Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου (Διαγώνισμα) [Κώστας Ταχτσής «Το τρίτο στεφάνι»] | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Λογοτεχνία Α΄ Λυκείου (Διαγώνισμα) [Κώστας Ταχτσής «Το τρίτο στεφάνι»]

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips

Lyndon Wade

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Λυκείου (Διαγώνισμα)

Κώστας Ταχτσής «Το τρίτο στεφάνι»

Η ηρωίδα της ιστορίας, η Νίνα, θυμάται γεγονότα από τη ζωή της, τα οποία -στα συγκεκριμένα αποσπάσματα- καλύπτουν, κατά προσέγγιση, τα χρόνια από το 1910 μέχρι το 1932.

«Σκεπτόμουνα να βρω μια δουλειά, αλλά τί δουλειά, δεν ήξερα ούτε μπορούσα να φανταστώ. Την εποχή εκείνη οι γυναίκες, τουλάχιστον οι γυναίκες της σειράς μου, δεν είχαν αρχίσει ακόμα να εργάζονται, κι άλλη δουλειά από δουλειά γραφείου δεν ήξερα να κάνω, εκτός αν πήγαινα μαγείρισσα σε κανένα πλουσιόσπιτο. Μα δεν ήμουνα, βλέπεις, ελεύθερη. Πλην της μαμάς και του μπαμπά που χρειαζόντουσαν ντάντεμα σα μωρά παιδιά και δε μπορούσα να τους εμπιστευτώ εντελώς στα χέρια της Ερασμίας (τη Μαριέττα, την είχαμε στείλει προσωρινώς πίσω στο χωριό), είχα και την κόμισσα. Ήταν ακόμα πέντ’-έξι χρονώ. Είχα αυτό το αχάριστο πλάσμα που δεν αναγνωρίζει καμιά απ’ τις θυσίες που ‘κανα γι’ αυτήν. Ήταν φυσικό να σκεφτώ το γάμο. Αυτή ήταν και η γνώμη των συγγενών. Τους χρωστούσαμε ένα σωρό λεφτά κι έπρεπε να σεβαστώ και τη δική τους γνώμη. Έτσι, μ’ όλο που δεν ήμουνα σε ψυχική κατάσταση να ξαναρχίσω τη ζωή μου απ’ την αρχή και να βάλω καινούριο κερατά στο κεφάλι μου, αναγκάστηκα να παραδεχτώ πως είχαν δίκιο. Δεν υπήρχε άλλη λύση. Άρχισαν να μου κάνουν προξενιά, πρώτα μ’ ένα λογιστή, ύστερα μ’ ένα μανάβη, ευπαρουσίαστο μεν, αλλά μανάβη, τέλος μ’ ένα γέρο που ‘χει τρία σπίτια, καμιά οικογενειακή υποχρέωση, κανένα συγγενή, αλλά και μυοκαρδίτιδα. Μα ούτε υπάλληλο είχα σκοπό να πάρω να ζούμε μ’ έναν ξερό μισθό, ούτε σε μανάβη να ξεπέσω, ούτε τη νοσοκόμα να κάνω. Αν ήθελα να κάνω τη νοσοκόμα, την έκανα και χωρίς να παντρευτώ. “Είναι γέρος, δε θα ζήσει πολύ, θα σου μείνουν τα σπίτια...” Αλλ’ αν ήμουνα πρόθυμη να κάνω γάμο από υπολογισμό, αυτό δε σήμαινε πως ήμουνα κυνική μέχρι του σημείου να κάνω τέτοια αμαρτωλά σχέδια. Το θεώρησα αμαρτία, όχι απέναντι του θεού, ο θεός δεν έχει καμιά δουλειά σ’ αυτές τις υποθέσεις, αλλ’ απέναντι του εαυτού μου.» ...

«Όταν τελειώσαμε το γυμνάσιο, ήθελα να πάω στο πανεπιστήμιο να σπουδάσω Νομικά. Στο σχολείο ήμουνα πάντα η πρώτη στην έκθεση ιδεών και στην ιστορία. Ο μπαμπάς μ’ ενεθάρρυνε, ήταν προοδευτικός άνθρωπος, πίστευε στη χειραφέτηση των γυναικών. Αλλ’ η μαμά, που δεν τον κατάλαβε ποτέ, το απέδιδε σε χαμηλή ιδιοτέλεια. Κανείς δεν αρνείται ότι ήταν γυναικάς, αλλά δεν πίστευε στη χειραφέτηση των γυναικών επειδή τ’ άρεσαν οι γυναίκες. “Ασ’ τη μωρέ να πάει κάνα-δυό χρόνια στο πανεπιστήμιο, να ξεσκουριάσει το μυαλό της!” της έλεγε. Αλλ’ η μαμά είχε την αντίληψη ότι η θέση των γυναικών είναι στο σπίτι και μοναδικός τους προορισμός ο γάμος κι η ανατροφή των παιδιών τους. Σκέψου να μην έχει κανείς άλλον προορισμό στη ζωή απ’ το ν’ αναθρέψει τη Μαρία!... Αλλά δεν την αδικώ εντελώς. Είχε δουλέψει η ίδια σ’ όλη της τη ζωή σαν άντρας και καλύτερ’ από άντρας, κι είχε καταλήξει στο συμπέρασμα, ότι ο γάμος είναι η πιο εύκολη δουλειά για τη γυναίκα. Δεν ήθελε να βγω στη βιοπάλη. Νόμιζε ότι αν σπούδαζα Νομικά, θα ‘παυα να ‘μαι γυναίκα. “Αν είναι να μου γίνεις σουφραζέτα”, μου ‘λεγε πολλές φορές όταν μ’ έβλεπε να διαβάζω τα φιλοσοφικά βιβλία απ’ τη βιβλιοθήκη του μπαμπά, “να σηκωθείς να φύγεις απ’ το σπίτι μου!”. Ο μπαμπάς αναγκάστηκε να υποχωρήσει και με συνεβούλευσε να κάνω κι εγώ το ίδιο.»

Ερωτήσεις:

1α. Αφού διαβάσετε προσεκτικά τα δύο αποσπάσματα του μυθιστορήματος να παρουσιάσετε την προσωπικότητα της ηρωίδας, λαμβάνοντας υπόψη τις επιδράσεις που έχει δεχτεί, το πώς αντιλαμβάνεται τις σχέσεις της με το αντίθετο φύλο και τις συνθήκες που την ωθούν σε δράση. Αναφερθείτε, επίσης, στα συμπεράσματα που προκύπτουν για τη θέση της γυναίκας εκείνη την εποχή.                          
[μονάδες 25]

1β. Η ηρωίδα της ιστορίας έχει αποφασίσει να παντρευτεί με σκοπό να αντιμετωπίσει μέσω του γάμου τα σημαντικά οικονομικά της προβλήματα. Πιστεύετε πως μια τέτοια απόφαση θα αποτελούσε πιθανή επιλογή για τις σημερινές γυναίκες; Πώς πιστεύετε ότι θα ήταν ένας γάμος που έχει βασιστεί στο οικονομικό και μόνο συμφέρον;                                                                                                    
[μονάδες 25]

2α. Υποθέστε πως είστε ένας από τους συγγενείς της ηρωίδας (ο θείος Στέφανος) και της έχετε ήδη δανείσει πολλά χρήματα για να τη βοηθήσετε. Αφηγηθείτε το πρώτο απόσπασμα από την οπτική του θείου Στέφανου, έχοντας κατά νου πως η ηρωίδα είναι χήρα με ένα παιδί κι έχει περάσει πια τα τριάντα της χρόνια.           
[μονάδες 25]

2β. Η μητέρα της Νίνας αρνείται στην κόρη της το δικαίωμα να σπουδάσει. Θεωρείστε πως είστε στη θέση της Νίνας και γράψτε δύο παραγράφους (120 – 140 λέξεις) από το ημερολόγιο της τότε 17χρονης ηρωίδας με τις πιθανές σκέψεις της για το γεγονός αυτό.                                                                                         
[μονάδες 25]

David Lindsey Wade

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...