Εξεταστεα Υλη & Τροπος αξιολογησης 2025

Πλούταρχος Περι παίδων ἀγωγῆς 7C-8Β (Μετάφραση & Συντακτική ανάλυση)


Πλούταρχος Περ παίδων γωγς 7C-8Β
 
Το μοναδικό ειδικό για την εκπαίδευση των νέων αρχαιοελληνικό έργο, που αποδιδόταν στον Πλούταρχο (περ. 45-125 μ.Χ.), προτείνει ένα πρόγραμμα σπουδών για τη μόρφωση του νέου ανθρώπου και την επίτευξη της αρετής και της ευδαιμονίας. Προκρίνει ρητά τη φιλοσοφία ως τη σημαντικότερη και χρήσιμη παιδευτική άσκηση, με την οποία οφείλει να καταγίνεται ο νέος, ώστε να επωφεληθεί από τα αγαθά που αυτή προσφέρει.
 
Δε τονυν τν παδα τν λεθερον μηδενς μηδ τν λλων τν καλουμνων γκυκλων παιδευμτων μτ’ νκοον μτ’ θατον ἐᾶν εναι, λλ τατα μν κ παραδρομς μαθεν σπερε γεματος νεκεν (ν πασι γρ τ τλειον δνατον), τν δ φιλοσοφαν πρεσβεειν. χω δ δι’ εκνος παραστσαι τν μαυτο γνμην· σπερ γρ περιπλεσαι μν πολλς πλεις καλν, νοικσαι δ τ κρατστ χρσιμον· […] δι δε τς λλης παιδεας σπερ κεφλαιον ποιεν τν φιλοσοφαν. […]
Τελεους δ’ νθρπους γομαι τος δυναμνους τν πολιτικν δναμιν μεξαι κα κερσαι τ φιλοσοφίᾳ, κα δυον ντοιν μεγστοιν γαθον πηβλους πρχειν πολαμβνω, το τε κοινωφελος βου πολιτευομνους, το τ’ κμονος κα γαληνο διατρβοντας περ φιλοσοφαν. Τριν γρ ντων βων ν μν στι πρακτικς δ θεωρητικς δ’ πολαυστικς, μν, κλυτος κα δολος τν δονν ν, ζῳώδης κα μικροπρεπς στιν, δ θεωρητικς, το πρακτικο διαμαρτνων, νωφελς, δ πρακτικς, μοιρσας φιλοσοφας, μουσος κα πλημμελς. Πειρατον ον ες δναμιν κα τ κοιν πρττειν κα τς φιλοσοφας ντιλαμβνεσθαι κατ τ παρεκον τν καιρν.
 
Μετάφραση
Δεν πρέπει λοιπόν να αφήνουμε το ελεύθερο παιδί να μην έχει ακούσει και να μην έχει παρακολουθήσει τα άλλα τα λεγόμενα συνήθη μαθήματα, αλλά αυτά όμως να τα μάθει ακροθιγώς, ακριβώς για να πάρει μια γεύση (γιατί σε όλα το τέλειο είναι αδύνατο), τη φιλοσοφία όμως να την τοποθετεί στην πρώτη θέση. Μπορώ να παρουσιάσω τη σκέψη μου με μια εικόνα∙ όπως είναι καλό να ταξιδεύει κανείς σε πολλές πόλεις, αλλά είναι χρήσιμο να κατοικεί στην καλύτερη […] για αυτό πρέπει η φιλοσοφία να έχει την πρωτοκαθεδρία έναντι της υπόλοιπης εκπαίδευσης.
Θεωρώ τέλειους ανθρώπους εκείνους που μπορούν να συνδυάζουν και να αναμειγνύουν την πολιτική δύναμη με τη φιλοσοφία, και θεωρώ ότι αυτό υπάρχει σε αυτούς που κατέχουν τα δύο σημαντικότερα αγαθά, τον επωφελή για το σύνολο βίο, όταν αυτοί πολιτεύονται, και την ήρεμη και γαλήνια ζωή όταν ασχολούνται με τη φιλοσοφία. Γιατί υπάρχουν τρία είδη ζωής, ο πρακτικός βίος, ο θεωρητικός και ο ηδονιστικός. Ο τελευταίος επειδή είναι αχαλίνωτος και υποδουλωμένος στις ηδονές, είναι ζωώδης και μικροπρεπής. Ο θεωρητικός βίος, αν έχει έλλειψη πρακτικότητας, είναι ανώφελος. Ο πρακτικός βίος, αν δεν έχει μερίδιο φιλοσοφίας, είναι ακαλλιέργητος και ατελής. Πρέπει, λοιπόν, να προσπαθούμε, όσο είναι εφικτό, να συμμετέχουμε και στα δημόσια και να ασχολούμαστε με τη φιλοσοφία στο βαθμό που το επιτρέπουν οι περιστάσεις.
 
Συντακτική ανάλυση
Δε τονυν τν παδα τν λεθερον μηδενς μηδ τν λλων τν καλουμνων γκυκλων παιδευμτων μτ’ νκοον μτ’ θατον ἐᾶν εναι, λλ τατα μν κ παραδρομς μαθεν σπερε γεματος νεκεν, τν δ φιλοσοφαν πρεσβεειν.
Κύρια πρόταση
Δε: Ρήμα. ἐᾶν - μαθεν - πρεσβεειν: Υποκείμενα ρήματος, τελικά απαρέμφατα. μς: Υποκείμενο του ἐᾶν (εννοείται). τν παδα: Άμεσο αντικείμενο του ἐᾶν. εναι: Έμμεσο αντικείμενο, τελικό απαρέμφατο. νκοον - θατον: Κατηγορούμενα στο τν παδα. τν λεθερον: Επιθετικός προσδιορισμός. μηδενς: Γενική αντικειμενική στα νκοον & θατον. τν λλων: Γενική διαιρετική. τν καλουμνων: Επιθετική μετοχή. παιδευμτων: Κατηγορούμενο στο τν λλων. γκυκλων: Επιθετικός προσδιορισμός.
τατα: Αντικείμενο του μαθεν (υποκείμενο: τν παδα). κ παραδρομς: Εμπρόθετος προσδιορισμός του τρόπου. σπερε: Επιρρηματικός προσδιορισμός του τρόπου. γεματος νεκεν: Εμπρόθετος προσδιορισμός του σκοπού. τν φιλοσοφαν: Αντικείμενο απαρεμφάτου πρεσβεύειν (υποκείμενο: τν παδα).
 
(ν πασι γρ τ τλειον δνατον)
Κύρια παρενθετική πρόταση
δνατον στίν: Απρόσωπη έκφραση. τ τλειον: Υποκείμενο. ν πασι: Εμπρόθετος προσδιορισμός της αναφοράς.
 
χω δ δι’ εκνος παραστσαι τν μαυτο γνμην·
Κύρια πρόταση
χω: Ρήμα. γ: Υποκείμενο (εννοείται). παραστσαι: Αντικείμενο ρήματος, τελικό απαρέμφατο (ταυτοπροσωπία). τν γνμην: Αντικείμενο απαρεμφάτου. μαυτο: Επιθετικός προσδιορισμός στο γνμην.
 
σπερ γρ περιπλεσαι μν πολλς πλεις καλν,
Δευτερεύουσα αναφορική παραβολική πρόταση του τρόπου
καλόν στίν: Ρήμα (απρόσωπη έκφραση). περιπλεσαι: Υποκείμενο ρήματος, τελικό απαρέμφατο. τιν: Υποκείμενο απαρεμφάτου (εννοείται). πλεις: Αντικείμενο απαρεμφάτου. πολλς: Επιθετικός προσδιορισμός στο πλεις.
 
νοικσαι δ τ κρατστ χρσιμον·
Κύρια πρόταση
χρήσιμον στιν: Ρήμα (απρόσωπη έκφραση). νοικσαι: Υποκείμενο ρήματος, τελικό απαρέμφατο. τιν: Υποκείμενο απαρεμφάτου (εννοείται). τ κρατστ: Αντικείμενο απαρεμφάτου.
 
δι δε τς λλης παιδεας σπερ κεφλαιον ποιεν τν φιλοσοφαν.
Κύρια πρόταση
δε: Ρήμα. ποιεν: Υποκείμενο ρήματος, τελικό απαρέμφατο. μς: Υποκείμενο απαρεμφάτου (εννοείται). τν φιλοσοφαν: Αντικείμενο απαρεμφάτου. κεφλαιον: Κατηγορούμενο του αντικειμένου. παιδεας: Γενική αντικειμενική. τς λλης: Επιθετικός προσδιορισμός στο παιδεας.
 
Τελεους δ’ νθρπους γομαι τος δυναμνους τν πολιτικν δναμιν μεξαι κα
κερσαι τ φιλοσοφίᾳ,
Κύρια πρόταση
γομαι: Ρήμα. γ: Υποκείμενο (εννοείται). τος δυναμνους: Αντικείμενο ρήματος (επιθετική μετοχή). νθρπους: Κατηγορούμενο του αντικειμένου. Τελεους: Επιθετικός προσδιορισμός στο νθρπους. μεξαι κα κερσαι: Αντικείμενα μετοχής, τελικά απαρέμφατα. τν δναμιν: Αντικείμενο του μεξαι. τν πολιτικν: Επιθετικός προσδιορισμός στο δναμιν. τ φιλοσοφίᾳ: Αντικείμενο του κερσαι.
 
κα δυον ντοιν μεγστοιν γαθον πηβλους πρχειν πολαμβνω, το τε κοινωφελος βου πολιτευομνους, το τ’ κμονος κα γαληνο διατρβοντας περ φιλοσοφαν.
Κύρια πρόταση
πολαμβνω: Ρήμα. γ: Υποκείμενο (εννοείται). πρχειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο (υποκείμενο απαρεμφάτου: τος δυναμνους). πηβλους: Κατηγορούμενο στο υποκείμενο του απαρεμφάτου. γαθον: Γενική αντικειμενική στο πηβλους. ντοιν: Αναφορική μετοχή (υποκείμενο μετοχής: γαθον). μεγστοιν: Επιθετικός προσδιορισμός στο γαθον. δυον: Επιθετικός προσδιορισμός στο γαθον. το τε βου & το τε (βίου): Επεξηγήσεις στο δυον. πολιτευομνους: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του απαρεμφάτου. βίου: Αντικείμενο μετοχής. το κοινωφελος: Επιθετικός προσδιορισμός στο βίου. διατρβοντας: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του απαρεμφάτου). βίου: Αντικείμενο μετοχής (εννοείται). κμονος κα γαληνο: Επιθετική προσδιορισμοί στο εννοούμενο βίου. περ φιλοσοφαν: Εμπρόθετος προσδιορισμός της ενασχόλησης.
 
ν μν στι πρακτικς δ θεωρητικς δ’ πολαυστικς,
Δευτερεύουσα αναφορική πρόταση, προσδιορίζει το βίων  
στι: Ρήμα. μν - δ - δ’: Υποκείμενα ρήματος. πρακτικς - θεωρητικς - πολαυστικς: Κατηγορούμενα των υποκειμένων. ν: Γενική διαιρετική.
 
Τριν γρ ντων μν, κλυτος κα δολος τν δονν ν, ζῳώδης κα μικροπρεπς στιν,
Κύρια πρόταση
στιν: Ρήμα. μν: Υποκείμενο ρήματος. ζῳώδης κα μικροπρεπς: Κατηγορούμενα του υποκειμένου. ντων: Αναφορική μετοχή. βων: Υποκείμενο μετοχής. Τριν: Επιθετικός προσδιορισμός στο βων. ν: Αιτολογική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος. κλυτος κα δολος: Κατηγορούμενα στο υποκείμενο της μετοχής. τν δονν: Γενική αντικειμενική από το δολος.
 
δ θεωρητικς, το πρακτικο διαμαρτνων, νωφελς,
Κύρια πρόταση
στιν: Ρήμα (εννοείται). θεωρητικς: Υποκείμενο ρήματος. νωφελς: Κατηγορούμενο. διαμαρτνων: Υποθετική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο. το πρακτικο: Αντικείμενο μετοχής.
 
δ πρακτικς, μοιρσας φιλοσοφας, μουσος κα πλημμελς.
Κύρια πρόταση
στιν: Ρήμα (εννοείται). πρακτικς: Υποκείμενο. μουσος κα πλημμελς: Κατηγορούμενα του υποκειμένου. μοιρσας: Υποθετική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο. φιλοσοφας: Αντικείμενο μετοχής.
 
Πειρατον ον ες δναμιν κα τ κοιν πρττειν κα τς φιλοσοφας ντιλαμβνεσθαι κατ τ παρεκον τν καιρν.
Κύρια πρόταση
Πειρατον (στιν): Ρήμα (απρόσωπη έκφραση). πρττειν κα ντιλαμβνεσθαι: Υποκείμενα ρήματος, τελικά απαρέμφατα. μς: Υποκείμενο απαρεμφάτων (εννοείται). τ κοιν: Αντικείμενο του πράττειν. ες δναμιν: Εμπρόθετος προσδιορισμός του ποσού (δηλώνει βαθμό). τς φιλοσοφας: Αντικείμενο του ντιλαμβνεσθαι. κατ τ παρεκον: Εμπρόθετος προσδιορισμός της συμφωνίας. τν καιρν: Γενική υποκειμενική από την επιθετική μετοχή τ παρεκον.
 
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
 
1. Στο συγκεκριμένο απόσπασμα να εντοπίσετε: α) τα επιχειρήματα και β) τα σχήματα λόγου (παρομοίωση και χιαστό σχήμα), με τα οποία η φιλοσοφία, κατά τον συγγραφέα, είναι το κράτιστον παίδευμα.
 
α) Ο Πλούταρχος υποστηρίζει πως η φιλοσοφία πρέπει να αποτελεί το κύριο αντικείμενο εκπαίδευσης των παιδιών που έχουν γεννηθεί από ελεύθερους πολίτες, διότι είναι το καλύτερο μάθημα απ’ όλα. Ο συνδυασμός της φιλοσοφίας με την πολιτική δεινότητα, κατά τον Πλούταρχο, οδηγεί στη διαμόρφωση «τέλειων» ανθρώπων. Οι άνθρωποι αυτοί έχουν τη δυνατότητα αφενός να πολιτεύονται κατά τρόπο επωφελή για το κοινωνικό σύνολο και αφετέρου να διασφαλίζουν την πνευματική και ψυχική τους γαλήνη μέσω της φιλοσοφίας. Ως εκ τούτου, η φιλοσοφία, αν συνδυαστεί με στοιχεία της πρακτικής εκπαίδευσης, μπορεί να αποτελέσει την καλύτερη μορφή εκπαίδευσης, μιας και προσφέρει πληρότητα και πνευματική καλλιέργεια στα άτομα.

β) Προκειμένου να αναδείξει την υπεροχή της φιλοσοφίας έναντι των άλλων μαθημάτων χρησιμοποιεί μια παρομοίωση. Όπως, λοιπόν, είναι καλό να ταξιδέψει κανείς σε πολλές πόλεις, αλλά είναι ωφέλιμο να μείνει στην καλύτερη, έτσι και οι νέοι είναι καλό να ασχοληθούν με τα εγκύκλια μαθήματα, αλλά είναι ωφέλιμο να δώσουν έμφαση στη φιλοσοφία. Στο πλαίσιο αυτής της παρομοίωσης, το δεύτερο σκέλος της οποίας εννοείται από τα όσα έχει ήδη αναφέρει ο Πλούταρχος, μπορούμε να διακρίνουμε τη διαμόρφωση ενός χιαστού σχήματος:

πολλς πλεις / γκυκλων παιδευμτων             καλν            

τ κρατστ / τν φιλοσοφαν                                χρσιμον        
 
2. Στη συνέχεια να μεταφράσετε τη δεύτερη παράγραφο. Για τη μετάφραση πρέπει να λάβετε υπόψη όσα έχετε μάθει για τις μετοχές.
 
Θεωρώ τέλειους ανθρώπους εκείνους που μπορούν να συνδυάζουν και να αναμειγνύουν την πολιτική δύναμη με τη φιλοσοφία, και θεωρώ ότι αυτό υπάρχει σε αυτούς που κατέχουν τα δύο σημαντικότερα αγαθά, τον επωφελή για το σύνολο βίο, όταν αυτοί πολιτεύονται, και την ήρεμη και γαλήνια ζωή, όταν ασχολούνται με τη φιλοσοφία. Γιατί υπάρχουν τρία είδη ζωής, ο πρακτικός βίος, ο θεωρητικός και ο ηδονιστικός. Ο τελευταίος επειδή είναι αχαλίνωτος και υποδουλωμένος στις ηδονές, είναι ζωώδης και μικροπρεπής. Ο θεωρητικός βίος, αν έχει έλλειψη πρακτικότητας, είναι ανώφελος. Ο πρακτικός βίος, αν δεν έχει μερίδιο φιλοσοφίας, είναι ακαλλιέργητος και ατελής. Πρέπει, λοιπόν, να προσπαθούμε, όσο είναι εφικτό, να συμμετέχουμε και στα δημόσια και να ασχολούμαστε με τη φιλοσοφία στο βαθμό που το επιτρέπουν οι περιστάσεις.
 
3. Για την καλύτερη κατανόηση των επιρρηματικών μετοχών να προσπαθήσετε να τις μετατρέψετε σε ισοδύναμες επιρρηματικές προτάσεις.
 
πολιτευομνους: Αν εκλάβουμε τη μετοχή ως καθαρά χρονική που δηλώνει κάτι το σύγχρονο, τότε θα αναλυθεί με τε + Οριστική: τε πολιτεύονται
Αν εκλάβουμε τη μετοχή ως χρονικοϋποθετική που δηλώνει κάτι το αόριστα επαναλαμβανόμενο στο παρόν και στο μέλλον, τότε θα αναλυθεί με ταν + Υποτακτική: ταν πολιτεύωνται.
 
διατρβοντας: Αν εκλάβουμε τη μετοχή ως καθαρά χρονική που δηλώνει κάτι το σύγχρονο, τότε θα αναλυθεί με τε + Οριστική: τε διατρίβουσι
Αν εκλάβουμε τη μετοχή ως χρονικοϋποθετική που δηλώνει κάτι το αόριστα επαναλαμβανόμενο στο παρόν και στο μέλλον, τότε θα αναλυθεί με ταν + Υποτακτική: ταν διατρίβωσι.
 
ν: Αν η αιτιολογική μετοχή εκφράζει αντικειμενική αιτιολογία και εξαρτάται από αρκτικό χρόνο, εισάγεται με τους συνδέσμους πεί, πειδή, διότι, τι, και εκφέρεται με Οριστική. = πεί βίος στι
 
διαμαρτνων: Με βάση το νόημα του κειμένου διαπιστώνουμε πως με την υποθετική μετοχή σχηματίζεται υποθετικός λόγος που δηλώνει την αόριστη επανάληψη στο παρόν και στο μέλλον, εφόσον πρόκειται για κάτι που έχει διαρκή αλήθεια όσες φορές κι αν συμβεί τώρα ή στο μέλλον. Η μετοχή αναλύεται, άρα, με άν + υποτακτική
= άν διαμαρτάν
 
μοιρσας: Με βάση το νόημα του κειμένου διαπιστώνουμε πως με την υποθετική μετοχή σχηματίζεται υποθετικός λόγος που δηλώνει την αόριστη επανάληψη στο παρόν και στο μέλλον, εφόσον πρόκειται για κάτι που έχει διαρκή αλήθεια όσες φορές κι αν συμβεί τώρα ή στο μέλλον. Η μετοχή αναλύεται, άρα, με άν + υποτακτική
= άν μοιρήσ  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου