Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τα οφέλη της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τα ζώα
Τα κατοικίδια ζώα επηρεάζουν την υγεία της οικογένειας στην οποία μεγαλώνουν αφού θεωρείται ότι μειώνεται η πιθανότητα εμφάνισης μιας αρρώστιας καθώς και οι στρεσογόνες καταστάσεις. Επίσης, αποτελούν πηγή σταθερότητας, προσφέρουν ασφάλεια στον ιδιοκτήτη τους, προωθούν την άσκηση και παράλληλα στα ζώα αρέσει να τα αγγίζουμε, γεγονός που προσφέρει θετικές επιδράσεις στην υγεία του ανθρώπου.
Επίσης, έχει μελετηθεί η σχέση μεταξύ των κατοικίδιων ζώων και την φυσική ευεξία με στόχο να διαπιστωθεί αν τα ζώα συντροφιάς μπορούν να προλάβουν κακές καταστάσεις στην υγεία του ανθρώπου. Όπως υποστηρίζεται οι άνθρωποι που έχουν κατοικίδιο ζώο έχουν ένα πιο υγιές σώμα σε σχέση με αυτούς που δεν έχουν.
Αναμφισβήτητα, η συντροφιά των ζώων φαίνεται να ικανοποιεί σημαντικές ανάγκες μας. Τα κατοικίδια κατά κάποιο τρόπο μας παρέχουν μία ασφαλέστερη αντίληψη της πραγματικότητας, κάτι το οποίο μας συνδέει στην κοινότητα της φροντίδας, της ανησυχίας και της θυσίας καθώς και στις έντονες συναισθηματικές σχέσεις. Τα ζώα έχουν απεριόριστη δυνατότητα για αποδοχή, λατρεία, προσοχή, συγχώρεση και άνευ όρων αγάπη. Τα κατοικίδια παίζουν σημαντικό ρόλο στη ζωή των παιδιών που είναι μοναχικά, με ψυχικές διαταραχές ή παραβατικά. Αυτά τα νεαρά άτομα συνήθως παρουσιάζουν χαμηλή αυτοεκτίμηση και έχουν δυσκολία να διατηρήσουν μία οποιαδήποτε σχέση. Τα άτομα αυτά συχνά υποφέρουν από περιθωριοποίηση και παραμέληση όχι μόνο από τους γονείς αλλά και από τους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για την μόρφωσή τους. Τα ζώα μπορούν να συντελέσουν με έναν μοναδικό τρόπο στην κάθε θεραπεία και να κάνουν τους ανθρώπους να νιώσουν ασφαλείς και αγαπητοί. Η αγάπη που προσφέρουν τα κατοικίδια είναι απαλλαγμένη από την δυσπιστία και το φόβο, δύο συναισθήματα που συνήθως υπάρχουν στις σχέσεις μεταξύ ανθρώπων.
Τα ζώα συντροφιάς είναι ικανά να διευκολύνουν ορισμένες πτυχές της φυσικής υγείας των ανθρώπων αλλά μπορούν επίσης να συμβάλουν στην ψυχολογική ευημερία των ανθρώπων. Έρευνες έχουν δείξει ότι τα ζώα μπορούν να βελτιώσουν τις επιπτώσεις των αγχωτικών καταστάσεων της ζωής (όπως είναι ένα πένθος ή ένα διαζύγιο), να μειώσουν τα επίπεδα του άγχους, και της κατάθλιψης, να ελαχιστοποιήσουν το συναίσθημα της μοναξιάς και της απομόνωσης, ενισχύοντας έτσι συναισθήματα όπως η αυτονομία, η ικανότητα και η αυτοεκτίμηση.
Πολύ σημαντική είναι η συνεισφορά στη συναισθηματική νοημοσύνη ενός παιδιού. Πώς αισθάνεται ο σκύλος όταν δε του δίνεις σημασία; Αν τον αφήσεις νηστικό; Πώς είναι όταν σου «ζητάει» να παίξεις και εσύ δεν ανταποκρίνεσαι; Το παιδί μαθαίνει πώς μπορεί να αισθάνεται κάποιος άλλος και ποιες είναι οι ανάγκες ή οι επιθυμίες του, αναγνωρίζει τις ανάγκες και μαθαίνει πώς να τις ιεραρχεί σε σχέση με τις δικές του.
Μέσα από τις καθημερινές δραστηριότητες φροντίδας ενός κατοικίδιου ζώου, το παιδί αντιλαμβάνεται τις προσωπικές του ευθύνες, τη διαχείριση του χρόνου του, την έννοια του προγράμματος. Επίσης, σημαντική είναι η συνεισφορά και στις κοινωνικές δεξιότητες που μπορεί να αποκτήσει ένα παιδί μέσα από την επαφή με άλλους ανθρώπους για παράδειγμα, στην καθημερινή βόλτα, αν μιλάμε για σκύλο.
Το παιχνίδι είναι ακόμα μια προσφορά του κατοικίδιου προς το παιδί. Πόσο σημαντική είναι η φυσική παρουσία στο παιχνίδι, η αλληλεπίδραση, το άγγιγμα, το να γνωρίζει το παιδί τα όρια του σώματός του, πόση δύναμη θα ασκήσει. Πόσο σημαντικό είναι να σηκωθεί από την τηλεόραση ή τον υπολογιστή και να παίξει. Μέσα στους τόσο γρήγορους ρυθμούς η δικαιολογία είναι πολλές φορές ότι οι χρόνοι των παιδιών δεν ταυτίζονται. Το κατοικίδιο μπορεί να είναι συντροφιά στο παιχνίδι και όταν οι φίλοι δεν είναι διαθέσιμοι ή όταν δεν υπάρχει ο χρόνος. Η επαφή με το ζώο ενισχύει και προάγει την άσκηση και τη φυσική κατάσταση, καθώς δίνει ευκαιρίες στο παιδί να κινηθεί αρκετά μέσω του παιχνιδιού, αλλά και της βόλτας.
Ο κύκλος της ζωής, η γέννηση, η ανάπτυξη, η απώλεια είναι ένα ακόμα πολύτιμο μάθημα στη ζωή ενός παιδιού, προϋπόθεση φυσικά οι γονείς να το χειριστούν με ειλικρίνεια και τρόπο αντίστοιχο με τα γεγονότα και όχι με ψέματα και ανακρίβειες, οι οποίες περισσότερο θα δυσκολέψουν το παιδί.
Γράφουν και αναλύουν οι επιστημονικοί συνεργάτες της Γραμμής 115 25 του Μαζί για το Παιδί
που ήταν τόσο ανδρείος, και δυνατός, και νέος,
άρχισαν τ’ άλογα να κλαίνε του Αχιλλέως·
η φύσις των η αθάνατη αγανακτούσε
για του θανάτου αυτό το έργον που θωρούσε.
Τίναζαν τα κεφάλια των και τες μακρυές χαίτες κουνούσαν,
την γη χτυπούσαν με τα πόδια, και θρηνούσαν
τον Πάτροκλο που ενοιώθανε άψυχο — αφανισμένο —
μια σάρκα τώρα ποταπή — το πνεύμα του χαμένο —
ανυπεράσπιστο — χωρίς πνοή —
εις το μεγάλο Τίποτε επιστραμένο απ’ την ζωή.
αλόγων και λυπήθη. «Στου Πηλέως τον γάμο»
είπε «δεν έπρεπ’ έτσι άσκεπτα να κάμω·
καλλίτερα να μην σας δίναμε, άλογά μου
δυστυχισμένα! Τι γυρεύατ’ εκεί χάμου
στην άθλια ανθρωπότητα πούναι το παίγνιον της μοίρας.
Σεις που ουδέ ο θάνατος φυλάγει, ουδέ το γήρας
πρόσκαιρες συμφορές σας τυραννούν. Στα βάσανά των
σας έμπλεξαν οι άνθρωποι.»— Όμως τα δάκρυά των
για του θανάτου την παντοτινή
την συμφοράν εχύνανε τα δυο τα ζώα τα ευγενή.
Να αποδώσετε συνοπτικά (60-70 λέξεις) το περιεχόμενο των δύο πρώτων παραγράφων του Κειμένου 2 («Η ύπαρξη ενός κατοικίδιου ζώου… πώς να τις ιεραρχεί σε σχέση με τις δικές του»).
Μονάδες 20
Β1. Να προσδιορίσετε τον βασικό ισχυρισμό της τελευταίας παραγράφου του Κειμένου 1 και να παρουσιάσετε το πώς τεκμηριώνεται ο ισχυρισμός αυτός. («Τα ζώα συντροφιάς είναι ικανά… η ικανότητα και η αυτοεκτίμηση»).
Με την αξιοποίηση πλάγιων ερωτήσεων («Πόσο σημαντική είναι…», «Πόσο σημαντικό
είναι…») τονίζεται η θετική επενέργεια της ενασχόλησης με ένα ζώο συντροφιάς,
εφόσον το παιδί μαθαίνει μέσα από την αλληλεπίδραση με το κατοικίδιο στοιχεία
για τον εαυτό και, συνάμα, αποκτά ένα ουσιαστικό κίνητρο για μια πιο ενεργή
καθημερινότητα, γεμάτη παιχνίδι και άσκηση. Με τη χρήση σχήματος αντίθεσης («το κατοικίδιο μπορεί να είναι συντροφιά… όταν
οι φίλοι δεν είναι διαθέσιμοι») επισημαίνεται η διαρκής παρουσία του
κατοικίδιου ως «φίλου», συντρόφου στο παιχνίδι και, κατ’ επέκταση, αντίβαρου
στη μοναξιά και την απουσία συχνών διαπροσωπικών σχέσεων. Με τη χρήση ενός ασύνδετου σχήματος («Ο κύκλος της ζωής,
η γέννηση, η ανάπτυξη, η απώλεια») επισημαίνεται το γεγονός πως το παιδί έχει
τη δυνατότητα να κατανοήσει την έννοια της ζωής και του θανάτου μέσα από τον
κύκλο της ζωής του κατοικίδιου. Ένα πολύτιμο μάθημα, που θα βοηθήσει τη
μετέπειτα πορεία του παιδιού.
Β3.
Να προσδιορίσετε πώς επιτυγχάνεται η εσωτερική σύνδεση/συνοχή μεταξύ των
περιόδων της τρίτης παραγράφου του Κειμένου
1. («Αναμφισβήτητα, η συντροφιά των ζώων… υπάρχουν στις σχέσεις μεταξύ
ανθρώπων»).
Μονάδες 10
Η συγκεκριμένη παράγραφος αποτελείται
από οκτώ επιμέρους περιόδους, το νόημα των οποίων αναφέρεται στην κάλυψη
σημαντικών αναγκών των ανθρώπων από τα ζώα συντροφιάς, όπως ιδιαιτέρως είναι η
συναισθηματική στήριξη παιδιών που έχουν ψυχικές διαταραχές ή είναι παραβατικά.
Η νοηματική αυτή συνέχεια -συνεκτικότητα-
της παραγράφου υπηρετείται σε γλωσσικό επίπεδο -συνοχή- με ποικίλους τρόπους. Πιο συγκεκριμένα, η δεύτερη περίοδος
συνδέεται με την πρώτη με τη χρήση ενός υπώνυμου
(τα κατοικίδια) σε σχέση με το υπερώνυμο (ζώων) της πρώτης περιόδου. Γίνεται,
δηλαδή, χρήση ενός λεξιλογικού μέσου συνοχής. Η τρίτη περίοδος συνδέεται με τη
δεύτερη εκ νέου με αντίστοιχο λεξιλογικό μέσο, εφόσον γίνεται χρήση του υπερώνυμου (τα ζώα). Το αντίστροφο
μοτίβο συνδέει την τέταρτη περίοδο με την τρίτη περίοδο, αφού επανέρχεται το
υπώνυμο (τα κατοικίδια). Η σύνδεση της πέμπτης παραγράφου με την τέταρτη
γίνεται με γραμματικό μέσο, καθώς με τη χρήση της αντωνυμίας (αυτά τα νεαρά
άτομα) γίνεται αναφορά στα μοναχικά
και παραβατικά παιδιά. Η έκτη περίοδος συνδέεται με την πέμπτη εκ νέου με το
γραμματικό μέσο της αναφοράς, εφόσον
με την επανάληψη της φράσης «τα άτομα αυτά» γίνεται αναφορά στα παιδιά των
προηγούμενων περιόδων. Η σύνδεση της έβδομης περιόδου με την έκτη γίνεται με
την επανάληψη του υπερώνυμου «τα
ζώα» που διατρέχει ως δρών υποκείμενο το σύνολο της παραγράφου. Τέλος, η όγδοη
περίοδος συνδέεται με την έβδομη με λεξιλογικό
μέσο, καθώς η λέξη «αγάπη» είναι ετυμολογικά
συγγενής με την καταληκτική λέξη της έβδομης περιόδου «αγαπητοί».
ΘΕΜΑ Γ
Ποιος είναι ο συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στα ζώα και τον άνθρωπο που παρουσιάζεται στο Κείμενο 3; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας αξιοποιώντας τρεις κατάλληλους κειμενικούς δείκτες. Πώς αντιλαμβάνεστε εσείς τον συναισθηματικό αυτό δεσμό; (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15
Ποιος είναι ο συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στα ζώα και τον άνθρωπο που παρουσιάζεται στο Κείμενο 3; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας αξιοποιώντας τρεις κατάλληλους κειμενικούς δείκτες. Πώς αντιλαμβάνεστε εσείς τον συναισθηματικό αυτό δεσμό; (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15
Ο συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στα ζώα
και τον άνθρωπο, όπως παρουσιάζεται στο πλαίσιο του ποιήματος, παραπέμπει σε
μια δυνατή αγάπη, όπως αυτή συναντάται συνήθως μεταξύ ανθρώπων. Τα άλογα του Αχιλλέα
αντικρίζοντας τον Πάτροκλο σκοτωμένο αρχίζουν να θρηνούν έντονα, όπως αυτό
δραστικά προβάλλεται με τη χρήση τεσσάρων ρημάτων δράσης («τίναζαν», «κουνούσαν»,
«χτυπούσαν», «θρηνούσαν»). Μια αντίδραση πένθους σχεδόν ανθρώπινη, η οποία
ενισχύεται εμφατικότερα μέσα από την ανάδειξη του ακραία φθοροποιού έργου του
θανάτου με τη χρήση επιθέτων και μετοχών («άψυχο», «αφανισμένο», «ποταπή», «χαμένο»)
που φανερώνουν την πλήρη απώλεια της ζωτικότητας, της νεότητας και γενναίου πνεύματος
που διέκριναν τον Πάτροκλο, όσο ήταν ζωντανός. Τα άλογα του Αχιλλέα, αν και αθάνατα
τα ίδια, συγκινούνται βαθύτατα και αφήνουν τα δάκρυά τους να χυθούν για «του
θανάτου την παντοτινή την συμφοράν». Το ποιητικό υποκείμενο, μάλιστα, φροντίζει
να τονίσει μέσα από τα λόγια του Δία την κρίσιμη αντίθεση ανάμεσα στους ανθρώπους
που είναι «το παίγνιον της μοίρας» και τα άτρωτα άλογα του Αχιλλέα για τα οποία
«ουδέ ο θάνατος φυλάγει, ουδέ το γήρας».
Η συγκινητική αντίδραση των αλόγων του Αχιλλέα είναι ενδεικτική της βαθιάς αγάπης που ενώνει συχνά τα ζώα συντροφιάς με τους ανθρώπους. Αν και δεν υπάρχει λεκτική μεταξύ τους επικοινωνία φροντίζουν τόσο οι άνθρωποι όσο και τα ζώα να καθιστούν εμφανή την αγάπη που αισθάνονται μέσα από πράξεις φροντίδας και εκδηλώσεις συναισθημάτων.
ΘΕΜΑ Δ
Σε ένα δικό σας άρθρο να αναφερθείτε στα οφέλη των ζώων συντροφιάς στη ζωή των ανθρώπων γενικότερα και των παιδιών ειδικότερα. Για τη συγγραφή του άρθρου σας να αξιοποιήσετε δημιουργικά ιδέες και επιχειρήματα από τα Κείμενα 1 & 2. (350-400 λέξεις)
Μονάδες 30
Στοιχεία
από τα κείμενα αναφοράς για τα οφέλη των ζώων συντροφιάς στη ζωή των ανθρώπων:
- Σε ό,τι αφορά τον τομέα της ψυχικής υγείας και ευημερίας, τα ζώα
συντροφιάς βοηθούν ώστε να μειωθεί ο αντίκτυπος έντονα αγχωτικών καταστάσεων, όπως
είναι το πένθος ή το διαζύγιο. Μειώνουν, επίσης, γενικότερα το άγχος, τη μοναξιά,
την κατάθλιψη, όπως και το αίσθημα της απομόνωσης. Ενισχύουν, από την άλλη,
θετικά συναισθήματα, όπως είναι η αυτονομία και η αυτοεκτίμηση.
- Σε ό,τι αφορά τον τομέα της γενικής υγείας έχει διαπιστωθεί πως οι άνθρωποι που έχουν ζώα συντροφιάς έχουν πιο υγιές σώμα, επισκέπτονται σπανιότερα τον γιατρό και καταναλώνουν λιγότερα φάρμακα συγκριτικά με εκείνους που δεν έχουν ζώα συντροφιάς. Τα ζώα συντροφιάς, επίσης, μειώνουν την εμφάνιση ασθενειών στις οικογένειες που τα φροντίζουν, προσφέρουν θετικά συναισθήματα, όπως αποδοχή, αγάπη και προσοχή, ενώ με τη δεκτικότητά τους απέναντι σε εκδηλώσεις φροντίδας, όπως είναι το χάδι, επιδρούν θετικά στην υγεία των ανθρώπων.
- Σημαντική είναι, παράλληλα, η θετική τους προσφορά στη φυσική ευεξία των ανθρώπων, εφόσον ενισχύουν την καθημερινή άσκηση και κινητικότητα.
Στοιχεία
από τα κείμενα αναφοράς για τα οφέλη των ζώων συντροφιάς στη ζωή του παιδιού:
- Τα ζώα συντροφιάς είναι ιδιαιτέρως
βοηθητικά για παιδιά που είναι μοναχικά, έχουν ψυχικές διαταραχές ή είναι
παραβατικά, διότι σε αντίθεση με τα στοιχεία που διακρίνουν τις ανθρώπινες σχέσεις
(δυσπιστία, παραμέληση, περιθωριοποίηση) τα ζώα προσφέρουν αγάπη άνευ όρων και
αίσθημα ασφάλειας. Επιτρέπουν, έτσι, τη διαμόρφωση μιας σταθερής σχέσης αγάπης
που αποδεικνύεται εξαιρετικά επωφελής για τα παιδιά αυτά.
- Η παρουσία των ζώων συντροφιάς προσφέρει έναν ανιδιοτελή «συνομιλητή» και συμπαραστάτη στα παιδιά που τους επιτρέπει να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν ευχερέστερα τις διαπροσωπικές τους σχέσεις.
- Τα ζώα συντροφιάς ενισχύουν τη συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού, διότι μέσα από τις αντιδράσεις του κατοικίδιου, όταν οι ανάγκες του δεν καλύπτονται εγκαίρως, το παιδί αντιλαμβάνεται την αξία των συναισθημάτων, των αναγκών και των επιθυμιών του «άλλου». Συνειδητοποιεί, έτσι, πως οι δικές του ανάγκες δεν προέχουν πάντοτε, όταν η ανάγκη του «άλλου» είναι πιο επιτακτική.
- Τα ζώα συντροφιάς, ενισχύουν, επίσης το αίσθημα ευθύνης στο παιδί και του επιτρέπουν να αντιληφθεί τη σημασία του προγράμματος και της ορθής διαχείρισης του χρόνου, εφόσον οφείλει καθημερινά να μεριμνά για τη φροντίδα του κατοικίδιου και να διαφυλάττει χρόνο ειδικά για τις ανάγκες του ζώου.
- Τα ζώα συντροφιάς ενθαρρύνουν το παιδί να παίζει συχνότερα και να κινείται, ιδίως αν το κατοικίδιο είναι σκύλος και χρειάζεται καθημερινά βόλτες. Ενισχύεται, έτσι, η φυσική ευεξία του παιδιού, αφού αποσπάται από την ενασχόληση με το κινητό τηλέφωνο και τον υπολογιστή.
- Στις περιπτώσεις που το ζώο συντροφιάς είναι σκύλος, ενισχύεται η κοινωνικότητα του παιδιού, εφόσον στις καθημερινές βόλτες θα υπάρξουν συχνές αφορμές συνομιλίας με άλλους ιδιοκτήτες ζώων ή περαστικών.
- Τα ζώα συντροφιάς λόγω του μικρού προσδόκιμου ζωής προσφέρουν ένα επώδυνο, αλλά αναγκαίο μάθημα στα παιδιά, εφόσον τους επιτρέπουν να εξοικειωθούν με το αναπόφευκτο του θανάτου.
Η συγκινητική αντίδραση των αλόγων του Αχιλλέα είναι ενδεικτική της βαθιάς αγάπης που ενώνει συχνά τα ζώα συντροφιάς με τους ανθρώπους. Αν και δεν υπάρχει λεκτική μεταξύ τους επικοινωνία φροντίζουν τόσο οι άνθρωποι όσο και τα ζώα να καθιστούν εμφανή την αγάπη που αισθάνονται μέσα από πράξεις φροντίδας και εκδηλώσεις συναισθημάτων.
Σε ένα δικό σας άρθρο να αναφερθείτε στα οφέλη των ζώων συντροφιάς στη ζωή των ανθρώπων γενικότερα και των παιδιών ειδικότερα. Για τη συγγραφή του άρθρου σας να αξιοποιήσετε δημιουργικά ιδέες και επιχειρήματα από τα Κείμενα 1 & 2. (350-400 λέξεις)
Μονάδες 30
- Σε ό,τι αφορά τον τομέα της γενικής υγείας έχει διαπιστωθεί πως οι άνθρωποι που έχουν ζώα συντροφιάς έχουν πιο υγιές σώμα, επισκέπτονται σπανιότερα τον γιατρό και καταναλώνουν λιγότερα φάρμακα συγκριτικά με εκείνους που δεν έχουν ζώα συντροφιάς. Τα ζώα συντροφιάς, επίσης, μειώνουν την εμφάνιση ασθενειών στις οικογένειες που τα φροντίζουν, προσφέρουν θετικά συναισθήματα, όπως αποδοχή, αγάπη και προσοχή, ενώ με τη δεκτικότητά τους απέναντι σε εκδηλώσεις φροντίδας, όπως είναι το χάδι, επιδρούν θετικά στην υγεία των ανθρώπων.
- Σημαντική είναι, παράλληλα, η θετική τους προσφορά στη φυσική ευεξία των ανθρώπων, εφόσον ενισχύουν την καθημερινή άσκηση και κινητικότητα.
- Η παρουσία των ζώων συντροφιάς προσφέρει έναν ανιδιοτελή «συνομιλητή» και συμπαραστάτη στα παιδιά που τους επιτρέπει να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, ώστε να είναι σε θέση να διαχειριστούν ευχερέστερα τις διαπροσωπικές τους σχέσεις.
- Τα ζώα συντροφιάς ενισχύουν τη συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού, διότι μέσα από τις αντιδράσεις του κατοικίδιου, όταν οι ανάγκες του δεν καλύπτονται εγκαίρως, το παιδί αντιλαμβάνεται την αξία των συναισθημάτων, των αναγκών και των επιθυμιών του «άλλου». Συνειδητοποιεί, έτσι, πως οι δικές του ανάγκες δεν προέχουν πάντοτε, όταν η ανάγκη του «άλλου» είναι πιο επιτακτική.
- Τα ζώα συντροφιάς, ενισχύουν, επίσης το αίσθημα ευθύνης στο παιδί και του επιτρέπουν να αντιληφθεί τη σημασία του προγράμματος και της ορθής διαχείρισης του χρόνου, εφόσον οφείλει καθημερινά να μεριμνά για τη φροντίδα του κατοικίδιου και να διαφυλάττει χρόνο ειδικά για τις ανάγκες του ζώου.
- Τα ζώα συντροφιάς ενθαρρύνουν το παιδί να παίζει συχνότερα και να κινείται, ιδίως αν το κατοικίδιο είναι σκύλος και χρειάζεται καθημερινά βόλτες. Ενισχύεται, έτσι, η φυσική ευεξία του παιδιού, αφού αποσπάται από την ενασχόληση με το κινητό τηλέφωνο και τον υπολογιστή.
- Στις περιπτώσεις που το ζώο συντροφιάς είναι σκύλος, ενισχύεται η κοινωνικότητα του παιδιού, εφόσον στις καθημερινές βόλτες θα υπάρξουν συχνές αφορμές συνομιλίας με άλλους ιδιοκτήτες ζώων ή περαστικών.
- Τα ζώα συντροφιάς λόγω του μικρού προσδόκιμου ζωής προσφέρουν ένα επώδυνο, αλλά αναγκαίο μάθημα στα παιδιά, εφόσον τους επιτρέπουν να εξοικειωθούν με το αναπόφευκτο του θανάτου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου