Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 39 | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 39

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips

Kyle Thompson


Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 39
 
ΚΕΙΜΕΝΟ
39. «Διαφέρομεν δ κα τας τν πολεμικν μελέταις τν ναντίων τοσδε. τήν τε γρ πόλιν κοινν παρέχομεν, κα οκ στιν τε ξενηλασίαις πείργομέν τινα μαθήματος θεάματος, μ κρυφθν ν τις τν πολεμίων δν φεληθείη, πιστεύοντες ο τας παρασκευας τ πλέον κα πάταις τ φ’ μν ατν ς τ ργα εψύχ· κα ν τας παιδείαις ο μν πιπόν σκήσει εθς νέοι ντες τ νδρεον μετέρχονται, μες δ νειμένως διαιτώμενοι οδν σσον π τος σοπαλες κινδύνους χωρομεν. τεκμήριον δέ· οτε γρ Λακεδαιμόνιοι καθ’ αυτούς, μεθ’ πάντων δ ς τν γν μν στρατεύουσι, τήν τε τν πέλας ατο πελθόντες ο χαλεπς ν τ λλοτρί τος περ τν οκείων μυνομένους μαχόμενοι τ πλείω κρατομεν. θρό τε τ δυνάμει μν οδείς πω πολέμιος νέτυχε δι τν το ναυτικο τε μα πιμέλειαν κα τν ν τ γ π πολλ μν ατν πίπεμψιν· ν δέ που μορί τιν προσμείξωσι, κρατήσαντές τέ τινας μν πάντας αχοσιν πεσθαι κα νικηθέντες φ’ πάντων σσσθαι. καίτοι ε ῥᾳθυμί μλλον πόνων μελέτ κα μ μετ νόμων τ πλέον τρόπων νδρείας θέλομεν κινδυνεύειν, περιγίγνεται μν τος τε μέλλουσιν λγεινος μ προκάμνειν, κα ς ατ λθοσι μ τολμοτέρους τν αε μοχθούντων φαίνεσθαι. κα ν τε τούτοις τν πόλιν ξίαν εναι θαυμάζεσθαι κα τι ν λλοις».
 
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
39. Διαφέρουμε μως π τος ντιπάλους μας κα στν τρόπο πο ντιμετωπίζουμε τ πολεμικ πράγματα. Τν πόλη μας τν κρατμε νοιχτ σ λους κα ποτ δν μποδίζουμε κανένα ξένο, διώχνοντάς τον, ν μάθει ν δε κάτι πού, ἐὰν δν μενε κρυφό, θ μποροσε σως κάποιος χθρός, ποος θ τ βλεπε, ν φεληθε. διότι μες στηρίζουμε τν μπιστοσύνη μας χι τόσο στς τοιμασίες κα τ πατηλ τεχνάσματα σο στ δικό μας θάρρος τν ρα τς δράσης. Κι πειτα, σχετικ μ τν γωγή, κενοι προσπαθον μ σκληρ σκηση π παιδι κιόλας ν γίνουν νδρες, ν μες, μόλο πο τρόπος τς ζως μας εναι πι χαλαρός, ριχνόμαστε σ κινδύνους σύμμετρους μ τς δυνάμεις μας χι λιγότερο θαρραλέα. Παράδειγμα. ν ο Λακεδαιμόνιοι δν κστρατεύουν μόνοι τους στ δαφός μας λλ μ λους τος συμμάχους τους, μες εσβάλλουμε στ δαφος τν λλων μόνοι, κα παρόλο τι πολεμμε σ ξένο τόπο μ νθρώπους πο περασπίζονται τ σπίτια τους, τς περισσότερες φορς νικμε χωρς δυσκολία. Συγκεντρωμένη τ δύναμή μας δν ντιμετώπισε ς τώρα κανένας χθρός, φο μες χουμε ν φροντίσουμε συγχρόνως κα γι τ ναυτικ κα γι τν ποστολ σ πολλ μέρη στν ξηρ δυνάμεων π μς τος διους. Κι μα συγκρουστον κάπου μ να μέρος π μς, ἐὰν νικήσουν, καυχιονται πς μς πώθησαν λους, ἐὰν πάλι νικηθον, λένε τι νικήθηκαν π λους μς μαζί. τσι, ν ναλαμβάνουμε κινδύνους ζώντας μάλλον νέμελα παρ κάνοντας πίπονες σκήσεις, κα μ γενναιότητα πο δν μς τν πιβάλλουν ο νόμοι λλ πορρέει περισσότερο π τν τρόπο τς ζως μας, χουμε τ πρόσθετο κέρδος τι δν καταπονούμαστε προκαταβολικ γι σα δυνηρ εναι ν λθουν, κι μα λθουν, δν δείχνουμε ν εμαστε λιγότερο τολμηρο π κείνους πο πασχίζουν διάκοπα. Κα γι ατ λοιπν ξίζει ν τ θαυμάζει κανες τν πόλη μας κα γι λλα κόμη.
 
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
 
1. Να επισημνετε τις διαφορς Αθηναων και Σπαρτιατν στα πολεμικ και στην εκπαίδευση.
 
Ο Περικλής προκειμένου να αναδείξει τη γενναιότητα και την αποτελεσματικότητα των αθηναϊκού στρατού προχωρά σε μια απευθείας σύγκριση με τον κύριο αντίπαλο της Αθήνας, τη Σπάρτη. Οι Αθηναίοι, σε αντίθεση με τους Σπαρτιάτες, υποδέχονται στην πόλη τους ελεύθερα πολίτες από ξένες πόλεις, διότι δεν φοβούνται πως εκείνοι ενδέχεται να δουν ή να μάθουν κάτι, το οποίο μπορεί να το χρησιμοποιήσουν εναντίον της Αθήνας στο πεδίο της μάχης. Η πραγματική δύναμη, άλλωστε, των Αθηναίων δεν βρίσκεται μήτε στις στρατιωτικές προετοιμασίες, μήτε στα στρατηγικά τεχνάσματα, αλλά κυρίως και πρωτίστως στο θάρρος και τη γενναιότητα των ίδιων των Αθηναίων την ώρα της μάχης. Έτσι, ενώ οι Σπαρτιάτες ακολουθούν την τακτική της ξενηλασίας και δεν επιτρέπουν σε ξένους πολίτες να παραμένουν για καιρό στην πόλη τους προκειμένου να μην αποκαλυφθούν στοιχεία για τη δύναμη και τις προετοιμασίες των Σπαρτιατών, οι Αθηναίοι δεν έχουν τέτοιου είδους ανασφάλειες.
Παραλλήλως, οι Αθηναίοι ακολουθούν μια πιο χαλαρή αγωγή των νέων σε ό,τι αφορά τη στρατιωτική τους εκπαίδευση, σε αντίθεση με τους Σπαρτιάτες, οι οποίοι ξεκινούν από την παιδική τους ήδη ηλικία πολύ σκληρή εκπαίδευση προκειμένου να διασφαλιστεί η ανδρεία του στρατού τους. Η ανδρεία, ωστόσο, των Αθηναίων εμφανίζεται ισότιμη με αυτή των Σπαρτιατών, έστω κι αν δεν ασκούν παρόμοια πίεση στους νέους τους, κι αυτό γιατί οι Αθηναίοι αποκτούν συνείδηση της αξίας που έχει η ελευθερία τους και τείνουν να πολεμούν με θάρρος που αντλείται από τη θέλησή τους να προασπίσουν τον τρόπο ζωής τους.
Στοιχείο υπεροχής των Αθηναίων, επίσης, αποτελεί το γεγονός πως λόγω των ποικίλων παράλληλων δράσεων της πόλης, δεν συγκεντρώνουν ποτέ το σύνολο των δυνάμεών τους σε μια εκστρατεία. Οι Αθηναίοι, άλλωστε, δεν έχουν μόνο στρατό ξηράς, αλλά και ναυτικό, οπότε εκ των πραγμάτων η δύναμή τους είναι χωρισμένη. Κατ’ αυτό τον τρόπο, οι Αθηναίοι όχι μόνο δεν χρησιμοποιούν ποτέ το σύνολο των στρατευμάτων τους στις εκστρατείες που αναλαμβάνουν, μα δεν ζητούν καν τη συνδρομή των συμμάχων τους, σε αντίθεση με τους Σπαρτιάτες, οι οποίοι δεν εκστρατεύουν ποτέ μόνο με τις δικές τους δυνάμεις, αλλά χρησιμοποιούν κι εκείνες όλων των συμμάχων τους.
Δηλωτικό, συνάμα, της γενναιότητας και της αποτελεσματικότητας του αθηναϊκού στρατού είναι το γεγονός πως ενώ εκστρατεύουν μόνοι τους, χωρίς τη συνδρομή των συμμάχων τους, κι ενώ πολεμούν εναντίον ανθρώπων που αγωνίζονται για να διασώσουν τα σπίτια και την πατρίδα τους, τις περισσότερες φορές οι Αθηναίοι νικούν χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία.
 
2. Η παιδεα στην Αθνα και τη Σπρτη έχουν ως κοινό στόχο την αρετ. Ποιους τρόπους χρησιμοποιεί καθεμιά από τις πόλεις αυτές για να την επιτύχει;
 
Η επιδίωξη του κοινού αυτού στόχου γίνεται με διαφορετικούς τρόπους στις δύο αντίπαλες πόλεις. Στην Αθήνα, από τη μία μεριά, η αγωγή των νέων, όπως και η καθημερινή διαβίωση των πολιτών, βασίζονται στην άνεση και στη χαλαρότητα («νειμένως διαιτώμενοι»). Οι Αθηναίοι στοχεύουν, άλλωστε, περισσότερο στο να εμπνεύσουν στους νέους την αγάπη για την πόλη, για τις αξίες και τις αρχές της παρά τον φόβο απέναντι στους νόμους. Έτσι, η ζωή τους είναι ανέμελη («ῥᾳθυμί») και δεν αναλώνεται σε εκ των προτέρων μόχθους για τα όσα δύσκολα πρόκειται να έρθουν («τος τε μέλλουσιν λγεινος μ προκάμνειν»). Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται αφενός η ευδαιμονία των πολιτών και αφετέρου η ουσιαστικότερη αφοσίωσή τους στην προφύλαξη της πόλης τους, αφού κατανοούν πως προκειμένου να διατηρήσουν την ευζωία και την ανέμελη διαβίωσή τους οφείλουν να αγωνίζονται με απαράμιλλη γενναιότητα όταν αυτό απαιτείται.
Στη Σπάρτη, από την άλλη μεριά, ακολουθείται εντελώς διαφορετική προσέγγιση, εφόσον δικός τους στόχος είναι να ανδρώνονται από νωρίς οι πολίτες τους, γι’ αυτό και τους μυούν στη σκληρή και κοπιώδη εξάσκηση από την παιδική τους ηλικία («πιπόν σκήσει εθς νέοι ντες τ νδρεον μετέρχονται»). Η επίπονη και συνεχής αυτή άσκηση έχει ως αποτέλεσμα οι Σπαρτιάτες να αποκτούν κυρίως επιβεβλημένη πειθαρχία απέναντι στους νόμους τους και όχι πραγματική αίσθηση αφοσίωσης στην πόλη τους («πόνων μελέτ κα… μετ νόμων τ πλέον»). Το δικό τους θάρρος, δηλαδή, οφείλεται περισσότερο στον φόβο που πηγάζει από τις κυρώσεις που θα υποστούν, αν δεν υπηρετήσουν την πόλη τους, παρά από μια εσωτερική αίσθηση γενναιότητας. Ενδεικτική, άλλωστε, της αίσθησης των Σπαρτιατών πως οφείλουν να διατηρήσουν με κάθε τρόπο την πειθαρχία και τη λιτότητα της διαβίωσης των νέων τους είναι η τήρηση της ξενηλασίας, η εκδίωξη, δηλαδή, των ξένων, ώστε, μεταξύ άλλων, να αποφευχθεί η διαφθορά των νέων από την επαφή με πολίτες διαφορετικής νοοτροπίας.
 
3. Να σχολισετε τον τρπο ζως των Σπαρτιατν, πως προσδιορζεται απ το ρτορα.
 
Οι Σπαρτιάτες, σύμφωνα, με τον ρήτορα αντιμετωπίζουν με ιδιαίτερη ανασφάλεια και καχυποψία τους ξένους, γι’ αυτό και τους διώχνουν από την πόλη τους. Θεωρούν πως κάποιος θα μπορούσε να μάθει ή να δει κάτι που θα μπορούσε να βλάψει την πόλη τους. Η δύναμη, μάλιστα, των Σπαρτιατών βασίζεται κυρίως στην επίπονη προετοιμασία των πολιτών από την παιδική τους ηλικία και σε στρατηγικά τεχνάσματα, με αποτέλεσμα το θάρρος τους να πηγάζει από τον φόβο που αισθάνονται απέναντι στους νόμους και όχι από αυτόβουλη αφοσίωση στην πατρίδα τους. Η καθημερινότητά τους έχει, έτσι, ως γνώρισμα την αυστηρή πειθαρχία, τα συνεχή γυμνάσια και τη λιτή διαβίωση.
 
4. Να επισημνετε τους αντιθετικος συλλογισμος του Περικλ και να διατυπσετε τη γνμη σας για τη λειτουργικτητ τους.
 
«Τν πλιν κοινν παρχομεν κα οκ περγομν τινα / Πιστεοντες ο τας παρασκευας τ πλον κα πταις τ φ’ μν ατν εψχ / Ο μν πιπν σκσει ... μες δ νειμνως διαιτμενοι / Κατοι ε ῥᾳθυμίᾳ μλλον πνων μελτ κα μ μετ νμων τ πλον τρπων νδρεας θλομεν κινδυνεειν». (Γενικ στοιχεα για τους αντιθετικος συλλογισμος στο Θουκυ-δδη περιχονται στο βιβλο της J. Romilly, Ιστορα και λγος στο Θουκυδδη, μτφρ. Ελ. Κακριδ, εκδ. Μορφωτικο Ιδρματος Εθνικς Τραπζης, Αθνα 1988, σσ. 231-238. Για το διο θμα, βλ. επσης John H. Finley, .π., σσ. 254-293).
 
Ο Περικλής παρουσιάζει με αντιθετικούς συλλογισμούς τις διαφορές νοοτροπίας και ζωής των Αθηναίων και των Σπαρτιατών προκειμένου να αναδείξει δραστικότερα την υπεροχή της Αθήνας. Ειδικότερα, οι αντιθέσεις μεταξύ των δύο πόλεων-κρατών είναι οι ακόλουθες:
- Τν πόλη μας τν κρατμε νοιχτ σ λους κα ποτ δν μποδίζουμε κανένα ξένο, διώχνοντάς τον…
-μες στηρίζουμε τν μπιστοσύνη μας χι τόσο στς τοιμασίες κα τ πατηλ τεχνάσματα σο στ δικό μας θάρρος τν ρα τς δράσης.
- κενοι προσπαθον μ σκληρ σκηση π παιδι κιόλας ν γίνουν νδρες, / τρόπος τς ζως μας εναι πι χαλαρός…
- ν ναλαμβάνουμε κινδύνους ζώντας μάλλον νέμελα παρ κάνοντας πίπονες σκήσεις, κα μ γενναιότητα πο δν μς τν πιβάλλουν ο νόμοι λλ πορρέει περισσότερο π τν τρόπο τς ζως μας…
 
5. Τι ταν η «ξενηλασα» και τι επιδωκε με την εφαρμογ της η Σπρτη;
 
Ξενηλασία ήταν η εκδίωξη των ξένων από την πόλη και αποτελούσε τακτική που εφάρμοζε η Σπάρτη προκειμένου να διαφυλάξει αφενός τον επιβεβλημένο λιτό και πειθαρχημένο τρόπο ζωής των πολιτών της και αφετέρου τη ζητούμενη μυστικότητα σχετικά με τον πραγματικό αριθμό των στρατιωτών της, καθώς και τον εσωτερικό τρόπο οργάνωσής της. Στη Σπάρτη φοβόντουσαν πως η επαφή των πολιτών της με ανθρώπους άλλων πόλεων θα προκαλούσε πιθανή αντίδραση απέναντι στον εξαιρετικά αυστηρό τρόπο με τον οποίο οι Σπαρτιάτες γαλουχούνταν και διαβίωναν, εφόσον θα μάθαιναν τη χαλαρότητα που επικρατούσε αλλού. Παραλλήλως, η Σπάρτη δεν ήθελε να διαρρέουν στοιχεία για την κατάσταση που επικρατούσε στο εσωτερικό της πόλης, καθώς και για τις πολεμικές της προετοιμασίες. Η σταδιακή μείωση, άλλωστε, των γνήσιων πολιτών έθετε ήδη σε κίνδυνο την κυρίαρχη θέση της πόλης στην Πελοπόννησο, οπότε οι Σπαρτιάτες δεν ήθελαν να γνωστοποιούνται σε άλλους στοιχεία, όπως ήταν ο πραγματικός αριθμός των πολιτών της.
 
6. Να αναλσετε το περιεχμενο του αντιθετικο συλλογισμο: «ο τας παρασκευας τ πλον κα πταις», « τ φ’ μν ατν ς τ ργα εψχ».
 
Οι Αθηναίοι δεν βασίζουν την απόδοσή τους στις στρατιωτικές τους επιχειρήσεις ούτε στην επίπονη και σκληρή προετοιμασία, ούτε στα στρατηγικά τεχνάσματα (αιφνιδιασμούς, περισπασμούς κ.ά.), όπως οι Σπαρτιάτες, αλλά στη γενναιότητά τους, η οποία πηγάζει από την ίδια τους την ψυχή. Οι Αθηναίοι, επομένως, δεν έχουν ανάγκη τη συνεχή στρατιωτική προετοιμασία για να φανούν γενναίοι, ούτε το πλήθος της υλικής υποδομής, διότι έχουν αποκτήσει από νωρίς μια τέτοια σχέση σεβασμού και αγάπης με την πόλη τους, ώστε είναι πάντοτε έτοιμοι να την υπερασπιστούν με τη μεγαλύτερη δυνατή γενναιότητα και αυτοθυσία. Η ελευθερία στον τρόπο αγωγής τους, η συμμετοχή στα κοινά, το υψηλό βιοτικό τους επίπεδο και η αίσθηση πως έχουν κάθε ευκαιρία να αναδειχθούν στην πόλη τους λειτουργούν ως ισχυρά κίνητρα για την αυτόβουλη και εκούσια ανάπτυξη βαθιάς αίσθησης αφοσίωσης στην πόλη τους. Οι Αθηναίοι, σε αντίθεση με τους Σπαρτιάτες, δεν χρειάζονται αυστηρούς νόμους ή την απειλή κυρώσεων για να πολεμήσουν με γενναιότητα, το κάνουν από μόνοι τους γιατί αγαπούν αληθινά την Αθήνα.
 
7. Η αγωγ των νων στην Αθνα στηρζεται στο «νειμνως διαιτμενοι». Ποιο εναι το περιεχμενο της φρσης;
 
Στο Α 6, 3 της Ιστορας του ο Θουκυδδης αναφρεται διεξοδικ στην «νειμνη δαιτα» των Αθηναων. « ν τος πρτοι δ θηναοι τν τε σδηρον κατθεντο κα νειμν τ διατ ς τ τρυφερτερον μετστησαν. κα ο πρεσβτεροι ατος τν εδαιμνων δι το βροδαιτον ο πολς χρνος πειδ χιτνς τε λινος πασαντο φοροντες κα χρυσν τεττγων νρσει κρωβλον ναδομενοι τν ν τ κεφαλ τριχν...». Σε αντθεση με τους Σπαρτιτες οι οποοι καθ’ λη τη διρκεια της ζως τους γυμνζονταν και ασκονταν στα πολεμικ, οι Αθηναοι ζοσαν νετα, χαρονταν τη ζω και τις ομορφις της και δεν υποβλλονταν σε καμι στρηση υλικν αγαθν.
 
8. Με σα αναφρει ο ρτορας συγκρνοντας τη στρατιωτικ δναμη Αθνας και Σπρτης μπορομε να συμπερνουμε τι αμφισβητε την ανδρεα των Σπαρτιατν;
 
Ο Περικλς ενδιαφέρεται να εξρει την ανδρεα των Αθηναων στους πολμους και χι να υποβαθμσει τις στρατιωτικς ικαντητες των Σπαρτιατν. λλωστε δεν εναι η κατλληλη στιγμ για κτι ττοιο, αφο δη στην Αθνα πολλο χουν αρχσει να δυσφορον εναντον του Περικλ και να τον θεωρον υπατιο της δεινς θσης στην οποα χει περιλθει η πλη και ο πληθυσμς της. (Βλ. Ι. Μπρμπα, .π., σ. 142). Με σα εδ ο Περικλς υποστηρζει, θλει να απαντσει και στους πολιτικος του αντιπλους, στους ολιγαρχικος, οι οποοι του καταλογζουν εσφαλμνους χειρισμος των στρατιωτικν υποθσεων της πλης. Κατακρνουν τη γενικτερη στρατιωτικ οργνωση που οδγησε απ τη μα στην αξηση του ναυτικο, αλλ απ την λλη στη μεωση του πεζικο και του ιππικο. Σύμφωνα με τους ολιγαρχικος, ο Περικλς εναι αναγκασμνος να διατηρε πολυαριθμτερο στρατ απ εκενον των συμμχων, για να μπορε να τους κρατ υπ λεγχο. Η φρση «οδν σσον π τος σοπαλες κινδνους χωρομεν» υποδηλνει την προσπθεια ακριβς του Περικλ να αποδεξει τι και οι Αθηναοι επιδεικνουν την δια τλμη, την δια ανδρεα και την δια γενναιτητα με τους Λακεδαιμονους.
 
9. Να αναφρετε τα επιχειρματα με τα οποα ο ρτορας αποδεικνει την υπεροχ της Αθνας.
 
Η υπεροχή της Αθήνας αποδεικνύεται από τον ρήτορα με τα ακόλουθα επιχειρήματα:
α) Η Αθήνα είναι μια πόλη ανοιχτή στους ξένους, διότι δεν έχει το φόβο και την καχυποψία, όπως η Σπάρτη, πως εκείνοι θα μάθουν ή δουν κάτι που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τις στρατιωτικές της προετοιμασίες.
β) Η Αθήνα βασίζει την πίστη της στη γενναιότητα των πολιτών της που προκύπτει από το εσωτερικό τους σθένος και από την αφοσίωση στην πόλη τους, και όχι σε συνεχείς προετοιμασίες και στρατηγικά τεχνάσματα.
γ) Η Αθήνα προχωρά σε πολεμικές ενέργειες μόνο με τις δικές της δυνάμεις και όχι με τη συνδρομή του συνόλου των συμμάχων της, όπως η Σπάρτη. Πολύ περισσότερο, η Αθήνα δεν χρησιμοποιεί ποτέ όλες τις δυνάμεις της σε μια εκστρατεία, διότι έχει να φροντίσει και την επάνδρωση του ναυτικού της, και εντούτοις συνήθως κατορθώνει να βγαίνει νικήτρια, παρόλο που μάχεται με ανθρώπους που υπερασπίζονται την πατρίδα τους.
δ) Οι αντίπαλοί της, ακόμη κι όταν αντιμετωπίζουν ένα μικρό μόνο μέρος του στρατού της καυχώνται ότι τα έβαλαν με το σύνολο των αθηναϊκών δυνάμεων.
ε) Οι Αθηναίοι συμμετέχουν στις μάχες με γενναιότητα που δεν τους την επιβάλλει ο νόμος, αλλά προκύπτει από τον ελεύθερο τρόπο ζωής τους και από την αφοσίωσή τους στην πατρίδα τους.
στ) Οι Αθηναίοι ζουν ανέμελα και δεν ασχολούνται αποκλειστικά με τη στρατιωτική τους εκγύμναση, όπως οι Σπαρτιάτες. Κατ’ αυτό τον τρόπο δεν κοπιάζουν προκαταβολικά για μελλοντικούς κινδύνους και όταν οι κίνδυνοι έρθουν εκείνοι έχουν ισότιμο θάρρος με τους διαρκώς προετοιμαζόμενους Σπαρτιάτες.
 
10. Πς παρουσιζει ο Περικλς τη θαλσσια και χερσαα στρατιωτικ δναμη της Αθνας;
 
Ο Περικλς υπεραμνεται της θαλασσοκρατορικς του πολιτικς. Πολιτικ βεβαως που εχε οδηγσει στη μεωση των χερσαων στρατιωτικν δυνμεων. Παρ το γεγονς μως αυτ, η Αθνα εξακολουθε να διαθτει ισχυρ στρατ ξηρς. Προς επρρωση αυτς της πραγματικτητας ο Περικλς υπενθυμίζει το τι οι Λακεδαιμνιοι εκστρτευσαν με το σνολο των συμμχων τους εναντον των Αθηναων. Απ την λλη πλευρά βεβαίως, η επιτυχα με την οποα στφονται οι ναυτικς επιχειρσεις των Αθηναων αποδεικνει, κατ τον Περικλ, την ορθτητα της στρατιωτικς πολιτικς που ακολουθεται. (Για τις απψεις του Περικλ σχετικ με το ναυτικ βλ. John H. Finley, .π., σσ. 156-157). Ο ρήτορας πιστεύει ότι η δύναμη της Αθήνας θα επεκταθεί, αν εδραιωθεί η κυριαρχία της στη θάλασσα. Όποια μέσα και να χρησιμοποιήσουν οι εχθροί, για να μειώσουν τη δύναμη της πόλης, θα αποδειχθούν ανίσχυρα χάρη στην ευκινησία που εξασφαλίζει η θαλασσοκρατία. Στο Β, 62, 2 αναφέρεται «καί οκ στιν στις τ παρχούσ παρασκευ το ναυτικο πλέοντας μς οτε βασιλεύς οτε λλο οδέν θνος τν ν τ παρόντι κωλύσει». Η υπεροχή που εξασφαλίζει το ναυτικό δεν απαιτεί εμπλοκή σε χερσαίες συγκρούσεις ή σε μακρινές επιχειρήσεις. (Για τη σημασία που αποδιδόταν στο ναυτικό βλ. J. Romilly, Η οικοδόμηση της αλήθειας στο Θουκυδίδη, μτφρ. Στ. Βλοντάκη, εκδ. Παπαδήμας, Αθήνα, 1994, σσ. 118-119. Επίσης, Antony Andrewes, ό.π., σσ. 105-106, 109, 234-237, 246).
 
11. Για ποιο λόγο οι Λακεδαιμόνιοι προβάλλουν ισχυρισμούς που διαστρεβλνουν την πραγματικτητα και σε περπτωση νκης και σε περπτωση ττας τους;
 
ν δέ που μορί τιν προσμείξωσι, κρατήσαντές τέ τινας μν πάντας αχοσιν πεσθαι κα νικηθέντες φ’ πάντων σσσθαι.
 
Οι Λακεδαιμόνιοι δεν θέλουν να παραδεχτούν πως έρχονται αντιμέτωποι με μέρος μόνο του αθηναϊκού στρατού είτε νικήσουν, είτε ηττηθούν, διότι στην πρώτη περίπτωση θα φανεί πως η νίκη τους αφορούσε μικρή μόνο δύναμη των Αθηναίων και πως δεν αποτέλεσε έτσι κάποιο ουσιαστικό χτύπημα εις βάρος των αντιπάλων τους, ενώ στη δεύτερη περίπτωση θα φανεί πως ηττήθηκαν από μια αριθμητικώς υποδεέστερη δύναμη. Σε κάθε περίπτωση, ενώ σκοπός των Λακεδαιμονίων είναι να προφυλάξουν τη δική τους φήμη καταλήγουν να τιμούν τους Αθηναίους, εφόσον με την απροθυμία τους να αποδεχτούν την πραγματικότητα καθιστούν εμφανή τον σεβασμό που τρέφουν για τους αντιπάλους τους. Είναι, δηλαδή, τέτοια η φήμη των Αθηναίων, ώστε κάθε σύγκρουση μαζί τους σημαίνει την αναμέτρηση με έναν εξαιρετικά δύσκολο αντίπαλο.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει σε εκφραστικό επίπεδο το σχήμα ζεύγμα που αξιοποιεί ο ρήτορας «κρατήσαντές… αχοσιν», «νικηθέντες… (εννοείται) αχοσιν» μέσω του οποίου οι Λακεδαιμόνιοι εμφανίζονται μετά από κάθε αναμέτρηση με τους Αθηναίους να «καυχώνται» για το αποτέλεσμα της μάχης είτε νικήσουν είτε ηττηθούν. Σαφώς, βέβαια, το να καυχιέται κάποιος για την ήττα του συνιστά ρητορική υπερβολή, την οποία σκόπιμα όμως χρησιμοποιεί ο Θουκυδίδης, για να τονίσει την αξία που αναγνωρίζουν όλοι στη στρατιωτική δύναμη της Αθήνας.
 
12. « μαθματος θεματος»: Με ποια ννοια χρησιμοποιονται εδ οι λξεις «μθημα» και «θαμα»;
 
Το μάθημα (ό,τι μάθει κάποιος) και το θέαμα (ό,τι δει κάποιος) χρησιμοποιούνται εδώ με την έννοια της πληροφορίας που μπορεί να αντλήσει ένας επισκέπτης και των όσων ενδέχεται να αντικρίσει ως αυτόπτης μάρτυρας που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην εξαγωγή συμπερασμάτων. Εκείνο, δηλαδή, που απασχολεί τους Σπαρτιάτες και γι’ αυτό απομακρύνουν τους ξένους από την πόλη τους είναι να μην αντλήσουν εκείνοι πληροφορίες και να μη δουν τις υποδομές ή τις προετοιμασίες της πόλης, με αποτέλεσμα να είναι σε θέση να ενημερώσουν τους αντιπάλους τους. Υπ’ αυτό το πρίσμα, η λέξη μάθημα δεν έχει τη συνήθη έννοια της γνώσης και η λέξη θέαμα δεν έχει την έννοια της εκδήλωσης που γίνεται προς τέρψη των θεατών της.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...