Ilse Kleyn
Η ποιήτρια Κική Δημουλά
Η ποιήτρια εστιάζει σε ασήμαντα αντικείμενα και γεγονότα τα οποία μετασχηματίζει σε άποψη για την ανθρώπινη ζωή και μοίρα. Να εντοπίσετε στα ποιήματα που ανθολογούνται στο βιβλίο σας ανάλογες «ασήμαντες» ποιητικές αφορμήσεις και να επισημάνετε τη μορφή που παίρνουν στην ποίησή της.
Η Κική Δημουλά για να δημιουργήσει τα ποιήματά της συχνά παίρνει αφορμή από κάτι που σε πρώτη ανάγνωση μοιάζει ασήμαντο, όπως μια ξεχασμένη απόδειξη στο σακάκι του συζύγου της, ή η σκόνη πάνω στα έπιπλα. Το «ασήμαντο» ερέθισμα ξυπνά μνήμες στην ποιήτρια ή της δίνει την ευκαιρία να διατυπώσεις τις σκέψεις της για σημαντικότερα ζητήματα, καθιστώντας έτσι τα αρχικά ερεθίσματα σε σύμβολα καίριων προβλημάτων. Σε ό,τι αφορά τα ποιήματα: «Κονιάκ μηδέν αστέρων» και «Σημείο Αναγνωρίσεως», αφορμήσεις για την ποιήτρια αποτελούν μία φωτογραφία κι ένα άγαλμα με δεμένα χέρια αντίστοιχα.
Στο Κονιάκ μηδέν αστέρων ο πόνος που διατυπώνει η ποιήτρια μοιάζει να ξεκινά ανεξάρτητα από τη θέαση της φωτογραφίας, κι αυτό γιατί η αναφορά στη φωτογραφία γίνεται στο δεύτερο μέρος του ποιήματος. Οπότε η φωτογραφία μπορεί να ληφθεί όχι τόσο ως αφόρμηση όσο ως στοιχείο που αξιοποιείται ποιητικά για τη διατύπωση σκέψεων σχετικά με την απώλεια αγαπημένων προσώπων. Υπάρχουν βέβαια αρκετά ποιήματα της Δημουλά στα οποία εμφανώς η φωτογραφία του συζύγου της αποτελεί το έναυσμα που την οδηγεί στην ποιητική σύνθεση.
Στο Σημείο Αναγνωρίσεως το άγαλμα της γυναίκας αποτελεί ξεκάθαρα την αφορμή για να μας δώσει η ποιήτρια τις σκέψεις της σχετικά με τη θέση της γυναίκας. Το άγαλμα με τα δεμένα χέρια, παρόλο που συμβολίζει κάτι εντελώς διαφορετικό, με τη στάση του και με την αγωνία που εκφράζει η απόπειρά του να ανασηκωθεί, δημιουργεί στην ποιήτρια πολύ έντονα συναισθήματα και της επαναφέρει στη σκέψη όλη αυτή την αδικία που βιώνουν διαχρονικά οι γυναίκες. Έτσι, ένα άγαλμα που οι περισσότεροι προσπερνούν ή κοιτάζουν χωρίς να προβληματίζονται ιδιαίτερα, αποτελεί την αφορμή για να βρεθεί η ποιήτρια αντιμέτωπη με αυτό που αντιλαμβάνεται ως σύμβολο του εγκλωβισμού και της ανελευθερίας των γυναικών.
Η ποιήτρια εστιάζει σε ασήμαντα αντικείμενα και γεγονότα τα οποία μετασχηματίζει σε άποψη για την ανθρώπινη ζωή και μοίρα. Να εντοπίσετε στα ποιήματα που ανθολογούνται στο βιβλίο σας ανάλογες «ασήμαντες» ποιητικές αφορμήσεις και να επισημάνετε τη μορφή που παίρνουν στην ποίησή της.
Η Κική Δημουλά για να δημιουργήσει τα ποιήματά της συχνά παίρνει αφορμή από κάτι που σε πρώτη ανάγνωση μοιάζει ασήμαντο, όπως μια ξεχασμένη απόδειξη στο σακάκι του συζύγου της, ή η σκόνη πάνω στα έπιπλα. Το «ασήμαντο» ερέθισμα ξυπνά μνήμες στην ποιήτρια ή της δίνει την ευκαιρία να διατυπώσεις τις σκέψεις της για σημαντικότερα ζητήματα, καθιστώντας έτσι τα αρχικά ερεθίσματα σε σύμβολα καίριων προβλημάτων. Σε ό,τι αφορά τα ποιήματα: «Κονιάκ μηδέν αστέρων» και «Σημείο Αναγνωρίσεως», αφορμήσεις για την ποιήτρια αποτελούν μία φωτογραφία κι ένα άγαλμα με δεμένα χέρια αντίστοιχα.
Στο Κονιάκ μηδέν αστέρων ο πόνος που διατυπώνει η ποιήτρια μοιάζει να ξεκινά ανεξάρτητα από τη θέαση της φωτογραφίας, κι αυτό γιατί η αναφορά στη φωτογραφία γίνεται στο δεύτερο μέρος του ποιήματος. Οπότε η φωτογραφία μπορεί να ληφθεί όχι τόσο ως αφόρμηση όσο ως στοιχείο που αξιοποιείται ποιητικά για τη διατύπωση σκέψεων σχετικά με την απώλεια αγαπημένων προσώπων. Υπάρχουν βέβαια αρκετά ποιήματα της Δημουλά στα οποία εμφανώς η φωτογραφία του συζύγου της αποτελεί το έναυσμα που την οδηγεί στην ποιητική σύνθεση.
Στο Σημείο Αναγνωρίσεως το άγαλμα της γυναίκας αποτελεί ξεκάθαρα την αφορμή για να μας δώσει η ποιήτρια τις σκέψεις της σχετικά με τη θέση της γυναίκας. Το άγαλμα με τα δεμένα χέρια, παρόλο που συμβολίζει κάτι εντελώς διαφορετικό, με τη στάση του και με την αγωνία που εκφράζει η απόπειρά του να ανασηκωθεί, δημιουργεί στην ποιήτρια πολύ έντονα συναισθήματα και της επαναφέρει στη σκέψη όλη αυτή την αδικία που βιώνουν διαχρονικά οι γυναίκες. Έτσι, ένα άγαλμα που οι περισσότεροι προσπερνούν ή κοιτάζουν χωρίς να προβληματίζονται ιδιαίτερα, αποτελεί την αφορμή για να βρεθεί η ποιήτρια αντιμέτωπη με αυτό που αντιλαμβάνεται ως σύμβολο του εγκλωβισμού και της ανελευθερίας των γυναικών.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου