Joana
Kruse [Οία, Σαντορίνη]
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Το παρελθόν και ο σύγχρονος άνθρωπος
Ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο σημερινός κόσμος είναι το πρόβλημα του παρελθόντος. Τι θα γίνει; Θα συνεχίσει τον καθιερωμένο διάλογο του εκάστοτε παρόντος με το παρελθόν, θα αναγνωρίσει πως αυτό το παρελθόν περικλείει και εκφράζει εύγλωττα μιαν αξία απολύτως έγκυρη και αναγκαία για τη σημερινή πραγματικότητα ή θα το απορρίψει;
Φαίνεται πως η εποχή μας προτιμά να απορρίψει το παρελθόν. Κάθε μέρα που περνάει, η φωνή του παρελθόντος εξασθενεί, απομακρύνεται για τους περισσότερους από εμάς που επιδιώκουμε να ζήσουμε την εποχή μας και σπάνια σκεφτόμαστε να πάμε αντίθετα στο ρεύμα... Κάθε μέρα που περνάει, το παρελθόν ως Ιστορία, ως Τέχνη, ως στοχασμός, ως αποκάλυψη του μυστηρίου μέσα μας και γύρω μας δεν μας λέει τίποτε. Επισκεπτόμαστε ένα μουσείο και φεύγουμε από εκεί ασυγκίνητοι. Τριγυρνούμε σε μια πολιτεία που το παρελθόν την έχει ανυψώσει σε μνημείο κάλλους και Ιστορίας, και δε μένει ξύπνια μέσα μας παρά μια κοντόφθαλμη και δυσκίνητη περιέργεια ή, το χειρότερο, μια καταγέλαστη ματαιοδοξία πως βρισκόμαστε, πως γνωρίζουμε, πως σκεφτήκαμε τη φημισμένη αυτή πολιτεία. Αλλά βαθύτερα, αυτή η πολιτεία για μας δεν έχει φωνή, δεν έχει φυσιογνωμία, δεν μας φέρνει κανένα μήνυμα. Το παρελθόν της απομένει για τον εσωτερικό μας κόσμο βουβό.
Αποφασίζουμε να διαβάσουμε ένα παλιό βιβλίο και το εγκαταλείπουμε μετά από ανάγνωση κάμποσων σελίδων. Δεν μας λέει τίποτε. Με λίγα λόγια, ο κόσμος που ζούμε έχει χάσει και τη γεύση του παρελθόντος και την προθυμία ή την υπομονή που χρειάζεται για να το κατακτήσει. Απορρίπτεται, λοιπόν, το παρελθόν ως πείρα, ως απαραίτητη για την ολοκλήρωση της τρέχουσας ζωής μαθητεία σ’ αυτή την πείρα, απορρίπτεται ως αξία σταθερή, πολυδύναμη και ανεπανάληπτη για την κρίση της μοίρας του σημερινού ανθρώπου; Φαίνεται πως ουσιαστικά απορρίπτεται.
Η γενιά που ανεβαίνει τώρα στο προσκήνιο είναι μια γενιά αγέρωχη, άκαμπτη, μια γενιά κυριολεκτικά ριζοσπαστική. Η στάση που παίρνει αντίκρυ στην Ιστορία, στην Τέχνη και γενικότερα αντίκρυ στο παρελθόν είναι αρνητική. Μια τέτοια στάση, όμως, οδηγεί σε οπισθοδρόμηση.
Θεσμοί που δοκιμάστηκαν στο παρελθόν επί αιώνες, που καθιερώθηκαν με αίμα πολύ, έχουν πια διαβρωθεί. Η οικογένεια, που ήταν η ζεστή φωλιά όπου πλάθονταν κι οπλίζονταν ο άνθρωπος, κάθε μέρα γίνεται και πιο σκιώδης. Ο τρόπος ζωής που είχε το παρελθόν κληροδοτήσει από γενιά σε γενιά – τιμιότητα, ντροπή, αξιοπρέπεια και κοινωνική συνεργασία – κινδυνεύει και αναιρείται καθημερινά από την πρακτική της εποχής μας. Το παρελθόν, ως αυθεντία, ως πηγή κανόνων βίου, υποφέρει από δεινή αμφισβήτηση.
Υπάρχει και μια άλλη ερμηνεία: Πάμε προς τη δημιουργία ενός νέου τύπου ζωής. Η απόκριση έχει μιαν εγωιστική αφέλεια μοναδική. Η Ιστορία ως τώρα γνώρισε πολλούς τρόπους ζωής – αλλιώς ζούσε ο αρχαίος Έλληνας λ.χ., αλλιώς ο Βυζαντινός, αλλιώς ο Ευρωπαίος του Μεσαίωνα, αλλιώς ο προπολεμικός άνθρωπος. Αλλά όλοι αυτοί οι νέοι τρόποι – εκδοχές της ζωής, δεν αρνούνταν το παρελθόν. Απλούστατα, ασκούσαν το πρωταρχικό ανθρώπινο χρέος να κρίνουν αυτό το παρελθόν και να τοποθετούνται υπεύθυνα και δημιουργικά αντίκρυ του.
Σήμερα, αντίθετα, ζούμε σ’ εποχή άκριτης απόρριψης των πάντων. Με τι προζύμι θα πλαστεί η νέα αυτή, η πολυθρύλητη ζωή;
Τα πράγματα γίνονται κυριολεκτικά δραματικά για έθνη που διαθέτουν παρελθόν χιλιετηρίδων, όπως είναι το δικό μας έθνος. Εδώ και η ευθύνη, εθνική και προσωπική, και η δοκιμασία και το χρέος είναι πιο βαριά, πιο επίμονα. Τι θα κάνει, πώς θα σταθεί υπεύθυνα το δικό μας έθνος αντίκρυ στο παρελθόν του; Ιδού ένα ερώτημα που πρέπει σοβαρά κι επίμονα να μας βασανίσει. Τι θα κάνει μ’ αυτό το απροσμέτρητο βάρος της Ιστορίας του; Πώς θ’ αντέξει στην πίεση της εποχής και πώς θα ζήσει με ευθύνη και συνέχεια το παρόν του;
Πάνω στο χώμα το δικό σου σχεδιάζουμε τους κήπους και τις πολιτείες μας.
Πάνω στο χώμα σου Είμαστε. Έχουμε πατρίδα.
Σε 60-70 λέξεις να παρουσιάσετε συνοπτικά τις ερμηνείες (6η & 7η παράγραφος) που παρουσιάζει ο γράφων σχετικά με την απόρριψη του παρελθόντος.
Β1. Να αναπτύξετε σε 80-100 λέξεις το περιεχόμενο του παρακάτω αποσπάσματος του κειμένου: «Άλλοι μας λένε πως αρνούμενοι το παρελθόν μας πραγματοποιούμε την αξία της ελευθερίας. Και λησμονούν πως η ελευθερία έχει κανόνες που σήμερα έχουν καταργηθεί».
«Θεσμοί που δοκιμάστηκαν στο παρελθόν επί αιώνες, που καθιερώθηκαν με αίμα πολύ, έχουν πια διαβρωθεί.» (μονάδες 6)
Τα ερωτήματα του προλόγου αξιοποιούνται προκειμένου να εισάγουν τον αναγνώστη στο υπό διερεύνηση ζήτημα του κειμένου, κεντρίζοντας το ενδιαφέρον του και δίνοντας μια πιο οικεία διάσταση στο ύφος του κειμένου. Πρόκειται, μάλιστα, για ερωτήματα που αφορούν το σύνολο του σύγχρονου κόσμου -όλων, δηλαδή, των κρατών- εφόσον η αξία του παρελθόντος δεν είναι κάτι που απασχολεί -ή οφείλει να απασχολεί- μόνο το δικό μας έθνος.
Γιατί η θυσία του «μικρού αγωνιστή» έχει σημαντική αξία για τους ομοεθνείς του; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας αξιοποιώντας τρεις κειμενικούς δείκτες του ποιήματος. (150-200 λέξεις)
Είναι, κατά τη γνώμη μου, ιδιαίτερα σημαντικό να αναγνωρίζουμε τις θυσίες και την προφορά των προηγούμενων γενεών, καθώς χωρίς τη δική τους αυτοθυσία και χωρίς το δικό τους σθένος η πατρίδα μας δεν θα είχε κατακτήσει την ελευθερία της. Αποτελεί, μάλιστα, το παράδειγμά τους ένα σαφές μήνυμα για τη στάση που οφείλουμε να κρατήσουμε κι εμείς, αν προκύψει μελλοντικά κάποιος άμεσος κίνδυνος για την πατρίδα μας.
Με αφορμή την άποψη του δοκιμιογράφου ότι ο σημερινός άνθρωπος δεν επικοινωνεί πλέον με τις παραδοσιακές αξίες του παρελθόντος, να συντάξετε ένα κείμενο στο οποίο να επισημαίνετε τους κινδύνους που εγκυμονεί η έλλειψη αυτής της επικοινωνίας. Στη συνέχεια, να προτείνετε τρόπους με τους οποίους θα μπορέσει ο άνθρωπος και ιδιαίτερα ο σημερινός νέος να συμφιλιωθεί με το παρελθόν και τις ρίζες του. (350-400 λέξεις)
Η απώλεια επαφής με το παρελθόν και η άκριτη σύμπλευση με τις σύγχρονες τάσεις που συνήθως αποτελούν δάνεια από άλλες χώρες και πολιτισμούς ενέχει τον κίνδυνο της απώλειας της δικής μας εθνικής και πολιτισμικής ταυτότητας. Όσο γοητευτικά ή ενθουσιώδη κι αν μοιάζουν τα τεχνολογικά και πολιτισμικά προϊόντα των άλλων κρατών και της νέας εποχής, δεν μπορούμε να αρκούμαστε σε αυτά και να αγνοούμε τη δική μας ιστορική πορεία και τα όσα συνιστούν τη δική μας ξεχωριστή ταυτότητα. Η επαφή μας με τις σύγχρονες τάσεις οφείλει να γίνεται πάντοτε παράλληλα με την προσπάθεια γνωριμίας με τον δικό μας πολιτισμικό πλούτο, ώστε να διασφαλίζονται οι αναγκαίες εκείνες αντιστάσεις απέναντι σε μια γενικευμένη αποξένωση από τα όσα συνθέτουν τον πολιτισμό και την παράδοσή μας.
Μέρος, άλλωστε, της παράδοσής μας είναι ένα ιδιαιτέρως ωφέλιμο πλαίσιο αξιών και αρχών, το οποίο έχει διαπλαστεί και δοκιμαστεί σε βάθος χρόνου οδηγώντας στη διαμόρφωση μιας σταθερής κουλτούρας σεβασμού, αλληλεγγύης, ανθρωπιάς και αλληλοκατανόησης. Πρόκειται για αξίες που συνόδευσαν πολλές από τις προγενέστερες γενιές και τις βοήθησαν να αντεπεξέλθουν στις ποικίλες δυσκολίες που έχει βιώσει η πατρίδα μας. Αποτελούν, άρα, μια πολύτιμη παρακαταθήκη, η οποία όμως έρχεται σε αντίθεση με το ωφελιμιστικό, εγωκεντρικό και συχνά ανάλγητο πνεύμα της σύγχρονης εποχής. Κάθε παραχώρηση στο νέο «τρόπο ζωής» και στις νέες αντιλήψεις συνιστά επιζήμια οπισθοδρόμηση, εφόσον μας απομακρύνει από τις αγαθές ποιότητες που μας έχουν κληροδοτηθεί.
Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει πως ερχόμαστε αντιμέτωποι με το δίλημμα είτε να παραμείνουμε προσηλωμένοι στο παρελθόν είτε να υιοθετήσουμε τις νέες τάσεις. Η ενδεδειγμένη στάση είναι να ξεκινήσουμε ένα γόνιμο διάλογο τόσο με το παρελθόν όσο και με το παρόν, ώστε να αντλήσουμε τα πλέον επωφελή στοιχεία κι από τις δύο αυτές πηγές γνώσης. Η τεχνολογία, μάλιστα, μπορεί να αποτελέσει τον κατάλληλο αρωγό προκειμένου οι νεότερες γενιές να έρθουν σε επαφή με το παρελθόν και τις αξίες του τόπου μας, εφόσον παρέχει τη δυνατότητα μιας πιο θελκτικής παρουσίασής τους. Σκοπός μας, άλλωστε, οφείλει να είναι η αναθέρμανση του ενδιαφέροντος των νέων για το παρελθόν και υπάρχουν στη διάθεσή μας ποικίλα μέσα για να το πετύχουμε αυτό.
Αν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το σχολείο, καθώς και η επίσημη πολιτεία αξιοποιήσουν το εύρος των τεχνολογικών δυνατοτήτων μπορούν να διαμορφώσουν άφθονο ψηφιακό υλικό που θα επιτρέψει στους νέους να γνωρίσουν καλύτερα το παρελθόν του τόπου μας. Μια γνώση πολύτιμη και αναγκαία, εφόσον μόνο μέσω αυτής μπορούμε όλοι μας να βρούμε το δρόμο προς την αυτογνωσία και, κατ’ επέκταση, την αυτοεκτίμηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου