Ξενοφών, Ἀπομνημονεύματα, 3.9.4-5 (Μετάφραση & Συντακτική ανάλυση) | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Ξενοφών, Ἀπομνημονεύματα, 3.9.4-5 (Μετάφραση & Συντακτική ανάλυση)

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips

Ξενοφών, πομνημονεύματα, 3.9.4-5 (Μετάφραση & Συντακτική ανάλυση)
 
Ο Ξενοφών (περ. 430-περ. 349 π.Χ.) στο έργο του πομνημονεύματα υπερασπίζεται τον δάσκαλό του Σωκράτη, προσπαθώντας να αποκρούσει τις κατηγορίες εξαιτίας των οποίων καταδικάστηκε σε θάνατο. Παράλληλα, δίνει πληροφορίες για τη ζωή και τη διδασκαλία του Σωκράτη, σμιλεύοντας ένα εξιδανικευμένο πορτρέτο του.
 
Σοφίαν δ κα σωφροσύνην ο διώριζεν, λλ τν τ μν καλά τε κγαθ γιγνώσκοντα χρσθαι ατος κα τν τ ασχρ εδότα ελαβεσθαι σοφόν τε κα σώφρονα κρινε. Προσερωτώμενος δ ε τος πισταμένους μν δε πράττειν, ποιοντας δ τναντία σοφούς τε κα κρατες εναι νομίζοι· οδέν γε μλλον, φη, σόφους τε κα κρατες· πάντας γρ ομαι προαιρουμένους κ τν νδεχομένων οονται συμφορώτατα ατος εναι, τατα πράττειν· νομίζω ον τος μ ρθς πράττοντας οτε σοφος οτε σώφρονας εναι.
φη δ κα τν δικαιοσύνην κα τν λλην πσαν ρετν σοφίαν εναι. Τά τε γρ δίκαια κα πάντα σα ρετ πράττεται καλά τε κγαθ εναι· κα οτ ν τος τατα εδότας λλο ντ τούτων οδν προελέσθαι οτε τος μ πισταμένους δύνασθαι πράττειν, λλ κα ἐὰν γχειρσιν, μαρτάνειν· οτω κα τ καλά τε κγαθ τος μν σοφος πράττειν, τος δ μ σοφος ο δύνασθαι, λλ κα ἐὰν γχειρσιν, μαρτάνειν. πε ον τά τε δίκαια κα τλλα καλά τε κγαθ πάντα ρετ πράττεται, δλον εναι τι κα δικαιοσύνη κα λλη πσα ρετ σοφία στί.
 
Μετάφραση
Δεν έκανε διάκριση ανάμεσα στη σοφία και τη σωφροσύνη, αλλά θεωρούσε σοφό και σώφρονα εκείνον που γνώριζε τα καλά και τα αγαθά, ώστε να τα χρησιμοποιεί, και εκείνον που γνώριζε τα αισχρά, ώστε να είναι επιφυλακτικός. Όταν τον ρωτούσαν αν θεωρούσε ότι εκείνοι που γνώριζαν ποια έπρεπε να πράξουν, αλλά έκαναν τα αντίθετα, είναι σοφοί, αλλά μη εγκρατείς, απαντούσε ότι τίποτε περισσότερο δεν τους θεωρούσε παρά μη σοφούς και ακρατείς. Όλοι, θεωρώ, ότι επιλέγουν από όσα μπορούν να πράξουν εκείνα που νομίζουν ότι είναι πιο συμφέροντα για εκείνους και αυτά πράττουν. Πιστεύω, λοιπόν, ότι αυτοί που δεν πράττουν ορθά δεν είναι ούτε σοφοί ούτε σώφρονες.
Έλεγε ότι η δικαιοσύνη και κάθε άλλη αρετή είναι σοφία. Γιατί έλεγε ότι τα δίκαια και όλα όσα πράττονται ενάρετα είναι καλά και αγαθά. Και έλεγε ότι ούτε θα μπορούσαν αυτοί που τα γνωρίζουν να επιλέξουν κάτι άλλο από αυτά, ούτε αυτοί που δεν τα γνωρίζουν θα μπορούσαν να τα πράξουν, αλλά κι αν προσπαθούσαν, θα αποτύγχαναν. Έτσι, έλεγε, τα καλά και τα αγαθά ότι τα κάνουν οι σοφοί, ενώ οι μη σοφοί δεν μπορούν, αλλά ακόμη κι αν επιχειρούσαν θα αποτύγχαναν. Επειδή, λοιπόν, τα δίκαια και τα άλλα καλά και αγαθά όλα πράττονται με αρετή είναι φανερό ότι και η δικαιοσύνη και κάθε άλλη αρετή είναι σοφία. 
 
Συντακτική ανάλυση
 
Σοφίαν δ κα σωφροσύνην ο διώριζεν,
Κύρια πρόταση
ο διώριζεν: Ρήμα. οτος: Υποκείμενο (εννοείται). Σοφίαν κα σωφροσύνην: Αντικείμενα ρήματος
 
λλ τν τ μν καλά τε κγαθ γιγνώσκοντα χρσθαι ατος κα τν τ ασχρ εδότα ελαβεσθαι σοφόν τε κα σώφρονα κρινε.
Κύρια πρόταση
κρινε: Ρήμα. οτος: Υποκείμενο. τν γιγνώσκοντα & τν εδότα: Αντικείμενα ρήματος, επιθετικές μετοχές. σοφόν τε κα σώφρονα: Κατηγορούμενα των αντικειμένων του ρήματος. τ καλά τε κγαθ: Αντικείμενα μετοχής γιγνώσκοντα. ασχρ: Αντικείμενο μετοχής εδότα. χρσθαι & ελαβεσθαι: Απαρέμφατα σκοπού ή αποτελέσματος. Ως υποκείμενα των απαρεμφάτων τίθενται οι επιθετικές μετοχές. ατος: Αντικείμενο του απαρεμφάτου χρσθαι.
 
Προσερωτώμενος φη
Κύρια πρόταση
φη: Ρήμα (εννοείται). οτος: Υποκείμενο (εννοείται). προσερωτώμενος: Χρονική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του ρήματος.
 
ε τος πισταμένους μν ποιοντας δ τναντία σοφούς τε κα κρατες εναι νομίζοι·
Δευτερεύουσα πλάγια ερωτηματική ως αντικείμενο της μετοχής προσερωτώμενος
νομίζοι: Ρήμα. οτος: Υποκείμενο (εννοείται). εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος πισταμένους & ποιοντας: Υποκείμενα απαρεμφάτου, επιθετικές μετοχές. σοφούς τε κα κρατες: Κατηγορούμενα των υποκειμένων του απαρεμφάτου. τναντία: Αντικείμενο της μετοχής ποιοντας.
 
δε πράττειν,
Δευτερεύουσα αναφορική ως αντικείμενο της μετοχής τος πισταμένους
δε: Ρήμα (απρόσωπο). πράττειν: Υποκείμενο απρόσωπου ρήματος, τελικό απαρέμφατο. τούτους: Εννοείται ως υποκείμενο του απαρεμφάτου (ετεροπροσωπία). : Αντικείμενο του απαρεμφάτου.
 
φη
Κύρια παρενθετική πρόταση
φη: Ρήμα. οτος: Υποκείμενο (εννοείται).
 
οδέν γε μλλον σόφους τε κα κρατες (νομίζω εναι)
Κύρια πρόταση
νομίζω: Ρήμα (εννοείται). γ: Υποκείμενο ρήματος (εννοείται). εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο (εννοείται). τούτους: Υποκείμενο απαρεμφάτου (εννοείται). οδέν & σόφους κα κρατες: Κατηγορούμενα στο υποκείμενο του απαρεμφάτου. μλλον: Επιρρηματικός προσδιορισμός του ποσού.
 
πάντας γρ ομαι προαιρουμένους κ τν νδεχομένων τατα πράττειν·
Κύρια πρόταση
ομαι: Ρήμα. γ: Υποκείμενο ρήματος (εννοείται). πράττειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. πάντας: Υποκείμενο απαρεμφάτου. τατα: Αντικείμενο απαρεμφάτου. προαιρουμένους: Τροπική μετοχή, συνημμένη στο υποκείμενο του απαρεμφάτου. κ τν νδεχομένων: Εμπρόθετος προσδιορισμός της προέλευσης.
 
οονται συμφορώτατα ατος εναι,
Δευτερεύουσα αναφορική πρόταση ως αντικείμενο της μετοχής προαιρουμένους
οονται: Ρήμα. οτοι: Υποκείμενο ρήματος (εννοείται). εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. : Υποκείμενο απαρεμφάτου. συμφορώτατα: Κατηγορούμενο στο υποκείμενο του απαρεμφάτου. ατος: Δοτική αντικειμενική.
 
νομίζω ον τος μ ρθς πράττοντας οτε σοφος οτε σώφρονας εναι.
Κύρια πρόταση
νομίζω: Ρήμα. γ: Υποκείμενο ρήματος (εννοείται). εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος πράττοντας: Υποκείμενο απαρεμφάτου, επιθετική μετοχή. σοφος & σώφρονας: Κατηγορούμενα στο υποκείμενο του απαρεμφάτου. ρθς: Επιρρηματικός προσδιορισμός του τρόπου.
 
φη δ κα τν δικαιοσύνην κα τν λλην πσαν ρετν σοφίαν εναι.
Κύρια πρόταση
φη: Ρήμα. οτος: Υποκείμενο (εννοείται). εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. δικαιοσύνην & ρετν: Υποκείμενα του απαρεμφάτου. σοφίαν: Κατηγορούμενο στο υποκείμενα του απαρεμφάτου. τν λλην: Επιθετικός προσδιορισμός στο ρετν. πσαν: Κατηγορηματικός προσδιορισμός.
 
(φη) Τά τε γρ δίκαια κα πάντα καλά τε κγαθ εναι·
Κύρια πρόταση
φη: Ρήμα (εννοείται). οτος: Υποκείμενο (εννοείται). εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τά δίκαια: Υποκείμενο απαρεμφάτου. καλά τε κγαθ: Κατηγορούμενα στα υποκείμενα του απαρεμφάτου. πάντα: Κατηγορηματικός προσδιορισμός.
 
σα ρετ πράττεται
Δευτερεύουσα αναφορική ως υποκείμενο του απαρεμφάτου
πράττεται: Ρήμα. σα: Υποκείμενο ρήματος. ρετ: Δοτική του μέσου.
 
κα οτ ν τος τατα εδότας λλο ντ τούτων οδν προελέσθαι οτε τος μ πισταμένους δύνασθαι πράττειν, λλ μαρτάνειν·
Κύρια πρόταση
φη: Ρήμα (εννοείται). οτος: Υποκείμενο (εννοείται). προελέσθαι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος εδότας: Υποκείμενο απαρεμφάτου, επιθετική μετοχή (ετεροπροσωπία). οδν: Αντικείμενο απαρεμφάτου. τατα: Αντικείμενο μετοχής εδότας. ντ τούτων: Εμπρόθετος προσδιορισμός της αντικατάστασης (β΄ όρος σύγκρισης). λλο: Επιθετικός προσδιορισμός στο οδν.
δύνασθαι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος μ πισταμένους: Υποκείμενο απαρεμφάτου, επιθετική μετοχή. πράττειν: Αντικείμενο απαρεμφάτου, τελικό απαρέμφατο (με υποκείμενο την επιθετική μετοχή). μαρτάνειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο.
 
κα ἐὰν γχειρσιν
Δευτερεύουσα παραχωρητική  
γχειρσιν: Ρήμα. ο μ πιστάμενοι: Υποκείμενο ρήματος (εννοείται).
 
οτω (φη) κα τ καλά τε κγαθ τος μν σοφος πράττειν, τος δ μ σοφος ο δύνασθαι, λλ μαρτάνειν.
Κύρια πρόταση
φη: Ρήμα (εννοείται). οτος: Υποκείμενο (εννοείται). πράττειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος σοφος: Υποκείμενο απαρεμφάτου (ετεροπροσωπία). τ καλά τε κγαθ: Αντικείμενα απαρεμφάτου.
ο δύνασθαι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος μ σοφος: Υποκείμενο απαρεμφάτου (ετεροπροσωπία). πράττειν: Αντικείμενο απαρεμφάτου, τελικό απαρέμφατο (εννοείται). μαρτάνειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος μ σοφος: Υποκείμενο απαρεμφάτου (ετεροπροσωπία).
 
κα ἐὰν γχειρσιν
Δευτερεύουσα παραχωρητική
γχειρσιν: Ρήμα. ο μ σοφοί: Υποκείμενο ρήματος (εννοείται).
 
πε ον τά τε δίκαια κα τλλα καλά τε κγαθ πάντα ρετ πράττεται,
Δευτερεύουσα αιτιολογική πρόταση
πράττεται: Ρήμα. τά τε δίκαια κα καλά τε κγαθ: Αντικείμενα ρήματος (αττική σύνταξη). ρετ: Δοτική του μέσου. πάντα: Κατηγορηματικός προσδιορισμός. τλλα: επιθετικός προσδιορισμός.
 
δλον εναι (φη)
Κύρια πρόταση
φη: Ρήμα (εννοείται). οτος: Υποκείμενο (εννοείται). δλον εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο (απρόσωπο).
 
τι κα δικαιοσύνη κα λλη πσα ρετ σοφία στί.
Δευτερεύουσα ειδική ως υποκείμενο του απρόσωπου απαρεμφάτου
στί: Ρήμα. δικαιοσύνη κα ρετ: Υποκείμενα ρήματος. σοφία: Κατηγορούμενο στα υποκείμενα. πσα: Κατηγορηματικός προσδιορισμός. λλη: Επιθετικός προσδιορισμός στο ρετ.
 
 
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
1. Αφού μελετήσετε το νόημα της πρώτης παραγράφου, να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις:
α) Με ποιο κριτήριο ο Σωκράτης ξεχώριζε ποιοι είναι «σοφοί και σώφρονες» και ποιοι όχι;
 
Κατά τον Σωκράτη, σοφοί και σώφρονες ήταν εκείνοι που αφενός αναγνώριζαν ποιες πράξεις ήταν καλές και αγαθές, ώστε να πράττουν αυτές, κι αφετέρου ποιες πράξεις ήταν αισχρές, ώστε να τις αποφεύγουν. Ως εκ τούτοι, εκείνοι που δεν έπρατταν αυτό που ήταν ορθό δεν ήταν ούτε σοφοί ούτε σώφρονες.
 
β) Ποιο είναι το ερώτημα που έθεσαν στον Σωκράτη και τι απάντησε εκείνος;
 
Το ερώτημα που έθεσαν στον Σωκράτη ήταν κατά πόσο θεωρούσε τουλάχιστον σοφούς εκείνους που γνώριζαν ποιο είναι το καλό, αλλά λόγω της μη εγκρατούς φύσης τους έπρατταν το αντίθετο. Εκείνος, ωστόσο, απάντησε πως ακόμη κι αν κάποιοι μπορούν να αναγνωρίσουν το καλό, αφού δεν το κάνουν, τότε δεν είναι μόνο ακρατείς αλλά και μη σοφοί. Η επίγνωση, άρα, του τι είναι καλό δεν επαρκούσε, κατά τον Σωκράτη, για να διεκδικήσει κάποιος την ιδιότητα του σοφού. Έπρεπε, συνάμα, να το πράττει κιόλας.
 
2. Στη δεύτερη παράγραφο, να εντοπίσετε τα αντικείμενα του ρήματος φη και, αφού αναγνωρίσετε συντακτικά τις σχέσεις των απαρεμφάτων με άλλους όρους, να μεταφράσετε το απόσπασμα: φη δ κα τν δικαιοσύνην […] λλ κα ἐὰν γχειρσιν, μαρτάνειν.
 
εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. δικαιοσύνην & ρετν: Υποκείμενα του απαρεμφάτου. σοφίαν: Κατηγορούμενο στο υποκείμενα του απαρεμφάτου.
 
εναι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τά δίκαια: Υποκείμενο απαρεμφάτου. καλά τε κγαθ: Κατηγορούμενα στα υποκείμενα του απαρεμφάτου.
 
προελέσθαι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος εδότας: Υποκείμενο απαρεμφάτου, επιθετική μετοχή (ετεροπροσωπία). οδν: Αντικείμενο απαρεμφάτου.
 
δύνασθαι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος μ πισταμένους: Υποκείμενο απαρεμφάτου, επιθετική μετοχή. πράττειν: Αντικείμενο απαρεμφάτου, τελικό απαρέμφατο (με υποκείμενο την επιθετική μετοχή). μαρτάνειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο (με υποκείμενο την επιθετική μετοχή).
 
πράττειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος σοφος: Υποκείμενο απαρεμφάτου (ετεροπροσωπία). τ καλά τε κγαθ: Αντικείμενα απαρεμφάτου.
ο δύνασθαι: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος μ σοφος: Υποκείμενο απαρεμφάτου (ετεροπροσωπία). πράττειν: Αντικείμενο απαρεμφάτου, τελικό απαρέμφατο (εννοείται). μαρτάνειν: Αντικείμενο ρήματος, ειδικό απαρέμφατο. τος μ σοφος: Υποκείμενο απαρεμφάτου (ετεροπροσωπία).
 
Έλεγε ότι η δικαιοσύνη και κάθε άλλη αρετή είναι σοφία. Γιατί, έλεγε ότι τα δίκαια και όλα όσα πράττονται ενάρετα είναι καλά και αγαθά. Και έλεγε ότι ούτε θα μπορούσαν αυτοί που τα γνωρίζουν να επιλέξουν κάτι άλλο από αυτά, ούτε αυτοί που δεν τα γνωρίζουν θα μπορούσαν να τα πράξουν, αλλά κι αν προσπαθούσαν, θα αποτύγχαναν. Έτσι, έλεγε, τα καλά και τα αγαθά ότι τα κάνουν οι σοφοί, ενώ οι μη σοφοί δεν μπορούν, αλλά ακόμη κι αν επιχειρούσαν θα αποτύγχαναν.
 
3. Προσερωτώμενος δ ε […] λλ κα ἐὰν γχειρσιν, μαρτάνειν. Να μετατρέψετε το παραπάνω απόσπασμα σε ευθύ λόγο, σε μορφή διαλόγου.
 
Σώκρατες, τος πισταμένους μν δε πράττειν, ποιοντας δ τναντία σοφούς τε κα κρατες εναι νομίζεις;
 
Οδέν γε μλλον σόφους τε κα κρατες· πάντας γρ ομαι προαιρουμένους κ τν νδεχομένων οονται συμφορώτατα ατος εναι, τατα πράττειν· νομίζω ον τος μ ρθς πράττοντας οτε σοφος οτε σώφρονας εναι.
Κα δικαιοσύνη κα λλη πσα ρετ σοφία στί. Τά τε γρ δίκαια κα πάντα σα ρετ πράττεται καλά τε κγαθ εναι· κα οτ ν ο τατα εδότες λλο ντ τούτων οδν προέλοιντο οτε ο μ πιστάμενοι δύναιντο πράττειν, λλ κα ἐὰν γχειρσιν, μαρτάνοιεν.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...