιοχές της Μ. Ασίας και, αντίστροφα, πολλοί
μικρασιατικοί πληθυσμοί μετακινήθηκαν και εγκαταστάθηκαν κατά την περίοδο αυτή
στις σκλαβηνίες της Θράκης, της Μακεδονίας και της Νότιας Ελλάδας. Από τα τέλη
του 8ου αι. οι Σλάβοι άρχισαν να ενσωματώνονται στη βυζαντινή κοινωνία και
σταδιακά να αφομοιώνονται.
2.β.
Με ποιες ενέργειες ο Λούθηρος εξεδήλωσε την αντίδρασή του προς τον Πάπα και για
ποιο λόγο ενεπλάκη σε αυτή ο Γερμανός αυτοκράτορας; (μονάδες 13)
Η αντίδραση στις αδυναμίες της
Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας εκδηλωνόταν περισσότερο στις γερμανικές χώρες. Στον
πληθυσμό προκαλούσε μεγάλη δυσαρέσκεια η οικονομική επιβάρυνση που υφίστατο από
την Εκκλησία με σκοπό την ανέγερση μεγαλοπρεπών οικοδομημάτων στη Ρώμη. Στη
λαϊκή αυτή δυσαρέσκεια πρέπει να προσθέσουμε και την προσπάθεια των Γερμανών
ηγεμόνων να απαλλαγούν από την παπική επιρροή και την επικυριαρχία του
αυτοκράτορα.
Η αφορμή δόθηκε το 1515, όταν ο πάπας
Λέων Γ έδωσε την άδεια για μαζική έκδοση και πώληση εγγράφων άφεσης αμαρτιών
(συγχωροχαρτιών). Ο εμπορευματοποιημένος τρόπος διάθεσης τους από τον μοναχό
Τέτζελ στη Γερμανία και η διακήρυξή του ότι «μόλις ακουστεί ο ήχος από τα
χρήματα που πληρώνονται για το συγχωροχάρτι, οι ψυχές μεταπηδούν από το
Καθαρτήριο στον Παράδεισο», προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του γερμανού
μοναχού και θεολόγου Μαρτίνου Λουθήρου.
Ο Λούθηρος διαμαρτυρόμενος θυροκόλλησε,
τον Οκτώβριο του 1517, σε εκκλησία της Βιτεμβέργης έναν κατάλογο από 95 θέσεις,
δηλαδή επιχειρήματα που καταδίκαζαν τα συγχωροχάρτια και αμφισβητούσαν τις
παπικές απόψεις και σε άλλα δογματικά ζητήματα. Ο πάπας αντέδρασε αφορίζοντας
τον Λούθηρο ως αιρετικό.
Ο Λούθηρος όμως έκαψε δημόσια το
έγγραφο (βούλλα) του αφορισμού του (1520). Η θρησκευτική αυτή διαμάχη θορύβησε
τον αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (Γερμανίας) Κάρολο Ε', ο
οποίος, φοβούμενος διάσπαση της ενότητας των γερμανικών χωρών, κάλεσε τον
Λούθηρο να απολογηθεί ενώπιον της Δίαιτας στην πόλη Βορμς (Worms). Όταν ο
Λούθηρος αρνήθηκε να αναιρέσει τις απόψεις του, η Δίαιτα τον καταδίκασε ως
αιρετικό και τον έθεσε εκτός νόμου. Ο Λούθηρος σώθηκε τότε χάρη στην επέμβαση
του εκλέκτορα της Σαξονίας», ο οποίος τον έκρυψε στον πύργο του, στο
Βάρτμπουργκ.
Το κήρυγμα του Λουθήρου, ως τοπικό
θρησκευτικό κίνημα, αλλά και ως πυρήνας μιας ευρύτερης μεταρρυθμιστικής
έκρηξης, είχε αποφασιστική επίδραση στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική
πραγματικότητα, όχι μόνον της Γερμανίας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης. Όταν το
1529 η Δίαιτα αποκήρυξε το Λουθηρανισμό, οι γερμανοί ηγεμόνες που ήταν οπαδοί
του Λουθήρου αντιτάχθηκαν και διαμαρτυρήθηκαν για τη δίωξη των θρησκευτικών
τους πεποιθήσεων. Η διαμαρτυρία αυτή, από την οποία ονομάστηκαν και
προτεστάντες ή διαμαρτυρόμενοι (από το λατινικό ρήμα protestor: διαμαρτύρομαι),
δεν είχε κανένα αποτέλεσμα. Τον επόμενο χρόνο υπέβαλαν στη Δίαιτα που
συγκλήθηκε στην γερμανική πόλη Αυγούστα υπόμνημα με τις βασικές αρχές του
λουθηρανισμού, γνωστό ως Ομολογία της Αυγούστας (1530).
Η αναμενόμενη σύγκρουση των
μεταρρυθμιστών με τις αυτοκρατορικές δυνάμεις εκδηλώθηκε τελικά και έλαβε τη
μορφή γενικευμένου εμφυλίου πολέμου. Στο τέλος ο αυτοκράτορας αναγκάστηκε να
συμβιβαστεί με την Ειρήνη της Αυγούστας (1555), η οποία αναγνώριζε τη
νομιμότητα του Λουθηρανισμού και το δικαίωμα κάθε ηγεμόνα να επιβάλλει στην
περιοχή της δικαιοδοσίας του το δόγμα που επιθυμούσε. Με τη συνθήκη αυτή η
Γερμανία διαιρέθηκε σε κράτη καθολικά και διαμαρτυρόμενα.
ΘΕΜΑ
1
1.α.
(1)
Να αντιστοιχίσετε τα δεδομένα της στήλης Α με εκείνα της στήλης Β. Δύο στοιχεία
της στήλης Β περισσεύουν.
Α
1. Οικονομικός φιλελευθερισμός
2. Φραγκικό Κράτος
3. Αμερικανική Επανάσταση
4. Μάχη του Κλειδίου
5. Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του
Γερμανικού Έθνους
Β
α. Σαμουήλ
β. Όθων Α΄
γ. Δαντόν
δ. Θωμάς Τζέφερσον
ε. Καρδινάλιος Ουμβέρτος
στ. Άνταμ Σμίθ
ζ. Πιπίνος
(μονάδες 5)
1 = στ (Οικονομικός φιλελευθερισμός =
Άνταμ Σμιθ)
2 = ζ (Φραγκικό Κράτος = Πιπίνος)
3 = δ (Αμερικανική Επανάσταση = Θωμάς
Τζέφερσον)
4 = α (Μάχη του Κλειδίου = Σαμουήλ)
5 = β (Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία του
Γερμανικού Έθνους = Όθων Α΄)
(2)
Να βάλετε στη σωστή χρονολογική σειρά τα ακόλουθα ιστορικά γεγονότα, αρχίζοντας
από τα αρχαιότερα:
1. Σύνοδος του Τρέντο
2. Οριστικό Σχίσμα Εκκλησιών
3. Διανομή της Ρωμανίας
4. Μάχη της Άγκυρας
5. Εκχριστιανισμός των Ρώσων
(μονάδες 5)
1ο Εκχριστιανισμός των Ρώσων [εκκίνηση
957 – ολοκλήρωση τέλη 10ου αιώνα]
2ο Οριστικό Σχίσμα Εκκλησιών [1054]
3ο Διανομή της Ρωμανίας [Μάρτιος 1204]
4ο Μάχη της Άγκυρας [1402]
5ο Σύνοδος του Τρέντο [1545]
1.β.
Να αποδώσετε το περιεχόμενο των ιστορικών όρων: τελετή της περιβολής, πρώτος
περίπλους της γης.
(μονάδες 8+7=15)
τελετή της περιβολής: Οι ιεραρχικά ανώτεροι άρχοντες
παραχωρούσαν σε άλλους ευνοούμενους υποτελείς τους (βασάλους) εκτάσεις γης, για
τις οποίες απαιτούσαν ως αντάλλαγμα πίστη, υποτέλεια και διάφορες υπηρεσίες,
ενώ ανέλαβαν την υποχρέωση να τους παρέχουν προστασία και κάθε είδους βοήθεια.
Η γη που παραχωρούνταν ονομαζόταν φέουδο και από τη λέξη αυτή ολόκληρη η
ευρωπαϊκή μεσαιωνική κοινωνία αποκλήθηκε φεουδαρχική και οι άρχοντές της
φεουδάρχες. Η επίσημη αναγνώριση ενός άρχοντα ως υποτελούς ενός άλλου
ισχυρότερου άρχοντα γινόταν με τη λεγόμενη τελετή της περιβολής. Η παραμέληση
των υποχρεώσεων εκ μέρους των υποτελών συνεπαγόταν την αφαίρεση του φέουδου.
πρώτος
περίπλους της γης: Οι
Ισπανοί, θέλοντας να μην αφήσουν το εμπορικό μονοπώλιο με την Ανατολή στα χέρια
των Πορτογάλων, αναζητούσαν ένα συντομότερο δρόμο προς την Ασία. Το σχέδιο αυτό
ανέλαβε να πραγματοποιήσει ένας Πορτογάλος στην υπηρεσία της Ισπανίας, ο
Φερδινάνδος Μαγγελάνος (1480-1521), ταξιδεύοντας δυτικά και παρακάμπτοντας τη
Νότια Αμερική. Με το ταξίδι αυτό, που διήρκεσε δυόμισι χρόνια (1519-1522),
αποδείχθηκε ότι η γη είναι σφαιρική.
ΘΕΜΑ
2
2.α.
Πώς επιτεύχθηκε ο εξελληνισμός του Βυζαντινού κράτους; (μονάδες 12)
Μετά το 630 το Βυζαντινό κράτος έχασε
μεγάλο μέρος των ανατολικών του επαρχιών, απέκτησε όμως με αυτό τον τρόπο
εθνολογική ομοιογένεια, καθώς οι περισσότεροι κάτοικοι του ήταν πλέον Έλληνες ή
ελληνόφωνοι. Έτσι, τα Ελληνικά πήραν τη θέση που κατείχαν ως τότε τα Λατινικά,
ως επίσημη κρατική γλώσσα. Η εξέλιξη αυτή αντανακλάται στους επίσημους
αυτοκρατορικούς τίτλους. Ο Ηράκλειος υιοθέτησε τον ελληνικό τίτλο βασιλεύς με
την προσθήκη πιστός εν Χριστώ, εγκαταλείποντας τους παλαιούς ρωμαϊκούς τίτλους
imperator Romanorum (αυτοκράτωρ Ρωμαίων) caesar (καίσαρ) και augustus
(αύγουστος).
2.β.
Για ποιο λόγο υπογράφηκε η Ειρήνη της Αυγούστας (1555) και ποια αποτελέσματα
είχε για τη Γερμανία; (μονάδες
13)
Η αντίδραση στις αδυναμίες της
Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας εκδηλωνόταν περισσότερο στις γερμανικές χώρες. Στον
πληθυσμό προκαλούσε μεγάλη δυσαρέσκεια η οικονομική επιβάρυνση που υφίστατο από
την Εκκλησία με σκοπό την ανέγερση μεγαλοπρεπών οικοδομημάτων στη Ρώμη. Στη
λαϊκή αυτή δυσαρέσκεια πρέπει να προσθέσουμε και την προσπάθεια των Γερμανών
ηγεμόνων να απαλλαγούν από την παπική επιρροή και την επικυριαρχία του
αυτοκράτορα.
Η αφορμή δόθηκε το 1515, όταν ο πάπας
Λέων Γ έδωσε την άδεια για μαζική έκδοση και πώληση εγγράφων άφεσης αμαρτιών
(συγχωροχαρτιών). Ο εμπορευματοποιημένος τρόπος διάθεσης τους από τον μοναχό
Τέτζελ στη Γερμανία και η διακήρυξή του ότι «μόλις ακουστεί ο ήχος από τα
χρήματα που πληρώνονται για το συγχωροχάρτι, οι ψυχές μεταπηδούν από το
Καθαρτήριο στον Παράδεισο», προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του γερμανού
μοναχού και θεολόγου Μαρτίνου Λουθήρου.
Ο Λούθηρος διαμαρτυρόμενος θυροκόλλησε,
τον Οκτώβριο του 1517, σε εκκλησία της Βιτεμβέργης έναν κατάλογο από 95 θέσεις,
δηλαδή επιχειρήματα που καταδίκαζαν τα συγχωροχάρτια και αμφισβητούσαν τις
παπικές απόψεις και σε άλλα δογματικά ζητήματα. Ο πάπας αντέδρασε αφορίζοντας
τον Λούθηρο ως αιρετικό.
Ο Λούθηρος όμως έκαψε δημόσια το
έγγραφο (βούλλα) του αφορισμού του (1520). Η θρησκευτική αυτή διαμάχη θορύβησε
τον αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (Γερμανίας) Κάρολο Ε', ο
οποίος, φοβούμενος διάσπαση της ενότητας των γερμανικών χωρών, κάλεσε τον
Λούθηρο να απολογηθεί ενώπιον της Δίαιτας στην πόλη Βορμς (Worms). Όταν ο
Λούθηρος αρνήθηκε να αναιρέσει τις απόψεις του, η Δίαιτα τον καταδίκασε ως
αιρετικό και τον έθεσε εκτός νόμου. Ο Λούθηρος σώθηκε τότε χάρη στην επέμβαση
του εκλέκτορα της Σαξονίας», ο οποίος τον έκρυψε στον πύργο του, στο Βάρτμπουργκ.
Το κήρυγμα του Λουθήρου, ως τοπικό
θρησκευτικό κίνημα, αλλά και ως πυρήνας μιας ευρύτερης μεταρρυθμιστικής
έκρηξης, είχε αποφασιστική επίδραση στην κοινωνική, πολιτική και οικονομική
πραγματικότητα, όχι μόνον της Γερμανίας αλλά και ολόκληρης της Ευρώπης. Όταν το
1529 η Δίαιτα αποκήρυξε το Λουθηρανισμό, οι γερμανοί ηγεμόνες που ήταν οπαδοί
του Λουθήρου αντιτάχθηκαν και διαμαρτυρήθηκαν για τη δίωξη των θρησκευτικών
τους πεποιθήσεων. Η διαμαρτυρία αυτή, από την οποία ονομάστηκαν και
προτεστάντες ή διαμαρτυρόμενοι (από το λατινικό ρήμα protestor: διαμαρτύρομαι),
δεν είχε κανένα αποτέλεσμα. Τον επόμενο χρόνο υπέβαλαν στη Δίαιτα που
συγκλήθηκε στην γερμανική πόλη Αυγούστα υπόμνημα με τις βασικές αρχές του
λουθηρανισμού, γνωστό ως Ομολογία της Αυγούστας (1530).
Η αναμενόμενη σύγκρουση των
μεταρρυθμιστών με τις αυτοκρατορικές δυνάμεις εκδηλώθηκε τελικά και έλαβε τη
μορφή γενικευμένου εμφυλίου πολέμου. Στο τέλος ο αυτοκράτορας αναγκάστηκε να
συμβιβαστεί με την Ειρήνη της Αυγούστας (1555), η οποία αναγνώριζε τη
νομιμότητα του Λουθηρανισμού και το δικαίωμα κάθε ηγεμόνα να επιβάλλει στην
περιοχή της δικαιοδοσίας του το δόγμα που επιθυμούσε. Με τη συνθήκη αυτή η Γερμανία διαιρέθηκε σε κράτη καθολικά και
διαμαρτυρόμενα.
ΘΕΜΑ
1
1.α.
(1)
Να αντιστοιχίσετε τα δεδομένα της στήλης Α με εκείνα της στήλης Β. Δύο στοιχεία
της στήλης Β περισσεύουν.
Α
1. Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους
Λατίνους
2. Μεγάλη Χάρτα της Ελλάδος
3. Αυτοκρατορία της Νίκαιας
4. Ανάκτηση του Τιμίου Σταυρού
5. Μετακένωση
Β
α. Ηράκλειος
β. Αδαμάντιος Κοραής
γ. Αλέξιος Ε΄ Δούκας Μούρτζουφλος
δ. Βασίλειος Β΄ Μακεδών
ε. Ιωάννης Βατάτζης
στ. Ρήγας Βελεστινλής
ζ. Αλέξιος Α΄ Κομνηνός
(μονάδες 5)
1 = γ (Άλωση της
Κωνσταντινούπολης από τους Λατίνους = Αλέξιος Ε΄ Δούκας Μούρτζουφλος)
2 = στ (Μεγάλη Χάρτα της
Ελλάδος = Ρήγας Βελεστινλής)
3 = ε (Αυτοκρατορία της
Νίκαιας = Ιωάννης Βατάτζης)
4 = α (Ανάκτηση του Τιμίου
Σταυρού = Ηράκλειος)
5 = β (Μετακένωση = Αδαμάντιος
Κοραής)
(2)
Να βάλετε στη σωστή χρονολογική σειρά τα ακόλουθα ιστορικά γεγονότα, αρχίζοντας
από τα αρχαιότερα:
1. Διανομή της Ρωμανίας
2. Εμφάνιση του Ισλάμ
3. Οριστικό Σχίσμα Εκκλησιών
4. Ανακάλυψη της Αμερικής από τον
Κολόμβο
5. Ειρήνη της Αυγούστας
(μονάδες 5)
1ο Εμφάνιση του Ισλάμ
[613]
2ο Οριστικό Σχίσμα
Εκκλησιών [1054]
3ο Διανομή της Ρωμανίας
[Μάρτιος 1204]
4ο Ανακάλυψη της
Αμερικής από τον Κολόμβο [1492]
5ο Ειρήνη της Αυγούστας
[1555]
1.β.
Να αποδώσετε το περιεχόμενο των ιστορικών όρων: τελετή της περιβολής,
γενίτσαροι. (μονάδες
8+7=15)
τελετή της περιβολής: Οι ιεραρχικά ανώτεροι άρχοντες
παραχωρούσαν σε άλλους ευνοούμενους υποτελείς τους (βασάλους) εκτάσεις γης, για
τις οποίες απαιτούσαν ως αντάλλαγμα πίστη, υποτέλεια και διάφορες υπηρεσίες,
ενώ ανέλαβαν την υποχρέωση να τους παρέχουν προστασία και κάθε είδους βοήθεια.
Η γη που παραχωρούνταν ονομαζόταν φέουδο και από τη λέξη αυτή ολόκληρη η
ευρωπαϊκή μεσαιωνική κοινωνία αποκλήθηκε φεουδαρχική και οι άρχοντές της
φεουδάρχες. Η επίσημη αναγνώριση ενός άρχοντα ως υποτελούς ενός άλλου
ισχυρότερου άρχοντα γινόταν με τη λεγόμενη τελετή της περιβολής. Η παραμέληση
των υποχρεώσεων εκ μέρους των υποτελών συνεπαγόταν την αφαίρεση του φέουδου.
γενίτσαροι: Το σώμα των ιππέων τιμαριούχων είχε
ως αντίβαρο και συμπλήρωμα το σώμα των γενιτσάρων, αποτελούμενο από εθελοντές
μισθοφόρους ή στρατιώτες στρατολογούμενους με τη βία από τους υποτελείς
χριστιανικούς πληθυσμούς. Οι γενίτσαροι ανήκαν στην προσωπική υπηρεσία του
σουλτάνου, και αποτέλεσαν ανεξάντλητη πηγή διοικητικών υπαλλήλων και
στρατιωτών.
ΘΕΜΑ
2
2.α.
Να εξηγήσετε τον ρόλο των προνοιάριων στον βυζαντινό στρατό. (μονάδες 12)
Ο βυζαντινός στρατός δεν στελεχώνεται
τώρα μόνο από μισθοφόρους αλλά κυρίως από προνοιάριους. Έτσι ονομάστηκαν οι
στρατιωτικοί εκείνοι στους οποίους ο αυτοκράτορας παραχωρούσε αγροτικές
εκτάσεις ή το δικαίωμα είσπραξης φόρων, με αντάλλαγμα την παροχή στρατιωτικής
υπηρεσίας. Οι παροχές αυτές ονομάζονταν πρόνοιες, δεν αποτελούσαν ιδιοκτησία
του προνοιαρίου αλλά του κράτους και επομένως ούτε μεταβιβάζονταν ούτε
κληρονομούνταν. Οι προνοιάριοι ήταν έφιπποι πολεμιστές, που συμμετείχαν στον
πόλεμο επικεφαλής ομάδας, που η αριθμητική της δύναμη ήταν ανάλογη με την
έκταση της πρόνοιας που τους είχε παραχωρηθεί. Ο θεσμός της πρόνοιας
παρουσιάζει κάποιες ομοιότητες με θεσμούς της φεουδαρχίας, για την οποία έχει
ήδη γίνει λόγος. Σε καμία περίπτωση όμως δεν μπορεί να γίνει λόγος για ταύτιση
των δύο συστημάτων.
Στα χρόνια των Κομνηνών ο στρατός έγινε
η κυρίαρχη τάξη στο Βυζάντιο και ζούσε εις βάρος του εξαθλιωμένου πληθυσμού. Γι
αυτό και πολλοί έσπευδαν να καταταγούν στο στρατό σε αντίθεση με παλαιότερες
εποχές, που τον απέφευγαν και προτιμούσαν άλλα επαγγέλματα.
2.β.
Ποιες ήταν οι συνέπειες της εξάπλωσης του Καλβινισμού στη Γαλλία; (μονάδες 13)
Πιο οργανωμένη και πιο σημαντική
μεταρρυθμιστική προσπάθεια ήταν εκείνη που οργανώθηκε στη Γενεύη της Ελβετίας
από τον Ιωάννη Καλβίνο (1509-1564). Ο Καλβινισμός διαδόθηκε κυρίως στη Γαλλία,
στις Κάτω Χώρες, στην Ελβετία και στη Σκωτία. Συνάντησε όμως σφοδρή αντίδραση
από τους ηγεμόνες των δύο πρώτων χωρών, οι οποίοι τον θεωρούσαν ως διασπαστικό
στοιχείο. Μάλιστα οι βασιλείς της Γαλλίας, στην προσπάθειά τους να
δημιουργήσουν ένα απόλυτα συγκεντρωτικό κράτος και να ανυψώσουν το γόητρο της
χώρας στον ευρωπαϊκό χώρο, στράφηκαν με ιδιαίτερη βιαιότητα εναντίον των
Ουγενότων, των Γάλλων καλβινιστών, με αποκορύφωμα τη σφαγή 2 χιλιάδων ανθρώπων
στο Παρίσι τη Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου (24 Αυγούστου 1572). Η νύκτα εκείνη
αποτέλεσε την τραγικότερη σελίδα της ιστορίας των θρησκευτικών πολέμων στη
Γαλλία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου