Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τρίκαλα, μια άλλη πόλη… | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τρίκαλα, μια άλλη πόλη…

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips

Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Τρίκαλα, μια άλλη πόλη…
 
Θέματα Επαναληπτικών Εξετάσεων 2020
 
ΚΕΙΜΕΝΟ 1
Τρίκαλα, μια άλλη πόλη…
 
     Τα Τρίκαλα, στην αγροτική καρδιά της Ελλάδας, είναι μάλλον μία από αυτές τις υποψήφιες που δε θα φανταζόταν ποτέ κανείς ότι μπορεί να αποτελούσε κορυφαία έξυπνη πόλη. Είναι μια πόλη που οι καινοτομίες έχουν βελτιώσει τη ζωή των κατοίκων.
     «Στο παρελθόν, οι κάτοικοι έπρεπε να καλέσουν τον αντιδήμαρχο ακόμη και για να αλλάξουν μία λάμπα σε στύλο της ΔΕΗ», λέει η Σ.Σ. που εργάζεται σκληρά στην αίθουσα ελέγχου των Τρικάλων, την πρώτη έξυπνη πόλη της Ελλάδας. Στον τοίχο, εννέα οθόνες με πολύχρωμους χάρτες και γραφήματα παρακολουθούν τη διαθεσιμότητα των χώρων στάθμευσης, την κατάσταση των φανών και των αγωγών ύδρευσης, τη θέση των φορτηγών αποκομιδής σκουπιδιών και τον μηνιαίο προϋπολογισμό του Δήμου.
     Οι έξυπνες πόλεις – που συνήθως ορίζονται ως αυτές που χρησιμοποιούν τεχνολογία για τη βελτίωση των υπηρεσιών, την ενίσχυση της διαφάνειας και την αποτελεσματικότητά τους – πολλαπλασιάζονται σε όλο τον κόσμο. Ξεκίνησαν από την Ευρώπη και μπορούν να βρεθούν παντού, από την Ινδία μέχρι την Κορέα. Με περισσότερα από τα 2/3 του παγκόσμιου πληθυσμού να αναμένεται να συγκεντρωθούν στις πόλεις μέχρι το 2050, η εξεύρεση τρόπων για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πόλεων για τους κατοίκους τους έχει καταστεί προτεραιότητα.
     Ανάμεσα στα καταπράσινα χωράφια στην αγροτική καρδιά της Ελλάδας, η ιστορική πόλη των Τρικάλων – έχει 82.000 κατοίκους – δεν ήταν η πιο προφανής υποψήφια για την πρώτη έξυπνη πόλη της χώρας. Ωστόσο, μέσω συνεργασιών με εταίρους, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία χρηματοδότησε το πρώτο λεωφορείο χωρίς οδηγό και εταιρείες, τα Τρίκαλα έχουν αποκτήσει τη φήμη της πόλης της καινοτομίας, ως η πρώτη ψηφιακή πόλη του ελληνικού κράτους από το 2004. Λίγο αργότερα ορίστηκε ως μια από τις 21 πιο έξυπνες πόλεις στον κόσμο.
     Από όλα τα έργα, το σύστημα ηλεκτρονικών καταγγελιών είχε μια από τις μεγαλύτερες επιδράσεις στη ζωή των κατοίκων. Από την αρχή του έτους, ο Δήμος είχε λάβει περίπου 4.000 αιτήματα και σχόλια. Περίπου το 10% προέρχεται από μία εφαρμογή έξυπνης τηλεφωνίας που κυκλοφόρησε πέρυσι, σύμφωνα με τον Δήμο, και τα ζητήματα επιλύονται ταχύτερα (κατά μέσο όρο οκτώ ημέρες αντί για ένα μήνα) – και η όλη διαδικασία είναι πιο διαφανής.
     Όσον αφορά σε άλλα προγράμματα, μπορούμε να αναφέρουμε το πείραμα με τους αισθητήρες στα φώτα των δρόμων που έχει μειώσει τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας κατά 70% ή το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) για τα μη επανδρωμένα λεωφορεία που λειτούργησε για έξι μήνες. Η Δημοτική Αρχή παραδέχεται πως αυτό το τελευταίο έργο ήταν περισσότερο για να εμπνεύσει τους πολίτες παρά να βελτιώσει τη ζωή τους. «Το κύριο επίτευγμα ήταν να πείσουμε την κοινότητα ότι υπάρχει μια αλλαγή μπροστά μας και πως πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτήν».
     Καθηγητής Γυμνασίου των Τρικάλων, υπεύθυνος του εργαστηρίου ρομποτικής του σχολείου, εξηγεί γιατί τέτοιες ευκαιρίες είναι τόσο σημαντικές για τη νεολαία των Τρικάλων. «Έχει ανοίξει το μυαλό τους και έχουν βρει θέσεις εργασίας που δεν μπορούσαν καν να φανταστούν ότι υπάρχουν» λέει. «Για παράδειγμα, όταν ρώτησα έναν μαθητή τι θα κάνει μετά το τέλος της σχολικής χρονιάς, μου είπε: “Θα γίνω γιατρός, αλλά γιατρός ρομποτικής”».
     Δεν αποτελεί φυσικά έκπληξη το γεγονός ότι ορισμένοι από τις παλαιότερες γενιές περιφρονούν τις πρωτοβουλίες υψηλής τεχνολογίας χαρακτηρίζοντάς τες άσκοπες. «Υπάρχουν κάποιοι που σκέφτονται ότι δεν τα χρειαζόμαστε όλα αυτά» λέει συνταξιούχος της πόλης. «Αλλά οι περισσότεροι από τους φίλους μου είναι θετικοί σε αυτά τα νέα πράγματα».
     Η πόλη έχει μεγάλα σχέδια για το μέλλον. Τα Τρίκαλα θέλουν να ενταχθούν σε πρόγραμμα της Ε.Ε., το οποίο δοκιμάζει έξυπνα σπίτια που παρακολουθούν την υγεία των ηλικιωμένων κατοίκων ανιχνεύοντας την κίνηση και την κατανάλωση τροφίμων.
Τα Τρίκαλα θέλουν επίσης να αναπτύξουν περαιτέρω ένα γεωργικό έργο το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία για την καλλιέργεια αρχαίων φαρμακευτικών φυτών για τη φαρμακευτική βιομηχανία.
Από τον ηλεκτρονικό Τύπο
 
ΚΕΙΜΕΝΟ 2
Απόσπασμα από συνέντευξη που έδωσε ο φυσικός, Στέφανος Τραχανάς.
 
- Κύριε Τραχανά, αν σας ζητούσα να μου πείτε μερικούς λόγους για τους οποίους αξίζει να μυηθεί κάποιος στην επιστήμη της φυσικής, τι θα μου απαντούσατε;
Ότι εγώ πέρασα υπέροχα μαζί της. Σε πιο αντικειμενικό επίπεδο θα πρόσθετα τα εξής: η φυσική, ιδίως η κβαντική φυσική1, είναι η κινητήρια δύναμη της σύγχρονης τεχνολογίας. Αυτή που άλλαξε – και συνεχίζει να αλλάζει – τον κόσμο μας όσο τίποτε άλλο στην ανθρώπινη ιστορία μέχρι τώρα. Κι αν το όνειρο για την κατασκευή κβαντικών υπολογιστών γίνει σύντομα πραγματικότητα, τότε οι σημερινοί νέοι, όταν γίνουν κι αυτοί ηλικιωμένοι, θα βλέπουν τον τεχνολογικό πολιτισμό μας περίπου όπως βλέπουμε εμείς σήμερα τον τεχνολογικό πολιτισμό του προϊστορικού ανθρώπου. Την ίδια στιγμή, σε επίπεδο θεμελιώδους φυσικής – κυρίως στο μέτωπο της κοσμολογίας – είναι σε πλήρη εξέλιξη μια επιστημονική επανάσταση σημασίας συγκρίσιμης με εκείνη των αρχών του περασμένου αιώνα που γέννησε την κβαντομηχανική και τη θεωρία της σχετικότητας και έθεσε σε κίνηση τη χιονοστιβάδα τεχνολογικών εξελίξεων που ακολούθησε. Τις επόμενες δύο ή τρεις δεκαετίες είναι βέβαιο ότι θα ζήσουμε μέρες μεγάλης επιστήμης.
- Τι είναι αυτό που σας γοητεύει στον ξεχωριστό κόσμο της φυσικής; Τι έχετε μάθει ως άνθρωπος μέσα από την ενασχόλησή σας με αυτή την επιστήμη;
Θεωρώ συναρπαστικό το γεγονός ότι η φαντασμαγορική ποικιλία φαινομένων του φυσικού κόσμου – από τον ατομικό μικρόκοσμο έως το σύμπαν ολόκληρο – διέπεται από έναν ελάχιστο αριθμό θεμελιωδών νόμων που μπορούν να διατυπωθούν στην πυκνή γλώσσα των μαθηματικών σε λιγότερο από μία σελίδα. Η αναλογία με το σκάκι ίσως είναι χρήσιμη. Με ελάχιστους κανόνες μπορούν να «παιχτούν» σχεδόν άπειρες διαφορετικές παρτίδες. Ποια είναι, λοιπόν, η δική μας δουλειά ως φυσικών; Να παρακολουθούμε τη φύση να παίζει το δικό της «σκάκι» και να προσπαθούμε να μαντέψουμε τους κανόνες του. Και δεν τα έχουμε πάει άσχημα μέχρι τώρα. Αν κάτι έμαθα στην πορεία της επιστημονικής μου δράσης είναι ότι η αμφιβολία έχει πολύ μεγάλη σημασία. Το να κρατάς διαρκώς το ενδεχόμενο να έχεις κάνει λάθος και να μη διστάζεις να κάνεις τις αναγκαίες αναθεωρήσεις, όταν το διαπιστώνεις, σε βοηθάει πολύ στο να γίνεσαι άξιος επιστήμονας και χρήσιμος άνθρωπος.
------------------------------------------
1 κβαντική φυσική = αποτελεί κλάδο της φυσικής
 
ΚΕΙΜΕΝΟ 3
Νικηφόρος Βρεττάκος, Οι μικροί γαλαξίες
 
Πάνε κι έρχονται οι άνθρωποι πάνω στη γη.
Σταματάνε για λίγο, στέκονται ο ένας
αντίκρυ στον άλλο, μιλούν μεταξύ τους.
Έπειτα φεύγουν, διασταυρώνονται, μοιάζουν
σαν πέτρες που βλέπονται.
Όμως, εσύ,
δε λόξεψες, βάδισες ίσα, προχώρησες
μες από μένα, κάτω απ’ τα τόξα μου,
όπως κι εγώ: προχώρησα ίσα, μες από σένα,
κάτω απ’ τα τόξα σου. Σταθήκαμε ο ένας μας
μέσα στον άλλο, σα νάχαμε φτάσει.
Βλέποντας πάνω μας δυο κόσμους σε πλήρη
λάμψη και κίνηση, σαστίσαμε ακίνητοι
κάτω απ’ τη θέα τους·
Ήσουν νερό,
κατάκλυσες μέσα μου όλες τις στέρνες.
Ήσουνα φως, διαμοιράστηκες. Όλες
οι φλέβες μου έγιναν άξαφνα ένα
δίχτυ που λάμπει: στα πόδια, στα χέρια,
στο στήθος, στο μέτωπο.
Τ’ άστρα το βλέπουνε, ότι:
δυο δισεκατομμύρια μικροί γαλαξίες και πλέον
κατοικούμε τη γη.
 
Νικηφόρος Βρεττάκος, ποιητής (1912-1991)
 
Θέμα Α
Α1. Να αποδώσετε συνοπτικά τα πεδία στα οποία παρατηρήθηκαν θετικές επιδράσεις των τεχνολογικών καινοτομιών στη ζωή των κατοίκων της πόλης των Τρικάλων, όπως αυτά αναδεικνύονται στο Κείμενο 1 (60-70 λέξεις).
Μονάδες 15
 
Η αξιοποίηση τεχνολογικών καινοτομιών έχει καταστήσει αποτελεσματικότερη τη λειτουργία της πόλης των Τρικάλων, έχει βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες της κι έχει ενισχύσει τη διαφάνεια στη διαχείρισή της. Χάρη στην τεχνολογία, για παράδειγμα, είναι εφικτή η άμεση επίβλεψη της κατάστασης των αγωγών ύδρευσης, των φανών στους δρόμους, όπως και της αποκομιδής των σκουπιδιών. Οι πολίτες μπορούν, επίσης, μέσω συστήματος ηλεκτρονικών καταγγελιών να διασφαλίζουν την ταχύτερη επίλυση επιμέρους προβλημάτων. Εμφανής, τέλος, είναι και η θετική επίδραση στον επαγγελματικό προσανατολισμό των νέων της πόλης, καθώς βλέπουν την ύπαρξη νέων επιλογών.
 
Θέμα Β
Β1. Με βάση το Κείμενο 1, να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε τις παρακάτω προτάσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος.
α. Η πόλη των Τρικάλων εξαρχής τηρούσε όλες τις προϋποθέσεις, ώστε να εξελιχθεί σε έξυπνη πόλη.
β. Τα Τρίκαλα ήδη έχουν ενταχθεί σε πρόγραμμα έξυπνων σπιτιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την παρακολούθηση της υγείας των ηλικιωμένων πολιτών.
γ. Η καθημερινότητα των πολιτών έχει βελτιωθεί σημαντικά από την ψηφιακή αναβάθμιση της πόλης.
δ. Όλοι οι κάτοικοι είδαν με θετική ματιά τις πρωτοβουλίες για χρήση τεχνολογίας στην πόλη.
ε. Οι τεχνολογικές καινοτομίες έχουν επηρεάσει και τον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών της πόλης.
Μονάδες 10
 
α. Λάθος
β. Λάθος
γ. Σωστό
δ. Λάθος
ε. Σωστό
 
Β2. Στο Κείμενο 2 ποιος είναι ο βασικός ισχυρισμός του Στέφανου Τραχανά στην απάντηση της δεύτερης ερώτησης «θεωρώ… κανόνες»; (μονάδες 8) Πώς η επιλογή της αναλογίας συμβάλλει στη στήριξη αυτής της βασικής θέσης; (μονάδες 7)
Μονάδες 15
 
Ο βασικός ισχυρισμός του Στέφανου Τραχανά είναι πως παρά την ευρύτατη ποικιλία φαινομένων στον φυσικό κόσμο, από το μικρότερο δυνατό επίπεδο του ατόμου μέχρι το μεγαλύτερο δυνατό επίπεδο, αυτό του σύμπαντος, όλα αυτά τα φαινόμενα ρυθμίζονται από έναν πολύ μικρό αριθμό θεμελιωδών νόμων. Το γεγονός αυτό εντυπωσιάζει τον ομιλητή, καθώς, όπως εμφατικά τονίζει, οι νόμοι αυτοί, που διέπουν πλήθος φαινομένων, μπορούν να διατυπωθούν σε λιγότερο από μία σελίδα.
Προκειμένου, μάλιστα, να παρουσιάσει με πιο εύληπτο και συνάμα παραστατικό τρόπο την πραγματικότητα αυτή, ώστε να γίνει κατανοητή ακόμη και από άτομα που δεν έχουν γνώσεις φυσικής, αξιοποιεί μια αναλογία. Ειδικότερα, παραλληλίζει τη λειτουργία του φυσικού κόσμου με το σκάκι, επισημαίνοντας ότι, όπως ακριβώς στο παιχνίδι αυτό με ελάχιστους μόλις κανόνες μπορούν να παιχτούν -σχεδόν- άπειρες διαφορετικές παρτίδες, έτσι και στη φύση, ελάχιστοι θεμελιώδεις νόμοι διέπουν μια εκπληκτική ποικιλία φαινομένων.
 
Β3. α. Να εξηγήσετε στο Κείμενο 1 τη λειτουργία ως προς το επικοινωνιακό τους αποτέλεσμα: της διπλής παύλας (– έχει 82.000 κατοίκους –) και των διπλών εισαγωγικών («Για παράδειγμα, όταν ρώτησα έναν μαθητή τι θα κάνει μετά το τέλος της σχολικής χρονιάς, μου είπε: “Θα γίνω γιατρός, αλλά γιατρός ρομποτικής”»). (μονάδες 8)
 
Με τη διπλή παύλα παρέχεται στον αναγνώστη μια πρόσθετη πληροφορία -ο πληθυσμός της πόλης των Τρικάλων-, μέσω της οποίας συμπληρώνεται η αιτιολόγηση της διαπίστωσης πως η πόλη αυτή δεν αποτελούσε την πιο προφανή υποψήφια για να γίνει η πρώτη έξυπνη πόλη της Ελλάδας. Τόσο η γεωγραφική της θέση, όσο και ο μικρός πληθυσμός της, θα ανέμενε κανείς πως θα λειτουργούσαν ανασταλτικά για την υιοθέτηση τόσο προοδευτικών δράσεων. Ωστόσο, τα Τρίκαλα -κι αυτό είναι που προκαλεί έκπληξη στον αναγνώστη-, αν και αποτελούν μια μικρή επαρχιακή πόλη, πρωτοπορούν κατά τρόπο ανέλπιστο.
Στο πλαίσιο του Κειμένου αυτού ο αρθρογράφος καταγράφει τα λόγια ενός Καθηγητή Γυμνασίου και τα εντάσσει μέσα σε εισαγωγικά, ώστε να είναι σαφές πως πρόκειται για αυτούσια παράθεση των δηλώσεών του. Παραλλήλως, όμως, επειδή ο Καθηγητής μεταφέρει, με τη σειρά του, αυτούσια την απάντηση ενός μαθητή του, κρίνεται αναγκαία η χρήση και δεύτερων εισαγωγικών. Κατ’ αυτό τον τρόπο, ο αρθρογράφος κατορθώνει να εντάξει στο κείμενό του, σε ευθύ λόγο και χωρίς δικές του παρεμβάσεις, τα λόγια δύο άλλων προσώπων, αποδίδοντας με αυθεντικότητα τον αντίκτυπο που έχουν οι τεχνολογικές πρωτοπορίες της πόλης στους κατοίκους της και ειδικότερα στις επαγγελματικές επιλογές των μαθητών. Τα εισαγωγικά ενισχύουν, έτσι, αφενός την αίσθηση πως υπάρχει γνήσια καταγραφή σκέψεων των ανθρώπων της πόλης κι αφετέρου τη ζωντάνια του κειμένου, ώστε αυτό να γίνεται πιο θελκτικό για τους αναγνώστες.
 
β. Ποια είναι η σχέση του τίτλου του Κειμένου 1 «Τρίκαλα, μια άλλη πόλη…» με το περιεχόμενο του κειμένου; (μονάδες 4) Θεωρείτε ότι υπάρχει σχόλιο; Να τεκμηριώσετε την απάντησή σας (μονάδες 3).
Μονάδες 15
 
Ο τίτλος του κειμένου, αν και είναι σύντομος και δεν περιέχει ρήμα, αποδίδει με εμφατικό τρόπο το γεγονός πως τα Τρίκαλα είναι μια διαφορετική πόλη είτε σε σχέση με το πώς ήταν στο παρελθόν είτε σε σύγκριση με τις άλλες πόλεις. Η δήλωση αυτή αιτιολογείται στο πλαίσιο του κειμένου, καθώς καταγράφονται οι σημαντικές αλλαγές στην καθημερινότητα των πολιτών χάρη στην υιοθέτηση από τις δημοτικές αρχές τεχνολογικών καινοτομιών. Παρουσιάζεται, έτσι, τόσο η αλλαγή που έχει προκύψει σε σχέση με το παρελθόν της πόλης, όσο και η διαφοροποίησή της έναντι των άλλων, μιας και τα Τρίκαλα έγιναν η πρώτη έξυπνη πόλη της χώρας.
Ο τίτλος του κειμένου περιέχει διπλό σχόλιο, καθώς από τη μία η χρήση του κόμματος υποδηλώνει πως η φράση που ακολουθεί το όνομα της πόλης λειτουργεί ως επεξήγηση (μια άλλη πόλη), κι από την άλλη η χρήση των αποσιωπητικών που αφήνει να υπονοείται ο λόγος διαφοροποίησης -ή δραστικής αλλαγής- των Τρικάλων. Εκείνο, λοιπόν, που σχολιάζει ο αρθρογράφος στον τίτλο είναι πως τα Τρίκαλα αποτελούν μια «άλλη», μια διαφορετική ή μια αλλαγμένη πόλη, χωρίς, ωστόσο, να αποκαλύπτει το λόγο, ώστε να εξάψει την περιέργεια του αναγνώστη και να τον παρακινήσει να διαβάσει το άρθρο.
 
Θέμα Γ
Γ1. Ποιο είναι, κατά τη γνώμη σας, το θέμα του ποιήματος; Να γράψετε το ερμηνευτικό σας σχόλιο, τεκμηριώνοντάς το με τουλάχιστον τρεις (3) κειμενικούς δείκτες (150-200 λέξεις).
Μονάδες 15
 
Θέμα του ποιήματος, κατά τη γνώμη μου, είναι η καταλυτική επίδραση του ερωτικού συναισθήματος, που προσδίδει νόημα και πληρότητα στη ζωή των ανθρώπων. Το θέμα αυτό αναδεικνύεται μέσα από την αντίθεση των συνήθων διαπροσωπικών επαφών, που είναι επιφανειακές και τυπικές, όπως δηλώνεται με μια παρομοίωση («μοιάζουν σαν πέτρες που βλέπονται), και της γνωριμίας με το κατάλληλο πρόσωπο, που δε διστάζει να επιδιώξει μια βαθύτερη και πιο ουσιαστική επαφή («Όμως, εσύ, δε λόξεψες, βάδισες ίσα, προχώρησες μες από μένα»). Η συνάντηση του ποιητικού υποκειμένου με τη γυναίκα εκείνη που θέλησε να τον γνωρίσει πλήρως και σε βάθος, οδηγεί στη βίωση της συγκλονιστικής επίδρασης του ερωτικού συναισθήματος, καθώς τα δύο πρόσωπα αισθάνονται πως έχουν εκπληρώσει τον προορισμό τους, όπως αυτό τονίζεται με τη χρήση μιας παρομοίωσης («Σταθήκαμε ο ένας μας μέσα στον άλλο, σα νάχαμε φτάσει»). Παράλληλα, το θάρρος που δείχνουν στο να θελήσουν να γνωρίσουν πραγματικά ο ένας τον άλλον αποζημιώνεται, καθώς τους αποκαλύπτεται η ομορφιά ενός άλλως αθέατου εσωτερικού κόσμου («Βλέποντας πάνω μας δυο κόσμους σε πλήρη λάμψη και κίνηση»).
Το θέμα του έρωτα είναι ιδιαίτερα προσφιλές και σημαντικό, εφόσον αποτελεί ένα βίωμα που αλλάζει δραστικά τη ζωή των ανθρώπων. Όπως παραστατικά παρουσιάζεται με μια εικόνα από το ποιητικό υποκείμενο («Όλες οι φλέβες μου έγιναν άξαφνα ένα δίχτυ που λάμπει»), χάρη στον έρωτα το άτομο φανερώνει όλη την εσωτερική ευαισθησία και ομορφιά του, γνωρίζοντας και το ίδιο νέες πτυχές του εαυτού του.
 
Θέμα Δ
Δ1. Σε μια συζήτηση με έναν καθηγητή σας στη σχολική τάξη με θέμα: «Η επιστήμη στην καθημερινή ζωή», η δική του παρέμβαση τελείωσε με την άποψη του Στέφανου Τραχανά ότι: «Το να κρατάς διαρκώς το ενδεχόμενο να έχεις κάνει λάθος και να μη διστάζεις να κάνεις τις αναγκαίες αναθεωρήσεις, όταν το διαπιστώνεις, σε βοηθάει πολύ στο να γίνεσαι άξιος επιστήμονας και χρήσιμος άνθρωπος». Αυτή η άποψη μπορεί να έχει εφαρμογή στην προσωπική σας ζωή; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας σε ομιλία που θα απευθύνετε στην ολομέλεια της τάξης (300-350 λέξεις).
Μονάδες 30
 
Αγαπητοί συμμαθητές και συμμαθήτριες,
 
     Η άποψη του γνωστού Φυσικού, Στέφανου Τραχανά, σχετικά με την αξία της διαρκούς επαγρύπνησης απέναντι στο ενδεχόμενο να έχουμε κάνει κάποιο λάθος ή να έχουμε οδηγηθεί σε ένα λανθασμένο συμπέρασμα, όπως και της προθυμίας να το διορθώσουμε, δε θα πρέπει να περάσει απαρατήρητη, καθώς, αν εισακουστεί, μπορεί να έχει άκρως θετική επενέργεια στη ζωή μας. Δεν νομίζω, άλλωστε, πως υπάρχει κάτι περισσότερο επιζήμιο από τον δογματισμό και την πλάνη πως έχουμε πάντοτε δίκιο.  
     Οφείλουμε, δίχως άλλο, να αντιλαμβανόμαστε πως είναι διαφορετικό το να έχουμε εμπιστοσύνη στην κρίση μας και διαφορετικό το να θεωρούμε πως οι δικές μας απόψεις είναι απόλυτα ορθές. Στη μία περίπτωση προφυλασσόμαστε από το να υιοθετούμε άκριτα όποια ιδέα μάς παρουσιάζουν, ενώ στην άλλη οδηγούμαστε στον δογματισμό και κατ’ επέκταση σε μια στάση που μας αποτρέπει από το να διερευνούμε συστηματικά το πολύπτυχο της αλήθειας. Η επίμονη, μάλιστα, υποστήριξη μιας θέσης, χωρίς καμία διάθεση εξέτασης άλλων αντίθετων θέσεων, αποτελεί φανέρωμα φανατισμού και πλήττει τις διαπροσωπικές σχέσεις του ατόμου, εφόσον οι γύρω του δυσαρεστούνται από την αδιαλλαξία του κι από την απροθυμία του να τους ακούσει πραγματικά.
     Αντιθέτως, η διάθεση ενός ατόμου να αναγνωρίσει και να αποδεχτεί πως η δική του θέση είναι λανθασμένη ή ελλιπής, αποτελεί γνώρισμα πνευματικής ωριμότητας και επιτρέπει στο άτομο να βελτιώνεται διαρκώς. Μια δυνατότητα βελτίωσης που γίνεται αντιληπτή τόσο στον επαγγελματικό τομέα δραστηριοποίησης, όσο και στην προσωπική του ζωή, εφόσον δεν παραμένει προσκολλημένο σε έναν συγκεκριμένο τρόπο θέασης και κατανόησης των πραγμάτων, αλλά είναι διατεθειμένο να αναζητά συνεχώς νέους καλύτερους και πιο ουσιαστικούς τρόπους ερμηνείας και αντίληψης. Παραμένει, δηλαδή, πάντοτε σε πνευματική εγρήγορση, ανοιχτό στον διάλογο, στη γόνιμη αντιπαράθεση, καθώς και στις νέες ιδέες, στην προσπάθειά του να κατανοεί καλύτερα τη διαρκώς εξελισσόμενη πραγματικότητα.
    Η επίγνωση και η αποδοχή, άρα, του ενδεχομένου να έχουμε κάνει λάθος, συνιστά επωφελή αφορμή ταπεινότητας και πρόθυμης αναμέτρησης με τις ποικίλες εκφάνσεις της αλήθειας, όπως και των ποικίλων ιδεών και απόψεων. Ακόμη, άλλωστε, κι αν μια άποψη είναι ορθή, αυτό δε σημαίνει πως η αλήθεια της είναι οριστική, εφόσον τα δεδομένα αλλάζουν διαρκώς, με αποτέλεσμα να μην επιτρέπουν τη στατική θέαση της πραγματικότητας.
    
Σας ευχαριστώ θερμά για την προσοχή σας

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...