Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 36 | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 36

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips

Kyle Thompson

 
Θουκυδίδη, Επιτάφιος Περικλή, Κεφάλαιο 36
 
ΚΕΙΜΕΝΟ
36. «ρξομαι δ π τν προγόνων πρτον· δίκαιον γρ ατος κα πρέπον δ μα ν τ τοιδε τν τιμν ταύτην τς μνήμης δίδοσθαι. τν γρ χώραν ο ατο αε οκοντες διαδοχ τν πιγιγνομένων μέχρι τοδε λευθέραν δι’ ρετν παρέδοσαν. κα κενοί τε ξιοι παίνου κα τι μλλον ο πατέρες μν· κτησάμενοι γρ πρς ος δέξαντο σην χομεν ρχν οκ πόνως μν τος νν προσκατέλιπον. τ δ πλείω ατς ατο μες οδε ο νν τι ντες μάλιστα ν τ καθεστηκυί λικί πηυξήσαμεν κα τν πόλιν τος πσι παρεσκευάσαμεν κα ς πόλεμον κα ς ερήνην αταρκεστάτην. ν γ τ μν κατ πολέμους ργα, ος καστα κτήθη, ε τι ατο ο πατέρες μν βάρβαρον Ελληνα πολέμιον πιόντα προθύμως μυνάμεθα, μακρηγορεν ν εδόσιν ο βουλόμενος άσω· π δ οας τε πιτηδεύσεως λθομεν π’ ατ κα μεθ’ οας πολιτείας κα τρόπων ξ οων μεγάλα γένετο, τατα δηλώσας πρτον εμι κα π τν τνδε παινον, νομίζων πί τε τ παρόντι οκ ν πρεπ λεχθναι ατ κα τν πάντα μιλον κα στν κα ξένων ξύμφορον εναι πακοσαι ατν».
 
ο πατέρες μν: γενι τν Μαραθωνομάχων κα τν Σαλαμινομάχων στ χρόνια π τ 490 μέχρι τ 465 περίπου, ατν πο θεμελίωσαν τν θηναϊκ ατοκρατορία.
 
ν τ καθεστηκυί λικί: « σταθερά, στάσιμος λικία καθ’ ν πέρχεται στάσις τς ναπτύξεως τν σωματικν δυνάμεων». γενι το διου το Περικλ πο θ ταν τότε περίπου 60 τν.
 
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
36. Θ ρχίσω π τος προγόνους πρτα. Καθκον μας εναι κα συγχρόνως πρέπον σ τούτη τν περίσταση ν ποδίδεται ατ τιμ στ μνήμη τους. Γιατ ζώντας διαλείπτως σ ατ τ χώρα μς τν παρέδωσαν, διαδοχικ μι γενι μετ τν λλη χάρη στν νδρεία τους, λεύθερη ς τώρα. Κα ξίζουν ν τος δοξάζουμε, κα κενοι κι κόμη περισσότερο ο πατέρες μας. Διότι, πέρα π σα κληρονόμησαν, πέκτησαν κόμη, χι χωρς κόπο, κα φησαν σ’ μς τος τωρινος ση γεμονία χουμε. Κι ,τι παραπέρα ποκτήθηκε, μες πο εμαστε τώρα περίπου στν ριμη λικία κόμα τ μεγαλώσαμε κι λλο κα φροντίσαμε ν εναι πόλη μας πανέτοιμη κα γι τν πόλεμο κα γι τν ερήνη. στόσο γ τ πολεμικ κατορθώματα μ τ ποα ποκτήθηκε τοτο κι κενο, ἐὰν κάποτε ο διοι μες ο πατέρες μας ντιμετωπίσαμε ψυχωμένα να βάρβαρο λληνα πιδρομέα, ατά, πειδ δν θέλω ν μακρηγορ σ νθρώπους πο τ γνωρίζουν, θ τ φήσω. μως μ ποιές ρχς ς βάση τ κατακτήσαμε κα μ ποιούς πολιτικος θεσμος κα δημόσιο βίο, μ ποιά διοσυγκρασία φθάσαμε σ ατ τν κμή, ατ θ κθέσω πρτα, κα στερα θ προχωρήσω κα στν παινο τούτων τν νεκρν, διότι πιστεύω τι τούτη τν ρα δν εναι ταίριαστο ν λεχθον ατ κα τι λοι ο συγκεντρωμένοι δ, ντόπιοι κα ξένοι, φελος θ χουν ν τ κούσουν μ προσοχή.
 
Ερμηνευτικές ερωτήσεις
 
1. Ποιες περιδους του αθηναϊκο παρελθντος αναφέρονται στην ενότητα και ποιο ργο επιτελστηκε κατά τη διάρκεια καθεμιάς;
 
Η πρώτη περίοδος του αθηναϊκού παρελθόντος αφορά τους προγόνους των Αθηναίων. Πρόκειται για μια εκτενή περίοδο η οποία καλύπτει το σύνολο της μυθικής περιόδου, καθώς και την ιστορική περίοδο μέχρι το τέλος των Περσικών πολέμων (479 π.Χ.). Στο πλαίσιο της πρώτης αυτής περιόδου θεμελιώνεται η αυτοχθονία των Αθηναίων, για την οποία αισθάνονταν διαχρονικά περήφανοι («τν γρ χώραν ο ατο αε οκοντες»), η ελευθερία της πόλης, η οποία οφείλεται στη γενναιότητα και την ανδρεία των προγόνων («δι’ ρετν»). Το βασικό θεμέλιο, έτσι, του αθηναϊκού μεγαλείου έχει επιτευχθεί κατά την πρώτη περίοδο από τη γενιά των προγόνων. Ακολούθως έρχεται η ιστορική περίοδος από το τέλος των Περσικών πολέμων (479 π.Χ.) μέχρι την υπογραφή της τριακονταετούς ειρήνης ανάμεσα στη Σπάρτη και την Αθήνα (446 π.Χ.). Πρόκειται για την περίοδο που καλύπτει η γενιά των πατέρων. Στο πλαίσιο της περιόδου αυτής επιτεύχθηκε κάτι περισσότερο σημαντικό, εφόσον χάρη στους πατέρες, η διασφαλισμένη ελευθερία ενισχύθηκε, με κόπο και θυσίες, οδηγώντας στην κυριαρχία της Αθήνας έναντι όλων των υπόλοιπων ελληνικών πόλεων. Είναι, άλλωστε, κατά την περίοδο αυτή που δημιουργήθηκε η Αθηναϊκή συμμαχία, η οποία πρόσφερε κύρος και υπεροχή στην Αθήνα. Ακολουθεί, τέλος, η γενιά των συγχρόνων του Περικλή, στα χρόνια της οποίας η Αθήνα απέκτησε την αυτάρκειά της χάρη στη συστηματική οργάνωσή της τόσο στα εσωτερικά όσο και στα εξωτερικά της θέματα.
 
2. Ποια εναι η προσφορ των πατρων, πως την προσδιορζει ο ρτορας;
 
Η γενιά των πατέρων κατόρθωσε να προσφέρει σημαντικό έργο στην οικοδόμηση της υπεροχής της Αθήνας, εφόσον λαμβάνοντας την πόλη ελεύθερη και ανεξάρτητη από τους προγόνους προχώρησε ακόμη παραπέρα και κατέστησε την Αθήνα μια κυριαρχική δύναμη. Προσφορά, η οποία επιτεύχθηκε με πολύ μόχθο, με αγώνες και με αδιάκοπη δραστηριότητα. Στα χρόνια, άλλωστε, τη γενιάς των πατέρων τοποθετείται και η ίδρυση της αθηναϊκής δημοκρατίας, η οποία σταδιακά απέκτησε τα χαρακτηριστικά του ιδανικού πολιτεύματος.
 
3. Γιατ το ργο των πατρων κρνεται αντερο απ το ργο των προγνων;
 
[Η υπεροχ που αναγνωρζει ο ρτορας στους πατρες σε σγκριση με τους προγνους εναι απροσδκητη. Γιατ αφενς η γενι των πατρων καλπτει μια μικρ χρονικ περοδο (479-445 π.Χ.), αφετρου δεν χει να επιδεξει τσο αξιλογο ργο σο οι πργονοι. Ο Περικλς μως εκτιμ τι η δρυση της ηγεμονας της Αθνας απ τους πατρες χει ιδιατερη σημασα. (Βλ. και Ι. Μπρμπα, σ. 116).]
 
Ο Περικλής δεν δείχνει ασέβεια απέναντι στους προγόνους, υπό την έννοια πως στο σημείο αυτό ακούγεται περισσότερο η φωνή του Θουκυδίδη. Μέριμνα του ιστορικού είναι να δοθεί έμφαση στο έργο των πατέρων, μιας και ήταν εκείνοι που εδραίωσαν την κυριαρχία της Αθήνας στον ελληνικό χώρο. Αν και το έργο των προγόνων και οι αγώνες τους εναντίον των εξωτερικών εχθρών είχαν σαφώς εξαιρετικά μεγάλη σημασία, η πραγματική υπεροχή, ο πλούτος και η πνευματική άνθιση της Αθήνας επιτεύχθηκε χάρη στη δραστηριότητα της γενιάς των πατέρων.
 
4. Γιατ ο ρτορας εξαρει περισστερο τη συμβολ των συγχρνων του;
 
Η γενιά των συγχρόνων του Περικλή τιμάται περισσότερο -από τον Θουκυδίδη επί της ουσίας-, καθώς είναι η γενιά που διασφάλισε στην Αθήνα την αναγκαία αυτάρκεια χάρη στην αρτιότερη οργάνωση σε όλους τους τομείς. Η Αθήνα πλέον γίνεται μια πόλη που αισθάνεται ασφαλής και ικανή να διαχειριστεί οποιαδήποτε πρόκληση είτε σε περίοδο ειρήνης είτε σε περίοδο πολέμου. Πρόκειται, άλλωστε, για την Αθήνα του χρυσού αιώνα, με την εκπληκτική πολιτισμική ανάπτυξη, με την άριστη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος και με τα αλλεπάλληλα επιτεύγματα τόσο στο χώρο των τεχνών και της παιδείας όσο και της επιστήμης.
Ο Θουκυδίδης αξιοποιεί την ευκαιρία του επιτάφιου αυτού λόγου για να συνθέσει έναν τιμητικό ύμνο στο δημοκρατικό πολίτευμα, το οποίο απέδωσε τα καλύτερα αποτελέσματά του στα χρόνια της εποχής του Περικλή.
 
5. Γιατ το ργο των συγχρνων εναι αντερο σε σγκριση με το ργο των πατρων;
 
Διτι η γενι των συγχρνων, στην οποα ανκει και ο Περικλς, συνεχζοντας το ργο των προγνων κατστησε την Αθνα τσο ισχυρ, στε και πολμους νικηφρους να διεξγει και να απολαμβνει του σεβασμο εχθρν και φλων και να διαθτει αυτρκεια αγαθν σε λες τις καταστσεις.
 
6. Ποια εναι τα βασικ στοιχεα που συνθτουν το μεγαλεο μιας πλης, σύμφωνα με το κείμενο;
 
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο Περικλής, μια πόλη προκειμένου να θεωρηθεί πως έχει επιτύχει τη ζητούμενη επιτυχία οφείλει να είναι ελεύθερη, με επαρκή δύναμη, καθώς και αυτάρκης ως προς όλα. Η Αθήνα, για παράδειγμα, μπορεί να επαίρεται για τον αυτόχθονα πληθυσμό της, για τη με αγώνες διαφυλαγμένη ελευθερία της, για την ηγεμονική της θέση στον ελληνικό χώρο, αλλά και για την πλήρη αυτάρκειά της τόσο σε περιόδους ειρήνης όσο και σε περιόδους πολέμου.
Προκειμένου, βέβαια, να διαμορφωθούν πολίτες ικανοί να οδηγήσουν την πόλη τους στη ζητούμενη κατάσταση μεγαλείου, χρειάζεται να έχουν γαλουχηθεί κατάλληλα, να ζουν υπό τις συνθήκες ενός πολιτεύματος που να τους επιτρέπει την ελεύθερη έκφραση και την αυτόνομη ανάπτυξη των δυνατοτήτων τους, καθώς και να διακρίνονται για το ήθος τους. Υπ’ αυτό το πρίσμα το μεγαλείο της Αθήνας υπερέχει, διότι διαμορφώθηκε όχι από πολίτες που ακολουθούν τυφλά τις οδηγίες που τους δίνονται, αλλά από πολίτες που συναποφασίζουν για όλα και έχουν πλήρη επίγνωση των ευθυνών που τους αναλογούν για κάθε απόφαση της πόλης.
 
7. Γιατ ο ρτορας δηλνει τα επιμρους στοιχεα του αθηναϊκο μεγαλεου και πς τα συνδει με τον παινο των νεκρν;
 
Τα επιμρους στοιχεα (πιτδευσις - πολιτεα - τρποι) αποτελον το κεντρικ θμα του Επιταφου. Πρθεση του ρτορα ταν να παρουσισει τον ηρωισμ των νεκρν ως αποτλεσμα λων αυτν των στοιχεων που συνθτουν το μεγαλεο της Αθνας. Οι αρχς και τα ιδεδη της αθηναϊκς δημοκρατας διαμορφθηκαν με βση το πλαίσιο της δημσιας και ιδιωτικς ζως στο οποο ανκουν και οι προκεμενοι νεκρο.
 
8. Για ποιο λγο ο Περικλς δηλνει τι δε θα αναφερθε στα επιθετικ και αμυντικ ργα των προγενεστρων;
 
«στόσο γ τ πολεμικ κατορθώματα μ τ ποα ποκτήθηκε τοτο κι κενο, ἐὰν κάποτε ο διοι μες ο πατέρες μας ντιμετωπίσαμε ψυχωμένα να βάρβαρο λληνα πιδρομέα, ατά, πειδ δν θέλω ν μακρηγορ σ νθρώπους πο τ γνωρίζουν, θ τ φήσω.»
 
Ο Περικλής ισχυρίζεται πως εφόσον οι επιθετικοί, αλλά και οι αμυντικοί αγώνες της Αθήνα είναι ήδη γνωστοί στο ακροατήριό του, θα τους προσπεράσει, ώστε να μη γίνεται κουραστικός. Από την οπτική του Περικλή τα όσα θα ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και τη θέληση των συγκαιρινών του προκειμένου να αγωνιστούν με αποφασιστικότητα δεν είναι τα κατορθώματα του παρελθόντος, αλλά τα όσα τους προσφέρουν το υψηλό τους βιοτικό επίπεδο. Η πνευματική και πολιτιστική ακμή της Αθήνας, η ελευθερία του δημοκρατικού πολιτεύματος και η ηγεμονική παρουσία της πόλης στον ελληνικό χώρο αποτελούν κεκτημένα για τα οποία αξίζει να αγωνιστεί κανείς με πυγμή.
Από την άλλη, βέβαια, υπάρχει και η οπτική του Θουκυδίδη, ο οποίος βρίσκει σε αυτό το σημείο την κατάλληλη ευκαιρία για να τιμήσει τα επιτεύγματα του Περικλή. Όπως επισημαίνει ο Albin Lesky «σύντομα ο ιστοριογράφος θα πρέπει να διηγηθεί τις πρώτες σοβαρές ρωγμές στην αυτοπεποίθηση και το μεγαλείο της πόλη» επιλέγει ορθά, επομένως, να «παρεμβάλλει σ’ αυτόν τον λόγο την εικόνα του αθηναϊκού πολιτεύματος όπως ήθελε να το διαπλάσει ο Περικλής και όπως στεκόταν μπροστά στα μάτια και του ίδιου, ακόμα περισσότερο σαν ιδανικός στόχος παρά σαν συντελεσμένη πραγματικότητα».
 
9. Να σχολισετε την αξιολογικ διαβθμιση των γενεν απ τον Περικλ.
 
Με την αξιολογικ διαβθμιση των γενεν: α) τηρε την παρδοση στον επιτφιο λγο του και επαινε τους προγνους, β) παρουσιζει τη γενι της πεντηκονταετας 479-431 π.Χ. ως δημιουργ μιας λαμπρς πλης, χωρς να αρνείται πως το μεγαλεο της Αθνας εναι αποτλεσμα συνεισφορς λων των γενεν. Οι ακροατς του Περικλ εναι ανγκη να θυμονται το μεγαλεο της Αθνας.
 
10. Να αναφρετε τους λγους για τους οποους, σμφωνα με το ρτορα, πρπει να τιμονται οι πργονοι.
 
«Θ ρχίσω π τος προγόνους πρτα. Καθκον μας εναι κα συγχρόνως πρέπον σ τούτη τν περίσταση ν ποδίδεται ατ τιμ στ μνήμη τους. Γιατ ζώντας διαλείπτως σ ατ τ χώρα μς τν παρέδωσαν, διαδοχικ μι γενι μετ τν λλη χάρη στν νδρεία τους, λεύθερη ς τώρα.»
 
Στο πρώτο μέρος του Κεφαλαίου 36 ο Περικλής δηλώνει πως αποτελεί καθήκον και συνάμα είναι το ηθικά σωστό («δίκαιον γρ ατος κα πρέπον δ μα») να τιμώνται οι πρόγονοι. Η προσφορά τους, άλλωστε, είναι ιδιαιτέρως σημαντική, εφόσον χάρη σε εκείνους έχει διασφαλιστεί τόσο η αυτοχθονία του αθηναϊκού πληθυσμού όσο και η ελευθερία του τόπου τους. Οι Αθηναίοι, έτσι, μπορούν αφενός να αισθάνονται υπερήφανοι και αφετέρου είχαν τα κατάλληλα θεμέλια, ώστε να οικοδομήσουν την ηγεμονία τους και να εξασφαλίσουν τη συνεχή ισχυροποίηση της πόλης τους. Αν, άρα, οι Αθηναίοι έχουν πλέον μια αυτάρκη και ευδαίμονα πόλη αυτό το χρωστούν σε μεγάλο βαθμό στους συνεχείς αγώνες και στην ανδρεία των προγόνων τους.
 
11. «τ δ πλεω ατς μες οδε ο νν τι ντες μάλιστα ν τ καθεστηκυί λικί πηυξσαμεν κα τν πλιν τος πσι παρεσκευάσαμεν καί ς πόλεμον καί ς ερήνην αταρκεσττην». Να αναφρετε τα στοιχεα που επιδικει να τονσει ο Περικλς με την παραπνω φρση.
 
Η γενιά του ίδιου του Περικλή (446-431 π.Χ.), τα άτομα της οποίας βρίσκονται μεταξύ 40 και 60 χρονών, κατόρθωσε να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την κληρονομιά που έλαβε από τους προγενέστερους. Έτσι, η ελεύθερη και κυρίαρχη Αθήνα που παρέλαβαν ενισχύθηκε ακόμη περισσότερο και διασφάλισε την αυτάρκειά της τόσο σε περιόδους πολέμου όσο και σε περιόδους ειρήνης. Χάρη, δηλαδή, στους συγκαιρινούς του Περικλή η Αθήνα απέκτησε την αναγκαία ετοιμότητα απέναντι σε κάθε πιθανή πρόκληση ή δυσκολία, έγινε μια άρτια οργανωμένη πόλη, με ασφάλεια, η οποία εύλογα προσφέρει ισχυρό αίσθημα αυτοπεποίθησης στους πολίτες της.
Ας σημειωθεί, επίσης, πως η γενιά του Περικλή έδωσε έμφαση στην πνευματική και πολιτισμική ανάπτυξη της Αθήνας. Η φιλοσοφία, η δραματική ποίηση, οι επιστήμες και οι τέχνες έφτασαν κατά την περίοδο αυτή σε πρωτόγνωρες κορυφώσεις. Την ίδια, άλλωστε, περίοδο δημιουργήθηκε και ο αριστουργηματικός Παρθενώνας, που αποτελεί ξεχωριστό σύμβολο της έμφασης που δόθηκε στην πολιτισμική εξέλιξη της πόλης.
 
12. Ποια επιτεγματα της Αθνας υπονοε ο Περικλς με τη φρση «λθομεν π' ατ»;
 
Η φράση «λθομεν π’ ατά» παραπέμπει στη διαμρφωση της αθηναϊκς ηγεμονας, στην επιτυχ αντιμετπιση των εχθρν, στην αυτρκεια της πλης και σε περοδο πολμου και σε περοδο ειρνης.
 
13. «ν τ μν κατ πολμους ργα, ος καστα κτθη»: Σε ποιας γενις τα πολεμικ ργα αναφρεται εδ ο ρτορας;
 
Αντιμετωπζουμε δυσκολες να κατανοσουμε σε ποιους ακριβς αναφρεται εδ ο Περικλς. Οι μελετητς του Θουκυδδη χουν διατυπσει για το συγκεκριμνο θμα απψεις που συγκροονται μεταξ τους. Αρκετο πιστεουν τι με το ν δηλνονται οι πατρες και οι σγχρονοι μαζ. Ο Ι. Θ. Κακριδς υποστηρζει τι «αν απ την αρχ της φρσης ο Περικλς εχε στο νου του τη δετερη και τρτη μαζ ομδα, χι την τελευταα μνο και τις τρεις, η διατπωσ του θα ταν εντελς διαφορετικ... Καταχτητικος μως πολμους πριν απ το 480 δεν χουν να παρουσισουν οι Αθηναοι. Μνη λοιπν δυναττητα θα λεγε κανες, πως μεινε, το ν να αναφρεται στην τωριν αποκλειστικ γενι. Κι μως πρπει, νομζω, ν’ αποδοθε και στις τρεις μαζ ομδες. Αν το περιορζαμε στο τελευταο μλος, θα μεναν ξω οι επιθετικο αγνες των Αθηναων απ το τλος των μηδικν ως τη συνθκη του 445. Γι’ αυτ και οι δοκιμς των φιλολγων να περιλβουν απ την αρχ της φρσης τους τους «πατρες» (Ι. Θ. Κακριδς, .π., σ. 15).
 
Για το διο βλ. και Γερσιμου Δ. Καψλη, Οι δο κορυφαοι μνοι της Αθηναϊκς δημοκρατας - Ο πιτφιος του Περικλ στο Θουκυδδη, Αθναι, 1986, σ. 63.
 
14. «π δέ οας … καί μεθ’ οας … καί ξ οων»: Τι επιθυμε να τονσει ο ρτορας με αυτόν τον εκφραστικό τρόπο;
 
Με το σχήμα επανάληψης στη συγκεκριμένη φράση ο ρήτορας επιχειρεί να δώσει έμφαση σε ό,τι αποτελεί το κύριο θέμα του λόγου του. Παραλλήλως, μάλιστα, η σειρά με την οποία αναφέρει τις κεντρικές αυτές έννοιες είναι και η σειρά με την οποία θα τις αναλύσει στη συνέχεια του λόγου του. Κατ’ αυτό τον τρόπο προϊδεάζει τους ακροατές του τόσο για το περιεχόμενο του επιτάφιου λόγου του όσο και για τη δομή του.
 
15. Ποιο περιεχμενο δνει ο Περικλς στις λξεις «πιτδευσις», «πολιτεα» και «τρποι»;
 
Με τη λέξη «πιτδευσις» εννοείται η πορεία που ακολουθθηκε, για να φθσει η πλη στην ακμ, με την «πολιτεα» δηλνεται η δημσια ζω και με τους «τρπους» κθε ενργεια και εκδλωση του ανθρπου στην ιδιωτικ του ζω. Πρκειται για τους τρεις παργοντες που συνβαλαν στο αθηναϊκ μεγαλεο.
 
16. Ποια καινοτομα παρατηρομε στο κεφάλαιο 36 σε σγκριση με λλους επιταφους;
 
Ο ρήτορας προσπερν με συντομα τον παινο των προγνων, χωρς αυτ να σημανει τι υποβαθμζει την προσφορ τους, εξαρει το ργο των πατρων και θα επικεντρσει το κύριο μέρος του λόγου του στο ργο των συγχρνων.
 
17. Να σχολιάσετε τον τρόπο με τον οποίο ο Περικλής δηλνει τις τρεις γενις, αφού επισημάνετε τις σχετικές φράσεις του κειμένου.
 
Οι πργονοι: «π τν προγνων». Οι πατρες: «κα τι μλλον ο πατρες μν». Οι σγχρονοι: «ατο μες οδε ο νν τι ντες μλιστα ν τ καθεστηκυί λικίᾳ». Οι φρσεις που χρησιμοποιε ο ρτορας για τις γενις εναι ανλογες του ργου που πρσφερε καθεμι. τσι οι πργονοι αναφρονται μονολεκτικ, οι πατέρες με επδοση και οι σύγχρονοι με πολλς εμφατικς εκφρσεις (Ι. Μπρμπα, σσ. 117-118).
Πέρα από τη διαφοροποίηση στο πώς δηλώνεται η κάθε γενιά, εντοπίζουμε εκφραστική διαφοροποίηση και στο πώς δηλώνεται η προσφορά καθεμίας. Έτσι, το έργο των προγόνων δηλώνεται με τρισύλλαβη μετοχή («οκοντες»), με ένα τετρασύλλαβο ρήμα («παρέδοσαν») και με έναν εμπρόθετο της αιτίας («δι’ ρετν»). Ακολούθως, το έργο των πατέρων δηλώνεται με τετρασύλλαβη μετοχή («κτησάμενοι»), με πεντασύλλαβο ρήμα («προσκατέλιπον») και τονίζεται αφενός με την εμφατική φράση («τι μλλον»), καθώς και με αναφορικές προτάσεις οι οποίες επισημαίνουν το γεγονός πως δεν αρκέστηκαν στα όσα παρέλαβαν, αλλά τα επαύξησαν («πρς ος δέξαντο», «σην χομεν ρχν») κι όλα αυτά τα πέτυχαν με σημαντικό κόπο, όπως δηλώνεται με σχήμα λιτότητας («οκ πόνως»). Μεγαλύτερη και σαφέστερη έμφαση, ωστόσο, δίνεται στο έργο της γενιάς του Περικλή, η οποία εξαρχής δηλώνεται με πλήθος αντωνυμιών («ατο μες οδε»). Το έργο της οποίας εκφράζεται με δύο ρήματα, ένα πεντασύλλαβο και ένα εξασύλλαβο («πηυξήσαμεν», «παρεσκευάσαμεν»), καθώς και με ένα επίθετο υπερθετικού βαθμού («αταρκεστάτην»).
 
18. Το κεφάλαιο 36 χαρακτηρζεται απ πολλος μελετητς ως δετερο προομιο. Να αναφρετε τα σημεα του κειμνου που συνηγορον για την ορθτητα αυτς της ποψης.
 
«μως μ ποιές ρχς ς βάση τ κατακτήσαμε κα μ ποιούς πολιτικος θεσμος κα δημόσιο βίο, μ ποιά διοσυγκρασία φθάσαμε σ ατ τν κμή, ατ θ κθέσω πρτα»
 
Αν ο Περικλής ακολουθούσε την κλασική δομή των επιταφίων, τότε ήδη από το κεφάλαιο αυτό θα ξεκινούσε την αναφορά στα πολεμικά κατορθώματα του αθηναϊκού παρελθόντος, τα οποία και θα καταλάμβαναν το μεγαλύτερο μέρος του λόγου του, μιας και θα αποτελούσαν το κύριο θέμα του λόγου του. Ο Περικλής, ωστόσο, δηλώνει πως είναι περιττό να αναφερθεί σε αυτά, εφόσον είναι ήδη γνωστά σε όλους. Έτσι, αντί να ασχοληθεί με το κύριο θέμα του λόγου του, το εξαγγέλλει στο δεύτερο μέρος του Κεφαλαίου, φανερώνοντας κατ’ αυτό τον τρόπο πως η ενότητα αυτή (Κεφάλαιο 36) έχει περισσότερο τη λειτουργία ενός δεύτερου προοιμίου.
Σε αντίθεση, λοιπόν, με τους συνηθισμένους επιταφίους που έχουν ως κύριο θέμα τους την καταγωγή -αυτοχθονία- των Αθηναίων και τα επιτεύγματα των προγόνων τους, ο Περικλής επιλέγει να δώσει βαρύτητα σε κάτι διαφορετικό. Καθιστά, έτσι, κύριο μέρος του λόγου του συνιστά η αναφορά στην «πιτήδευσιν», στις αρχές, δηλαδή, με τις οποίας ανατράφηκαν οι Αθηναίοι πολίτες, ώστε να οδηγηθούν στη διαμόρφωση του ιδανικού πολιτεύματος, στην «πολιτεία», στη δημόσια, δηλαδή, ζωή των Αθηναίων, όπως και γενικότερα στο δημοκρατικό τους πολίτευμα, καθώς και στους «τρόπους», στο ήθος, δηλαδή, που διακρίνει την ιδιωτική, αλλά και τη δημόσια ζωή των Αθηναίων.
 
19. «τήν γάρ χώραν ο ατοί αεί οκοντες διαδοχ τν πιγιγνομένων»: Ποιο στοιχείο τονίζεται στην παραπάνω φράση και τι επιδιώκει με την αναφορά αυτή ο Περικλής;
 
Με την αναφορά του αυτή ο Περικλής προσπαθεί να τονώσει το πατριωτικό αίσθημα των ακροατών του και να βοηθήσει τους Αθηναίους, ώστε να κατανοήσουν το χρέος τους προς την πατρίδα κατά τη διάρκεια εκείνης της δύσκολης περιόδου. Υπενθυμίζει λοιπόν σ’ αυτούς ότι κατοικούν σε μια πατρίδα που τους κληροδοτήθηκε από τους προγόνους τους. Σε μια πατρίδα στην οποία δεν υπήρξε επιμειξία με άλλους πληθυσμούς, αλλά οι κάτοικοί της ήταν αυτόχθονες. Την αυτοχθονία των Αθηναίων επισημαίνει και ο Θουκυδίδης (Α, 2). «Τήν γον ττικήν κ το πί πλεστον διά τό λεπτόγεων στασίαστον οσαν νθρωποι κουν ο ατοί αεί». Το ίδιο θέμα τονίζεται και από τον Πλάτωνα (Μενέξενος 237 b): «Τς δέ εγενείας πρτον πρξε τοσδε τν προγόνων γένεσις οκ πηλυς οσα, οδέ τούς κγόνους τούτους ποφηναμένη μετοικοντας ν τ χώρ λλοθεν σφν κόντων, λλ’ ατόχθονας καί τ ντι ν πατρίδι οκοντας καί ζντας…».
 
20. Σε ποιες διαπιστώσεις οδηγούμαστε από το περιεχόμενο του κεφαλαίου 36 για το ήθος και τις ηγετικές ικανότητες του Περικλή;
 
Με δεδομένο πως τα επιτεύγματα της γενιάς του Περικλή οφείλονται κυρίως στον ίδιο και στις ηγετικές του ικανότητες, γίνεται αντιληπτό το υψηλό επίπεδο της πολιτικής του αρετής. Στόχος, άλλωστε, του Θουκυδίδη είναι να διαγραφεί ακριβώς το ξεχωριστό των ικανοτήτων και της προσωπικότητας του Περικλή.
Η αυτάρκεια της Αθήνας, όπως και η σημαντική ανάπτυξή της, προέκυψαν χάρη στις συνετές επιλογές του Περικλή, γεγονός που φανερώνει την ικανότητά του να καθοδηγεί ορθά τους πολίτες και να δίνει προσοχή σε ό,τι έχει πραγματική αξία. Υπάρχουν, βέβαια, ορισμένα μελανά σημεία στη διοίκηση του Περικλή, όπως η αξιοποίηση των συμμαχικών εισφορών για την κόσμηση της Αθήνας, αλλά τέτοιου είδους στοιχεία απαλείφονται από τον Θουκυδίδη.
Ο Περικλής εμφανίζεται εδώ ιδιαίτερα υπερήφανος για τα κατορθώματα της γενιάς του, δημιουργώντας ίσως την αίσθηση υπέρμετρης αυτοπεποίθησης. Δε θα πρέπει, ωστόσο, να λησμονούμε πως ο λόγος αυτό εξυπηρετεί περισσότερο την επιδίωξη του Θουκυδίδη καθώς θα παρουσιάζονται τα επιτεύγματα της Αθήνας να γίνονται όλο και περισσότερο εμφανείς οι ιδιαίτερες αρετές του Περικλή. Τα συμπεράσματα, άρα, που προκύπτουν για το ήθος και τις ικανότητες του Περικλή δεν προκύπτουν τόσο με δική του πρωτοβουλία όσο εξαιτίας της θέλησης του Θουκυδίδη να αποτυπώσει στο πλαίσιο του λόγου αυτά τις εξαίρετες επιτεύξεις της Αθήνας, οι οποίες προέκυψαν υπό τη χαρισματική ηγεσία του Περικλή.
Η πρόθεση, πάντως, του Περικλή να στηρίξει ψυχολογικά τους Αθηναίους και να τους θυμίσει τους λόγους για τους οποίους αξίζει να δώσουν τις μάχες του πολέμου αυτού φανερώνει το ειλικρινές ενδιαφέρον του για τους συμπολίτες του. Ο Περικλής κατανοεί πως έχουν ανάγκη να ενισχυθεί το ηθικό και η αυτοπεποίθησή τους, κι αυτό ακριβώς επιχειρεί να τους προσφέρει.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...