Γεώργιος Βιζυηνός «Το αμάρτημα της μητρός μου»
Πώς λειτουργεί ο ανοικτός χώρος στα συναισθήματα του αφηγητή;
Όπως έχει διαπιστώσει ο Παν. Μουλλάς ο Βιζυηνός αρέσκεται στο να δημιουργεί αντιθέσεις σε ό,τι αφορά το χώρο των διηγημάτων του και η αντίθεση που εντοπίζουμε στο Αμάρτημα της μητρός μου είναι η ταύτιση του εξωτερικού χώρου με θετικές εμπειρίες και συναισθήματα ενώ του κλειστού χώρου με δυσάρεστα γεγονότα και στενοχώρια. Η διαπίστωση αυτή οφείλεται κυρίως στους θανάτους που συμβαίνουν σε εσωτερικούς χώρους, όπως και στην τραυματική εμπειρία του αφηγητή μέσα στην εκκλησία, καθώς και στα ευχάριστα γεγονότα που συμβαίνουν σε εξωτερικούς χώρος, όπως είναι το γλέντι του γάμου.
Στην τρίτη ενότητα του διηγήματος εντοπίζουμε δύο σημαντικά γεγονότα που διαδραματίζονται σε ανοιχτό χώρο, το ένα είναι η διάσωση του μικρού – αφηγητή από τη μητέρα του όταν παρασύρεται από το χείμαρρο και το άλλο είναι η μεταφορά του υιοθετημένου κοριτσιού στο σπίτι του αφηγητή.
«Ἐπρόκειτο νὰ μὲ σώσῃ, καὶ ἂς ἤμην ἐκεῖνο της τὸ τέκνον, τὸ ὁποῖον προσέφερεν ἄλλοτε εἰς τὸν θεὸν ὡς ἀντάλλαγμα ἀντὶ τῆς θυγατρός της.» Το γεγονός ότι ο αφηγητής κινδύνεψε να πνιγεί αντί να καταγραφεί στη συνείδησή του με μία αρνητική χροιά, εκλαμβάνεται ως ένα θετικό συμβάν, καθώς αποτέλεσε μια ξεκάθαρη απόδειξη της μεγάλης αγάπης που έχει η μητέρα του γι’ αυτόν.
«Ἡ εἴσοδός του εἰς τὸν οἶκον μας ἐγένετο οὐχ ἧττον ἐπιβλητικὴ καὶ τρόπον τινὰ ἐν θριάμβῳ. Ὁ πρωτόγερος τοῦ χωρίου καὶ ἡ μήτηρ μου προηγήθησαν μετὰ του κορασίου, ἔπειτα ἠρχόμεθα ἡμεῖς. Οἱ συγγενεῖς μας καὶ οἱ συγγενεῖς τῆς νέας ἀδελφὴς μας ἠκολούθησαν μέχρι τῆς αὐλείου ἡμῶν θύρας. Ἔξωθεν αὐτῆς ὁ πρωτόγερος ἐσήκωσεν τὸ κοράσιον ὑψηλὰ εἰς τας χείρας του καὶ τὸ ἔδειξεν ἐπὶ τινας στιγμὰς εἰς τους παρισταμένους. Ἔπειτα ἠρώτησε μεγαλοφώνως•
- Ποῖος ἀπὸ 'σᾶς εἶναι ἢ ἐδικὸς ἢ συγγενῆς ἢ γονιὸς τοῦ παιδιοῦ τούτου περισσότερον ἀπὸ τὴν Δεσποινιὼ τὴν Μηχαλιέσσα κι' ἀπὸ τοὺς ἐδικούς της;» Σε ανοιχτό χώρο επίσης πραγματοποιείται η ολοκλήρωση της υιοθεσίας του κοριτσιού, γεγονός που προσέφερε στη μητέρα του αφηγητή μεγάλη χαρά και γι’ αυτό εγγράφεται στη μνήμη του ως μια θετική και χαρμόσυνη εμπειρία.
Παρόλο βέβαια που η αντίθεση αυτή ανάμεσα στον ανοιχτό και τον κλειστό χώρο δεν είναι απόλυτη και υπάρχουν γεγονότα ευχάριστα που συμβαίνουν σε εσωτερικούς χώρους (η υιοθεσία ξεκινά στο εσωτερικό της εκκλησίας), εντούτοις ισχύει για πολλά και σημαντικά γεγονότα του διηγήματος.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου