Πλούταρχος Περὶ παίδων ἀγωγῆς 7C-8Β
Δεν πρέπει λοιπόν να αφήνουμε το ελεύθερο παιδί να μην έχει ακούσει και να μην έχει παρακολουθήσει τα άλλα τα λεγόμενα συνήθη μαθήματα, αλλά αυτά όμως να τα μάθει ακροθιγώς, ακριβώς για να πάρει μια γεύση (γιατί σε όλα το τέλειο είναι αδύνατο), τη φιλοσοφία όμως να την τοποθετεί στην πρώτη θέση. Μπορώ να παρουσιάσω τη σκέψη μου με μια εικόνα∙ όπως είναι καλό να ταξιδεύει κανείς σε πολλές πόλεις, αλλά είναι χρήσιμο να κατοικεί στην καλύτερη […] για αυτό πρέπει η φιλοσοφία να έχει την πρωτοκαθεδρία έναντι της υπόλοιπης εκπαίδευσης.
Θεωρώ τέλειους ανθρώπους εκείνους που μπορούν να συνδυάζουν και να αναμειγνύουν την πολιτική δύναμη με τη φιλοσοφία, και θεωρώ ότι αυτό υπάρχει σε αυτούς που κατέχουν τα δύο σημαντικότερα αγαθά, τον επωφελή για το σύνολο βίο, όταν αυτοί πολιτεύονται, και την ήρεμη και γαλήνια ζωή όταν ασχολούνται με τη φιλοσοφία. Γιατί υπάρχουν τρία είδη ζωής, ο πρακτικός βίος, ο θεωρητικός και ο ηδονιστικός. Ο τελευταίος επειδή είναι αχαλίνωτος και υποδουλωμένος στις ηδονές, είναι ζωώδης και μικροπρεπής. Ο θεωρητικός βίος, αν έχει έλλειψη πρακτικότητας, είναι ανώφελος. Ο πρακτικός βίος, αν δεν έχει μερίδιο φιλοσοφίας, είναι ακαλλιέργητος και ατελής. Πρέπει, λοιπόν, να προσπαθούμε, όσο είναι εφικτό, να συμμετέχουμε και στα δημόσια και να ασχολούμαστε με τη φιλοσοφία στο βαθμό που το επιτρέπουν οι περιστάσεις.
Δεῖ τοίνυν τὸν παῖδα τὸν ἐλεύθερον μηδενὸς μηδὲ τῶν ἄλλων τῶν καλουμένων ἐγκυκλίων παιδευμάτων μήτ’ ἀνήκοον μήτ’ ἀθέατον ἐᾶν εἶναι, ἀλλὰ ταῦτα μὲν ἐκ παραδρομῆς μαθεῖν ὡσπερεὶ γεύματος ἕνεκεν, τὴν δὲ φιλοσοφίαν πρεσβεύειν.
Δεῖ: Ρήμα. ἐᾶν - μαθεῖν - πρεσβεύειν: Υποκείμενα ρήματος, τελικά απαρέμφατα. ἡμᾶς: Υποκείμενο του ἐᾶν (εννοείται). τὸν παῖδα: Άμεσο αντικείμενο του ἐᾶν. εἶναι: Έμμεσο αντικείμενο, τελικό απαρέμφατο. ἀνήκοον - ἀθέατον: Κατηγορούμενα στο τὸν παῖδα. τὸν ἐλεύθερον: Επιθετικός προσδιορισμός. μηδενὸς: Γενική αντικειμενική στα ἀνήκοον & ἀθέατον. τῶν ἄλλων: Γενική διαιρετική. τῶν καλουμένων: Επιθετική μετοχή. παιδευμάτων: Κατηγορούμενο στο τῶν ἄλλων. ἐγκυκλίων: Επιθετικός προσδιορισμός.
ἀδύνατον ἐστίν: Απρόσωπη έκφραση. τὸ τέλειον: Υποκείμενο. ἐν ἅπασι: Εμπρόθετος προσδιορισμός της αναφοράς.
Ἔχω: Ρήμα. ἐγὼ: Υποκείμενο (εννοείται). παραστῆσαι: Αντικείμενο ρήματος, τελικό απαρέμφατο (ταυτοπροσωπία). τὴν γνώμην: Αντικείμενο απαρεμφάτου. ἐμαυτοῦ: Επιθετικός προσδιορισμός στο γνώμην.
καλόν ἐστίν: Ρήμα (απρόσωπη έκφραση). περιπλεῦσαι: Υποκείμενο ρήματος, τελικό απαρέμφατο. τινὰ: Υποκείμενο απαρεμφάτου (εννοείται). πόλεις: Αντικείμενο απαρεμφάτου. πολλὰς: Επιθετικός προσδιορισμός στο πόλεις.
χρήσιμον ἐστιν: Ρήμα (απρόσωπη έκφραση). ἐνοικῆσαι: Υποκείμενο ρήματος, τελικό απαρέμφατο. τινὰ: Υποκείμενο απαρεμφάτου (εννοείται). τῇ κρατίστῃ: Αντικείμενο απαρεμφάτου.
δεῖ: Ρήμα. ποιεῖν: Υποκείμενο ρήματος, τελικό απαρέμφατο. ἡμᾶς: Υποκείμενο απαρεμφάτου (εννοείται). τὴν φιλοσοφίαν: Αντικείμενο απαρεμφάτου. κεφάλαιον: Κατηγορούμενο του αντικειμένου. παιδείας: Γενική αντικειμενική. τῆς ἄλλης: Επιθετικός προσδιορισμός στο παιδείας.
κεράσαι τῇ φιλοσοφίᾳ,
ἡγοῦμαι: Ρήμα. ἐγὼ: Υποκείμενο (εννοείται). τοὺς δυναμένους: Αντικείμενο ρήματος (επιθετική μετοχή). ἀνθρώπους: Κατηγορούμενο του αντικειμένου. Τελείους: Επιθετικός προσδιορισμός στο ἀνθρώπους. μεῖξαι καὶ κεράσαι: Αντικείμενα μετοχής, τελικά απαρέμφατα. τὴν δύναμιν: Αντικείμενο του μεῖξαι. τὴν πολιτικὴν: Επιθετικός προσδιορισμός στο δύναμιν. τῇ φιλοσοφίᾳ: Αντικείμενο του κεράσαι.
ὑπολαμβάνω: Ρήμα. ἐγὼ: Υποκείμενο (εννοείται). ὑπάρχειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο (υποκείμενο απαρεμφάτου: τοὺς δυναμένους). ἐπηβόλους: Κατηγορούμενο στο υποκείμενο του απαρεμφάτου. ἀγαθοῖν: Γενική αντικειμενική στο ἐπηβόλους. ὄντοιν: Αναφορική μετοχή (υποκείμενο μετοχής: ἀγαθοῖν). μεγίστοιν: Επιθετικός προσδιορισμός στο ἀγαθοῖν. δυοῖν: Επιθετικός προσδιορισμός στο ἀγαθοῖν. τοῦ τε βίου & τοῦ τε (βίου): Επεξηγήσεις στο δυοῖν. πολιτευομένους: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του απαρεμφάτου. βίου: Αντικείμενο μετοχής. τοῦ κοινωφελοῦς: Επιθετικός προσδιορισμός στο βίου. διατρίβοντας: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του απαρεμφάτου). βίου: Αντικείμενο μετοχής (εννοείται). ἀκύμονος καὶ γαληνοῦ: Επιθετική προσδιορισμοί στο εννοούμενο βίου. περὶ φιλοσοφίαν: Εμπρόθετος προσδιορισμός της ενασχόλησης.
ἐστι: Ρήμα. ὁ μέν - ὁ δὲ - ὁ δ’: Υποκείμενα ρήματος. πρακτικὸς - θεωρητικὸς - ἀπολαυστικός: Κατηγορούμενα των υποκειμένων. ὧν: Γενική διαιρετική.
ἐστιν: Ρήμα. ὁ μέν: Υποκείμενο ρήματος. ζῳώδης καὶ μικροπρεπής: Κατηγορούμενα του υποκειμένου. ὄντων: Αναφορική μετοχή. βίων: Υποκείμενο μετοχής. Τριῶν: Επιθετικός προσδιορισμός στο βίων. ὤν: Αιτολογική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος. ἔκλυτος καὶ δοῦλος: Κατηγορούμενα στο υποκείμενο της μετοχής. τῶν ἡδονῶν: Γενική αντικειμενική από το δοῦλος.
ἐστιν: Ρήμα (εννοείται). ὁ θεωρητικός: Υποκείμενο ρήματος. ἀνωφελής: Κατηγορούμενο. διαμαρτάνων: Υποθετική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο. τοῦ πρακτικοῦ: Αντικείμενο μετοχής.
ἐστιν: Ρήμα (εννοείται). ὁ πρακτικός: Υποκείμενο. ἄμουσος καὶ πλημμελής: Κατηγορούμενα του υποκειμένου. ἀμοιρήσας: Υποθετική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο. φιλοσοφίας: Αντικείμενο μετοχής.
Πειρατέον (ἐστιν): Ρήμα (απρόσωπη έκφραση). πράττειν καὶ ἀντιλαμβάνεσθαι: Υποκείμενα ρήματος, τελικά απαρέμφατα. ἡμᾶς: Υποκείμενο απαρεμφάτων (εννοείται). τὰ κοινὰ: Αντικείμενο του πράττειν. εἰς δύναμιν: Εμπρόθετος προσδιορισμός του ποσού (δηλώνει βαθμό). τῆς φιλοσοφίας: Αντικείμενο του ἀντιλαμβάνεσθαι. κατὰ τὸ παρεῖκον: Εμπρόθετος προσδιορισμός της συμφωνίας. τῶν καιρῶν: Γενική υποκειμενική από την επιθετική μετοχή τὸ παρεῖκον.
β) Προκειμένου να αναδείξει την υπεροχή της φιλοσοφίας έναντι των άλλων μαθημάτων χρησιμοποιεί μια παρομοίωση. Όπως, λοιπόν, είναι καλό να ταξιδέψει κανείς σε πολλές πόλεις, αλλά είναι ωφέλιμο να μείνει στην καλύτερη, έτσι και οι νέοι είναι καλό να ασχοληθούν με τα εγκύκλια μαθήματα, αλλά είναι ωφέλιμο να δώσουν έμφαση στη φιλοσοφία. Στο πλαίσιο αυτής της παρομοίωσης, το δεύτερο σκέλος της οποίας εννοείται από τα όσα έχει ήδη αναφέρει ο Πλούταρχος, μπορούμε να διακρίνουμε τη διαμόρφωση ενός χιαστού σχήματος:
Αν εκλάβουμε τη μετοχή ως χρονικοϋποθετική που δηλώνει κάτι το αόριστα επαναλαμβανόμενο στο παρόν και στο μέλλον, τότε θα αναλυθεί με ὅταν + Υποτακτική: ὅταν πολιτεύωνται.
Αν εκλάβουμε τη μετοχή ως χρονικοϋποθετική που δηλώνει κάτι το αόριστα επαναλαμβανόμενο στο παρόν και στο μέλλον, τότε θα αναλυθεί με ὅταν + Υποτακτική: ὅταν διατρίβωσι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου