Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 38 | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 38

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips

Kyle Thompson

 
Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 38
 
KEIMENO
38. «Κα μν κα τν πόνων πλείστας ναπαύλας τ γνώμ πορισάμεθα, γσι μέν γε κα θυσίαις διετησίοις νομίζοντες, δίαις δ κατασκευας επρεπέσιν, ν καθ’ μέραν τέρψις τ λυπηρν κπλήσσει. πεσέρχεται δ δι μέγεθος τς πόλεως κ πάσης γς τ πάντα, κα ξυμβαίνει μν μηδν οκειοτέρ τ πολαύσει τ ατο γαθ γιγνόμενα καρποσθαι κα τ τν λλων νθρώπων».
 
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
38. στόσο φροντίσαμε ν βρομε κα πάρα πολλος τρόπους ν ξεκουράζουμε τ πνεμα μας π τ μόχθο, καθιερώνοντας γνες κα θυσίες σ λη τ διάρκεια το χρόνου κα ζώντας σ περιποιημένα σπίτια πο προσφέρουν καθημεριν μι εχαρίστηση τέτοια, πο διώχνει τ σκυθρωπότητα. Κι κόμη, χάρη στ μεγαλοσύνη τς πόλης, εσάγονται τ πάντα π παντο, κα συμβαίνει τ γαθ πο βγάζει τόπος μας ν τ χαιρόμαστε σν κάτι διόλου πι δικό μας π’ ,τι κενα τν λλων νθρώπων.
 
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
 
1. Πς αντιλαμβνονταν οι Αθηναοι τη σχση μεταξ υλικν και πνευματικν αναγκν;
 
Οι Αθηναίοι αναγνώριζαν πως παρά τη μεγάλη σημασία που είχαν η πνευματική καλλιέργεια, η μελέτη και η σκέψη, το ανθρώπινο πνεύμα χρειάζεται στιγμές ξεκούρασης. Για τον λόγο αυτό, πέρα από τη διοργάνωση αγώνων και θυσιών, έδιναν ιδιαίτερη σημασία στην καλαισθησία των κατοικιών τους. Θεωρούσαν, άλλωστε, πως ένας λιτός, αλλά καλαίσθητος προσωπικός χώρος μπορούσε να προσφέρει στο άτομο συναισθήματα ευδαιμονίας, απαλλάσσοντάς το από την αρνητική επίδραση της λύπης. Παραλλήλως, θεωρούσαν σημαντικό να έχουν πλήρη επάρκεια σε όλα τα αγαθά, ώστε να μην αισθάνονται την πίεση της έλλειψης και της στέρησης. Υπ’ αυτή την έννοια η εκπλήρωση των υλικών αναγκών είτε αυτές σχετίζονται με τον χώρο διαβίωσης είτε με τις ανάγκες διατροφής και ένδυσης συνδεόταν, κατά την άποψη των Αθηναίων, με τις πνευματικές ανάγκες, εφόσον διασφάλιζε στο άτομο θετικά συναισθήματα, πνευματική χαλάρωση και τέρψη.
Οι Αθηναίοι πολίτες ήταν, επομένως, ευτυχισμένοι, εφόσον η πόλη τους είχε τη δυνατότητα να τους προσφέρει κάθε πιθανή ευκαιρία για πνευματική ή υλική απόλαυση. Η επάρκεια και η πληρότητα σε υλικά αγαθά συνιστά τμήμα της γενικότερης δυνατότητας των Αθηναίων να απολαμβάνουν την καθημερινότητά τους και να προσφέρουν στον εαυτό τους τις αναγκαίες στιγμές ανάπαυλας και ευχαρίστησης.
 
2. Γιατ ο Περικλς παραλεπει να αναφερθε στα δημσια κτσματα της Αθνας;
 
Για την παρλειψη αυτ του Περικλ χουν υποστηριχθε πολλς απψεις. Μια εξγηση που θεωρεται ως πιθαν απ αρκετος μελετητς θλει το συγκεκριμνο σημεο του κειμνου να μας χει παραδοθε φθαρμνο να γινε κποιο λθος απ τους αντιγραφες. Γι’ αυτ στην προσπθεια αποκατστασης του κειμνου ο W. Schmid συμπληρνει: «ερος δ [καί] κατασκευας». Ο J. Steup αντιπροτενει τη γραφ «δαις δ [κα δημοσαις] κατασκευας» (Ι. Θ. Κακριδ, .π., σ. 36).
Κατ’ λλη ποψη ο Περικλς αποφεγει να αναφερθε στα μνημεα με τα οποα κσμησε την Αθνα, για να μην προκαλσει τους συμμχους. Γιατ οι σμμαχοι απδιδαν στους Αθηναους την κατηγορα τι οι τελευταοι εκμεταλλεονταν τα χρματα του συμμαχικο ταμεου και κτιζαν πολυτελ οικοδομματα. (Για τη χρησιμοποίηση των πόρων του συμμαχικού ταμείου προκειμένου να ανεγερθούν τα αρχιτεκτονικά μνημεία της Αθήνας, βλ. Antony Andrewes, Αρχαία Ελληνική Κοινωνία, μτφρ. Α. Παναγό-πουλος, εκδ. Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Αθήνα, 21987, σ. 235. Επίσης, J. Finley, ό.π., σ. 38). Αν μως δεχθομε τι εδ σκοπς του ρτορα εναι να δσει μφαση στις ευκαιρες που εχε ο αθηναος πολτης για ψυχαγωγα, η αναφορ στους ναος και στα λοιπ μνημεα που εχαν ανεγερθε δεν εναι απαρατητη. Οπτε και η σνδεση της παρλειψης αυτς με την απουσα θρησκευτικτητας στον Θουκυδδη δε φανεται ισχυρ. Η σνδεση αυτ στηρζεται απ πολλος στο Ρωμαο βιογρφο Μαρκελλνο, ο οποος χαρακτηρζει το Θουκυδδη «ρμα θεον». Εκτεταμνη αναφορ στην παρλειψη του Θουκυδδη να μνημονεσει τα μεγλα καλλιτεχνικ ργα της Αθνας κνει ο John H. Finley, Θουκυδδης, ό.π., σσ. 318-323.
 
3. Ποιο εναι το περιεχμενο της ψυχαγωγας του Αθηναου πολτη;
 
Η ψυχαγωγα του Αθηναου ταν ομαδικ, αφο ως περιεχμεν της εχε τη συμμετοχ σε αγνες και θρησκευτικς τελετς. Όπως συλλογικό ήταν το πολίτευμα των Αθηναίων, έτσι συλλογική ήταν και η ψυχαγωγία τους. Συμμετείχαν από κοινού σε αγώνες, σε παρουσιάσεις δραματικών έργων (τραγωδιών και κωμωδιών), σε θρησκευτικές τελετές. Ακόμη και η άθλησή τους είχε συλλογικό χαρακτήρα, εφόσον συνιστούσε και αυτή έκφανση του κοινωνικού χαρακτήρα των Αθηναίων.
 
4. Σε ποιους αγνες και σε ποιες θρησκευτικς γιορτς αναφρεται ο Περικλς;
 
Αναφρεται σε αθλητικος, μουσικος, δραματικος αγνες και στις γιορτς των Παναθηναων, των Διονυσων κ.λπ. Κατ τον Α. Γεωργοπαπαδκο εννοε κυρως τους δραματικος αγνες.
 
5. Γιατ ο Περικλς αναφρεται με μφαση στα υλικ αγαθ;
 
Πιθανός σκοπς του ρτορα εδ εναι να παρουσισει την Αθνα ως ευημεροσα πλη. Η δυνατότητα που είχε, άλλωστε, ως μεγάλη ναυτική δύναμη να διασφαλίζει εμπορικά αγαθά από πολλές περιοχές του κόσμου αποτελούσε ένα ακόμη από τα προνόμια που απολάμβαναν οι Αθηναίοι πολίτες. Υπ’ αυτή την έννοια, ο Περικλής υπενθυμίζει στους ακροατές του έναν ακόμη λόγο για τον οποίο αξίζει να υπερασπιστούν με γενναιότητα την πόλη τους. Η Αθήνα τους προσέφερε όχι μόνο ένα ελεύθερο και δημοκρατικό πολίτευμα, αλλά και ένα υψηλό βιοτικό επίπεδο, με την απόλαυση κάθε πιθανού υλικού αγαθού.
 
6. Πς δικαιολογεται το γεγονς τι ο Περικλς αναφρεται στην ψυχαγωγα, εν εκφωνε ναν επιτφιο λγο;
 
Ως ορθτερη φανεται η απντηση τι ο Περικλς με αυτν την αναφορ επιδικει να καταστσει φανερ την αντθεση Αθηναων και Σπαρτιατν ως προς τον τρπο ζως. Κατ’ λλους η λιτοδαιτη ζω της περασμνης πεντηκονταετας εχε πια εγκαταλειφθε (Γερ. Καψλη, .π., σ. 45 και 106).
Ο Περικλής επί της ουσίας επιχειρεί να παρουσιάσει μια συνολική εικόνα του αθηναϊκού πολιτεύματος και των τρόπων ζωής που είχαν διαπλάσει το ήθος και την προσωπικότητα των Αθηναίων. Υπ’ αυτό το πρίσμα, επομένως, η αναφορά στην ψυχαγωγία των Αθηναίων αποτελεί καίριο κομμάτι της ζωής τους. Αξίζει, πάντως, να προσεχθεί πως αφενός ο Περικλής κάνει μια πολύ σύντομη αναφορά στο συγκεκριμένο θέμα και αφετέρου παρουσιάζει τις πτυχές εκείνες της ψυχαγωγίας των Αθηναίων (αγώνες, θυσίες) που σχετίζονται με το συλλογικό και θρησκευτικό πνεύμα των πολιτών.
 
7. Πς εξηγείται η συντομία της αναφοράς του Περικλ στην ψυχαγωγα των Αθηναων;
 
Ο Περικλς αντιλαμβνεται τι δεν εναι η κατλληλη στιγμ να κνει διεξοδικ αναφορ στο συγκεκριμνο θμα. λλωστε η στιγμ εναι ιερ, αφο σκοπς της συνθροισης εναι ο ενταφιασμς και η απδοση τιμν στους πρτους νεκρος του πολμου.
 
8. Ποια αντληψη εχαν οι Αθηναοι για την ποιτητα ζως, σύμφωνα με το κείμενο;
 
Οι Αθηναίοι δεν αντίκριζαν τη ζωή μονόπλευρα ως έναν συνεχή αγώνα για τη βελτίωση της σωματικής τους δύναμης και αντοχής, όπως οι Σπαρτιάτες. Η δική τους θέαση ήταν ευρύτερη και λάμβανε υπόψη τις ποικίλες πτυχές και ανάγκες της ανθρώπινης ψυχής. Έτσι, για τους Αθηναίους η ποιότητα ζωής συνδεόταν με την καλλιέργεια του πνεύματος και του σώματος, αλλά και με τις ανάπαυλες από τον πνευματικό και σωματικό μόχθο μέσω των εορτών και των αγώνων. Συνδεόταν, επίσης, με την καλαισθησία των ιδιωτικών και δημόσιων κτισμάτων, εφόσον μέσω αυτής διασφαλιζόταν η αισθητική απόλαυση, καθώς και η καταπολέμηση τυχόν αρνητικών συναισθημάτων. Σημαντικό, τέλος, τμήμα της ποιότητας ζωής ήταν η ύπαρξη πλήθους υλικών αγαθών, ώστε οι πολίτες να αισθάνονται πως έχουν πλήρη επάρκεια αγαθών και πως δεν κινδυνεύουν να βιώσουν έλλειψη των αναγκαίων.
 
9. Να αναφρετε τον τρπο με τον οποο οι Αθηναοι εξασφλιζαν την αυτρκεια σε υλικ αγαθ.
 
Οι Αθηναίοι πέρα από τη δική τους παραγωγή αγαθών διασφάλιζαν χάρη στη συνεχή εμπορική τους δραστηριότητα αγαθά από όλα τα μέρη του κόσμου. Είχαν, μάλιστα, τόσο δεκτική στάση απέναντι στους ξένους λαούς, ώστε δέχονταν και απολάμβαναν κάθε ξένο προϊόν σαν να ήταν δικό τους. Η νοοτροπία αυτή, πως καθετί που παράγεται ή δημιουργείται σε άλλες περιοχές είναι ισάξιο με τα δικά τους προϊόντα τους επέτρεπε να έχουν πλήρη αυτάρκεια αγαθών, χωρίς να αντιμετωπίζουν με επιφύλαξη ή καχυποψία όσα αγαθά δεν ήταν δικής τους παραγωγής.
 
10. Ποια εξγηση μπορε να δοθε στην παρλειψη οποιασδποτε αναφορς στη θρησκευτικ πλευρ των θυσιν και των αγνων;
 
Αν δεχθομε την ποψη που αποδδει την πατρτητα του Επιταφου στον Περικλ, η μη αναφορ και στο θρησκευτικ περιεχμενο των θυσιν και των αγνων θα μποροσε να ερμηνευθε ως αποτλεσμα της επδρασης που εχε δεχθε ο Περικλς απ τη θεωρα του Πρωταγρα. Ο Πρωταγρας στο προομιο του ργου του «Περ Θεν» αναφρει: «Περ μν θεν οκ χω εδναι, οθ’ ς εσν οθ’ ς οκ εσν οθ’ ποοι δαν· πολλ γρ τ κωλοντα εδναι, τ’ δηλτης κα βραχς ν βος το νθρπου». (Βλ. και Β. Κωνσταντινπου-λου, Ο Επιτάφιος του Περικλή, εκδ. Αναστασάκης, Αθήνα, 1989, σ. 93).
Ο Θουκυδίδης επηρεασμένος από τις σοφιστικές διδασκαλίες δεν παρουσιάζει μέσα στο έργο του το θείο. Δεν πρέπει να παραβλέπουμε τις γενικότερες απόψεις του Θουκυδίδη για τους θεούς. Άλλωστε αυτό είναι ένα από τα στοιχεία που τον διαφοροποιεί από τον Ηρόδοτο. Όταν μια επιχείρηση δεν έχει καλή έκβαση, κατά τον μεγάλο ιστορικό σημαίνει ότι ή δεν ήταν ορθή η σύλληψή της ή η τακτική που ακολουθήθηκε ήταν εσφαλμένη. (J. Romilly, Γιατί η Ελλάδα, ό.π., σσ. 164-165). Δεν είναι τυχαίο ότι σε ολόκληρο τον Επιτάφιο εξαίρεται η πολιτική ευφυία των Αθηναίων, το δημοκρατικό τους πολίτευμα και οι θεσμοί του, αλλά πουθενά δε γίνεται λόγος για την ευσέβειά τους, αν και ήταν ευσεβείς. Πουθενά δε γίνεται λόγος για κάποια παρέμβαση των θεών. Όλα αυτά τα στοιχεία συνεκτιμώμενα από πολλούς μελετητές οδηγούν στην άποψη ότι, αν πράγματι μιλούσε ο Περικλής, δύσκολα θα απέφευγε κάποια αναφορά στους θεούς. Επομένως εδώ αποτυπώνεται το κριτικό πνεύμα του ίδιου του Θουκυδίδη, που το μόνο το οποίο αναζητά είναι το αίτιο στην ιστορία (J. B. Bury, ό.π., σ. 124).
 
11. Με ποια ννοια χρησιμοποιε ο Περικλής τη λξη «γνμη»;
 
Η λέξη γνώμη έχει συνήθως την έννοια της άποψης ή της κρίσης. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ωστόσο, λαμβάνει την ευρύτερη έννοια του πνεύματος (του μέσου που αξιοποιείται για την επίτευξη της αντίληψης και τη διαμόρφωση κριτικής αντίληψης και γνώσης). Πρόκειται για μια χρήση που παραπέμπει σε σχήμα συνεκδοχής, εφόσον με την αναφορά στο μέρος -στο ειδικότερο- εννοείται το όλο -η ευρύτερη έννοια στην οποία υπάγεται το μέρος.
 
12. α) Η θση που κατέχει στη δομή του Επιταφίου το κεφάλαιο 38 εξυπηρετε κποια σκοπιμτητα; β) Να αιτιολογσετε τη γνμη σας.
 
Το κεφάλαιο 38 έχει σκόπιμα τοποθετηθεί ανάμεσα στο Κεφ. 37 στο οποίο γίνεται αναφορά στην ελευθερία των πολιτών και στο Κεφ. 39 στο οποίο γίνεται αναφορά στη γενναιότητά τους. Ο τρόπος, μάλιστα, με τον οποίο ξεκινά το Κεφ. 38 («Κα μν κα = πέρα από αυτά) είναι για να δηλωθεί πως συνεχίζεται εδώ η καταγραφή στοιχείων που αναδεικνύουν την ελευθερία της ζωής που χαρακτηρίζει τη ζωή των Αθηναίων. Η άνεση, η ευδαιμονία και η χαρά της ζωής αποτελούν απότοκα, μεταξύ άλλων, και της ελευθερίας.
Με το κεφλαιο αυτ, επομένως, ο Περικλς θλει να δσει τον τρπο με τον οποο ψυχαγωγεται και ξεκουρζεται ο Αθηναος. «Ανμεσα στο κεφλαιο της πολιτεας και των νμων της (37) και στο κεφλαιο των πολεμικν (39) μεσολαβον -αληθιν ανπαυλα για τον αναγνστη- οι λγες γραμμς που ζητον να δεξουν ποιο εναι το ξεκορασμα του Αθηναου μσα σ’ αυτ την νταση της ζως, που ζει σε ρες ειρνης και σε ρες πολμου. Την κρυμμνη αντθεση με τη Σπρτη, που η συνοφρυωμνη της αυστηρτητα δεν θλει να χαρσει καμι ξεκοραση στους πολτες της ποιος δεν τη νιθει εδ;» (Ι. Θ. Κακριδς, .π., σ. 35).

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...