David Freske
Λυσίας
«Υπέρ Μαντιθέου» Λεξιλογικές ασκήσεις [Διήγηση – Απόδειξη 16-17]
1. ἄρχων, τάξις, κίνδυνος, γνώμη, μάρτυς: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω
λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
ἄρχων: ἄρχω
τάξις: τάττω (τάσσω)
κίνδυνος: κινδυνεύω
γνώμη: γιγνώσκω
μάρτυς: μαρτυρέω-ῶ
2. α)
ταξίαρχον, προσελθών, ἀποδιδράσκουσιν,
προσταττόμενα, ἀνάβητε:
Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες
λέξεις του κειμένου στα συνθετικά τους.
ταξίαρχον: τάξις + ἄρχω
προσελθών: πρός + ἔρχομαι
ἀποδιδράσκουσιν: ἀπό + διδράσκω
προσταττόμενα: πρός + τάττομαι
ἀνάβητε: ἀνά + βαίνω
β) Να
συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου (Α΄ στήλη) με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη
(δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄
ΣΤΗΛΗ Β΄ ΣΤΗΛΗ
1. πρότερον α) δικαίως
2. προθύμως β) πολλῷ
3. ἀδίκως γ)
χείρων
4. ὀλίγῳ δ)
κρείττων
5. βελτίων ε) ἔλαττον
στ) ἀπροθύμως
ζ) ὕστερον
πρότερον / ὕστερον
προθύμως / ἀπροθύμως
ἀδίκως / δικαίως
ὀλίγῳ / πολλῷ
βελτίων / χείρων
3. α)
Να συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου (Α΄
στήλη) με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄
ΣΤΗΛΗ Β΄ ΣΤΗΛΗ
1. κελεύω α) δύναμαι
2. νομίζω β) στέλλω
3. φοβοῦμαι γ)
προστάττω
4. πέμπω δ) δρῶ
5. πράττω ε) ἡγοῦμαι
στ) ἀξιῶ
ζ) δέδοικα
κελεύω = προστάττω
νομίζω = ἡγοῦμαι
φοβοῦμαι = δέδοικα
πέμπω = στέλλω
πράττω = δρῶ
β) βολή, πρόσληψη, πομπός, απόδραση, επιτυχία:
Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της
νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν
ετυμολογική συγγένεια.
βολή: ἐμβαλόντος
πρόσληψη: κατειλημμένων
πομπός: πέμπειν
απόδραση: ἀποδιδράσκουσιν
επιτυχία: τυγχάνοιμι
4. α)
σχήμα, προθυμία, παράτολμος, καθηγητής, επιτυχία: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις
λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
σχήμα: ἔχοιεν
προθυμία: προθύμως
παράτολμος: ἐτόλμων
καθηγητής: ἡγούμενος
επιτυχία: τυγχάνοιμι
β) Να
συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου (Α΄ στήλη) με τη συνώνυμή της στη Β΄ στήλη
(δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄
ΣΤΗΛΗ Β΄ ΣΤΗΛΗ
1. ὀνειδίζω α)
διαφεύγω
2. ἡγοῦμαι β)
στέλλω
3. πολέμιος γ) ἐναντίος
4. ποιῶ δ)
πράττω
5. ἀποδιδράσκω ε) νομίζω
στ) ψέγω
ζ) δέδοικα
ὀνειδίζω = ψέγω
ἡγοῦμαι = νομίζω
πολέμιος = ἐναντίος
ποιῶ = πράττω
ἀποδιδράσκω = διαφεύγω
5. α)
κατάληψις, λῆμμα,
ποιητής, ποίημα, ἡγήτωρ:
Να κατατάξετε τις παραπάνω ομόρριζες
προς τους επόμενους ρηματικούς τύπους του κειμένου κατειλημμένων, ἐποίουν και ἡγούμενος λέξεις της αρχαίας ελληνικής
γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει η καθεμία.
ενέργεια
ή κατάσταση πρόσωπο που ενεργεί αποτέλεσμα
ενέργειας
κατάληψις ποιητής ποίημα
ἡγήτωρ λῆμμα
β) κατειλημμένων, παριέναι, ἐμβαλόντος, ἀποχωρίσαι, καθισταίμην: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις
του κειμένου στα συνθετικά τους.
κατειλημμένων: κατά + λαμβάνομαι
παριέναι: παρά + ἔρχομαι
ἐμβαλόντος: ἐν + βάλλω
ἀποχωρίσαι: ἀπό + χωρίζω
καθισταίμην: κατά + ἵσταμαι
6. α)
Να αντιστοιχίσετε τα ομόρριζα προς τις
λέξεις του κειμένου ἀνάβητε
και φοβουμένων ουσιαστικά (Α΄ στήλη): ἀνάβασις,
ἀναβάτης,
βάθρον, φόβητρον και φόβημα με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (Β΄ στήλη)
Α΄
ΣΤΗΛΗ Β΄ ΣΤΗΛΗ
1. φόβητρον α) ενέργεια ή κατάσταση
2. βάθρον β) μέσο ή όργανο
3. ἀνάβασις γ)
αποτέλεσμα ενέργειας
4. φόβημα δ) τόπος
5. ἀναβάτης ε)
πρόσωπο που ενεργεί
φόβητρον = μέσο ή όργανο
βάθρον = τόπος
ἀνάβασις = ενέργεια ή κατάσταση
φόβημα = αποτέλεσμα ενέργειας
ἀναβάτης = πρόσωπο που ενεργεί
β) ταξίαρχον, ἐμβαλόντος, καθισταίμην, προσταττόμενα, ἀνάβητε: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις του κειμένου στα συνθετικά
τους.
ταξίαρχον: τάξις + ἄρχω
ἐμβαλόντος: ἐν + βάλλω
καθισταίμην: κατά + ἵσταμαι
προσταττόμενα: πρός + τάττομαι
ἀνάβητε: ἀνά + βαίνω
7. Να
απαντήσετε στα παρακάτω ζητούμενα:
ἐκέλευον: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο
ουσιαστικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη -τής.
= κελευστής
γνώμη: να σχηματίσετε ένα ομόρριζο ρήμα της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
= γιγνώσκω
κατάσταση: να γράψετε τη λέξη του κειμένου με
την οποία έχει ετυμολογική συγγένεια.
= καθισταίμην
ἐτόλμων: να γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή
σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας.
= παράτολμος
ἐμβάλλω: να γράψετε ένα αντώνυμο ρήμα της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
= ἐκβάλλω
ἡγούμενος: να γράψετε ένα συνώνυμο ρήμα της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας.
= νομίζω
ὕστερον: να σχηματίσετε ένα επίθετο της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας με την κατάληξη -αῖος.
= ὑστεραῖος
καθισταίμην: να αναλύσετε τη σύνθετη λέξη του
κειμένου στα συνθετικά της.
= κατά
+ ἵσταμαι
κινδύνων: να σχηματίσετε ένα σύνθετο επίθετο της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας με δεύτερο συνθετικό τη λέξη κίνδυνος.
= ἀκίνδυνος
πράττειν: να σχηματίσετε ένα παράγωγο
ουσιαστικό της αρχαίας ελληνικής γλώσσας που να δηλώνει αποτέλεσμα ενέργειας.
= πράγμα
8. α)
Να σχηματίσετε από τους παρακάτω
ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της
αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί
τύποι κατάληξη ομόρριζα ουσιαστικά
βοηθήσουσι -ός βοηθός
φοβουμένων -τρον φόβητρον
ἐκέλευον -ής κελευστής
ψηφισαμένων -μα ψήφισμα
πέμπειν -ός πομπός
β) καθυστέρηση, κατάληψη, έμβλημα,
κλήρωση, οργίλος: Να συνδέσετε τις
παραπάνω λέξεις της νέας ελληνικής γλώσσας με τις λέξεις του κειμένου με τις
οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.
καθυστέρηση: ὕστερον
κατάληψη: κατειλημμένων
έμβλημα: ἐμβαλόντος
κλήρωση: ἀκληρωτὶ
οργίλος: ὀργίζονται
9. α)
ὀργίζονται, ἀξιοῦσι, πράττειν, ἀποδιδράσκουσιν, ἔχοιεν: Να γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας
ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.
ὀργίζονται: οργή, οργίλος
ἀξιοῦσι: αξίωση, αξιολόγηση
πράττειν: πραγματικότητα, εμπράγματος
ἀποδιδράσκουσιν: απόδραση, αναπόδραστος
ἔχοιεν: σχέση, σχέδιο, ανέχεια
β) Να
σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο
ουσιαστικό, απλό ή σύνθετο, της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την
κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί
τύποι κατάληξη ομόρριζα ουσιαστικά
πράττειν -μα πράγμα
ἐτόλμων -η τόλμη
σεσωσμένους -τήρ σωτήρ
ἡγούμενος -τωρ ἡγήτωρ
καθισταίμην -ις κατάστασις
10. α)
κατειλημμένων, δύνασθαι, ἐμβαλόντος,
ἀποχωρίσαι, σεσωσμένους: Να γράψετε μία ομόρριζη λέξη, απλή ή
σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω
λέξεις του κειμένου.
κατειλημμένων: κατάληψη, περίληψη
δύνασθαι: δύναμη, δυνητικός
ἐμβαλόντος: παρεμβολή, αδιάβλητος
ἀποχωρίσαι: χώρισμα, διαχωρισμός
σεσωσμένους: σωτήρας, διάσωση
β) Να
αντιστοιχίσετε τα ομόρριζα προς τις λέξεις του κειμένου πράττειν και ἀνάβητε ουσιαστικά (Α΄ στήλη): πραγμάτιον, πρᾶγμα, ἀνάβασις, ἀναβάτης και βάθρον με την κατηγορία στην
οποία ανήκουν (Β΄ στήλη):
Α΄
ΣΤΗΛΗ Β΄ ΣΤΗΛΗ
1. πραγμάτιον α) ενέργεια ή κατάσταση
2. βάθρον β) υποκοριστικό
3. ἀνάβασις γ)
αποτέλεσμα ενέργειας
4. ἀναβάτης δ)
τόπος
5. πρᾶγμα ε)
πρόσωπο που ενεργεί
πραγμάτιον = υποκοριστικό
βάθρον = τόπος
ἀνάβασις = ενέργεια ή κατάσταση
ἀναβάτης = πρόσωπο που ενεργεί
πρᾶγμα = αποτέλεσμα ενέργειας
11. Να
συνδέσετε κάθε λέξη του κειμένου (Α΄ στήλη) με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη
(δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄
ΣΤΗΛΗ Β΄ ΣΤΗΛΗ
1. ὕστερον α)
ἀδίκως
2. δικαίως β) ὀλίγος
3. πολύς γ) ἡγοῦμαι
4. δύναμαι δ) ἀδυνατῶ
5. ἰσχυρός ε)
ἀνίσχυρος
στ) πλείων
ζ) πρότερον
ὕστερον // πρότερον
δικαίως // ἀδίκως
πολύς // ὀλίγος
δύναμαι // ἀδυνατῶ
ἰσχυρός // ἀνίσχυρος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου