ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, «ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ» | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, «ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ»

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
Leonardo da Vinci

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, «Όνειρο Στο Κύμα»

Ειδικοί Στόχοι
Με τη διδασκαλία της ενότητας αυτής επιδιώκεται:
• Η ουσιαστικότερη γνωριμία με τον κόσμο του Παπαδιαμάντη (να ληφθεί υπ’ όψη ότι το 2001 εορτάζονται τα 150 χρόνια από τη γέννηση του Παπαδιαμάντη).
• Ο σχολιασμός με πιο πολλές (απ’ ό,τι σε προηγούμενες τάξεις) απαιτήσεις ζητημάτων της αφήγησης και γενικότερα της λογοτεχνικής γραφής που έχουν σχέση με το διηγηματικό είδος και την τεχνική του.
• Η γνωριμία με τον κύκλο των λεγόμενων «αυτοβιογραφικών» διηγημάτων του Παπαδιαμάντη, και ειδικότερα των «ερωτικών», που συνδέονται με μνήμες της εφηβικής ηλικίας.
• Η παρακολούθηση της ανέλιξης του μύθου στο διήγημα αυτό που είναι από τα αρτιότερα και πλέον γοητευτικά διηγήματα του Παπαδιαμάντη.

Επισημάνσεις
• Ο Παπαδιαμάντης πρέπει να ενταχθεί στο περιβάλλον της ηθογραφίας (θεματολογικά και γραμματολογικά) με τονισμό των πολλών ιδιαιτεροτήτων του (ψυχογράφηση των ηρώων, θρησκευτικής αφετηρίας ποιητική, γλωσσική ιδιοτυπία κλπ.).
• Το είδος που κυρίως καλλιέργησε ο Παπαδιαμάντης (διήγημα: γενικά γνωρίσματα και ειδικότερη μορφή του) καλό είναι να σχολιαστεί με βάση και τις προηγούμενες αναγνωστικές εμπειρίες των μαθητών.
• Παρά το πλήθος των ερμηνειών, και στο συγκεκριμένο διήγημα η προσέγγιση κρίνεται σκόπιμο να αφορμάται σταθερά από αφηγηματολογικές παρατηρήσεις. Η παρακολούθηση των φωνών και των οπτικών γωνιών θα διευκολύνει αποφασιστικά την εργασία μέσα στην τάξη.
• Αναγκαία είναι η αναφορά στον τόπο, στο χρόνο, και στα αφηγηματικά επίπεδα, στις ηλικίες, στα ταξικά και εμφανισιακά χαρακτηριστικά των ηρώων, στις ονοματολογικές συμπτώσεις, στις αμφισημίες και στις εναλλαγές στο συναισθηματικό κόσμο του πρωταγωνιστή.
• Κατά τη διδασκαλία πρέπει να διερευνηθεί η σχέση συγγραφέα - αφηγητή.
• Το κείμενο προσφέρεται σε ποικίλες αναγνώσεις (αισθητικές, ψυχοβιογραφικές, αλληγορικές, ηθικοθρησκευτικές, κοινωνιολογικές κλπ.).
• Αξιοσημείωτες παρατηρήσεις μπορούν να γίνουν από τη διερεύνηση της σκοπιάς του εφήβου μέσα στην αφήγηση του ασκούμενου δικηγόρου και από την εξέταση των διλημματικών καταστάσεων που συναρτώνται με τις θρησκευτικές αρχές του ήρωα. Δεν είναι άσκοπο να αναρωτηθεί η τάξη κατά πόσο οι ιδέες του αφηγητή ανταποκρίνονται και σε θεμελιώδεις απόψεις του πραγματικού συγγραφέα.
• Σημαντική βοήθεια θα μας δώσουν και τα τεχνάσματα: ο συγγραφικός δόλος (πλαστοπροσωπία), ο εγκιβωτισμός της ιστορίας του παπά Σισώη, οι συνειρμοί από τη λέξη «σχοινί», η χρήση των κτητικών, ο τρόπος αποτύπωσης του θέματος στον τίτλο, η αξιοποίηση εικονιστικών στοιχείων με περιεχόμενο συμβολοποιημένο από τη χρήση, όπως η θάλασσα, ο οχυρός κήπος, το αγοροκόριτσο... κ. ά.
• Θα πρέπει επίσης να αξιολογηθεί και η ίδια η ατμόσφαιρα του διηγήματος και η ποιητική λειτουργία του.
• Χρήσιμες είναι οι αναφορές σε παράλληλα κείμενα (Ο Κρητικός του Σολωμού, Η Παναγιά η Γοργόνα του Μυριβήλη) ή σε άλλα διηγήματα του συγγραφέα (όπως π.χ. το «Θέρος-Έρως»).

Δείτε επίσης:
Ερωτήσεις ΚΕΕ "Όνειρο στο Κύμα" 1η Ενότητα

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...