Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Λατινικά Γ΄ Λυκείου: Κλίση ουσιαστικών και επιθέτων (Κείμενα: 34, 36 & 38)

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
Melvin Kearney

Λατινικά Γ΄ Λυκείου: Κλίση ουσιαστικών και επιθέτων (Κείμενα: 34, 36 & 38)

Κείμενο 34

Ουσιαστικά
Α΄ κλίση

Ενικ: ianuaianuaeianuaeianuamianuaianua (θηλ. = πόρτα)
Πληθ: ianuae, ianuarum, ianuis, ianuas, ianuae, ianuis

Ενικdextra, dextrae, dextrae, dextram, dextra, dextra (θηλ. = δεξί χέρι)
Πληθ: dextrae, dextrarum, dextris, dextras, dextrae, dextris

Β΄ κλίση

ΕνικAfricanus, Africani, Africano, Africanum, Africane, Africano (αρσ. = Αφρικανός)
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

ΕνικLiternum, Literni, Literno, Liternum, Liternum, Literno (ουδ. = Λίτερνο)
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

Ενικ: [Δεν σχηματίζει ενικό]
Πληθ: domestici, domesticorum, domesticis, domesticos, domestici, domesticis (αρ. = οικιακοί δούλοι)  

Ενικpraesidium, praesidii (-i), praesidio, praesidium, praesidium, praesidio (ουδ. = φρουρά)
Πληθ: praesidia, praesidiorum, praesidiis, praesidia, praesidia, praesidiis

Ενικtectum, tecti, tecto, tectum, tectum, tecto (ουδ. = σπίτι
Πληθ: tecta, tectorum, tectis, tecta, tecta, tectis

Ενικ: [Δεν σχηματίζει ενικό
Πληθ: arma, armorum, armis, arma, arma, armis (ουδ. = όπλα)

Ενικtemplum, templi, templo, templum, templum, templo (ουδ. = ναός
Πληθ: templa, templorum, templis, templa, templa, templis

Ενικvestibulum, vestibuli, vestibulo, vestibulum, vestibulum, vestibulo (ουδ. = είσοδος
Πληθ: vestibula, vestibulorum, vestibulis, vestibula, vestibula, vestibulis

Ενικdonum, doni, dono, donum, donum, dono (ουδ. = δώρο
Πληθ: dona, donorum, donis, dona, dona, donis

deus - dei (αρ. = θεός)

deus                dei – dii – di
dei                   deorum - deum
deo                  deis – diis – dis
deum              deos
deus & dive    dei – dii – di
deo                  deis – diis – dis

Γ΄ κλίση

Ενικpraedo, praedonis, praedoni, praedonem, praedo, praedone (αρ. = ληστής)
Πληθ: praedones, praedonum, praedonibus, praedones, praedones, praedonibus    

Ενικdux, ducis, duci, ducem, dux, duce (αρ. = αρχηγός)
Πληθ: duces, ducum, ducibus, duces, duces, ducibus

Ενικvox, vocis, voci, vocem, vox, voce (θηλ. = φωνή)
Πληθ: voces, vocum, vocibus, voces, voces, vocibus

Ενικvirtus, virtutis, virtuti, virtutem, virtus, virtute (θηλ. = ανδρεία)    
Πληθ: virtutes, virtutum, virtutibus, virtutes, virtutes, virtutibus

Ενικforis, foris, fori, forem, foris, fore (θηλ. = πόρτα)
Πληθ: fores, forium, foribus, fores (-is), fores, foribus   
[Απαντά πιο συχνά στον πληθυντικό.]

Ενικpostis, postis, posti, postem, postis, poste (αρ. = παραστάδα)
Πληθ: postes, postium, postibus, postes (-is), postes, postibus   

Ενικhomo, hominis, homini, hominem, homo, homine (αρσ. = άνθρωπος)
Πληθ: homines, hominum, hominibus, homines, homines, hominibus

ΕνικScipio, Scipionis, Scipioni, Scipionem, Scipio, Scipione (αρ= Σκιπίωνας)
Πληθ: [Ως κύριο όνομα δεν διαθέτει κατά κανόνα πληθυντικό.]

Επίθετα (Β΄ κλίση)

Ενικός
clarus, clari, claro, clarum, clare, claro (καθαρός, δυνατός)
clara, clarae, clarae, claram, clara, clara
clarum, clari, claro, clarum, clarum, claro

Πληθυντικός
clari, clarorum, claris, claros, clari, claris
clarae, clararum, claris, claras, clarae, claris
clara, clarorum, claris, clara, clara, claris

Ενικός
sanctus, sancti, sancto, sanctum, sancte, sancto (ιερός)
sancta, sanctae, sanctae, sanctam, sancta, sancta
sanctum, sancti, sancto, sanctum, sanctum, sancto

Πληθυντικός
sancti, sanctorum, sanctis, sanctos, sancti, sanctis
sanctae, sanctarum, sanctis, sanctas, sanctae, sanctis
sancta, sanctorum, sanctis, sancta, sancta, sanctis

Γ΄ κλίση

Πληθυντικός
complures, complurium, compluribus, complures, complures, compluribus (πολλοί)
complures, complurium, compluribus, complures, complures, compluribus
complura (ia), complurium, compluribus, complura (ia), complura (ia), compluribus

Ενικός
incredibilis, incredibilis, incredibili, incredibilem, incredibilis, incredibili (απίστευτος)
incredibilis, incredibilis, incredibili, incredibilem, incredibilis, incredibili
incredibile, incredibilis, incredibili, incredibile, incredibile, incredibili

Πληθυντικός
incredibiles, incredibilium, incredibilibus, incredibiles, incredibiles, incredibilibus  
incredibiles, incredibilium, incredibilibus, incredibiles, incredibiles, incredibilibus 
incredibilia, incredibilium, incredibilibus, incredibilia, incredibilia, incredibilibus 

Ενικός
immortalis, immortalis, immortali, immortalem, immortalis, immortali (αθάνατος)
immortalis, immortalis, immortali, immortalem, immortalis, immortali
immortale, immortalis, immortali, immortale, immortale, immortali

Πληθυντικός
immortales, immortalium, immortalibus, immortales, immortales, immortalibus
immortales, immortalium, immortalibus, immortales, immortales, immortalibus
immortalia, immortalium, immortalibus, immortalia, immortalia, immortalibus

Κείμενο 36

Ουσιαστικά
Α΄ κλίση

Ενικ: [Δεν σχηματίζει ενικό]
Πληθdivitiae, divitiarum, divitiis, divitias, divitiae, divitiis (θηλ. = πλούτη)

Ενικpecunia, pecuniae, pecuniae, pecuniam, pecunia, pecunia (θηλ. = περιουσία, χρήματα)
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

Β΄ κλίση

ΕνικManius, Manii /i, Manio, Manium, Mani, Manio (αρσ. = Μάνιος)
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

ΕνικCurius, Curii /i, Curio, Curium, Curi, Curio (αρσ. = Κούριος)
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

ΕνικDentatus, Dentati, Dentato, Dentatum, Dentate, Dentato (αρσ. = Δεντάτος)
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

Ενικfocus, foci, foco, focum, foce, foco (αρ. = φωτιά
Πληθ: foci, focorum, focis, focos, foci, focis

Ενικscamnum, scamni, scamno, scamnum, scamnum, scamno (ουδ. = σκαμνί
Πληθ: scamna, scamnorum, scamnis, scamna, scamna, scamnis

Ενικ: catillus, catilli, catillo, catillum, catille, catillo (αρ. = πιάτο) [Ετερογενές]
Πληθ: catilla, catillorum, catillis, catilla, catilla, catillis (ουδ.)

Ενικlegatus, legati, legato, legatum, legate, legato (αρ. = απεσταλμένος
Πληθ: legati, legatorum, legatis, legatos, legati, legatis

Ενικminister, ministri, ministro, ministrum, minister, ministro (αρ. = απεσταλμένος
Πληθ: ministri, ministrorum, ministris, ministros, ministri, ministris

Ενικaurum, auri, auro, aurum, aurum, auro (ουδ. = χρυσάφι) 
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

Γ΄ κλίση

Ενικfrugalitas, frugalitatis, frugalitati, frugalitatem, frugalitas, frugalitate (θηλ= ολιγάρκεια)
Πληθ: [Ως αφηρημένο ουσιαστικό δεν σχηματίζει κατά κανόνα πληθυντικό.]

Ενικ: (Samnis, Samnitis, Samniti, Samnitem, Samnis, Samnite) (αρ. = Σαμνίτης)  
Πληθ: Samnites, Samnitium, Samnitibus, Samnites /is, Samnites, Samnitibus
[Ως εθνικό ουσιαστικό σχηματίζει μόνο πληθυντικούς τύπους.]

Ενικpaupertas, paupertatis, paupertati, paupertatem, paupertas, paupertate (θηλ. = φτώχεια)    
Πληθ: paupertates, paupertatum, paupertatibus, paupertates, paupertates, paupertatibus

Ενικlegatio, legationis, legationi, legationem, legatio, legatione (θηλ. = πρεσβεία)
Πληθ: legationes, legationum, legationibus, legationes, legationes, legationibus   

Ενικpondus, ponderis, ponderi, pondus, pondus, pondere (ουδ. = βάρος)
Πληθ: pondera, ponderum, ponderibus, pondera, pondera, ponderibus

Ενικlocuples, locupletis, locupleti, locupletem, locuples, locuplete /i (αρ. = πλούσιος)
Πληθ: locupletes, locupletum /ium, locupletibus, locupletes, locupletes, locupletibus
[Ως ουσιαστικοποιημένο επίθετο σχηματίζει την κλητική ενικού και σε –i, και τη γενική πληθυντικού και σε –ium.)

Δ΄ Κλίση

Ενικrisus, risus, risui, risum, risus, risu (αρ. = γέλιο)
Πληθ: risus, risuum, risibus, risus, risus, risibus

Ενικvultus, vultus, vultui, vultum, vultus, vultu (αρ. = πρόσωπο)
Πληθ: vultus, vultuum, vultibus, vultus, vultus, vultibus

Ε΄ Κλίση

Ενικ: dies, diei, diei, diem, dies, die (αρ. = ημέρα)
Πληθ: dies, dierum, diebus, dies, dies, diebus

Ενικ: acies, aciei, aciei, aciem, acies, acie (θηλ. = μάχη)
Πληθ: acies, --, --, acies, acies, --


Επίθετα (Β΄ κλίση)

Ενικός
magnus, magni, magno, magnum, magne, magno (μεγάλος)
magna, magnae, magnae, magnam, magna, magna
magnum, magni, magno, magnum, magnum, magno

Πληθυντικός
magni, magnorum, magnis, magnos, magni, magnis
magnae, magnarum, magnis, magnas, magnae, magnis
magna, magnorum, magnis, magna, magna, magnis

Ενικός
ligneus, lignei, ligneo, ligneum, lignee, ligneo (ξύλινος)
lignea, ligneae, ligneae, ligneam, lignea, lignea
ligneum, lignei, ligneo, ligneum, ligneum, ligneo

Πληθυντικός
lignei, ligneorum, ligneis, ligneos, lignei, ligneis
ligneae, lignearum, ligneis, ligneas, ligneae, ligneis
lignea, ligneorum, ligneis, lignea, lignea, ligneis

Ενικός
supervacaneus, supervacanei, supervacaneo, supervacaneum, supervacanee, supervacaneo (περιττός)
supervacanea, supervacaneae, supervacaneae, supervacaneam, supervacanea, supervacanea
supervacaneum, supervacanei, supervacaneo, supervacaneum, supervacaneum, supervacaneo

Πληθυντικός
supervacanei, supervacaneorum, supervacaneis, supervacaneos, supervacanei, supervacaneis
supervacaneae, supervacanearum, supervacaneis, supervacaneas, supervacaneae, supervacaneis
supervacanea, supervacaneorum, supervacaneis, supervacanea, supervacanea, supervacaneis

Ενικός
ineptus, inepti, inepto, ineptum, inepte, inepto (ανόητος)
inepta, ineptae, ineptae, ineptam, inepta, inepta
ineptum, inepti, inepto, ineptum, ineptum, inepto

Πληθυντικός
inepti, ineptorum, ineptis, ineptos, inepti, ineptis
ineptae, ineptarum, ineptis, ineptas, ineptae, ineptis
inepta, ineptorum, ineptis, inepta, inepta, ineptis

Κλίση συγκριτικών βαθμών

Ενικός
maior, maioris, maiori, maiorem, maior, maiore
maior, maioris, maiori, maiorem, maior, maiore
maius, maioris, maiori, maius, maius, maiore

Πληθυντικός
maiores, maiorum, maioribus, maiores, maiores, maioribus
maiores, maiorum, maioribus, maiores, maiores, maioribus
maiora, maiorum, maioribus, maiora, maiora, maioribus

Ενικός
ineptior, ineptioris, ineptiori, ineptiorem, ineptior, ineptiore
ineptior, ineptioris, ineptiori, ineptiorem, ineptior, ineptiore
ineptius, ineptioris, ineptiori, ineptius, ineptius, ineptiore

Πληθυντικός
ineptiores, ineptiorum, ineptioribus, ineptiores, ineptiores, ineptioribus
ineptiores, ineptiorum, ineptioribus, ineptiores, ineptiores, ineptioribus
ineptiora, ineptiorum, ineptioribus, ineptiora, ineptiora, ineptioribus

Κείμενο 38

Ουσιαστικά
Α΄ κλίση

ΕνικCaecilia, Caeciliae, Caeciliae, Caeciliam, Caecilia, Caecilia (θηλ. = Καικιλία)
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

Ενικfilia, filiae, filiae, filiam, filia, filia (θηλ. = κόρη)
Πληθ: filiae, filiarum, filiis / filiabus, filias, filiae, filiis / filiabus

Ενικpuella, puellae, puellae, puellam, puella, puella (θηλ. = κοπέλα)
Πληθ: puellae, puellarum, puellis, puellas, puellae, puellis

Ενικmora, morae, morae, moram, mora, mora (θηλ. = χρονοτριβή, καθυστέρηση)
Πληθ: morae, morarum, moris, moras, morae, moris

Ενικmatertera, materterae, materterae, materteram, matertera, matertera (θηλ. = θεία)
Πληθ: materterae, materterarum, materteris, materteras, materterae, materteris

Β΄ κλίση

ΕνικMetellus, Metelli, Metello, Metellum, Metelle, Metello (αρσ. = Μέτελλος)
Πληθ: [Δεν σχηματίζει πληθυντικό]

Ενικsacellum, sacelli, sacello, sacellum, sacellum, sacello (ουδ. = μικρό ιερό
Πληθ: sacella, sacellorum, sacellis, sacella, sacella, sacellis

Ενικlocus, loci, loco, locum, loce, loco (αρσ. = τόπος)
Πληθ: loca, locorum, locis, loca, loca, locis (ουδ. = τόποι)
Πληθ: loci, locorum, locis, locos, loci, locis (αρ. = χωρία βιβλίων)

Ενικpropositum, propositi, proposito, propositum, propositum, proposito (ουδ. = σκοπός
Πληθ: proposita, propositorum, propositis, proposita, proposita, propositis

Ενικdictum, dicti, dicto, dictum, dictum, dicto (ουδ. = λόγος
Πληθ: dicta, dictorum, dictis, dicta, dicta, dictis

Ενικ:
matrimonium
matrimonii /i 
matrimonio 
matrimonium 
matrimonium
matrimonio (ουδ. = γάμος

Πληθ: 
matrimonia, matrimoniorum, matrimoniis, matrimonia, matrimonia, matrimoniis [Tο ουσιαστικό στον πληθυντικό αριθμό matrimonia συχνά έχει άλλη σημασία και σημαίνει τις νυμφευμένες γυναίκες]

Γ΄ κλίση

Ενικuxor, uxoris, uxori, uxorem, uxor, uxore (θηλ. = σύζυγος)    
Πληθ: uxores, uxorum, uxoribus, uxores, uxores, uxoribus

Ενικmos, moris, mori, morem, mos, more (αρ. = έθιμο)
Πληθ: mores, morum, moribus, mores, mores, moribus   

Ενικomen, ominis, omini, omen, omen, omine (ουδ. = οιωνός)
Πληθ: omina, ominum, ominibus, omina, omina, ominibus

Ενικsoror, sororis, sorori, sororem, soror, sorore (θηλ. = αδελφή)    
Πληθ: sorores, sororum, sororibus, sorores, sorores, sororibus

Ενικnox, noctis, nocti, noctem, nox, nocte & noctu
Πληθ: noctes, noctium, noctibus, noctes –is, noctes, noctibus

Ενικvox, vocis, voci, vocem, vox, voce (θηλ. = φωνή)
Πληθ: voces, vocum, vocibus, voces, voces, vocibus

Ενικsedes, sedis, sedi, sedem, sedes, sede (θηλ. = έδρα, κάθισμα)
Πληθ: sedes, sedum, sedibus, sedes, sedes, sedibus

Ε΄ κλίση

Ενικres, rei, rei, rem, res, re (θηλ. = πράγμα)
Πληθ: res, rerum, rebus, res, res, rebus

Επίθετα (Β΄ κλίση)

Ενικός
paulus, pauli, paulo, paulum, paule, paulo (λίγος)
paula, paulae, paulae, paulam, paula, paula
paulum, pauli, paulo, paulum, paulum, paulo

Πληθυντικός
pauli, paulorum, paulis, paulos, pauli, paulis
paulae, paularum, paulis, paulas, paulae, paulis
paula, paulorum, paulis, paula, paula, paulis

Ενικός
priscus, prisci, prisco, priscum, prisce, prisco (αρχαίος)
prisca, priscae, priscae, priscam, prisca, prisca
priscum, prisci, prisco, priscum, priscum, prisco

Πληθυντικός
prisci, priscorum, priscis, priscos, prisci, priscis
priscae, priscarum, priscis, priscas, priscae, priscis
prisca, priscorum, priscis, prisca, prisca, priscis

Ενικός
longus, longi, longo, longum, longe, longo (μακρύς, μακρόχρονος)
longa, longae, longae, longam, longa, longa
longum, longi, longo, longum, longum, longo

Πληθυντικός
longi, longorum, longis, longos, longi, longis
longae, longarum, longis, longas, longae, longis
longa, longorum, longis, longa, longa, longis

Ενικός
fessus, fessi, fesso, fessum, fesse, fesso (κουρασμένος)
fessa, fessae, fessae, fessam, fessa, fessa
fessum, fessi, fesso, fessum, fessum, fesso

Πληθυντικός
fessi, fessorum, fessis, fessos, fessi, fessis
fessae, fessarum, fessis, fessas, fessae, fessis
fessa, fessorum, fessis, fessa, fessa, fessis

Επίθετα (Γ΄ κλίση)

Ενικός
nuptialis, nuptialis, nuptiali, nuptialem, nuptialis, nuptiali (γαμήλιος)
nuptialis, nuptialis, nuptiali, nuptialem, nuptialis, nuptiali
nuptiale, nuptialis, nuptiali, nuptiale, nuptiale, nuptiali

Πληθυντικός
nuptiales, nuptialium, nuptialibus, nuptiales, nuptiales, nuptialibus
nuptiales, nuptialium, nuptialibus, nuptiales, nuptiales, nuptialibus
nuptialia, nuptialium, nuptialibus, nuptialia, nuptialia, nuptialibus

Ενικός
congruens, congruentis, congruenti, congruentem, congruens, congruenti (σύμφωνος)
congruens, congruentis, congruenti, congruentem, congruens, congruenti
congruens, congruentis, congruenti, congruens, congruens, congruenti

Πληθυντικός
congruentes, congruentium, congruentibus, congruentes, congruentes, congruentibus
congruentes, congruentium, congruentibus, congruentes, congruentes, congruentibus
congruentia, congruentium, congruentibus, congruentia, congruentia, congruentibus

Κωνσταντίνος Καβάφης «Τρόμος»

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
Luca Giordano

Κωνσταντίνος Καβάφης «Τρόμος»

Την νύκτα, Δέσποτα Χριστέ μου,
                τον νου και την ψυχή μου φύλαττέ μου
                σαν γύρω μου αρχινούν και περπατούνε
        Όντα και Πράγματα που όνομα δεν έχουν
και τ’ άσαρκα ποδάρια των στην κάμαρή μου τρέχουν
και κάμνουν στο κρεβάτι μου κύκλο για να με διούνε —
                και με κοιτάζουν σαν να με γνωρίζουν
σαν να καγχάζουν άφωνα που τώρα με φοβίζουν.

                        Το ξέρω, ναι, με καρτερούνε
                σαν βδελυρούς καιρούς να μελετούνε
οπόταν ίσως σέρνομουν μαζί των — μες στο σκότος
με τα όντα και τα πράγματα αυτά ανακατευμένος.
        Κι αποφρενιάζουν ο καιρός να ξαναρθεί ο πρώτος.
        Μα δεν θα νά ’ρθει πια ποτέ· γιατί είμαι εγώ σωμένος,
                        εις του Χριστού τ’ όνομα βαπτισμένος.

                        Τρέμω σαν αισθανθώ το βράδυ
                σαν νιώσω που μες στο βαθύ σκοτάδι
                επάνω μου είναι μάτια καρφωμένα....
        Κρύψε με από την όρασί των, Δέσποτά μου.
Και σαν μιλούν ή τρίζουνε, μη αφήσεις ώς τ’ αυτιά μου
κανέν’ από τα λόγια των νά ’ρθει τα αφορεσμένα,
        μην τύχει και μες στην ψυχή μου φέρουν
καμιά φρικώδη ανάμνησι απ’ τα κρυφά που ξέρουν.

Το «Τρόμος» είναι ένα από τα Κρυμμένα ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη, στο οποίο παρουσιάζεται μέσα από την εναγώνια εκμυστήρευση του ανώνυμου πρωταγωνιστικού προσώπου, η βαθιά διάσταση ανάμεσα στον χριστιανικό τρόπο σκέψης και σ’ εκείνον των Εθνικών -ειδωλολατρών- της αρχαιοελληνικής θρησκείας. Από τη μία η αυστηρή χριστιανική θρησκεία που αποθεώνει την ενάρετη, εγκρατή και ηθική ζωή, καταδικάζοντας το σώμα και τις σωματικές απολαύσεις, κι από την άλλη η χωρίς κανόνες και περιορισμούς θρησκεία των Εθνικών που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να απολαύσουν την εφήμερη ζωή τους με τη δίχως όρια αναζήτηση της ηδονής. Δύο εκ διαμέτρου αντίθετες προσεγγίσεις, εφόσον η πρώτη αδιαφορεί για τον επίγειο βίο και προσδοκά την αιώνια πνευματική ύπαρξη, ενώ η δεύτερη δίνει έμφαση στην παρούσα ζωή, την πλήρη βίωση της οποίας ταυτίζει με το θαυμασμό του σωματικού κάλλους και, φυσικά, τις ηδονές.
Ο Καβάφης κατά την προσφιλή του τακτική μας μεταφέρει σε μια μεταβατική περίοδο, εκεί που ο χριστιανισμός δεν έχει ακόμη εδραιωθεί απόλυτα και πολλοί άνθρωποι διχάζονται ανάμεσα στις δύο τελείως διαφορετικές αυτές θρησκείες. Κι είναι ακριβώς σ’ αυτό το μεταίχμιο που γίνεται πληρέστερα αντιληπτός ο αντίκτυπος που είχε η νέα θρησκεία, καθώς ο χριστιανισμός επιχειρεί να θέσει τέρμα στην ασυδοσία των Εθνικών παρουσιάζοντας μια ενοχική προσέγγιση όσων μέχρι πρότινος αποτελούσαν τη μόνη επιδίωξη των ανθρώπων∙ του έρωτα και της ηδονής. Αίφνης ό,τι θεωρούνταν ιδανικός βίος, εκλαμβάνεται πλέον ως κολάσιμη παρεκτροπή που θα επιφέρει την αιώνια καταδίκη σ’ εκείνους που την ακολουθούν και δεν φροντίζουν για την κάθαρση και σωτηρία της ψυχής τους.  

Την νύκτα, Δέσποτα Χριστέ μου,
                τον νου και την ψυχή μου φύλαττέ μου
                σαν γύρω μου αρχινούν και περπατούνε
        Όντα και Πράγματα που όνομα δεν έχουν
και τ’ άσαρκα ποδάρια των στην κάμαρή μου τρέχουν
και κάμνουν στο κρεβάτι μου κύκλο για να με διούνε —
                και με κοιτάζουν σαν να με γνωρίζουν
σαν να καγχάζουν άφωνα που τώρα με φοβίζουν.

Ο ανώνυμος ήρωας του ποιήματος είναι ένας πρώην Εθνικός που έχει πλέον βαφτιστεί Χριστιανός κι έχει αποκηρύξει τον πρότερο ασύδοτο βίο του. Βρίσκεται, όμως, σε δεινή θέση, καθώς οι μνήμες των όσων έχει ήδη κάνει στη ζωή του επανέρχονται συνεχώς και τον ταλανίζουν, διότι αν και είναι πια αποφασισμένος να μην ενδώσει ξανά σ’ εκείνες τις κατακριτέες πράξεις του παρελθόντος, δεν μπορεί να ξεχάσει όσα έχει κάνει, μα ούτε και να κατανικήσει πλήρως τον πειρασμό και την επιθυμία.
Το όλο ποίημα αποτελεί μια ικεσία του ήρωα προς τον Χριστό απ’ τον οποίο ζητά προστασία και συμπαράσταση, ιδίως κατά τις επικίνδυνες ώρες της νύχτας όταν βρίσκεται μόνος του στο κρεβάτι κι είναι ευάλωτος σ’ όλες εκείνες τις σκέψεις και τις αναμνήσεις που του υπενθυμίζουν το ένοχο παρελθόν του. Ο ποιητής, μάλιστα, φροντίζει να δώσει με ιδιαίτερη παραστατικότητα την πάλη του ήρωά του με το παρελθόν του, εφόσον οι μνήμες του πρότερου βίου του και ο ηδονικός πειρασμός αποκτούν σωματική υπόσταση∙ περπατούν γύρω από το κρεβάτι του, κοιτάζουν τον ήρωα στα μάτια σαν να είναι κάποιος που γνωρίζουν πολύ καλά και γελούν εις βάρος του όταν συνειδητοποιούν πως τώρα πια του προκαλούν φόβο.
Τα Όντα και Πράγματα χωρίς όνομα, που εδώ αποκτούν άσαρκα ποδάρια και τρέχουν μέσα στο δωμάτιο του ήρωα, συμβολίζουν τις μέρες του παρελθόντος, τις αμαρτίες του ήρωα, τις ενοχές του για πράξεις και σκέψεις που έκανε, τον ερωτικό πειρασμό και κάθε άλλο στοιχείο του πρότερου βίου του, όταν ήταν πλήρως δοσμένος στην ηδονή και τις σαρκικές απολαύσεις.  

Το ξέρω, ναι, με καρτερούνε
                σαν βδελυρούς καιρούς να μελετούνε
οπόταν ίσως σέρνομουν μαζί των — μες στο σκότος
με τα όντα και τα πράγματα αυτά ανακατευμένος.
        Κι αποφρενιάζουν ο καιρός να ξαναρθεί ο πρώτος.
        Μα δεν θα νά ’ρθει πια ποτέ∙ γιατί είμαι εγώ σωμένος,
                        εις του Χριστού τ’ όνομα βαπτισμένος.

Ο ήρωας του ποιήματος που βρίσκεται σε διαρκή εσωτερική πάλη, γνωρίζει καλά πως τα όντα και τα πράγματα αυτά του παρελθόντος τον περιμένουν να επιστρέψει κοντά τους∙ τον περιμένουν να παραδοθεί εκ νέου στον πρότερο ηδονικό βίο και να λησμονήσει όλες εκείνες τις διδαχές του χριστιανισμού που τον γεμίζουν ενοχές και δισταγμό. Τα όντα αυτά αναθυμούνται τα γεμάτα αμαρτία χρόνια κατά τα οποία ο ήρωας σερνόταν μαζί τους μέσα στο σκοτάδι και την ανηθικότητα, δίχως να νοιάζεται για τίποτε∙ αναθυμούνται την εποχή που τα αιτήματα της σάρκας εκπληρώνονταν αμέσως, χωρίς να υπάρχει κανένας αντίλογος, εφόσον τότε ο ήρωας δεν ενδιαφερόταν για το τι είναι ηθικό και τι όχι. Θυμούνται το πόσο ελεύθερα ζούσε τότε και ανυπομονούν να τον δουν και πάλι μαζί τους να αφήνεται άφοβα και ξέγνοιαστα στις απολαύσεις και τις ακολασίες.
Ο ήρωας, ωστόσο, έχει κάνει πια την επιλογή του∙ βαφτίστηκε χριστιανός, και δεν έχει απολύτως καμία πρόθεση να επιστρέψει στην έκλυτη ζωή του παρελθόντος και στο διαρκές κυνήγι της ηδονής.

Τρέμω σαν αισθανθώ το βράδυ
                σαν νιώσω που μες στο βαθύ σκοτάδι
                επάνω μου είναι μάτια καρφωμένα....
        Κρύψε με από την όρασί των, Δέσποτά μου.
Και σαν μιλούν ή τρίζουνε, μη αφήσεις ώς τ’ αυτιά μου
κανέν’ από τα λόγια των νά ’ρθει τα αφορεσμένα,
        μην τύχει και μες στην ψυχή μου φέρουν
καμιά φρικώδη ανάμνησι απ’ τα κρυφά που ξέρουν.

Το γεγονός ότι ο ανώνυμος ήρωας του ποιήματος δεν ανατράφηκε με τις αρχές του χριστιανισμού, αλλά ήρθε σε αυτόν σε προχωρημένη ηλικία, έχοντας πρώτα ζήσει με το ελευθέριο πνεύμα της εθνικής θρησκείας, καθιστά την προσπάθειά του εξαιρετικά δύσκολη. Όπως ακριβώς συνέβη και με πολλούς άλλους ανθρώπους σ’ εκείνη τη μεταβατική περίοδο που δεν μπορούσαν να αποτινάξουν πλήρως τις ειδωλολατρικές τους συνήθειες, έτσι και το κεντρικό πρόσωπο του ποιήματος δυσκολεύεται να αποδεσμευτεί από το ηδονικό του παρελθόν. Κι αν ο αγώνας του είναι πιο εύκολος κατά τη διάρκεια της ημέρας, η κατάσταση γίνεται τραγική κατά τη διάρκεια της νύχτας, καθώς ο πειρασμός των παρελθόντων χρόνων τον προσεγγίζει ανενόχλητος.
Τη νύχτα ο ήρωας τρέμει από φόβο όταν νιώσει κι αισθανθεί πως πάνω του είναι καρφωμένα τα μάτια εκείνων των προσωποποιημένων αναμνήσεων απ’ τις πράξεις και τις απολαύσεις του παρελθόντος. Τρέμει την επιρροή τους και γι’ αυτό ζητά από τον Χριστό, από τον νέο Κύριό του, να τον κρύψει από την όρασή τους∙ κι ακόμη περισσότερο του ζητά να μην αφήσει τα κολασμένα λόγια τους να φτάσουν ως τ’ αυτιά του. Ο ήρωας φοβάται ν’ ακούσει όσα λένε, διότι νιώθει πως κι η παραμικρή λέξη τους μπορεί να επαναφέρει στην ψυχή του κάποια φρικτή ανάμνηση από εκείνα τα κρυφά που ξέρουν∙ από εκείνες τις εμπειρίες του παρελθόντος τις γεμάτες άνομη ηδονή, που έχουν τη δύναμη να τον αναστατώσουν και να τον παρασύρουν.

Μια ενδιαφέρουσα προσέγγιση των διαφορών ανάμεσα στις δύο θρησκείες βρίσκουμε στο βιβλίο του Χρήστου Π. Ζαλοκώστα «Ιουλιανός ο Παραβάτης»:

Ο ανυπόμονος Ιουλιανός βρήκε την ευκαιρία να πει:
- Στη Μεσόγειο γεννήθηκαν οι δύο πολιτισμοί, που τώρα συγκρούονται, ελληνικός κ’ ιουδαϊκός, μα πόσο διάφοροι! Η φύση τους χωρίζει. Ο πρώτος ωρίμασε σε τόπο φωτεινό, κατοικημένος από χαρούμενους πολίτες δίπλα σε γελαστή θάλασσα. Αντίθετα ο εβραϊκός δημιουργήθηκε σ’ άγρια χώρα με κατοίκους φοβισμένους από τον απάνθρωπο Ιεχωβά τους, κοντά στη σκυθρωπή Νεκρή Θάλασσα. Οι Έλληνες έλαβαν τη σφραγίδα της δωρεάς να λατρεύουν την ομορφιά, γιατί τη θεωρούσαν σαν έκφραση θεϊκής παρουσίας. Σ’ όλες τις γιορτές των κάποιος θεός προέδρευε. Οι πρόγονοί μας ζούσαν ενωμένοι με τη φύση και τους ρυθμούς του κόσμου. Η θρησκεία τους δεν ζήταγε τίποτα που ξεπερνούσε την αντοχή του ανθρώπου. Αντίθετα δόξαζε την καθημερινή χαρά, ποτέ την κρυάδα του θανάτου. Ειρωνεύονταν την απαισιοδοξία και περνούσαν το βίο τους με αθλητισμό, εύθυμα τραγούδια, στα μαλλιά λουλούδια κι ομιλίες πάνω σε πνευματικά ζητήματα. Η ζωής τους απλή κ’ ελεύθερη. Γιατί ο Χριστιανισμός μας να μαραίνει την ομορφιά της ζωής; Γιατί να κάνει τον πόνο μοναδικό κλειδί του Παραδείσου; Τα άτομα αποζητούν το γέλιο. Ο Παν, ο Ήφαιστος, ο Μίμος, ήταν θεοί που προκαλούσαν ξεκαρδιστικό γέλιο με τις ατυχίες τους. Δε φοβάστε πως θα καταντήσουμε τους ανθρώπους να μη χαίρονται, κι όταν ακόμη ανθούν τα τριαντάφυλλα και πρασινίζουν οι κάμποι;
Σταμάτησε ο Ιουλιανός, για να πάρει απάντηση, και την έλαβε από τον Βασίλειο:
- Λες σωστά πως οι Έλληνες ήξεραν να χάνουν τον καιρό τους. Ευτυχία θεωρούσαν το καθισιό. Απ’ αυτούς έμαθε ο κόσμος την τεμπελιά. Όμως κανένα ζωντανό, θέλεις αγρίμι, θέλεις ψάρι, δεν ζει σαν ακαμάτης. Πώς μπορεί ο άνθρωπος, άμα βλέπει γύρω του τόση δυστυχία, ν’ ασωτεύει την ύπαρξή του, αντί ν’ ανασκουμπώνεται για να πολεμήσει τις πληγές της κοινωνίας; Το διάβα του Μεσσία μοιάζει με προσευχή, με πανηγύρι αγάπης. Οι ειδωλολάτρες δεν τολμάν να γίνουν χριστιανοί, για να μπορούν ν’ απολαβαίνουν τις μικροχαρές του ζώου, αντιγράφοντας τους θεούς του Ολύμπου που κατέβαιναν στη γη για να κάνουν έρωτα με καλλονές. Ζωή όλο ηδονή νεκρώνει την ψυχή. Θυμήσου πόσοι αισχροί αυτοκράτορες τρελάθηκαν από τ’ αδιάκοπα όργια. Το καύχημα των Ελλήνων ότι έφεραν στον κόσμο την ανθρωπιά δεν είναι ψέμα, ωστόσο παρέμειναν εγωιστές –τους έλειπε το «αγαπάτε αλλήλους». Ο Χριστός μάς έμαθε κάτι πολύ σπουδαιότερο από την πρόσκαιρη χαρά – έναν δίκαιο και φιλάνθρωπο Θεό, που βοηθά, όσους δεν έχουν ούτε μόρφωση, ούτε δυνατό χαρακτήρα να κρατηθούν στην αρετή. Το Ευαγγέλιο ξύπνησε τη μάζα των πονεμένων. Όλους αυτούς τους κερδίσαμε αμέσως. Αργότερα ήρθαν κοντά μας οι πλούσιοι. Τώρα βαφτίζονται άρχοντες και βασιλιάδες. Το Καλό Μήνυμα του Χριστού, αντίθετα απ’ όσα λες, αποτελεί βεβαίωση της χαράς, αλλά μιας χαράς αλλιώτικης από κείνη τον αρχαίων, μιας ευτυχίας βαθύτερης, που τη βλέπεις ως και μέσα στις κατακόμβες, μέσα στις φυλακές, ακόμα και τις ώρες του μαρτυρίου. Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης αναφέρει φράση του Χριστού για τους ανθρώπους: «Εγώ ήλθον ίνα ζωήν έχουσι και περισσόν έχουσιν». Αυτός έδωσε το μήνυμα πως ευλογήθηκε η ζωή μας με τη Θεία Χάρη και νικήθηκε ο θάνατος. Οι χριστιανοί που τον ακολουθούν μαθαίνουν τους χτύπους μιας θεϊκής καρδιάς, και φεύγουν από τούτον τον κόσμο δίχως να τρέμουν. Το Ευαγγέλιο, Ιουλιανέ, δεν φοβίζει. Παρηγορεί!

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Εξετάσεις Ομογενών 2005

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
Roeselien Raimond

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Εξετάσεις Ομογενών 2005

ΚΕΙΜΕΝΟ

Πολιτισμός υπό αμφισβήτηση

Γιατί έπαψε ο σημερινός άνθρωπος (ο στοχαστικός, φυσικά, και ευαίσθητος) να πιστεύει στον πολιτισμό του;
Η απάντηση στο ερώτημα είναι, νομίζω, η εξής: Γιατί μέσα στα αγαθά και παρ’ όλα τα αγαθά –τα υλικά εννοώ– που έχει αποκτήσει, δεν είναι ευτυχής. Με την εφεύρεση νέων μηχανών και την αδιάκοπη τελειοποίησή τους, προπάντων όμως με τη συγκέντρωση αυτής της φοβερής δύναμης που δίνει στον άνθρωπο η μηχανή, έχει μπει σ’ ένα αδυσώπητο κύκλωμα από το οποίο μάταια αγωνίζεται να βγει. Η φορά του συστήματος τον σπρώχνει όχι να κάνει σε όλους προσιτότερα τα μέσα που μπορούν να ικανοποιήσουν τις βασικές ανάγκες τους, αλλά να πολλαπλασιάζει τις ανάγκες του μεγάλου αριθμού διαδίνοντας την πολυτέλεια της ματαιοδοξίας, για να αυξάνει διαρκώς η κατανάλωση αγαθών. Εφόσον, όμως, δεν ανασυντάσσεται απάνω σε νέα βάση η κλίμακα των αξιών μας, αδύνατο να ανακοπεί ο ρυθμός της καλπάζουσας παραγωγής και ζήτησης αγαθών.
Αναγκάζεται λοιπόν ο άνθρωπος, για να ικανοποιήσει τις διαρκώς πολλαπλασιαζόμενες ανάγκες του, να καταναλίσκει ολοένα περισσότερα και ποικιλότερα αγαθά. Επειδή όμως αυτά δεν προσφέρονται βέβαια δωρεάν, αλλά αγοράζονται, και μάλιστα ακριβά, ο συνεχώς ερεθιζόμενος με το δόλωμα των ανέσεων καταναλωτής υποχρεώνεται να διαλέξει έναν από δύο δρόμους, ολέθριους και τους δύο. Ή τον «έντιμο», δηλαδή την καλύτερα αμειβόμενη εργασία, την εντατική και καταπονητική, που του καταβροχθίζει τα καλύτερα χρόνια της ζωής και τον φθείρει γρήγορα. ΄Η τον «ανέντιμο», του δόλου και της αρπαγής, που ζημιώνει το ληστή περισσότερο από τα θύματά του. Παραλείπω μιαν άλλη συνέπεια της ανωμαλίας, για να μη γίνει ανυπόφορα μαύρη η εικόνα μου: τον κίνδυνο των πολεμικών ρήξεων που προκαλεί ο σκληρός ανταγωνισμός των ισχυρών, ρήξεων που με τα σύγχρονα μέσα της καταστροφής μπορούν να διαλύσουν τον πλανήτη μας ως πυροτέχνημα.
Ιδού λοιπόν γιατί αμφισβητείται ο «πολιτισμός» μας. Με το κυνηγητό των ανέσεων, τη δίψα της πολυτέλειας, την επιδειξιομανία υποδούλωσε τον δημιουργό στα δημιουργήματά του, το πνεύμα στις επινοήσεις και στις κατασκευές του. Έκανε τον άνθρωπο δυστυχή (σωματικά και ψυχικά τσακισμένο, νευρικά εξαντλημένο, πρόωρα γερασμένο – ή ηθικά ανάπηρο, κοινωνικά απόβλητο, αποθηριωμένο) μ’ εκείνα ακριβώς τα μέσα που περίμενε να του αλαφρώσουν το βάρος της ζωής.
Οι λύσεις που προτείνονται, ακόμα και από σοβαρούς ανθρώπους, για να βγούμε από το αδιέξοδο, είναι συνήθως διαμετρικά αντίθετες. Η μία: να αφορίσουμε το δαίμονα του σκανδάλου, την τεχνολογική πρόοδο, και συνειδητά να επιστρέψουμε στους «αρχαϊκούς» τρόπους παραγωγής και κατανάλωσης των αγαθών, για να ξαναβρούμε τη χαμένη μας ελευθερία, τον «απολεσθέντα παράδεισον». Η άλλη: να σταυρώσουμε τα χέρια και να παραδεχτούμε με εγκαρτέρηση το μοιραίο, γιατί σωτηρία δεν υπάρχει αφού παραδοθήκαμε στο αμάρτημα και πήραμε το δρόμο της απωλείας... Και οι δύο προτάσεις οδηγούν, νομίζω, στο άτοπο, γιατί ούτε η μία είναι δυνατή, ούτε η άλλη. Η «μηχανή» μπήκε πια στη ζωή μας να τη βγάλουμε, είναι αδύνατο.

αδυσώπητο: αυτό που είναι ιδιαίτερα σκληρό, που δεν κάμπτεται.
άτοπο: αυτό που είναι αντίθετο προς τη λογική.

(Διασκευή από το δοκίμιο «Πολιτισμός υπό αμφισβήτηση» του Ε.Π. Παπανούτσου, Η κρίση του πολιτισμού μας, Αθήνα 19803: εκδ. Φιλιππότη, σελ. 43-45).

Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).

Η έλλειψη πίστης του σύγχρονου ανθρώπου στον πολιτισμό του προκύπτει απ’ τη διαπίστωση πως παρά την αύξηση των υλικών αγαθών του δεν έχει ευτυχήσει. Ενώ, η τελειοποίηση των μηχανών τον έχει εγκλωβίσει σε μια διαρκή διεύρυνση των αναγκών του που τον εξωθεί σε περαιτέρω αύξηση της κατανάλωσης. Αύξηση που με τη σειρά της απαιτεί περισσότερα έσοδα για τα οποία είτε θα πρέπει να καταβληθεί εργαζόμενος πιο εντατικά είτε θα καταφύγει σε άνομες πράξεις. Η αμφισβήτηση του πολιτισμού οφείλεται, λοιπόν, στη δυστυχία που έχει επιφέρει το συνεχές κυνήγι των ανέσεων κι η υποδούλωση του ατόμου σε όσα έφτιαξε για να βελτιώσουν τη ζωή του. Ως λύση άλλοι προτείνουν την πλήρη απόρριψη της τεχνολογικής προόδου κι άλλοι τη μοιρολατρική αποδοχή της κατάστασης∙ προτάσεις, εντούτοις, εξίσου άτοπες.  

Β1. «Εφόσον, όμως, δεν ανασυντάσσεται απάνω σε νέα βάση η κλίμακα των αξιών μας, αδύνατο να ανακοπεί ο ρυθμός της καλπάζουσας παραγωγής και ζήτησης αγαθών». Να αναπτύξετε την παραπάνω θέση του συγγραφέα σε μια παράγραφο (60-80 λέξεις).

Η τάση του σύγχρονου ανθρώπου να εξαρτά το κοινωνικό του κύρος και την προσωπική του ευδαιμονία από το πλήθος των υλικών αγαθών που έχει στην κατοχή του, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για έναν αδιάκοπο κύκλο διαρκώς αυξανόμενης ζήτησης και παραγωγής αγαθών. Μόνη δυνατότητα διαφυγής απ’ την κατάσταση αυτή θα ήταν να βασιστεί η κλίμακα αξιών των ανθρώπων σε μια διαφορετική θεώρηση της ζωής, στο πλαίσιο της οποίας η φιλία, ο ανθρωπισμός, η επαφή με τη φύση, η οικογένεια, όπως κι η τέχνη θα αποτελούσαν τις ουσιαστικές προτεραιότητες και συνάμα πηγές ευτυχίας για τους ανθρώπους.

Β2. «Γιατί έπαψε ο σημερινός άνθρωπος (ο στοχαστικός, φυσικά, και ευαίσθητος) να πιστεύει στον πολιτισμό του;» Τι πετυχαίνει ο συγγραφέας με τη χρήση της ερώτησης και της παρένθεσης στην παραπάνω παράγραφο;

Η ερώτηση ενισχύει τον προβληματισμό του αναγνώστη, εφόσον τον ωθεί να αναλογιστεί το υπό εξέταση ζήτημα. Συνάμα, το κείμενο κερδίζει σε ζωντάνια, καθώς δημιουργεί την αίσθηση ενός διαλόγου, και κεντρίζει, έτσι, το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Η παρένθεση λειτουργεί διευκρινιστικά, υπό την έννοια πως ο συγγραφέας γνωρίζει ότι δεν έχουν όλοι οι σημερινοί άνθρωποι τους ίδιους προβληματισμούς ή παρόμοιες ευαισθησίες απέναντι στην κατάσταση του σύγχρονου πολιτισμού. Επιχειρεί, έτσι, να διευκρινίσει πως όσα γράφει αφορούν τον στοχαστικό και ευαίσθητο άνθρωπο της εποχής του.

Β3. αδιάκοπη, φοβερής, ολέθριους, ζημιώνει, επινοήσεις: Να γράψετε από ένα συνώνυμο για κάθε μια από τις παραπάνω λέξεις.

αδιάκοπη: συνεχή
φοβερής: εκπληκτικής, τρομερής
ολέθριους: καταστρεπτικούς, εξοντωτικούς
ζημιώνει: βλάπτει
επινοήσεις: εφευρέσεις, συλλήψεις, ιδέες   

Β4. «Ιδού λοιπόν. . . να του αλαφρώσουν το βάρος της ζωής».
Με τι είδους συλλογιστική πορεία (παραγωγική ή επαγωγική) οργανώνεται η παραπάνω παράγραφος του κειμένου; Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

Η συλλογιστική πορεία της παραγράφου είναι επαγωγική, καθώς το συμπέρασμα -το οποίο προτάσσεται- (Ιδού λοιπόν γιατί αμφισβητείται ο «πολιτισμός» μας.) προκύπτει ως αποτέλεσμα ειδικότερων αιτιών που παρουσιάζονται αναλυτικά στα σχόλια της παραγράφου (Με το κυνηγητό των ανέσεων, τη δίψα της πολυτέλειας, την επιδειξιομανία υποδούλωσε τον δημιουργό στα δημιουργήματά του...).

Γ. Διαπιστώνεται ότι ο σύγχρονος άνθρωπος, παρά την ικανοποίηση των βασικών αναγκών του, δεν νιώθει πάντοτε ευτυχισμένος. Να αναλύσετε τις αιτίες αυτού του φαινομένου και να προτείνετε τρόπους αντιμετώπισής του σ’ ένα κείμενο που θα δημοσιευθεί στο περιοδικό του σχολείου σας (400 – 500 λέξεις).

Το τίμημα του ακόρεστου καταναλωτισμού!

Η εξέλιξη της τεχνολογίας με τις ολοένα και περισσότερες ευκολίες που προσφέρει στη ζωή των ανθρώπων δημιούργησε συνάμα και την προσδοκία πως θα καταστήσει τη ζωή τους κατά πολύ ευτυχέστερη. Ωστόσο, η πραγματικότητα φαίνεται να διαψεύδει αυτή τη σκέψη, καθώς οι άνθρωποι αντί να απολαμβάνουν τη λιγότερο κοπιώδη σε σχέση με το παρελθόν ζωή τους, έχουν παραδοθεί σε πλήθος αρνητικών συναισθημάτων που προκύπτουν απ’ την αδυναμία τους να ικανοποιήσουν τόσο τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες τους για υλικά αγαθά, όσο και την επιθυμία τους για έναν πιο πολυτελή βίο.
Σε αντίθεση με την ολιγάρκεια του παρελθόντος, οι σύγχρονοι άνθρωποι παρασυρμένοι από τον καταιγισμό διαφημίσεων κι από το συστηματικά προβαλλόμενο καταναλωτικό πρότυπο, αδυνατούν να θέσουν όρια στις επιθυμίες τους. Έτσι, όσα αγαθά κι αν έχουν, θλίβονται διότι θεωρούν πως δεν έχουν αρκετά ή κατατρύχονται από συναισθήματα φθόνου για εκείνους που έχουν περισσότερα. Πρόκειται για έναν ιδιότυπο εγκλωβισμό σε μια συναισθηματική κατάσταση συνεχούς έλλειψης, έστω κι αν στην πραγματικότητα έχουν πλέον καλύψει όλες τις πραγματικές τους ανάγκες και βρίσκονται σε πολύ καλύτερη θέση από τις προηγούμενες γενιές.     
Πέρα, μάλιστα, από το αίσθημα του ανικανοποίητου που υπονομεύει τη διάθεσή τους, οι άνθρωποι της εποχής μας έχουν θυσιάσει ακόμη και την ηθική τους αρτιότητα. Με το να θέτουν ως κύριο στόχο τους τον υλικό πλουτισμό έρχονται από νωρίς αντιμέτωποι με την ανάγκη να περιορίσουν τις ηθικές αντιστάσεις τους, προκειμένου να γίνουν πιο «αποτελεσματικοί» στον ιδιαίτερα ανταγωνιστικό χώρο της ελεύθερης αγοράς. Παρατηρείται, έτσι, ενίσχυση αρνητικών πτυχών της ανθρώπινης προσωπικότητας, όπως είναι ο εγωκεντρισμός και ο τυχοδιωκτισμός, αφού πολλοί είναι πρόθυμοι να κάνουν ό,τι χρειαστεί για να πετύχουν τους στόχους τους. Η αλληλεγγύη και η συμπόνια για τους άλλους ανθρώπους καταπιέζονται ή και εξαλείφονται, υπό την πίεση της αξίωσης για μια πιο ανταγωνιστική και πιο σκληρή στάση.
Η τάση, ωστόσο, των ανθρώπων να θεωρούν τα υλικά αγαθά και τα χρήματα κατά πολύ σημαντικότερα από τους συνανθρώπους τους, μα και από τη δική τους ηθική υπόσταση, έχει οδυνηρό αντίκτυπο στις διαπροσωπικές τους σχέσεις. Η άδολη φιλία που άλλοτε αποτελούσε πολύτιμη πηγή συναισθηματικής στήριξης και ευτυχίας, έχει υποκατασταθεί από εφήμερες σχέσεις συμφέροντος, οι οποίες διαρκούν τόσο όσο το κάθε άτομο θεωρεί ότι κερδίζει κάτι από αυτές. Οι άνθρωποι χωρίς να αντιλαμβάνονται το υψηλό κόστος που έχει για την ψυχική τους υγεία αυτή η χρησιμοθηρική αντιμετώπιση των άλλων, τείνουν να επιλέγουν τις ανειλικρινείς αυτές σχέσεις έναντι της αληθινής και ειλικρινούς φιλίας, μιας και ό,τι τους απασχολεί περισσότερο είναι το οικονομικό και επαγγελματικό τους συμφέρον.
Με όχημα την ανθρωπιστική παιδεία, επομένως, η πολιτεία και οι φορείς αγωγής θα πρέπει να αποζητήσουν μια ουσιαστική αλλαγή στις βασικές προτεραιότητες των πολιτών. Τα υλικά αγαθά δεν μπορούν -και δεν πρέπει- να θεωρούνται σημαντικότερα από τους ίδιους τους ανθρώπους∙ η επιδίωξη του υλικού πλουτισμού δεν μπορεί να ωθεί στην απάνθρωπη εκμετάλλευση των άλλων ή ακόμη και στο άσκοπο ξόδεμα της ίδιας της ζωής του ατόμου μέσα στο άγχος και την ένταση. Οι άνθρωποι καλούνται να κατανοήσουν πως η ευδαιμονία που προκύπτει μέσα από τη δημιουργικότητα, τον αθλητισμό, την τέχνη, καθώς και από τη συμπαράσταση στους άλλους μέσα από την κοινωνική δράση και τον εθελοντισμό, είναι σαφώς πιο ουσιαστική και διαρκής, απ’ ό,τι η υποτιθέμενη ευδαιμονία που αντλείται από την κατοχή υλικών αγαθών.
Με προφανές ζητούμενο, λοιπόν, να μην παρασύρονται οι πολίτες, και ιδίως οι νέοι, σε μια δίχως μέτρο καταναλωτική μανία, κρίνεται εξαιρετικά σημαντική η έγκαιρη διαμόρφωση των αναγκαίων αντιστάσεων απέναντι στα κελεύσματα του καταναλωτισμού. Οι νέοι οφείλουν να κατανοούν τη διαφορά ανάμεσα στα προϊόντα που τους είναι αναγκαία και σ’ εκείνα που δεν έχουν να τους προσφέρουν τίποτε το σημαντικό ή το ωφέλιμο. Οφείλουν, επίσης, να αντιλαμβάνονται τα τεχνάσματα των διαφημιστών και τις προσπάθειες έμμεσου επηρεασμού τους με την επίκληση στο συναίσθημα και τη δημιουργία ανέφικτων προσδοκιών. Ζητούμενα που μπορούν να επιτευχθούν μόνο μέσα από την ενίσχυση της κριτικής τους ικανότητας.

Τα υλικά αγαθά είναι, βέβαια, σημαντικά, αλλά μόνο μέχρι του σημείου που καλύπτουν βασικές καθημερινές ανάγκες. Τα υλικά αγαθά δεν είναι ικανά να προσφέρουν στους ανθρώπους την ευτυχία, ούτε να υποκαταστήσουν τη βαθιά εκείνη ευδαιμονία που προσφέρουν η φιλία και οι ειλικρινείς διαπροσωπικές σχέσεις. Κρίνεται, άρα, απολύτως σημαντικό  το αίτημα για μια διαφορετική ιεράρχηση των επιδιώξεων του κάθε πολίτη, ώστε η έμφαση να δίνεται στην προσπάθεια συγκρότησης μιας ολοκληρωμένης και άρτιας προσωπικότητας, με ηθικές αρχές και πνευματική καλλιέργεια, κι όχι στην αλόγιστη επιθυμία για την πρόσκτηση όλο και περισσότερων υλικών αγαθών.   

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Επαναληπτικές Πανελλήνιες 2012 [Συναίσθημα τιμής]

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
Rob Woodcox

Έκθεση Γ΄ Λυκείου: Επαναληπτικές Πανελλήνιες 2012 [Συναίσθημα τιμής]

ΚΕΙΜΕΝΟ

Το συναίσθημα της τιμής αποτελεί ένα από τα κίνητρα των ανθρωπίνων πράξεων και της ανθρώπινης συμπεριφοράς γενικότερα, και ίσως το σπουδαιότερο, αφού η τιμή, η υπόληψη, το φιλότιμο, η αξιοπρέπεια γίνονται η αιτία και το κίνητρο που υπαγορεύει στον άνθρωπο το πρακτέον. Το συναίσθημα αυτό της τιμής, είτε αφορά στο άτομο είτε στο λαό, αποβαίνει ο ρυθμιστής της συμπεριφοράς του και το βασικό αίτιο της τύχης του. Μάλιστα η υστεροφημία, σε ό,τι αφορά στα ιδεώδη και στα ιδανικά, εξαρτάται από το βαθμό λειτουργίας της υπόληψης και του φιλότιμου. Αυτήν την αξιοπρέπεια πρόβαλαν ιδιαίτερα οι τραγικοί ποιητές, και μάλιστα σε όλες τις εκφράσεις της, γιατί είχαν συλλάβει ότι το συναίσθημα της τιμής, μόνο όταν κινείται στο μέτρο, αποφέρει θετικά αποτελέσματα· αντίθετα, όταν παρουσιάζεται ως παρέκκλιση ―και παρέκκλιση είναι ο εγωισμός, η έπαρση, η οίηση― οδηγεί κατευθείαν τον φορέα του στην ύβρη, με όλες τις αναπόφευκτες συνέπειες.
Η τραγική ποίηση εστιάζει τη δράση των προσώπων της στο συναίσθημα της τιμής, στο οποίο και αποδίδει ανεξέλεγκτη δύναμη, δεδομένου ότι αυτό, ανάλογα προς τη φύση του πρωταγωνιστή, μετεξελίσσεται και παρουσιάζεται με διάφορες μορφές, αλλά πάντα ως επιταγή εκπλήρωσης υψηλού χρέους· έτσι και οι τρεις τραγικοί ποιητές στάθηκαν στη θέση ότι η μεγαλοσύνη του ανθρώπου είναι συνυφασμένη με την υπέρβαση της μοίρας του και ότι στο δρόμο της σύγκρουσής του με το αδυσώπητο πεπρωμένο ο άνθρωπος, έστω και αν απολέσει τα πάντα, εκτός από ένα, την ανθρώπινη αξιοπρέπειά του, μπορεί να καταξιωθεί στη συνείδησή του και στην κοινωνία.
Ο πρωταγωνιστής στην τραγωδία, με τον αγώνα, που του υποβάλλει η αξιοπρέπεια, δείχνει το βαθμό της ελευθερίας του και ταυτόχρονα στέλνει το μήνυμα στον άνθρωπο, έξω από χρόνο και τόπο, ότι στον τραγικό κόσμο μια μόνο δυνατότητα έχει ο ήρωας... Να γίνει παρανάλωμα της φλόγας του. Τι δικαίωση μπορεί να υπάρχει σε αυτό; H αξιοπρέπεια. Αν από τη ζωή των προσώπων της δραματικής ποίησης απουσίαζε το συναίσθημα της τιμής, είναι βέβαιο ότι θα έλειπε από αυτά η μεγαλοπρέπεια, που τα διακρίνει και τα χαρακτηρίζει.
Το συναίσθημα της τιμής, όπως παρουσιάζεται στην τραγική ποίηση, στη σύγχρονη εποχή εξετάζεται ως αυτοσυναίσθημα και από τους ειδικούς προσμετράται η παιδευτική του διάσταση. Οι αναφορές και οι εργασίες, που έχουν γίνει σχετικά με την αξία του αυτοσυναισθήματος, συγκλίνουν στη θέση ότι αυτό αποτελεί μέτρο κρίσης της προόδου και της επίδοσης του μαθητή. Πολλοί ψυχολόγοι, παιδαγωγοί, κοινωνιολόγοι και άλλοι ειδικοί τονίζουν τη σπουδαιότητά του και επισημαίνουν ότι αποτελεί μια σημαντική προϋπόθεση για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας και της συμπεριφοράς του ατόμου.
Το ενδιαφέρον για το συναίσθημα της τιμής δε δημιουργήθηκε τις τελευταίες δεκαετίες. Ο άνθρωπος, από τότε που άρχισε η ιστορία, αναγνώρισε τη μη σωματική διάσταση της ύπαρξής του και επεδίωξε να κατανοήσει τις αιτίες της συμπεριφοράς του. Οι θέσεις των σύγχρονων επιστημόνων δικαιώνουν τους τραγικούς που κατέστησαν την τιμή μοχλό κύριο που ρυθμίζει τη συμπεριφορά του ανθρώπου και σηματοδοτεί την απόφαση για τις μεγάλες πράξεις. Ιδιαίτερα στη σχολική επίδοση η αυτοαντίληψη παίζει καθοριστικό ρόλο, δεδομένου ότι, όταν ο νέος διατίθεται θετικά απέναντι στον εαυτό του, είναι φυσικό να έχει καλή διάθεση για έπαινο και αναγνώριση μέσω της επιτυχίας και της επίδοσης γενικότερα.

Δημ. Ιω. Κουκουλομμάτης, Το συναίσθημα της τιμής στην τραγική ποίηση και η παιδευτική του διάσταση, Αθήνα 1993- (Διασκευή).

Α1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).

Το αίσθημα της τιμής συνιστά καίριο κίνητρο της ανθρώπινης συμπεριφοράς και υποδεικνύει στο άτομο τις πλέον αξιόλογες πράξεις. Πρόκειται για ένα αίσθημα που οδηγεί στην αξιοπρέπεια, όπως το προέβαλαν και το τόνισαν οι τραγικοί ποιητές, αρκεί να τηρείται το μέτρο, διαφορετικά το άτομο οδηγείται στην αλαζονεία. Στην τραγική ποίηση, μάλιστα, το συναίσθημα της τιμής γίνεται αντιληπτό ως πηγή δύναμης κι ως εσωτερική ώθηση του ατόμου στην εκπλήρωση του υψηλού του χρέους. Οι πρωταγωνιστές των τραγωδιών δίνουν αγώνες για το ηθικό τους χρέος, φανερώνοντας την εσωτερική τους ελευθερία και κερδίζοντας την αξιοπρέπειά τους. Ακόμη και σήμερα επισημαίνεται από τους ειδικούς η παιδευτική αξία του συναισθήματος αυτού, που έχει καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του ατόμου. Ιδίως στις σχολικές επιδόσεις λειτουργεί παρωθητικά, καθώς ο νέος επιδιώκει τον έπαινο και την αναγνώριση.       

Β1. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100 − 120 λέξεων την πρόταση:
«... το συναίσθημα της τιμής, μόνο όταν κινείται στο μέτρο, αποφέρει θετικά αποτελέσματα» (1η παράγραφος).

Το συναίσθημα της τιμής, η βαθιά εκείνη αίσθηση αυτοσεβασμού που ωθεί το άτομο να περιφρουρεί την υπόληψή του, έχει θετική επίδραση στην προσωπικότητά του μόνο όταν κινείται στο μέτρο. Αν το άτομο παρασυρθεί και αναγνωρίσει υπέρμετρη αξία στον εαυτό του, τότε οδηγείται στην αλαζονεία, με αποτέλεσμα να χάσει την εκτίμηση και το σεβασμό των συνανθρώπων του. Το συναίσθημα της τιμής οφείλει, άρα, να διατηρεί τη μεσότητα, καθώς μόνο τότε διασφαλίζει στο άτομο τόσο την αναγκαία αυτοεκτίμηση, όσο και την επιθυμητή κοινωνική αποδοχή. Οι σκέψεις και οι πράξεις του ατόμου αποκτούν μέσω αυτού μια αρτιότερη ηθική διάσταση, μιας και το άτομο αποφεύγει όσα υπονομεύουν την προσωπικότητά του σε πνευματικό και ηθικό επίπεδο, και επιδίδεται σ’ εκείνες τις ασχολίες που έχουν κοινωνικά επωφελή χαρακτήρα.    

Β2. α) Να εντοπίσετε τα δομικά στοιχεία της πρώτης παραγράφου: Το συναίσθημα της τιμής... αναπόφευκτες συνέπειες.

Θεματική περίοδος: Το συναίσθημα της τιμής αποτελεί ένα από τα κίνητρα των ανθρωπίνων πράξεων και της ανθρώπινης συμπεριφοράς γενικότερα, και ίσως το σπουδαιότερο, αφού η τιμή, η υπόληψη, το φιλότιμο, η αξιοπρέπεια γίνονται η αιτία και το κίνητρο που υπαγορεύει στον άνθρωπο το πρακτέον.
Σχόλια – Λεπτομέρειες: Το συναίσθημα αυτό της τιμής, είτε αφορά στο άτομο είτε στο λαό, αποβαίνει ο ρυθμιστής της συμπεριφοράς του και το βασικό αίτιο της τύχης του. Μάλιστα η υστεροφημία, σε ό,τι αφορά στα ιδεώδη και στα ιδανικά, εξαρτάται από το βαθμό λειτουργίας της υπόληψης και του φιλότιμου. Αυτήν την αξιοπρέπεια πρόβαλαν ιδιαίτερα οι τραγικοί ποιητές, και μάλιστα σε όλες τις εκφράσεις της, γιατί είχαν συλλάβει ότι το συναίσθημα της τιμής, μόνο όταν κινείται στο μέτρο, αποφέρει θετικά αποτελέσματα· αντίθετα, όταν παρουσιάζεται ως παρέκκλιση ―και παρέκκλιση είναι ο εγωισμός, η έπαρση, η οίηση― οδηγεί κατευθείαν τον φορέα του στην ύβρη, με όλες τις αναπόφευκτες συνέπειες.
Κατακλείδα: ---

β) Να βρείτε δύο τρόπους με τους οποίους αναπτύσσεται η πρώτη παράγραφος και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο.

Αιτιολόγηση: αφού η τιμή, η υπόληψη, το φιλότιμο, η αξιοπρέπεια γίνονται η αιτία...

Αίτιο – αποτέλεσμα: όταν παρουσιάζεται ως παρέκκλιση (αίτιο) - οδηγεί κατευθείαν τον φορέα του στην ύβρη, με όλες τις αναπόφευκτες συνέπειες (αποτέλεσμα).

Β3. α) Να δικαιολογήσετε τη χρήση των παρακάτω διαρθρωτικών λέξεων, που υπογραμμίζονται στο κείμενο: και μάλιστα (1η παράγραφος), Αν (3η παράγραφος), όπως (4η παράγραφος), Ιδιαίτερα (5η παράγραφος).

και μάλιστα: επιτατική φράση με την οποία εκφράζεται έμφαση
αν: δήλωση υπόθεσης
όπως: δηλώνει αναφορά
ιδιαίτερα: επιτατικό επίρρημα που χρησιμοποιείται για να δοθεί έμφαση

β) Να αιτιολογήσετε τη χρήση των σημείων στίξης στις φράσεις που ακολουθούν:
την άνω τελεία στη φράση «αποφέρει θετικά αποτελέσματα·» (1η παράγραφος)
Η άνω τελεία χωρίζει τη φράση σε δύο μέρη, τα οποία έχουν σχέση αντίθεσης μεταξύ τους. Στο πρώτο μέρος δηλώνεται η θετική επενέργεια του συναισθήματος της τιμής όταν αυτό έχει μέτρο, ενώ στο δεύτερο δηλώνεται η αρνητική του επενέργεια όταν ξεπερνά τα όρια.

τις δύο παύλες στη φράση «―και παρέκκλιση είναι ο εγωισμός, η έπαρση, η οίηση―» (1η παράγραφος)
Η διπλή παύλα χρησιμοποιείται για να ενταχθούν στο κείμενο στοιχεία που επεξηγούν την έννοια της παρέκκλισης. Στοιχεία τα οποία θεωρούνται αναγκαία για την πληρέστερη απόδοση των σκέψεων του γράφοντος.

τα αποσιωπητικά στη φράση «ότι στον τραγικό κόσμο μια μόνο δυνατότητα έχει ο ήρωας...» (3η παράγραφος)
Τα αποσιωπητικά χρησιμοποιούνται όχι για να αποσιωπηθεί κάτι, αλλά για να τονιστεί με έμφαση εκείνο που ακολουθεί.

το ερωτηματικό στη φράση «Τι δικαίωση μπορεί να υπάρχει σε αυτό;» (3η παράγραφος)
Με τη χρήση του ερωτηματικού το κείμενο γίνεται πιο παραστατικό και κερδίζει σε ενδιαφέρον, εφόσον ο αναγνώστης προβληματίζεται πιο ενεργά μέσω του ερωτήματος που του τίθεται.

Β4. α) Να χρησιμοποιήσετε καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις σε αντίστοιχες προτάσεις, ώστε να φαίνεται η σημασία της:
αποβαίνει, έπαρση, αναπόφευκτες, αδυσώπητο, ταυτόχρονα.

- Μια τέτοια ενέργεια μπορεί να αποβεί εις βάρος μας.
- Παρά τις ικανότητές του, η έπαρση στη συμπεριφορά του τον καθιστά αντιπαθητικό.
- Η μακροχρόνια έχθρα των δύο κρατών έκανε τον πόλεμο αναπόφευκτο.  
- Οι σύγχρονοι άνθρωποι προχωρούν σε μια αδυσώπητη εκμετάλλευση του περιβάλλοντος, η οποία θα έχει μοιραίες συνέπειες.
- Η μετάδοση του αγώνα γίνεται ταυτόχρονα σε τρεις χώρες.

β) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις.

αποβαίνει: καταλήγει   
έπαρση: αλαζονεία, οίηση, υπεροψία  
αναπόφευκτες: αναπότρεπτες, αναπόδραστες
αδυσώπητο: ανελέητο, αμείλικτο, άτεγκτο
ταυτόχρονα: συγχρόνως

Γ1. Σε ένα άρθρο για την εφημερίδα του σχολείου σας να αναπτύξετε με επιχειρήματα για ποιους λόγους αξίζει να καλλιεργείται στους νέους το συναίσθημα της τιμής και πώς η επαφή των νέων με την τραγική ποίηση μπορεί να ενισχύσει το συναίσθημα αυτό (500−600 λέξεις).

Η παιδευτική αξία του συναισθήματος της τιμής

Ένα από τα ουσιαστικότερα κίνητρα της ανθρώπινης δράσης, όπως αυτό έχει επιβεβαιωθεί από τη σύγχρονη επιστήμη, είναι η επιθυμία του ατόμου να λάβει θετική κοινωνική αναγνώριση και να διασφαλίσει την ανάδειξη της προσωπικής του τιμής. Πρόκειται για μια θεμελιώδη ανάγκη, γι’ αυτό και αν καλλιεργηθεί σωστά στους νέους μπορεί να αποτελέσει σταθερό και ασφαλή οδηγό στην πορεία της ζωής τους. Οδηγός που όχι μόνο θα τους υποδεικνύει την πιο συνετή στάση στις καθημερινές περιστάσεις, αλλά και θα τους κατευθύνει στο να αφοσιωθούν σε πραγματικά αξιόλογες επιδιώξεις.
Το άτομο που μαθαίνει από νωρίς τη βαρύνουσα σημασία της αξιοπρέπειας και της υπόληψης, οριοθετεί τις πράξεις του με βάση την έννοια του αυτοσεβασμού. Αποφεύγει, έτσι, εκείνες τις ασχολίες που υπονομεύουν την ηθική του αρτιότητα ή το απομακρύνουν από την επίτευξη των προσωπικών του στόχων. Ο νέος άνθρωπος μαθαίνει να θέτει επωφελείς για τον εαυτό του στόχους -τόσο βραχυπρόθεσμους όσο και μακροπρόθεσμους- και παράλληλα να αξιοποιεί το χρόνο του κατά τρόπο που είναι επωφελής και για τους άλλους. Το συναίσθημα της τιμής, άλλωστε, αφυπνίζει στους νέους τη διάθεση για εθελοντική και εν γένει ανθρωπιστική δράση.
Συνάμα, με γνώμονα τον αυτοσεβασμό και την αξιοπρέπεια, ο νέος αποκτά μια βαθιά αίσθηση σεβασμού απέναντι στους άλλους, η οποία εκδηλώνεται με την ειλικρίνεια στις διαπροσωπικές του επαφές, όπως και με τη διάθεση έμπρακτης στήριξης των άλλων. Ποιότητες που έχουν με τη σειρά τους ως αποτέλεσμα ο νέος να κρίνεται άξιος εμπιστοσύνης και να αποκτά έτσι ουσιαστικές σχέσεις φιλίας, εφόσον οι άνθρωποι γύρω του αναγνωρίζουν και εκτιμούν το σεβασμό που τους δείχνει. Ενώ, επιπροσθέτως, ο νέος αντιλαμβάνεται πως, εν τέλει, είναι μέσα από αυτές τις αληθινές σχέσεις φιλίας που μπορεί κανείς να αντλήσει πραγματικά αισθήματα ευδαιμονίας, καθώς συνιστούν διαρκή στηρίγματα στις απαιτήσεις της ζωής.
Ιδανικός τρόπος για να έρθουν σ’ επαφή οι νέοι με την αξία του συναισθήματος της τιμής και να κατανοήσουν πόσο δραστικά επιδρά στη διαμόρφωση της ανθρώπινης συμπεριφοράς και προσωπικότητας, είναι τα έργα των μεγάλων τραγικών. Στα παγκοσμίως καταξιωμένα αυτά έργα οι ήρωες αποτελούν πρότυπα ηθικής ελευθερίας και αδιαπραγμάτευτου αυτοσεβασμού. Έννοιες όπως ηθική αρτιότητα, αυτοθυσία, αγάπη για την ελευθερία, φιλοπατρία και πρωτίστως αξιοπρέπεια, βρίσκουν τους πιο αφοσιωμένους θεράποντές τους στο πρόσωπο των τραγικών αυτών ηρώων, που πάσχουν στην προσπάθειά τους να υπηρετήσουν ό,τι αναγνωρίζουν ως ηθικό τους χρέος. Οι ήρωες των τραγωδιών δεν κυνηγούν την προσωπική τους ευτυχία, όπως τόσο συχνά τα σημερινά πρότυπα των νέων, υπηρετούν υψηλές αξίες και ιδανικά.
Μέσα από τα έργα της τραγικής ποίησης οι νέοι μπορούν, μάλιστα, να διαπιστώσουν την καίρια σημασία που έχει η διατήρηση του μέτρου ακόμη και σε κάτι τόσο ουσιώδες, όπως είναι το συναίσθημα της τιμής. Στον αντίποδα, έτσι, των ηρώων εκείνων που γνωρίζουν πώς να ακολουθούν τη μεσότητα, υπάρχουν κι εκείνοι που ξεπερνούν τα όρια και οδηγούνται στην υπεροψία και την αλαζονική συμπεριφορά. Μια μη αποδεκτή υπέρβαση των ορίων που έχει πάντοτε ως συνέπεια την πτώση και την παραδειγματική συντριβή εκείνων που παρεκκλίνουν από τη σύνεση και τη μετρημένη συμπεριφορά. Ό,τι αποτελεί ζητούμενο για τον ήρωα, άλλωστε είναι όχι το να εξυψώσει υπέρμετρα τον εαυτό του, αλλά να αγωνιστεί με γενναιότητα απέναντι στην αδικία και την υπεροψία των ισχυρών, διατηρώντας ακέραια την ηθική του ελευθερία.
Σε μια εποχή, λοιπόν, που επικρατούν ανούσια πρότυπα, η τραγική ποίηση μπορεί να αποτελέσει έξοχη πηγή ιδανικών και προτύπων για τους νέους, καθώς μέσω αυτής αναδεικνύεται η αξία του αυτοσεβασμού και του αισθήματος της τιμής. Οι νέοι μπορούν να διαπιστώσουν τις εναγώνιες αναμετρήσεις των ηρώων είτε με ισχυρότερους αντιπάλους είτε και με τις παρορμήσεις του ίδιου τους του εαυτού, σ’ έναν αγώνα που αποσκοπεί όχι σε υλικά κέρδη, αλλά σε κάτι εξαιρετικά σημαντικότερο∙ στη διατήρηση της αξιοπρέπειάς τους και στην τήρηση των ηθικών τους αρχών.


[Λέξεις: 604]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...