Lutz Baar
Αρχές
Φιλοσοφίας: Θέμα 179 [Τράπεζα Θεμάτων]
ΘΕΜΑ
Α1
1α. Να
χαρακτηρίσετε τις ακόλουθες προτάσεις ως προς την ορθότητά τους, γράφοντας τη
λέξη «σωστό» ή «λάθος» δίπλα στον αριθμό που αντιστοιχεί στην κάθε πρόταση:
1. Κατά τους ορθολογιστές η γνώση μας
προέρχεται κυρίως από τις αισθήσεις.
= Λάθος
2. Αντικείμενο της γνωσιολογίας είναι η
εξέταση της βαθύτερης υφής της πραγματικότητας.
= Λάθος
3. Στη μοντέρνα τέχνη κυριαρχεί η
αναφορά της τέχνης στον ίδιο της τον εαυτό.
= Σωστό
4. Ο ηθικός σχετικισμός δέχεται την
ύπαρξη πανανθρώπινων ηθικών αξιών.
= Λάθος
5. Οι σκεπτικιστές φιλόσοφοι αμφισβητούν
την ικανότητα του ανθρώπου να φτάσει σε βέβαιη γνώση.
= Σωστό
1β. Να
αποδώσετε το φιλοσοφικό περιεχόμενο των όρων: ισοσθένεια λόγων, λειτουργισμός,
ευδαιμονία (Αριστοτέλης).
Ισοσθένεια
λόγων: Για κάθε θέμα
υπάρχουν δύο αντίθετες αλλά ισοδύναμες (ισοσθενείς) απόψεις και ότι, σε
τελευταία ανάλυση, δεν μπορούμε να αποφασίσουμε ποια να προτιμήσουμε.
[Η ισοσθένεια λόγων αναφέρεται, δηλαδή,
στην πεποίθηση των σκεπτικιστών πως για κάθε ζήτημα, για κάθε γνώση που
επιδιώκεται μέσω των επιστημονικών ή φιλοσοφικών θεωριών, υπάρχουν επί της ουσίας
πάντοτε δύο εξίσου ισχυρές απόψεις, αντίθετες μεταξύ τους, από τις οποίες δεν
μπορεί κάποιος να επιλέξει τη μία, εφόσον κι η αντίθετή της έχει ανάλογη αξία.]
Λειτουργισμός: Τα τελευταία χρόνια, με την ανάπτυξη
των ηλεκτρονικών υπολογιστών, έχει προταθεί ένα μοντέλο της συνείδησης που την
παρομοιάζει με το λογισμικό (software) ενός υπολογιστή, ενώ το σώμα
παρομοιάζεται με το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένος ο υπολογιστής
(hardware). Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, εκείνο που ονομάζουμε ψυχή, πνεύμα ή
νου δεν είναι τίποτα περισσότερο από το σύνολο των λειτουργιών επεξεργασίας
“εισερχόμενων δεδομένων” (εισροών: input) -δηλαδή των αισθητηριακών
ερεθισμάτων- και “παραγωγής αντιδράσεων” (εκροών: output) του οργανισμού -
δηλαδή των συμπεριφορικών εκδηλώσεων και πράξεων. Ακριβέστερα μάλιστα, θα
έπρεπε να αναφερόμαστε στο σύνολο των ικανοτήτων για την επιτέλεση τέτοιων
λειτουργιών - γι’ αυτόν τον λόγο και η συγκεκριμένη θεωρία για την υφή του
πνευματικού στοιχείου ονομάζεται λειτουργισμός.
Πρόκειται για μια υλιστική θεωρία,
εφόσον το “πρόγραμμα” των συνειδησιακών λειτουργιών δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί
χωρίς υλική πραγμάτωση ή ενσωμάτωση, μπορεί όμως να υπάρχουν υλικές
ενσωματώσεις διαφορετικών ειδών και μορφών. Σύμφωνα με τον λειτουργισμό,
συνείδηση μπορούν να “παραγάγουν- ” όχι μόνο τα ανθρώπινα κύτταρα και η
οργανική ύλη, αλλά και τα ηλεκτρονικά κυκλώματα ενός ρομπότ.
Ευδαιμονία: Για τον Αριστοτέλη οι αρετές
αποτελούν συστατικά ενός βίου που επιτυγχάνει την ευδαιμονία. Και λέγοντας
“ευδαιμονία” ο συγγραφέας των Ηθικών Νικομαχείων εννοούσε την πλήρη άνθηση της
ανθρώπινης προσωπικότητας, την ολόπλευρη ενεργοποίηση των κυριότερων ανθρώπινων
δυνατοτήτων - όχι απλώς αυτό που σήμερα αποκαλούμε ευτυχία, δηλαδή κάποια,
λιγότερο ή περισσότερο, παροδική και υποκειμενική ψυχική κατάσταση ευφορίας.
ΘΕΜΑ
Α2
2α. Τι
θα σας απαντούσε ο Χιουμ, αν τον διαβεβαιώνατε ότι ο ήλιος αύριο θα ανατείλει
οπωσδήποτε;
Σύμφωνα με τον Χιουμ, η γνώση μας για
τον κόσμο προέρχεται αποκλειστικά από τις αισθήσεις μας. Τα βασικά στοιχεία
αυτής της γνώσης είναι τα δεδομένα των αισθήσεων, όπως η εντύπωση ενός
χρώματος, ενός ήχου, μιας μυρωδιάς. Το πρόβλημα είναι ότι από αυτές τις
επιμέρους, ατομικές παραστάσεις στον νου μας δεν μπορούμε να συμπεράνουμε με σιγουριά
πως υπάρχουν συνεχή και συμπαγή υλικά αντικείμενα που τις προκαλούν.
Σε κάθε περίπτωση, η παρατήρηση της
κανονικής διαδοχής των φαινομένων μέσα στον χρόνο δε μας φανερώνει κάποια αιτία
η οποία συνδέει αυτά τα φαινόμενα, ούτε κάποιον φυσικό νόμο που ρυθμίζει αυτή
τη διαδοχή -και θα συνεχίσει αναγκαστικά να τη ρυθμίζει και στο μέλλον. Έτσι,
δεν είναι λογικά αδύνατον να πάψει η γη να έλκει τα σώματα που βρίσκονται στην
επιφάνειά της και ο ήλιος να μην ανατείλει το επόμενο πρωί, όπως συνέβαινε
μέχρι σήμερα.
Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι ο
Χιουμ υποστηρίζει ότι οι σκεπτικιστικές αμφιβολίες για τη δυνατότητά μας να
συλλάβουμε κάποια σταθερή υφή της πραγματικότητας, πίσω από το χάος των
εντυπώσεων που μας παρέχουν οι αισθήσεις και στις οποίες στηρίζονται
αποκλειστικά οι ιδέες που σχηματίζουμε για το τι υπάρχει, δεν πρέπει να μας
οδηγήσουν σε αδιέξοδο όσον αφορά τις πρακτικές μας ασχολίες. Πιστεύει ότι
τελικά είναι αναπόφευκτο να εμπιστευθούμε τις προδιαθέσεις με τις οποίες μας
έχει προικίσει η φύση. Στην πράξη, είμαστε υποχρεωμένοι να ζήσουμε προβάλλοντας
στον κόσμο γύρω μας την ενότητα και την ομοιομορφία που δεχόμαστε πως έχει,
βασισμένοι στα ένστικτα και στις συνήθειες μας και όχι σε κάποια λογικά ασφαλή
γνώση.
2β. Να
εξηγήσετε με συντομία τι σημαίνει η άποψη του Καντ ότι η καλλιτεχνική δημιουργία
και αισθητική στάση απέναντι στα πράγματα εκφράζουν «μια σκοπιμότητα χωρίς
σκοπό».
Όπως παρατηρεί ο Ιμάνουελ Καντ, η
καλλιτεχνική δημιουργία, αλλά και η εμπειρία που παρέχει η αισθητική στάση απέναντι
στα πράγματα εκφράζουν μια “σκοπιμότητα χωρίς σκοπό”. Κατ’ αυτόν τον τρόπο
μπορούμε να αναγνωρίσουμε την αξία της τέχνης στην αυτονομία της -στη διάκρισή
της από άλλες πνευματικές και πρακτικές δραστηριότητες- και στη δυνατότητά της
να μας παρέχει τη χαρά της ελεύθερης δημιουργίας, μια απόλαυση παρόμοια με
εκείνη ενός παιχνιδιού που δεν έχει κανέναν απώτερο στόχο, πέρα από την
ευχαρίστηση της συμμετοχής σ’ αυτό. Οι κανόνες της τέχνης υπαγορεύονται από την
ίδια την τέχνη και θα ήταν λάθος να αναζητηθούν στη θρησκεία, στην επιστήμη,
στην ηθική ή στην πολιτική.
Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι η
τέχνη αποτελεί μια αυτόνομη δραστηριότητα, αφού διαφοροποιείται και από την
επιδίωξη της γνώσης, αλλά και από την εξυπηρέτηση των πρακτικών αναγκών της
καθημερινής ζωής. Γι’ αυτό και όταν μιλάμε για “καθαρή” αισθητική απόλαυση ενός
αντικειμένου ή μιας κατάστασης, συνηθίζουμε να αποσυνδέουμε αυτή την απόλαυση
από τη γνωστική σύλληψη και την πρακτική χρησιμότητα του αντικειμένου. Έτσι, η
καλλιτεχνική ευαισθησία μάς διδάσκει να διακρίνουμε το ωραίο ως μια ξεχωριστή
αξία που μπορεί να ανιχνευθεί στον κόσμο που μας περιβάλλει, όταν τον
κοιτάξουμε με τον κατάλληλο τρόπο.
Είναι γεγονός ότι συνειδητοποιούμε την
ομορφιά ενός φυσικού φαινομένου, κυρίως όταν δεν το προσεγγίζουμε με
επιστημονικό ενδιαφέρον ή με την πρόθεση να το αξιοποιήσουμε πρακτικά. Για
παράδειγμα, λέμε ότι αντιμετωπίζουμε αισθητικά ένα δάσος ή ένα ποτάμι, όταν δε
σκεφτόμαστε πώς θα αναλύσουμε τα φυσικά του στοιχεία ή πώς θα το
χρησιμοποιήσουμε για ξυλεία (το δάσος) ή για πότισμα των
χωραφιών μας (το ποτάμι). Έτσι, ο δημιουργός ενός ποιήματος ή ενός ζωγραφικού
πίνακα, που περιγράφει ένα τοπίο ή εκφράζει ένα βίωμα, αποβλέπει στο να
αναδείξει μια μορφή που θα μας συγκινήσει αισθητικά, πέρα από οποιονδήποτε
γνωστικό, ηθικό ή πολιτικό στόχο.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου