Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Ιστορία Α΄ Λυκείου: Ο Φίλιππος Β΄ και η ένωση των Ελλήνων (πηγή)

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips

Ιστορία Α΄ Λυκείου: Ο Φίλιππος Β΄ και η ένωση των Ελλήνων (πηγή)
 
Με βάση τις ιστορικές σας γνώσεις και αντλώντας στοιχεία από το κείμενο που σας δίνεται, να απαντήσετε στα ακόλουθα ερωτήματα:
α. Ποιες και κάτω από ποια ιστορική συγκυρία ήταν οι προτάσεις του Ισοκράτη προς τον Φίλιππο Β΄;
β. Ποια ήταν, κατά τη γνώμη σας, η ιστορική σημασία των αποφάσεων του συνεδρίου που συγκλήθηκε το 337 π.Χ. στην Κόρινθο; Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας.
 
ΚΕΙΜΕΝΟ
Το επόμενο βήμα του νικητή της μάχης της Χαιρώνειας ήταν πραγματικά απροσδόκητο. Παρουσίασε [ενν. ο Φίλιππος Β΄] στις ελληνικές πόλεις-κράτη το σχέδιο μιας ομοσπονδιακής ένωσης γι’ αυτές, να το μελετήσουν κατά τη διάρκεια των χειμερινών μηνών. Ο Ισοκράτης, που εκείνη τη στιγμή ήταν ενενήντα οκτώ χρόνων, έγραψε μια επιστολή παροτρύνοντάς τον να τερματίσει τον μανιακό ανταγωνισμό και τον επεκτατισμό που είχαν επιδείξει ως τότε οι ελληνικές πόλεις-κράτη, να τις οδηγήσει σε ομόνοια και να κηρύξει πόλεμο ενάντια στην Περσία. […] Την άνοιξη του 337 το σχέδιο που είχε υποβάλει ο Φίλιππος έγινε δεκτό από όλες τις ελληνικές πόλεις-κράτη του ηπειρωτικού ελλαδικού χώρου εκτός από τη Σπάρτη, όπως επίσης έγινε δεκτό από πολλές πόλεις-κράτη των νησιών του Αιγαίου, σε μια συνάντηση των αντιπροσώπων όλων των Ελλήνων που πραγματοποιήθηκε στην Κόρινθο. Εκεί ο ίδιος ο Φίλιππος απευθύνθηκε στο συνέδριο των αντιπροσώπων. Η ομοσπονδιακή ένωση των Ελλήνων υιοθετήθηκε. Τα μέλη της καινούριας συμμαχίας των Ελλήνων παρουσιάζονταν ως «οι Έλληνες».
 
Hammond, N., Το θαύμα που δημιούργησε η Μακεδονία, μτφρ. Φ. Κ. Βώρος, Παπαδήμα, Αθήνα 1995, σ. 178.
 
Ενδεικτική απάντηση
 
α. Η πανελλήνια ιδέα ήταν μια νέα πολιτική έκφραση που διατυπώθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 5ου αι. π.Χ. από το σοφιστή Γοργία, σε λόγο του στον ιερό χώρο της Ολυμπίας. Κύριος εκφραστής αυτής της πολιτικής ήταν ο Αθηναίος ρητοροδιδάσκαλος Ισοκράτης. Σε πρώτο στάδιο, στον «Πανηγυρικό» λόγο του (380 π.Χ.) διατυπώνει την άποψη ότι τον κοινό αγώνα εναντίον των Περσών θα μπορούσε να αναλάβει η Αθήνα με την ανασύσταση της ηγεμονίας της. Αργότερα, η αδυναμία της Αθήνας να εμπνεύσει εμπιστοσύνη και να επιβληθεί, τον έστρεψε στην ιδέα ότι ένας ισχυρός μονάρχης θα ένωνε τους Έλληνες και θα τους οδηγούσε εναντίον των Περσών. Προσωπικότητες για τις οποίες πίστεψε ότι θα μπορούσαν να θέσουν σε εφαρμογή την πανελλήνια ιδέα ήταν ο Ευαγόρας, βασιλιάς της Σαλαμίνας της Κύπρου, ο Ιάσονας, τύραννος των Φερών της Μαγνησίας, ο Διονύσιος Α΄, τύραννος των Συρακουσών. Σε βαθιά γηρατειά ατένιζε με ελπίδα την επικράτηση του Φιλίππου Β΄ της Μακεδονίας. Σύμφωνα, μάλιστα, με το παράθεμα, όταν ο Φίλιππος νίκησε στη Χαιρώνεια (338 π.Χ.) τις συνασπισμένες δυνάμεις των Θηβαίων και των Αθηναίων και επιβλήθηκε ως ο ηγέτης εκείνος που μπορούσε να ενώσει όλους τους Έλληνες, ο Ισοκράτης, σε προχωρημένη πια ηλικία, του έστειλε μια επιστολή. Τα όσα ζητούσε από τον Φίλιππο με την επιστολή αυτή ανταποκρίνονταν στο αίτημα της ένωσης των Ελλήνων. Του ζητούσε, ειδικότερα, να τερματίσει τον μανιώδη μεταξύ τους ανταγωνισμό και τον επιζήμιο επεκτατισμό τους, να επιβάλει την ομόνοια και τη συνεργασία μεταξύ τους και να ξεκινήσει πόλεμο εναντίον του κοινού τους εχθρού, της Περσίας. Ο Ισοκράτης ήταν από τις προσωπικότητες που κατόρθωσαν να αποδεσμευτούν από το τοπικιστικό πνεύμα που φανάτιζε ακόμα τους σύγχρονούς του πολιτικούς.
 
β. Η πανελλήνια ένωση έγινε πραγματικότητα σε συνέδριο στην Κόρινθο το 337 π.Χ., όπου συμμετείχαν όλες οι πόλεις εκτός από τη Σπάρτη. Σύμφωνα με το παράθεμα, είχε προηγηθεί η κατάθεση ενός σχεδίου από τον Φίλιππο, το οποίο προέβλεπε τη δημιουργία της ομοσπονδιακής αυτής ένωσης του ελληνικού χώρου. Το σχέδιο αυτό έγινε δεκτό από όλες τις πόλεις-κράτη του Αιγαίου και της ηπειρωτικής Ελλάδας, εκτός από τη Σπάρτη. Στο συνέδριο, λοιπόν, της Κορίνθου συμφωνήθηκαν τα ακόλουθα: α) Απαγορεύτηκαν οι συγκρούσεις μεταξύ των ελληνικών πόλεων και η βίαιη μεταβολή των καθεστώτων τους επρόκειτο για μία καίριας σημασίας απόφαση, η οποία θα επέτρεπε στις ελληνικές πόλεις να μην αλληλοκαταστρέφονται και να διαφυλάξουν έτσι τις δυνάμεις τους, ώστε να στραφούν ενάντια στον κύριο εχθρό τους.  β) Προστατεύτηκε η ελεύθερη ναυσιπλοΐα και καταδικάστηκε η πειρατεία· μια, επίσης, σημαντική απόφαση, εφόσον θα βοηθούσε στην οικονομική ανάπτυξη των ελληνικών πόλεων-κρατών γ) Ιδρύθηκε πανελλήνια συμμαχία, αμυντική και επιθετική, με ισόβιο αρχηγό το Φίλιππο Β΄. Η ίδρυση αυτή της πανελλήνιας συμμαχίας καθιστούσε τον ελληνικό χώρο αρκετά ισχυρό, για να αντιμετωπίζει εξωτερικούς εχθρούς, και, συνάμα, έθετε τα θεμέλια, ώστε να εμπεδωθεί η επίγνωση πως οι κάτοικοι του ελληνικού χώρου είχαν κοινή εθνική ταυτότητα. Χαρακτηριστικό, ως προς αυτό, είναι το γεγονός πως όλα τα μέλη της συμμαχίας, όπως επισημαίνεται στο παράθεμα, προσδιορίζονταν ως Έλληνες.

Αρχαία ελληνικά: Αναλυτική κλίση ρήματος «αὐτομολέω-αὐτομολῶ»

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
Mario Sanchez Nevado
 
Αρχαία ελληνικά: Αναλυτική κλίση ρήματος «ατομολέω-ατομολ»
 
τομολ = λιποτακτώ και πηγαίνω με το μέρος των αντιπάλων)  
 
Ενεστώτας
Οριστική
ατομολ, ατομολες, ατομολε, ατομολομεν, ατομολετε, ατομολοσι(ν)
Υποτακτική
ατομολ, ατομολς, ατομολ, ατομολμεν, ατομολτε, ατομολσι(ν)
Ευκτική
ατομολομι, ατομολος, ατομολο (ή ατομολοίην, ατομολοίης, ατομολοίη), ατομολομεν, ατομολοτε, ατομολοεν
Προστακτική
---, ατομόλει, ατομολείτω, ---, ατομολετε, ατομολούντων
Απαρέμφατο
ατομολεν
Μετοχή
ατομολν, ατομολοσα, ατομολον
 
Παρατατικός
Οριστική
ητομόλουν, ητομόλεις, ητομόλει, ητομολομεν, ητομολετε, ητομόλουν
 
Μέλλοντας
Οριστική
ατομολήσω, ατομολήσεις, ατομολήσει, ατομολήσομεν, ατομολήσετε, ατομολήσουσι(ν)
Ευκτική
ατομολήσοιμι, ατομολήσοις, ατομολήσοι, ατομολήσοιμεν, ατομολήσοιτε, ατομολήσοιεν
Απαρέμφατο
ατομολήσειν
Μετοχή
ατομολήσων, ατομολήσουσα, ατομολσον
 
Αόριστος
Οριστική
ητομόλησα, ητομόλησας, ητομόλησε(ν), ητομολήσαμεν, ητομολήσατε, ητομόλησαν
Υποτακτική
ατομολήσω, ατομολήσς, ατομολήσ, ατομολήσωμεν, ατομολήσητε, ατομολήσωσι(ν)
Ευκτική
ατομολήσαιμι, ατομολήσαις ή ατομολήσειας, ατομολήσαι ή ατομολήσειε(ν), ατομολήσαιμεν, ατομολήσαιτε, ατομολήσαιεν ή ατομολήσειαν
Προστακτική
---, ατομόλησον, ατομολησάτω, ---, ατομολήσατε, ατομολησάντων (ή ατομολησάτωσαν)
Απαρέμφατο
ατομολσαι
Μετοχή
ατομολήσας, ατομολήσασα, ατομολσαν
 
Παρακείμενος
Οριστική
ητομόληκα, ητομόληκας, ητομόληκε, ητομολήκαμεν, ητομολήκατε, ητομολήκασι(ν)
 
Υποτακτική
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός ς
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός
ητομοληκότες- ητομοληκυαι- ητομοληκότα μεν
ητομοληκότες- ητομοληκυαι- ητομοληκότα τε
ητομοληκότες- ητομοληκυαι- ητομοληκότα σι
 
Ευκτική
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός εην
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός εης
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός εη
ητομοληκότες- ητομοληκυαι- ητομοληκότα εημεν (εμεν)
ητομοληκότες- ητομοληκυαι- ητομοληκότα εητε (ετε)
ητομοληκότες- ητομοληκυαι- ητομοληκότα εησαν (εεν)
 
Προστακτική
---
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός σθι
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός στω
---
ητομοληκότες- ητομοληκυαι- ητομοληκότα στε
ητομοληκότες- ητομοληκυαι- ητομοληκότα στων
 
Απαρέμφατο
ητομοληκέναι
Μετοχή
ητομοληκώς- ητομοληκυα- ητομοληκός
 
Υπερσυντέλικος
Οριστική
ητομολήκειν, ητομολήκεις, ητομολήκει, ητομολήκεμεν, ητομολήκετε, ητομολήκεσαν

Νικηφόρος Βρεττάκος «Η Ειρήνη, ο Ιησούς και το πουλί»

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
Giovanni Battista Tiepolo
 
Νικηφόρος Βρεττάκος «Η Ειρήνη, ο Ιησούς και το πουλί»
 
Καθόταν ο Ιησούς κοντά στο ποτάμι,
στη ρίζα ενός δέντρου
και περίμενε τη μητέρα του. Δίπλα στ’ αυτί του,
πάνω σ’ ένα κλαδί, που η πνοή του φωτός
                   περισσότερο
παρά το αγεράκι το σάλευε ανάλαφρα,
κελάηδαγε, αμέριμνο, ένα πουλί.
Απ’ το ράμφος του έσταζαν διάφανες τρίλλιες
στο ποτάμι που κύλαγε. Χαμογελούσε
                   ο Ιησούς.
Περιμένανε τη μητέρα του να τους φέρει
                   δυο δάχτυλα
μαύρο ψωμί. Η ζωή είναι όμορφη.
 
Με την καταγραφή ενός φανταστικού στιγμιότυπου από τη ζωή του Χριστού, ο Νικηφόρος Βρεττάκος επιχειρεί να αναδείξει αφενός τη σημασία της απλής ζωής και αφετέρου την αξία της ειρηνικής συνύπαρξης των ανθρώπων με τα στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος. Οι στιγμές γαλήνης που περνά ο Ιησούς πλάι στο πουλί που κελαηδά, καθώς αναμένει τη μητέρα του, την Παναγία, αντανακλούν την ευδαιμονία που προσφέρει στους ανθρώπους η αρμονική συμβίωση με τα άλλα έμβια όντα της φύσης.
 
«Καθόταν ο Ιησούς κοντά στο ποτάμι,
στη ρίζα ενός δέντρου
και περίμενε τη μητέρα του.»
 
Ο ποιητής διαμορφώνει το ειδυλλιακό σκηνικό γαλήνης δίνοντας από την αρχή έμφαση στα στοιχεία του περιβάλλοντος. Ο Ιησούς κάθεται στη ρίζα ενός δέντρου, για να στηρίζει το σώμα του και να επωφελείται από τη σκιά του, κοντά σε ένα ποτάμι, το οποίο με τη σειρά του προσφέρει δροσιά και ομορφαίνει το τοπίο. Επιλέγει, μάλιστα, ο ποιητής να είναι ο Χριστός εκείνος που περιμένει τη μητέρα του, κι όχι ένας οποιοσδήποτε άλλος άνθρωπος, προκειμένου να τονίσει μέσω της ιερότητας του προσώπου αυτού την ιδιαίτερη σημασία της φύσης. Η ειρηνική συνύπαρξη με τη φύση και τα πολλαπλά οφέλη που εκείνη προσφέρει στον άνθρωπο δεν προέκυψαν τυχαία, συνιστούν εκπλήρωση του θεϊκού σχεδίου. Σκέψη που υπονοείται από την παρουσία του Χριστού και τη βαθιά ευγνωμοσύνη που εκείνος εκφράζει απέναντι στο φυσικό περιβάλλον.
 
«Δίπλα στ’ αυτί του,
πάνω σ’ ένα κλαδί, που η πνοή του φωτός
                   περισσότερο
παρά το αγεράκι το σάλευε ανάλαφρα,
κελάηδαγε, αμέριμνο, ένα πουλί.»
 
Στη σκηνοθεσία του σύντομου επεισοδίου ο ποιητής προσθέτει ένα πουλί, το οποίο κελαηδά «αμέριμνο» δίπλα στο αυτί του Χριστού. Ο ποιητής φροντίζει να τονίσει εμφατικά τόσο το γαλήνιο του περιβάλλοντος όσο και το αρμονικό της συνύπαρξης του ανθρώπου με τη φύση. Η γαλήνη που επικρατεί γίνεται εμφανής με το ιδιαίτερο της εικόνας του κλαδιού που σαλεύει ανάλαφρα, όχι λόγω του αέρα που έπνεε, αλλά με την «πνοή» του φωτός. Με την εικόνα αυτή ο ποιητής κατορθώνει να αποδώσει το γαλήνιο των συνθηκών που επικρατούν, αποδίδοντας με πρωτοτυπία την ελάχιστη κίνηση του κλαδιού στο φως του ήλιου. Παραλλήλως, με τη χρήση του επιθέτου «αμέριμνο», που αποδίδεται στη στάση του πουλιού, επισημαίνεται πως εκείνο δεν έχει καμία αίσθηση φόβου ή επιφύλαξης απέναντι στον άνθρωπο που βρίσκεται δίπλα του, γι’ αυτό και κελαηδά χωρίς έγνοια ή ανησυχία.   
 
«Απ’ το ράμφος του έσταζαν διάφανες τρίλλιες
στο ποτάμι που κύλαγε. Χαμογελούσε
                   ο Ιησούς.
Περιμένανε τη μητέρα του να τους φέρει
                   δυο δάχτυλα
μαύρο ψωμί. Η ζωή είναι όμορφη.»
 
Ο ποιητής ενισχύει το ειδυλλιακό της σκηνοθεσίας με μια εξαίρετη ηχητική εικόνα∙ οι «τρίλιες» του κελαηδήματος «στάζουν» στο ποτάμι που κυλάει δίπλα στον Χριστό. Το κελάρυσμα, δηλαδή, του ποταμιού συνδυάζεται με το κελάηδημα του πουλιού, με αποτέλεσμα να διαμορφώνεται μια θελκτική αρμονία, η οποία γεμίζει ευδαιμονία την ψυχή του Χριστού. Ο Ιησούς χαμογελά γευόμενος την ηχητική αυτή πανδαισία του φυσικού περιβάλλοντος και απολαμβάνει την ομορφιά γύρω του.
Ο ποιητής, μάλιστα, παρουσιάζει τον Ιησού να περιμένει μαζί με το πουλί τη μητέρα του, για να τους φέρει λίγο ψωμί να φάνε. Προκύπτει, δηλαδή, μια σχέση φιλική ανάμεσα στα δύο όντα, με την πρόθεση να μοιραστούν από κοινού το ελάχιστο ψωμί που θα φέρει η Παναγία. Τα δύο όντα, ο Ιησούς και το πουλί, όχι απλώς συνυπάρχουν, αλλά συμβιώνουν κατά τρόπο αμοιβαία επωφελή∙ ο Ιησούς απολαμβάνει το κελάηδημα του πουλιού και σε αντάλλαγμα θα μοιραστεί μαζί του το ελάχιστο φαγητό του.
Όπως, μάλιστα, σχολιάζει ο ποιητής το σύνολο του περιστατικού στον τελευταίο στίχο: «Η ζωή είναι όμορφη». Ο Χριστός βιώνει την ομορφιά της ζωής, η οποία προκύπτει από την απόλαυση των στοιχείων της φύσης. Ο ήχος του κελαηδήματος, ο ήχος του κελαρύσματος, η σκιά από το δέντρο, αλλά και το ψωμί που είναι κι αυτό γέννημα της φύσης, είναι όλα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο άνθρωπος χάρη στο φυσικό περιβάλλον. Γίνεται, έτσι, εμφανές πως ο άνθρωπος μπορεί να αισθανθεί ψυχική ευδαιμονία, όχι με τη συνδρομή υλικών αγαθών, αλλά με στοιχεία που του προσφέρει η φύση, αν, βέβαια, κι εκείνος τη σεβαστεί και κατανοήσει πόσο σημαντική είναι για την ίδια του την ύπαρξη η «ειρηνική» αντιμετώπισή της.
Διαφαίνεται, άρα, πως η αναφορά στην «Ειρήνη» που γίνεται στον τίτλο του ποιήματος έχει ως στόχο να αναδείξει την αναγκαιότητα του σεβασμού απέναντι στη φύση, προκειμένου να μπορεί ο άνθρωπος -και τα άλλα έμβια όντα- να αντλούν τα δώρα ζωής που εκείνη έχει τη δυνατότητα να προσφέρει.

Νίκος Γκάτσος «Ο εφιάλτης της Περσεφόνης»

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
Patricia Ariel 
 
Νίκος Γκάτσος «Ο εφιάλτης της Περσεφόνης»  
 
Εκεί που φύτρωνε φλησκούνι κι άγρια μέντα
κι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινο
τώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντα
και τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο.
 
Εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι μύστες
ευλαβικά πριν μπουν στο τελεστήριο
τώρα πετάνε τ’ αποτσίγαρα οι τουρίστες
και το καινούργιο παν να δουν διυλιστήριο.
 
Εκεί που η θάλασσα γινόταν ευλογία
κι ήταν ευχή του κάμπου τα βελάσματα
τώρα καμιόνια κουβαλάν στα ναυπηγεία
άδεια κορμιά σιδερικά παιδιά κι ελάσματα.
 
Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.
 
Το ποίημα του Νίκου Γκάτσου αναφέρεται στην περιοχή της Ελευσίνας, η οποία στην αρχαιότητα θεωρούταν ιερή πόλη και ήταν γνωστή για τα εκεί τελούμενα μυστήρια, αλλά στη σύγχρονη εποχή εκβιομηχανίστηκε, με αποτέλεσμα τη δραστική αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντός της. Η εκβιομηχάνιση της περιοχής προσέφερε και προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη στη χώρα, χάρη στα διυλιστήρια και την τσιμεντοβιομηχανία, έχει όμως υψηλό κόστος σε ό,τι αφορά την ποιότητα του περιβάλλοντος, καθώς και την αισθητική του χώρου.
Ο ποιητής επιχειρεί, λοιπόν, να στηλιτεύσει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στην πόλη της Ελευσίνας με συνεχείς συγκρίσεις ανάμεσα στο πρόσφατο παρελθόν της και το παρόν της, κορυφώνοντας τη διαμαρτυρία του με μια παράκληση στη μυθική Περσεφόνη να μην αναδυθεί ξανά από τον Κάτω Κόσμο, για να μη δει το πώς έχει καταντήσει η άλλοτε ιερή και όμορφη αυτή πόλη.
 
«Εκεί που φύτρωνε φλησκούνι κι άγρια μέντα
κι έβγαζε η γη το πρώτο της κυκλάμινο
τώρα χωριάτες παζαρεύουν τα τσιμέντα
και τα πουλιά πέφτουν νεκρά στην υψικάμινο.»
 
Στην περιοχή αυτή που χάρη στην αγνότητα του εδάφους παλαιότερα φύτρωναν θεραπευτικά βότανα, όπως φλησκούνι (είδος μέντας) και άγρια μέντα, αλλά και καλλωπιστικά φυτά, όπως το κυκλάμινο, τώρα επικρατεί η αστικοποίηση και η μόλυνση. Η αναφορά στους χωριάτες που παζαρεύουν τα τσιμέντα υποδηλώνει αφενός την αστική ανάπτυξη της περιοχής, με το χτίσιμο περισσότερων κατοικιών, κι αφετέρου την εκεί ίδρυση τσιμεντοβιομηχανίας που επέφερε αλλαγή στην εργασιακή ενασχόληση των κατοίκων της περιοχής. Οι χωριάτες έπαψαν να ασχολούνται με την καλλιέργεια της γης και έγιναν βιομηχανικοί εργάτες. Παραλλήλως, βέβαια, η παρουσία βιομηχανιών είχε σημαντικό κόστος στο φυσικό περιβάλλον λόγω της αυξημένης μόλυνσης που προκλήθηκε. Με την αναφορά στην υψικάμινο που προκαλεί τον θάνατο των πουλιών, ο ποιητής πιθανώς υπονοεί τη για δεκαετίες λειτουργία μονάδας παραγωγής χάλυβα στην περιοχή.
 
«Εκεί που σμίγανε τα χέρια τους οι μύστες
ευλαβικά πριν μπουν στο τελεστήριο
τώρα πετάνε τ’ αποτσίγαρα οι τουρίστες
και το καινούργιο παν να δουν διυλιστήριο.»
 
Στη δεύτερη στροφή του ποιήματος ο Νίκος Γκάτσος ανατρέχει στην αρχαία παράδοση της περιοχής, κάνοντας λόγο για τα περιβόητα Ελευσίνια Μυστήρια. Επρόκειτο για μια εξαιρετικά ιερή τελετή, αφιερωμένη στη θεά Δήμητρα και την κόρη της Περσεφόνη, για τη συμμετοχή στην οποία οι μυημένοι (μύστες) έδιναν όρκο να διατηρήσουν μυστικό το περιεχόμενο των τελετών, ώστε να διαφυλαχτεί μέσω της μυστικότητας η ιερότητά τους. Οι Αθηναίοι αξιοποιούσαν την Ιερά οδό που συνέδεε την Αθήνα (περιοχή Κεραμεικού) με την Ελευσίνα, προκειμένου η λατρευτική πομπή να φτάνει στον εκεί ναό της θεάς Δήμητρας και να τελούν τα μυστήρια. Την ιερότητα αυτή της περιοχής επικαλείται ο ποιητής φέροντάς τη σε αντίθεση με τη σύγχρονη περίοδο, στο πλαίσιο της οποίας η Ελευσίνα έχει χάσει πλήρως τον ιερό χαρακτήρα της. Τώρα πια οι τουρίστες του εκεί αρχαιολογικού χώρου πετούν τα αποτσίγαρά τους, αδιαφορώντας για τη σημασία του χώρου, και σπεύδουν να θαυμάσουν το καινούριο διυλιστήριο της περιοχής, το οποίο συμβολίζει την εποχή της εκβιομηχάνισης, της οικονομικής ανάπτυξης και της λατρείας του χρήματος.   
 
«Εκεί που η θάλασσα γινόταν ευλογία
κι ήταν ευχή του κάμπου τα βελάσματα
τώρα καμιόνια κουβαλάν στα ναυπηγεία
άδεια κορμιά σιδερικά παιδιά κι ελάσματα.»
 
Επανερχόμενος στα νεότερα χρόνια ο ποιητής καταγράφει στην τρίτη στροφή τη δραστική και ραγδαία αλλαγή του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής. Η θάλασσα που άλλοτε αποτελούσε ευλογία για τους κατοίκους και τους επισκέπτες έχει πλέον γίνει χώρος εγκατάστασης των ναυπηγείων, με αποτέλεσμα να μην μπορούν πια να κολυμπήσουν εκεί οι άνθρωποι. Αντιστοίχως, το εσωτερικό της περιοχής που άλλοτε ήταν ένας κάμπος στον οποίο έβοσκαν αιγοπρόβατα πλέον έχει γίνει πέρασμα για τα φορτηγά που μεταφέρουν υλικά στα ναυπηγεία. Πέρα, μάλιστα, από την αλλοίωση του περιβάλλοντος, ο ποιητής με το ασύνδετο σχήμα του τέταρτου στίχου στηλιτεύει με δραματικό τρόπο τις άθλιες εργασιακές συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή τις προηγούμενες δεκαετίες. Τα καμιόνια παρουσιάζονται να μεταφέρουν όχι μόνο σίδερα και μεταλλικά καλώδια, αλλά και παιδιά-εργάτες, όπως και «άδεια κορμιά». Το «άδεια κορμιά» θα μπορούσε να αποτελεί ειρωνικό σχόλιο του ποιητή για το πώς αντιμετωπίζονταν οι εργάτες που δούλευαν τόσο στα ναυπηγεία όσο και στις βιομηχανίες της περιοχής. Φτωχοί άνθρωποι που πάσχιζαν για το μεροκάματο, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική μέριμνα για την ασφάλειά τους, με αποτέλεσμα να είναι συχνά τα ατυχήματα και οι άνθρωποι αυτοί να οδηγούνται εκ νέου στην ανεργία χωρίς κάποια οικονομική κάλυψη.
 
«Κοιμήσου Περσεφόνη
στην αγκαλιά της γης
στου κόσμου το μπαλκόνι
ποτέ μην ξαναβγείς.»
 
Στην καταληκτική στροφή ο ποιητής απευθύνεται στη μυθική Περσεφόνη και την παροτρύνει να παρατείνει τον ύπνο της στην αγκαλιά της γης∙ να παραμείνει, δηλαδή, μαζί με τον Άδη στον Κάτω Κόσμο και να μην ανέβει ξανά στην επιφάνεια, όπως συνήθιζε, για να συναντήσει τη μητέρα της. Το μπαλκόνι του κόσμου δεν αξίζει πια την παρουσία της Περσεφόνης, διότι η γη έχει αλλάξει και αλλοιωθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε δεν έχει πια τίποτε το όμορφο να φανερώσει. Ο ποιητής θεωρεί πως αν η Περσεφόνη αναδυθεί εκ νέου στην επιφάνεια της γης θα απογοητευτεί και θα στεναχωρηθεί βαθύτατα με όσα θα αντικρίσει, εφόσον οι άνθρωποι έχουν καταστρέψει το άλλοτε αγνό φυσικό περιβάλλον. Όπως χαρακτηριστικά δηλώνεται με τον τίτλο του ποιήματος («Ο εφιάλτης της Περσεφόνης»), η εικόνα της σύγχρονης Ελευσίνας με τα εργοστάσια, τα διυλιστήρια, την άναρχη δόμηση και τη μόλυνση του περιβάλλοντος, είναι εφιαλτική για κάποιον που είχε κατά νου την αρχική ανέγγιχτη εικόνα της περιοχής.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...