Kt Allen
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία Γ΄ Λυκείου: Το κουτσομπολιό κάνει καλό, το λένε και οι ειδικοί
Παρότι θεωρείται κακή συνήθεια από αρχαιοτάτων χρόνων, οι ερευνητές διαπιστώνουν ότι το κουτσομπολιό είναι τόσο παλιό όσο και η γλώσσα, είναι θεμέλιος λίθος της κοινωνίας.
Υπάρχουν, μάλιστα, ευρύτερα κοινωνικά οφέλη που απορρέουν από αυτές τις «κοινωνικές συζητήσεις». Το κουτσομπολιό επιτελεί μια ανέλπιστη λειτουργία ως ένας μηχανισμός κοινωνικού ελέγχου και τελικά αυτορρύθμισης των πολιτών, σημειώνει ο καθηγητής του Κολεγίου Νοξ. «Είναι ένας τρόπος να φέρονται οι άνθρωποι καλά και να είναι καλοί πολίτες, γιατί ξέρουν ότι, αν δεν το κάνουν, οι άλλοι θα συζητήσουν γι’ αυτούς. Το κουτσομπολιό μπορεί επίσης να είναι ένας τρόπος για τις ομάδες να ανακαλύψουν τους απατεώνες ανάμεσά τους και να τους αντιμετωπίσουν», εξηγεί.
«Μια λιγότερο εμφανής λειτουργία του κουτσομπολιού είναι να παρέχει πληροφορίες για τις κοινωνικές νόρμες και οδηγίες συμπεριφοράς», σημειώνουν σε άρθρο τους οι καθηγητές Μπαουμάιστερ, Ζανγκ και Βος, τονίζοντας ότι «μπορεί να ειπωθεί πως το κουτσομπολιό δεν μένει μόνο στο να ενημερώσει τον ακροατή για τους κοινωνικούς κανόνες, αλλά τους επιβεβαιώνει.» Αυτή είναι τελικά και η βασική διαδικασία της κοινωνικοποίησης, όλοι μας μαθαίνουμε να ζούμε μαζί ως πολίτες εφαρμόζοντας τους ισχύοντες κανόνες, τους οποίους πληροφορούμαστε και εμπεδώνουμε και μέσω του κουτσομπολιού, το οποίο έτσι εξελίσσεται σε σημαντική συνιστώσα της διαμόρφωσης και της ύπαρξης μιας κουλτούρας. «Το κουτσομπολιό ήταν ο άτυπος τρόπος της κοινωνίας να εσωτερικεύει τις ολοένα και πιο πολύπλοκες σχέσεις των ανθρώπων, να προβάλλει πρότυπα και να υπαγορεύει τρόπους συμπεριφοράς», σημειώνει ο καθηγητής Παπάνης.
Παιδευτικό ρόλο μπορεί να διαδραματίσει το κουτσομπολιό και στη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, υποστηρίζουν οι Μπαουμάιστερ, Ζανγκ και Βος. Οι γονείς συχνά καταφεύγουν στην εξιστόρηση συμβάντων που δανείζονται από τη ζωή άλλων οικογενειών, για να διδάξουν στα παιδιά τους τους κινδύνους της κακής διατροφής ή της διάσχισης ενός δρόμου χωρίς προσοχή κ.ά. Το κουτσομπολιό λοιπόν και πάλι λειτουργεί ως μια μορφή κοινωνικής πληροφόρησης που χρησιμοποιεί την αφήγηση για να επικοινωνήσει τους κανόνες ως προέκταση της μάθησης μέσω παρατήρησης.
Με αφορμή ή και εξαιτίας του κουτσομπολιού λοιπόν, δημιουργούμε και διατηρούμε φιλίες, κοινωνικούς δεσμούς και συναναστροφές, ερχόμαστε πιο κοντά με συνανθρώπους και συναδέλφους, ικανοποιώντας την ανάγκη μας για συντροφικότητα, αποδοχή, φιλία. Και δεν είναι μόνο αυτό, προσθέτει ο Ευστράτιος Παπάνης. «Σήμερα έχει αποδειχθεί η σχέση του κουτσομπολιού με τη χαλάρωση, την εκτόνωση του άγχους, την αποφόρτιση στους χώρους της εργασίας».
Μα δε χρειάστηκε να μου πει τίποτα. Τα ‘μαθα απ’ τη μαμά. Μου τά ‘πε με μια σκληρότητα που αν της έχω συγχωρήσει είναι μόνον επειδή ξέρω πόσο ακριβά το πλήρωσε στον αγαπημένο της γιο. Ό,τι κοροϊδεύει κανείς σ’ αυτό τον κόσμο, το λούζεται. «Πάψε να μας ζαλίζεις» μου λέει, «έτσι κι έτσι έχουν τα πράγματα.» Την κοιτούσα αποσβολωμένη, σαν κεραυνόπληκτη. Όλα τά ‘χε βάλει ο νους μου εκτός απ’ αυτό. Έκλαψα, χτυπήθηκα, μα ύστερ’ άρχισα να σκέφτομαι: κι αν είν’ αλήθεια; Κι αποφάσισα να δω τον Αργύρη και να του μιλήσω. (Συνήθως συναντιόμασταν μπροστά στην Ακαδημία.) Αλλά όταν ήρθε εκείνη η στιγμή ήμουνα τόσο ταραγμένη, που ήταν αδύνατον να μιλήσω ήρεμα. Του είπα, χωρίς περιστροφές, ότι ο θείος Μαρκούσης είχε βάλει έναν άνθρωπο της εμπιστοσύνης του να τον παρακολουθήσει κι έμαθαν ότι είχε σχέσεις μ’ έναν…
Δεν τελείωσα τη φράση μου. Τον είδα να κοκκινίζει και κατάλαβα ότι ήξερε τι εννοούσα. Τον κοιτούσα άφωνη, παρακαλώντας από μέσα μου να μου πει πως είναι ψέματα.
Να αποδώσετε συνοπτικά (50-60 λέξεις) το περιεχόμενο της τρίτης παραγράφου.
Β1. Με ποιους τρόπους τεκμηριώνεται στην πρώτη παράγραφο η άποψη του καθηγητή Ντάνμπαρ ότι: «Χωρίς το κουτσομπολιό δεν θα υπήρχε κοινωνία»;
Στο πλαίσιο της καταληκτικής παραγράφου η γράφουσα αξιοποιεί το ασύνδετο σχήμα προκειμένου να αποδώσει με νοηματική πυκνότητα ό,τι συνιστά έναν γενικό απολογισμό της συνεισφοράς του κουτσομπολιού («δημιουργούμε και διατηρούμε φιλίες, κοινωνικούς δεσμούς…, ερχόμαστε πιο κοντά…, ικανοποιώντας την ανάγκη για συντροφικότητα, αποδοχή, φιλία). Κατ’ αυτό τον τρόπο η ανακεφαλαίωση βασικών θετικών στοιχείων που συνδέονται με το κουτσομπολιού γίνεται επιγραμματικά και μεταδίδει με συντομία τις αναγκαίες πληροφορίες στον αναγνώστη.
Με τη χρήση του α΄ πληθυντικού ρηματικού προσώπου («μαθαίνουμε», «πληροφορούμαστε και εμπεδώνουμε») οι παρεχόμενες πληροφορίες φαίνεται πως αφορούν το σύνολο των ανθρώπων -ακόμη και τη γράφουσα-, γεγονός που τους προσδίδει χαρακτήρα βιωματικό. Με τη χρήση του α΄ ρηματικού προσώπου το ύφος του κειμένου καθίσταται περισσότερο οικείο και απλό, εφόσον δημιουργείται η αίσθηση πως τα όσα καταγράφονται δεν αποτελούν τόσο προϊόν κάποιας επιστημονικής μελέτης όσο πορίσματα που αντλούνται από καθημερινές εμπειρίες της ζωής.
Ποιος είναι ο αντίκτυπος της παρέμβασης του «θείου Μαρκούση» στην ψυχολογική κατάσταση της ηρωίδας; Συμφωνείτε με την απόφασή του να αναμιχθεί στη σχέση της ηρωίδας; Να τεκμηριώσετε την ερμηνευτική σας πρόταση αξιοποιώντας τρεις κειμενικούς δείκτες. (150-200 λέξεις)
Η παρέμβαση του θείου της ηρωίδας, αν και είχε ως αποτέλεσμα να της προκαλέσει μεγάλο ψυχικό πόνο, δεν είναι κακοπροαίρετη και αποσκοπούσε στο να την προφυλάξει από κάποιον που την ξεγελούσε. Όπως είναι προφανές, χωρίς την παρέμβαση του θείου της, εκείνη θα συνέχιζε να νομίζει πως βρίσκεται σε μια αληθινή σχέση και θα κατέληγε πιθανώς να πληγωθεί ακόμη περισσότερο στην πορεία. Υπ’ αυτό το πρίσμα θεωρώ πως ο θείος της έπραξε σωστά, προσφέροντάς της μια πιο έγκαιρη συνειδητοποίηση της αλήθειας για τον Αργύρη.
Σε ένα άρθρο σας να παρουσιάσετε τα πιθανά οφέλη που προκύπτουν από το συνεχές ενδιαφέρον που εκδηλώνουν οι άνθρωποι για το τι κάνουν οι συμπολίτες τους. Μεταξύ άλλων μπορείτε να λάβετε υπόψη σας το πώς αυτό επηρεάζει τη συνοχή της κοινότητας, καθώς και το πώς επιδρά ως μηχανισμός κοινωνικού ελέγχου. (350-400 λέξεις)
Χάρη στο διαρκές ενδιαφέρον των ανθρώπων για τις συνήθειες και τις δραστηριότητες των άλλων διαμορφώνεται συχνά ένα αυστηρό πλαίσιο ελέγχου, ιδίως στις μικρότερες κοινωνίες, το οποίο συγκρατεί και αποτρέπει τους ανθρώπους από άνομες ή ανήθικες πράξεις. Η επίγνωση πως κάθε πράξη και κάθε κίνηση βρίσκονται υπό τον συνεχή έλεγχο των άλλων λειτουργεί ως ένας ιδιάζον τρόπος αυτοπροστασίας των τοπικών κοινωνιών, εφόσον δρα ανασταλτικά για μη αποδεκτές συμπεριφορές ή δραστηριότητες. Είναι σαφές, άλλωστε, πως σε ελάχιστο χρόνο η οποιαδήποτε ανάρμοστη πράξη θα έχει διαδοθεί από στόμα σε στόμα, εκθέτοντας τον «δράστη» σε έναν ανελέητο κοινωνικό σχολιασμό.
Η συνήθεια, άλλωστε, των ανθρώπων όχι μόνο να ασχολούνται με το τι κάνουν οι άλλοι, αλλά και το να μεταφέρουν σε φίλους και γνωστούς τα όσα τυχόν έμαθαν αποτελεί μια πρακτική ιδιαιτέρως επωφελή για τις κοινωνικές τους σχέσεις. Αν και φαινομενικώς παράδοξο, το να βρίσκονται οι άνθρωποι μεταξύ τους και να «κουτσομπολεύουν» τους άλλους, σχολιάζοντας τα λάθη, τις ατυχίες και ό,τι άλλο «ενδιαφέρον» τους συμβαίνει, λειτουργεί ενισχυτικά για τις μεταξύ τους σχέσεις και διαδραματίζει, έτσι, καταλυτικό ρόλο στην εδραίωση της κοινωνικής συνοχής.
Το «κουτσομπολιό», μάλιστα, όπως και ο αρνητικός ή ο θετικός σχολιασμός της συμπεριφοράς των άλλων επιτελεί μια ακόμη σημαντική λειτουργία, εφόσον συγκροτεί, επιβεβαιώνει και διαδίδει ένα πλέγμα αποδεκτών και μη αποδεκτών συμπεριφορών. Κατ’ αυτό τον τρόπο, κάθε μέλος της κοινότητας και πρωτίστως τα νεότερα σε ηλικία μέλη, κατανοούν και μαθαίνουν τους «κανόνες» συμπεριφοράς που θεωρεί ορθούς η εκάστοτε κοινωνία. Αποκτά, έτσι, έναν ιδιαίτερο παιδαγωγικό ρόλο το «κουτσομπολιό» που επιτρέπει στους πολίτες να αντιλαμβάνονται, χωρίς να χρειαστεί μια πιο άμεση παρέμβαση, τα όρια που θέτει η κάθε κοινωνία.
Αξίζει, επίσης, να τονιστεί πως σε ορισμένες περιπτώσεις η αδιακρισία και η κουτσομπολίστικη διάθεση των άλλων μπορούν να αποβούν σωτήριες, όταν φέρνουν στο φως επικίνδυνες ενδοοικογενειακές καταστάσεις και οδηγούν στην παρέμβαση των αρχών. Δεν είναι λίγες οι φορές που στο πλαίσιο μιας οικογένειας σημειώνονται περιστατικά σωματικής ή και ψυχολογικής κακοποίησης, χωρίς τα θύματα να έχουν τη δυνατότητα ή το θάρρος να ζητήσουν βοήθεια. Κι είναι σ’ αυτές ακριβώς τις περιπτώσεις που το ενδιαφέρον ή ακόμη και η αδιακρισία των άλλων μπορεί κυριολεκτικά να σώσει ζωές.
Αν και είναι προφανές πως το «ενδιαφέρον» των άλλων και η συνήθεια του κουτσομπολιού δύσκολα θα αποκτήσουν αμιγώς θετικό πρόσημο, αυτό δεν θα πρέπει να μας εμποδίζει από το να αναγνωρίζουμε τα άμεσα ή έμμεσα οφέλη τους. Το ενδιαφέρον για τους άλλους, άλλωστε, όταν είναι ειλικρινές και καλοπροαίρετο, έχει σίγουρα θετικό χαρακτήρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου