Gemmy
Woud-Binnendijk
Νεοελληνική Γλώσσα & Λογοτεχνία: Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;
Γιατί να μαθαίνουμε ιστορία;
Γιατί δεν αγαπάνε οι μαθητές την ιστορία; Οι απαντήσεις είναι γνωστές. Γιατί συνήθως πρέπει να τη μάθουν παπαγαλία, γιατί συνήθως μαθαίνουν για προσωπικότητες και όχι για την κοινωνία, γιατί μαθαίνουν κυρίως για την παλαιότερη ιστορία και όχι τη νεότερη. Ο σημαντικότερος όμως λόγος που η ιστορία είναι απωθητική για τους μαθητές, είναι ότι το σχολείο δεν καταφέρνει να συνδέσει τη ζωή των μαθητών με το παρελθόν. Δεν καταλαβαίνουν γιατί να πρέπει να τα μάθουν όλα αυτά. Όπως μου έλεγαν κάποιοι φοιτητές μου: «Γιατί, κύριε, να πρέπει να μαθαίνουμε ιστορία; Εμείς κοιτάμε μπροστά. Κοιτάμε στο μέλλον».
Αυτό που δεν καταλάβαιναν οι φοιτητές μου και δεν καταλαβαίνουν όσοι δεν εκτιμούν την αξία της γνώσης του παρελθόντος, είναι ότι τελικά όλοι μας είμαστε προϊόντα της ιστορίας. Ό,τι έχουμε στο μυαλό μας έρχεται από τους προηγούμενους από εμάς. Ακόμη και οι λέξεις που χρησιμοποιώ για να γράψω αυτές τις γραμμές, δεν είναι δικές μου. Έρχονται από τους προηγούμενους από μένα. Και βέβαια το πιο σημαντικό δεν είναι οι λέξεις. Είναι οι πεποιθήσεις, οι αξίες, οι γνώσεις ακόμη και οι κανόνες. Εμείς αποφασίζουμε για τους κανόνες που ρυθμίζουν τη ζωή μας; Όχι βέβαια. Οι προηγούμενοι από εμάς αποφασίζουν. Εμείς γεννιόμαστε μέσα σε ένα πολιτισμό, σε ένα κοινωνικό περιβάλλον που όλα αυτά έχουν ήδη διαμορφωθεί. Είναι τόσο μεγάλο το βάρος του παρελθόντος πάνω στο παρόν, που ένας ιστορικός έχει ισχυριστεί κάτι που όταν το είχα πρωτοακούσει είχα εντυπωσιαστεί: «Οι νεκροί μάς κυβερνούν». Βαριά κουβέντα. Δεν συμφωνώ εντελώς όμως, καθώς και εμείς επιδρούμε στον τρόπο που εξελίσσεται η ιστορία και έχουμε ευθύνη απέναντι στις μελλοντικές γενιές ως μελλοντικοί νεκροί που αναπόφευκτα είμαστε όλοι μας.
Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν. Αξίζει γιατί αυτοί είναι που διαμόρφωσαν τον κόσμο που μας περιβάλλει. Η γνώση του παρελθόντος είναι απαραίτητη για την κατανόηση του παρόντος. Ή, για να το πούμε με άλλα λόγια, δεν μπορούμε να καταλάβουμε το σήμερα αν δεν ξέρουμε σε βάθος το χθες. Η ιστορία είναι μια πράξη αυτογνωσίας, μια πράξη γνώσης για τον συλλογικό μας εαυτό, απαραίτητη για να καταλάβουμε τον πολιτισμό μας.
Δεν μαθαίνουμε ιστορία για χάρη των προηγουμένων. Όντως αυτοί έφυγαν και δεν έχει πια καμία σημασία για αυτούς. Μαθαίνουμε ιστορία για εμάς, για να μάθουμε από τα λάθη των προηγουμένων, να δούμε τι λειτούργησε καλύτερα για εκείνους και τι όχι. Μαθαίνουμε ιστορία για να καταλάβουμε ποιοι είμαστε και να σκεφτούμε πού θέλουμε να πάμε. […]
Θυμάμαι, άρα ζω;
Εις σε προστρέχω, μνήμη, με πολύ σεβασμό, σαν να μου ήσουν ξένη, σαν να μην έχουμε φάει μαζί ψωμί και δάκρυα, σαν να μην ξέρω ότι χάρη σ’ εσένα επιστρέφει ο απολωλώς* καιρός.
Το ότι επιμένω να μιλώ για τη νοσταλγία δεν μοιάζει σαν να έχω βγει από το θέμα, που είναι η επέτειος. […]
Τι είναι η επέτειος; Την προς αυτήν ευσέβεια μάς την εμφυσά το περιβάλλον, το παράδειγμα, ή είναι ένστικτο ριζωμένο βαθιά στο φόβο μας ότι θα εκδιωχθούμε από τον παράδεισο της μνήμης; […]
Για να επανέλθω στα γήινα, η επέτειος είναι και μια μέρα άκρως κοινωνική. Πάει παντού. Και σε χαρές, και σε απώλειες. Διότι έχουν και οι απώλειες κάθε τόσο τα γενέθλιά τους – αυτές κι αν δεν θέλουν να ξεχαστούν…
Και βεβαίως η επέτειος διαπνέεται και από βαθύ πατριωτισμό. Τιμά τους ήρωες, συντονίζει τον ηρωισμό με το βηματισμό της σημαίας, παρελαύνουν οι Θερμοπύλες, δάφνινο στεφάνι στον άγνωστο στρατιώτη και, σιωπηρά, στον κάθε αγνοούμενο.
Για να δώσω και την πιο εγκόσμια μορφή στην επέτειο, ας πω ότι είναι ένα δωρεάν μεταφορικό μέσον με το οποίο μεταφέρεται το πολυπληθές παρελθόν εδώ στο παρόν.
Και ιδού, επιστρέφουν οι γονείς μας, έρχονται κι άλλου είδους αγάπες, άλλες συνοδευόμενες από το αίσθημα, άλλες ασυνόδευτες […] – ιδού η νύφη ακόμα ερωτευμένη με το νυφικό της, γενέθλια, χρονιάρικα πια τα παιδιά σου, γενέθλια γενέθλια γενέθλια, κοντά η ενηλικίωση, και ακόμα τα κρατάει αγκαλιά και τα θηλάζει εκείνη η παλιά φωτογραφία σου. […]
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Προεισαγωγικά θα σας πω την ιστορία του ταγαριού*. Το βρήκα καταχωνιασμένο σε μια παλιά κασέλα. Κι αυτή από το χωριό. Όταν το έδειξα της μαμάς μου γέλασε. Στα φοιτητικά της χρόνια το χρησιμοποιούσε ως τσάντα. Ήταν άβολο γι’ αυτήν τη δουλειά αλλά ήταν τότε της μόδας. Εξέφραζε οικολογικές ανησυχίες επίσης. Μου λέει να το πας της γιαγιάς σου. Ήθελε προφανώς να το ξεφορτωθεί. Δεν ξέρω τι μπορεί να της θύμιζε.
Η γιαγιά μου επιμένει να ζει στο χωριό. Στο σπίτι της έχει θερμοσίφωνα και τηλεόραση. Την επισκέφτηκα στις διακοπές του Πάσχα. Έχω το όνομά της και είμαι η αδυναμία της. Της έδειξα το ταγάρι και συγκινήθηκε. Το είχε φτιάξει η δική της μαμά στον αργαλειό. Ήταν μέρος της προίκας της. «Πράγματα για μια ζωή» σχολίασε. Φυσικά έκανε λάθος στο μέτρημα. Ήδη το ταγάρι είχε χρησιμοποιηθεί από τρεις γενιές. Ήταν βαμμένο με φυτικές βαφές και είχε ωραία λαμπερά σχέδια. Μου διηγήθηκε τα νυχτέρια** που έκαναν τότε υφαίνοντας στον αργαλειό με το φως του λυχναριού. Η μαμά της. Τα έλεγε αυτά με νοσταλγία. Η γιαγιά.
Εν τω μεταξύ η ώρα πλησίαζε εννιά και αντανακλαστικά είχε ανοίξει την τηλεόραση για τις ειδήσεις.
Της λέω γιαγιά γιατί δεν έρχεσαι να μείνεις μαζί μας στην Αθήνα.
– Γιατί τι θα έχω παραπάνω εκεί;
* ταγάρι: είδος τσάντας
** νυχτέρι: εργασία κατά τη διάρκεια της νύχτας
Α1. Να αποδώσετε συνοπτικά τους λόγους (παράγραφοι 2-4) για τους οποίους, σύμφωνα με τον συγγραφέα του Κειμένου 1, είναι σημαντικό να μαθαίνουμε ιστορία (70-80 λέξεις).
Β1. Με βάση τα Κείμενα 1 και 2 να χαρακτηρίσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου ως σωστές ή λανθασμένες, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε περίοδο, τη λέξη Σωστό ή Λάθος (δεν χρειάζεται να αναφέρετε συγκεκριμένο χωρίο κειμένου).
β. Λάθος
γ. Σωστό
δ. Σωστό
ε. Σωστό
Με την αξιοποίηση του ερωτήματος στον τίτλο επιτυγχάνεται ο προϊδεασμός του αναγνώστη σχετικά με το περιεχόμενο του κειμένου. Ενώ, παράλληλα, προβληματίζει τον αναγνώστη σχετικά με την αξία της ιστορίας και ελκύει, έτσι, το ενδιαφέρον του.
Γ1. Τι αντιπροσωπεύει το ταγάρι για την οικογένεια της αφηγήτριας;
Προσωπικά θα κρατούσα το ταγάρι, εφόσον μέσω αυτού γίνεται εμφανής η διασύνδεση ανάμεσα σε τόσες γενιές της οικογένειας. Θεωρώ, άλλωστε, πως τέτοιοι είδους οικογενειακά κειμήλια μας επιτρέπουν να διατηρούμε επαφή με το οικογενειακό μας παρελθόν και να δείχνουμε την εκτίμηση και την αγάπη για τα πρόσωπα στα οποία οφείλουμε την ύπαρξή μας.
Δ1. «Αξίζει να μαθαίνουμε για αυτούς τους νεκρούς. Αξίζει να γνωρίζουμε τι έκαναν, πώς σκέφτονταν, πώς ζούσαν». Με αφορμή τη διαπίστωση του συγγραφέα και αξιοποιώντας δημιουργικά τα Κείμενα 1 και 2:
Οι γνώσεις για το ιστορικό παρελθόν συνιστούν, πρωτίστως, βασικό εφόδιο για την πληρέστερη κατανόηση του παρόντος, δοθέντος πως πολλές πτυχές της κοινωνίας στην οποία ζούμε έχουν διαμορφωθεί ήδη από προηγούμενες γενιές. Χρειάζεται, έτσι, να ιχνηλατήσουμε τα βήματα των παλαιότερων, για να μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε τον αντίκτυπο των δικών τους επιλογών στη δική μας πραγματικότητα. Μας δίνεται, συνάμα, μέσω της διαδικασίας αυτής η δυνατότητα να αντιληφθούμε ποιες από τις επιλογές εκείνων υπήρξαν λανθασμένες ή ατελέσφορες και ποιες αποτελεσματικές, ώστε να μη βρεθούμε να επαναλαμβάνουμε τα δικά τους λάθη.
Το παρελθόν, παραλλήλως, επιτρέπει την επίτευξη μιας ουσιαστικότερης γνωριμίας με την ίδια μας την ταυτότητα, εφόσον σημαντικό μέρος των αντιλήψεων, των ιδεών, αλλά και του πολιτισμού μας φτάνει ως εμάς έχοντας ήδη διανύσει εκατοντάδες ή και χιλιάδες χρόνια. Υπ’ αυτή την έννοια η επίτευξη της ατομικής, καθώς και της εθνικής αυτογνωσίας δεν είναι εφικτή χωρίς τη γνώση της ιστορίας μας. Η μελέτη του παρελθόντος, η γνωριμία με τις συνθήκες υπό τις οποίες δομήθηκε ο τρόπος σκέψης και ζωής των παλαιότερων, όπως και η επίγνωση πως οφείλουμε σημαντικό κομμάτι της ταυτότητάς μας στις προγενέστερες γενιές, μάς βοηθά αφενός να συνειδητοποιήσουμε την αξία της ιστορικής γνώσης και αφετέρου να αντιληφθούμε την ευθύνη που έχουμε απέναντι στις μελλοντικές γενιές.
Προκειμένου, βέβαια, να ενισχυθεί το ενδιαφέρον μας για τη μελέτη του ιστορικού παρελθόντος σημαντική είναι και η αξιοποίηση βιωματικών τρόπων προσέγγισής του. Πιο συγκεκριμένα, ένας θελκτικός τρόπος επαφής με το αντικείμενο αυτό είναι η «προφορική ιστορία», στο πλαίσιο της οποίας οι μαθητές καλούνται να συνομιλήσουν με ηλικιωμένους ανθρώπους και να αντλήσουν πληροφορίες από τις αφηγήσεις τους για γεγονότα του παρελθόντος. Η μέθοδος αυτή, μάλιστα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ιδίως για τη γνωριμία με το παρελθόν της τοπικής κοινότητας, ώστε οι μαθητές να ερευνήσουν και να γνωρίσουν γεγονότα ιδιαίτερης σημασίας για τη δική τους περιοχή. Ενδιαφέρουσα, επίσης, είναι η έρευνα από ομάδες μαθητών για συγκεκριμένα γεγονότα μέσω του Τύπου. Χάρη στο διαδίκτυο, άλλωστε, μπορεί κανείς να έχει πρόσβαση σε εφημερίδες που κυκλοφορούσαν πολλές δεκαετίες πριν.
Η βιωματική εμπλοκή των μαθητών στη διαδικασία της έρευνας καθιστά το μάθημα πιο ενδιαφέρον και παραλλήλως τους επιτρέπει να αντιληφθούν πόσο «ζωντανό» παραμένει το παρελθόν στη μνήμη και στη σκέψη των ανθρώπων. Είναι, νομίζω, ιδιαιτέρως σημαντικό να καθοδηγηθούν οι νέοι στην έγκαιρη συνειδητοποίηση της αξίας της ιστορίας, ώστε να πλουτίσουν από νωρίς και με συστηματικότητα της γνώσεις τους.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου