Ξενοφώντος, Ελληνικά: Λεξιλογικές ασκήσεις (Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 2. §16-23) | Σημειώσεις του Κωνσταντίνου Μάντη

Ξενοφώντος, Ελληνικά: Λεξιλογικές ασκήσεις (Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 2. §16-23)

Κωνσταντίνος Μάντης | Best Blogger Tips
 
Ξενοφώντος, Ελληνικά: Λεξιλογικές ασκήσεις (Βιβλίο 2. Κεφάλαιο 2. §16-23)
 
1. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου της Νέας Ελληνικής με το κατάλληλο ομόρριζο (απλό ή σύνθετο) της λέξης του κειμένου που σας δίνεται, ώστε να ολοκληρωθεί ορθά το νόημά τους:
1. εργασμένην: Υπάρχουν πολλά προγράμματα …………………………… μιας εικόνας.
2. πεσθαι: Να περάσει ο …………………………… στη σειρά, παρακαλώ!
3. πρακτοι: Τα δύο κράτη βρίσκονται σε …………………………… για την επίλυση της κρίσης.
4. πολλυμένων: Η μάχη έληξε με μεγάλες …………………………… και για τις δύο πλευρές.
5. στεραί: …………………………… να έρθω, γιατί η κίνηση στον δρόμο ήταν μεγάλη.
 
[1. επεξεργασίας, 2. επόμενος, 3. διαπραγματεύσεις, 4. απώλειες, 5. Καθυστέρησα]
 
2. Για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου, να γράψετε μία ετυμολογικά συγγενή λέξη της Νέας Ελληνικής, απλή ή σύνθετη: καθελόντας, γνται, πανέφερον, πήγγελλον, λέγων.
 
καθελόντας: καθαίρεση, αιρετός, αιρετικός
γνται: ηγεμονία, ηγέτης, ηγεμονισμός
πανέφερον: φόρος, φορέας, φορείο
πήγγελλον: αγγελία, άγγελος, αγγελιοφόρος
λέγων: λόγος, λέξη, λεκτικός
 
3. Να γράψετε ένα ομόρριζο επίθετο της Νέας Ελληνικής, απλό ή σύνθετο, για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: κινδύνοις, ερήνην, φυγάδας, φοβούμενοι, μέραν.
 
κινδύνοις: επικίνδυνος, ακίνδυνος, ριψοκίνδυνος
ερήνην: ειρηνευτικός, φιλειρηνικός, ειρηνικός
φυγάδας: προσφυγικός, φυγόπονος, φυγόκεντρος
φοβούμενοι: επίφοβος, αθεόφοβος, φοβικός
μέραν: καθημερινός, ημερήσιος, ημερολογιακός
 
4. Να γράψετε ένα σύνθετο ομόρριζο ουσιαστικό ή επίθετο της Νέας Ελληνικής, για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: μέγα, εργασμένην, φίλον, χλος, νεχώρει.
 
μέγα: μεγαλοπρεπής, μεγαλογιατρός, μεγαθήριο
εργασμένην: εργασιομανής, εργολάβος, απεργία
φίλον: φιλόδοξος, φιλόλογος, συμφιλίωση
χλος: ενοχλητικός, οχλαγωγία, οχλοκρατία
νεχώρει: ασυγχώρητος, υποχωρητικός, στενοχώρια
 
5. Να επιλέξετε για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ετυμολογικά συγγενή της νεοελληνική λέξη της στήλης Β.
Α                                                         Β
1. φόροις                                          α. αόρατος
                                                            β. ευφορία
2. ρωτώμενοι                                   α. υποερώτημα
                                                            β. έρωτας
3. μέγα                                               α. μέθοδος
                                                            β. μέγεθος
4. πεσθαι                                          α. έπος
                                                             β. επομένως
5. πανέφερον                                   α. φανάρι
                                                              β. φόρος
 
[φόροις = αόρατος. ρωτώμενοι = υποερώτημα. μέγα = μέγεθος. πεσθαι = επομένως. πανέφερον = φόρος]
 
6. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου της Νέας Ελληνικής με το κατάλληλο ομόρριζο (απλό ή σύνθετο) της λέξης του κειμένου που σας δίνεται, ώστε να ολοκληρωθεί ορθά το νόημά τους:
1. εδς: Δεν του επιτρέπει η ……………………… του να πει ψέματα.
2. ντέχουσι: Το πλαστικό είναι πολύ …………………… υλικό στη φθορά.
3. πήγγειλεν: Εξαιτίας της κρισιμότητας της κατάστασης ο πρωθυπουργός απηύθυνε ..……………………. στον λαό.
4. ρέθη: Δεν είναι υποχρεωτικό να πάρεις μέρος στις πολιτιστικές δραστηριότητες του σχολείου· η συμμετοχή είναι ………………………
5. ποκρίναιτο: Σήμερα στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών διδαχθήκαμε τον ……………………. βαθμό των επιθέτων.
 
[1. συνείδηση, 2. ανθεκτικό, 3. διάγγελμα, 4. προαιρετική, 5. συγκριτικό]
 
7. Για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να γράψετε μία περίοδο λόγου στη Νέα Ελληνική, όπου η συγκεκριμένη λέξη να χρησιμοποιείται με διαφορετική σημασία από αυτήν που έχει στο αρχαίο κείμενο: ατοκράτορες, κκλησίαν, ξαιρεν, γαθόν, εργασμένην. Μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε σε οποιαδήποτε μορφή της (μέρος του λόγου, πτώση, αριθμό, γένος, έγκλιση, χρόνο)
 
- Ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου ήταν ο Κωνσταντίνος ΙΑ΄ Παλαιολόγος.
- Ο γείτονάς μου πάει στην εκκλησία κάθε Κυριακή.
- Ζήτησε να εξαιρεθεί λόγω προβλημάτων υγείας.
- Είναι αγαθός ο καημένος και τον εξαπατούν εύκολα.
- Εργάζεται καθημερινά πολλές ώρες, αλλά δεν πληρώνεται αρκετά.
8. Να γράψετε μία σύνθετη λέξη της Νέας Ελληνικής, με πρώτο ή δεύτερο συνθετικό καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: πίστεως, στον, ρωττο, γγελοντα,
καλεν.
 
πίστεως: πιστοποιητικό, απιστία, εμπιστοσύνη
στον: ασιτία, υποσιτισμένος, συσσίτιο
ρωττο: αναρωτιέμαι, ξαναρωτώ, διερωτώμαι
γγελοντα: αναγγέλλω, καταγγέλλω, απαγγέλλω
καλεν: προσκαλώ, επικαλούμαι, ανακαλώ
 
9. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου της Νέας Ελληνικής με ομόρριζα σύνθετα του ρήματος πανέφερον, ώστε να ολοκληρωθεί ορθά το νόημά τους:
1. Δεν μπορώ να …………… αυτά τα δέματα, γιατί είναι τεράστια.
2. Αναγκάστηκα να χρησιμοποιήσω το αυτοκίνητό μου, για να πάω στη δουλειά μου,
γιατί απεργούν οι οδηγοί των ……………
3. Η σελήνη είναι ο …………… της γης.
4. Ο θόρυβος από τον δρόμο έχει γίνει πια ……………. Δεν μπορώ να ακούσω τίποτα!
5. Ενδιαφέρεται μόνο για το προσωπικό του …………….
 
[1. μεταφέρω, 2. λεωφορείων, 3. δορυφόρος, 4. ανυπόφορος, 5. συμφέρον]
 
10. Να γράψετε ένα σύνθετο ομόρριζο ουσιαστικό ή επίθετο της Νέας Ελληνικής, για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: πίστεως, πήγγειλεν, ντα, πολλο, ξαιρεν
 
πίστεως: έμπιστος, άπιστος, εμπιστοσύνη
πήγγειλεν: επαγγελματικός, διάγγελμα, αγγελιοφόρος
ντα: παρουσία, επουσιώδης, ουσιαστικός
πολλο: πολυκατάστημα, πολυμορφικός, πολυάσχολος
ξαιρεν: αναίρεση, αυθαίρετος, εξαίρεση
 
11. Να επιλέξετε από τη στήλη Β για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ορθή σημασία της σύμφωνα με το κείμενο του Ξενοφώντα:
Α                                                                                 Β
1. ατοκράτορες                                                       α. πληρεξούσιος
                                                                                    β. επικεφαλής στρατού
2. κον                                                                       α. υποχωρώ
                                                                                    β. έρχομαι, φτάνω
3. σπένδεσθαι                                                           α. υπογράφω συνθήκη
                                                                                     β. ξοδεύω χρήματα
4. καθελόντας                                                           α. γκρεμίζω, κατεδαφίζω
                                                                                    β. στερώ την ιδιότητα
5. πανέφερον                                                           α. μεταφέρω
                                                                                     β. επιστρέφω
 
τοκράτορες = πληρεξούσιος. κον = έρχομαι, φτάνω. σπένδεσθαι = υπογράφω συνθήκη. καθελόντας = γκρεμίζω, κατεδαφίζω. πανέφερον = μεταφέρω]
 
12. Να αντιστοιχίσετε καθεμία νεοελληνική λέξη της στήλης Α με την ετυμολογικά συγγενή της αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Β. Δύο λέξεις στη στήλη Α περισσεύουν.
Α                                                                     Β
1. έγκλημα                                                     α. ντέχουσι
2. πλοιοκτήτης                                              β. πλείω
3. ανθεκτικός                                                γ. κυρίους
4. πλεονέκτημα                                             δ. καλεν
5. επιείκεια                                                    ε. κον
6. άκυρος
7. καθήκον
[έγκλημα: καλεν. ανθεκτικός: ντέχουσι. πλεονέκτημα: πλείω. άκυρος: κυρίους. καθήκον: κον]
 
13. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου της Νέας Ελληνικής με ομόρριζα (απλά ή σύνθετα) του ρήματος ποκρίναιτο, ώστε να ολοκληρωθεί ορθά το νόημά τους:
1. Για το κοινωνικό του έργο τιμήθηκε με πολλές …………… .
2. Μετά τη νίκη της στον ημιτελικό, η σχολική ομάδα πήρε την ……………… για τον
τελικό.
3. Σε …………………… με τα προηγούμενα χρόνια, τα θέματα των Εξετάσεων ήταν πολύ πιο εύκολα.
4. Κανένα φάρμακο δε χορηγείται χωρίς την ………………………… του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων.
5. Του αρέσει να κρίνει και να ………………….. τους πάντες.
 
[1. διακρίσεις. 2. πρόκριση. 3. σύγκριση. 4. έγκριση. 5. επικρίνει/κατακρίνει.]
 
14. Για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου, να γράψετε ένα ομόρριζο επίθετο της Νέας Ελληνικής, απλό ή σύνθετο: ερήνης, ποίησαν, εργασμένην, κινδύνοις, μακρ.
ερήνης: ειρηνικός, ειρηνευτικός, ειρηνοποιός
ποίησαν: ποιητικός, προσποιητός, χειροποίητος
εργασμένην: εργασιακός, συνεργατικός, εργασιομανής
κινδύνοις: ακίνδυνος, επικίνδυνος, ριψοκίνδυνος
μακρ: μακρινός, μακρόστενος, μακρυμάλλης
 
15. Να επιλέξετε για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ετυμολογικά συγγενή της νεοελληνική λέξη της στήλης Β.
Α                                                                     Β
1. εναι                                                            α. έννοια
                                                                     β. ουσία
2. επον                                                          α. διάλογος
                                                                        β. επόμενος
3. καλεν                                                        α. κλίση
                                                                    β. κλήση
4. ποίησαν                                                    α. εκποίηση
                                                                        β. ποικιλία
5. γνται                                                      α. ηχείο
                                                                     β. αφήγηση
 
16. Να βρείτε στο κείμενο που σας δίνεται μία ετυμολογικά συγγενή λέξη για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής: πειθήνιος, έλλειψη, διαίρεση, φυγόδικος, ομόσπονδος.
 
πειθήνιος: πίστεως
έλλειψη: πιλελοιπέναι
διαίρεση: ρέθη/ ξαιρεν
φυγόδικος: φυγάδα
ομόσπονδος: σπένδεσθαι
 
17. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου της Νέας Ελληνικής με το κατάλληλο ομόρριζο (απλό ή σύνθετο) της λέξης του κειμένου που σας δίνεται, ώστε να ολοκληρωθεί ορθά το νόημά τους:
1. εργασμένην: Για κάποιους εργαζόμενους το Σάββατο δεν είναι αργία, αλλά …………………… ημέρα.
2. μέλλειν: Στα …………………… σχέδια της εταιρείας περιλαμβάνεται η ίδρυση υποκαταστημάτων στο εξωτερικό.
3. συνεπαινεσάντων: Του αξίζει κάθε ..……………………. για την καλή του πράξη.
4. δέχεσθαι: Ο ίδιος ο Υφυπουργός Αθλητισμού πήγε στο αεροδρόμιο για την …………………… των ολυμπιονικών.
5.  ρχειν: Η ……………….. του πρωταθλήματος ποδοσφαίρου μετατέθηκε για τα τέλη Οκτωβρίου.
 
[1. εργάσιμη. 2. μελλοντικά. 3. έπαινος. 4. υποδοχή. 5. έναρξη]
 
18. Να επιλέξετε από τη στήλη Β για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ορθή σημασία της σύμφωνα με το κείμενο του Ξενοφώντα:
Α                                                                     Β
1. πρέσβεις                                                     α. πρεσβευτής
                                                                         β. γέρος
2. ατοκράτορες                               α. αυτός που έχει απόλυτη εξουσιοδότηση
                                                              β. ο απόλυτος μονάρχης
3. καλεν                                                        α. ονομάζω
                                                                     β. προσκαλώ
4. φυγάδας                                                    α. δραπέτης
                                                                     β. εξόριστος
5. γνται                                                      α. οδηγώ
                                                                        β. νομίζω
 
19. Να βρείτε στο κείμενο που σας δίνεται μία ετυμολογικά συγγενή λέξη για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής: υποκριτής, παράκληση, απεργία, νομισματικός, διήγημα.
υποκριτής: ποκρίναιτο
παράκληση: καλεν
απεργία: εργασμένην
νομισματικός: νομίζοντας
διήγημα: γνται
 
20. Για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να γράψετε μία περίοδο λόγου στη Νέα Ελληνική, όπου η συγκεκριμένη λέξη να χρησιμοποιείται με διαφορετική σημασία από αυτήν που έχει στο αρχαίο κείμενο: κκλησί, πίστεως, φόρους, ατοκράτορες, ξαιρεν. Μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε σε οποιαδήποτε μορφή της (μέρος του λόγου, πτώση, αριθμό, γένος, έγκλιση, χρόνο)
 
- Συνήθιζε να πηγαίνει στην εκκλησία κάθε Κυριακή.
- Η πίστη του στον Θεό ήταν ακλόνητη.
- Συνάντησε τον έφορο για τη ρύθμιση των οφειλών της επιχείρησής του.
- Ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ίδρυσε την Κωνσταντινούπολη.
- Κανείς δεν εξαιρείται από την τήρηση των νόμων.

21. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου της Νέας Ελληνικής με το κατάλληλο ομόρριζο (απλό ή σύνθετο) της λέξης του κειμένου που σας δίνεται, ώστε να ολοκληρωθεί ορθά το νόημά τους:
1. γενομένοις: Η ……………… του είχε καταγωγή από την Ανατολική Θράκη.
2. νομίζοντας: Ο πατέρας του έχει μια συλλογή με σπάνια ασημένια ………………
3.  χλος: Είναι τόσο ……………… που εκνευρίζομαι κάθε φορά που τον βλέπω.
4. μέλλειν: Η ……………… τύχη της ομάδας μας εξαρτάται από τον καινούργιο προπονητή της.
5.  λέγων: Η καθηγήτρια ζήτησε από τον απουσιολόγο τον ……………… των μαθητών και μαθητριών που συμμετέχουν στην εκδρομή του σχολείου.
 
[1. οικογένεια. 2. νομίσματα. 3. ενοχλητικός. 4. μελλοντική. 5. κατάλογο]
 
22. Να γράψετε μία σύνθετη λέξη της Νέας Ελληνικής, για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: κινδύνοις, θάλατταν, φίλον, δέχεσθαι, μέραν
 
κινδύνοις: ακίνδυνος, επικίνδυνος, ριψοκίνδυνος, κινδυνολόγος
θάλατταν: θαλάσσιος, υποθαλάσσιος, θαλασσινός, θαλασσοπόρος
φίλον: φιλικός, φιλομαθής, φιλεργατικός, φιλόδοξος, αφιλόξενος.
δέχεσθαι: αποδέχομαι, αποδοχή, επιδεκτικός, ακατάδεκτος.
μέραν: καθημερινός, ημερήσιος, πολυήμερος.
 
23. Να βρείτε στο κείμενο που σας δίνεται μία ετυμολογικά συγγενή λέξη για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής: καταφύγιο, διαίρεση, επεξεργασία, μεταδοτικός, καθηγητής.
 
καταφύγιο: φυγάδα/φυγάδας
διαίρεση: ξαιρεν
επεξεργασία: εργασμένην
μεταδοτικός: παραδόντας
καθηγητής: γνται
 
24. Να επιλέξετε για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ετυμολογικά συγγενή της νεοελληνική λέξη της στήλης Β.
Α                                                                                 Β
1. βουλόμενοι                                                            α. βουλιμία
                                                                                β. βούληση
2. πέμψαι                                                                   α. πομπός
                                                                                     β. πέψη
3. πλείω                                                                      α. πλεύση
                                                                                 β. πλεονέκτης
4. καλεν                                                                    α. κλήση
                                                                                     β. καλλιέργεια
5. σπένδεσθαι                                                           α. σπουδές
                                                                                β. σπονδή
 
25. Να βρείτε στο κείμενο που σας δίνεται μία ετυμολογικά συγγενή λέξη για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις της Νέας Ελληνικής: σχολείο, διατήρηση, έλλειψη, κυριότητα, δημοκρατία
 
σχολείο: ντέχουσι/ κατέχοι
διατήρηση: πιτηρν
έλλειψη: πιλελοιπέναι
κυριότητα: κύριος
δημοκρατία: ατοκράτωρ
 
26. Να επιλέξετε από τη στήλη Β για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ορθή σημασία της σύμφωνα με το κείμενο του Ξενοφώντα:
Α                                                                     Β
1. καθελόντας                                               α. γκρεμίζω
                                                                         β. επιλέγω
2. φυγάδας                                                    α. εξόριστος
                                                                         β. δραπέτης
3. πεσθαι                                                      α. οδηγώ
                                                                     β. ακολουθώ
4. λιμ                                                            α. αρρώστια
                                                                     β. πείνα
5. ντειπόντων                                             α. φέρνω αντίρρηση
                                                                         β. διαψεύδω
 
27. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω περιόδους λόγου της Νέας Ελληνικής με ομόρριζα (απλά ή σύνθετα) του ρήματος ποίησαν, ώστε να ολοκληρωθεί ορθά το νόημά τους:
1. Ο Οδυσσέας Ελύτης, από τους σημαντικότερους Έλληνες ……………….., έχει τιμηθεί με το βραβείο Νόμπελ.
2. Μην ……………….. τα λόγια μου, δεν είπα ποτέ κάτι τέτοιο!
3.  Να ……………….. τον ελεύθερο χρόνο σου με δημιουργικές μορφές ψυχαγωγίας.
4. Το ……………….. στη γειτονιά μου φημίζεται όχι μόνο για το υπέροχο ψωμί του, αλλά και τα καταπληκτικά γλυκά που έχει.
5. Σε είχα ……………….. να μην ανακατευτείς σε αυτή την υπόθεση, αλλά εσύ δεν με άκουσες.
[1. ποιητής. 2. παραποιείς. 3. αξιοποιείς. 4. αρτοποιείο. 5. προειδοποιήσει]
 
28. Να γράψετε μία σύνθετη ομόρριζη λέξη της Νέας Ελληνικής, για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: λόγ, ποίησαν, πόλιν, νας, γνται.
 
λόγ: λογοκρισία, παράλογος, διάλογος
ποίησαν: παραποίηση, αρτοποιός, προσποίηση
πόλιν: πολιούχος, πολιτικοποιούμαι, πολιορκία
νας: ναυσιπλοΐα, ναύσταθμος, ναυπηγός
γνται: διήγημα, αφηγητής, εισήγηση
 
29. Να γράψετε μία σύνθετη λέξη της Νέας Ελληνικής, με πρώτο συνθετικό καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: πόλιν, μέγα, φίλον, γν, θάλατταν
 
πόλιν: πολιτικοποίηση, πολεοδομία, πολιούχος
μέγα: μεγαλομανία, μεγαλοποιώ, μεγαλοπρεπής
φίλον: φίλαθλος, φιλανθρωπία, φιλόλογος
γν: γήπεδο, γεωργία, γεωμετρία
θάλατταν: θαλασσοπόρος, θαλασσοταραχή, θαλασσόνερο
 
30. Να αντιστοιχίσετε καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α με την ετυμολογικά συγγενή της νεοελληνική λέξη της στήλης Β. Δύο λέξεις στη στήλη Β περισσεύουν.
Α                                                                                 Β
1. φασαν                                                                   α. διήγημα
2. πεσθαι                                                                  β. κατάφαση
3. γνται                                                                  γ. έπος
4. δοξε                                                                      δ. έναρξη
5. ρχειν                                                                     ε. δοχείο
ζ. επόμενος
η. δόγμα
 
[φασαν: κατάφαση. πεσθαι: επόμενος. γνται: διήγημα. δοξε: δόγμα. ρχειν: έναρξη]
 
31. Να γράψετε ένα σύνθετο ομόρριζο ουσιαστικό της Νέας Ελληνικής, για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: λόγ, καλεν, πόλιν, φίλον, γνται.
 
λόγ: επίλογος, διάλογος, λογοκρισία
καλεν: παράκληση, επίκληση, προσκλητήριο
πόλιν: πολιτογράφηση, αντιπολίτευση, πολιορκία
φίλον: φιλόσοφος, φιλολογία, φιλοφρόνηση
γνται: αφήγηση, διήγημα, εξήγηση
 
32. Να επιλέξετε από τη στήλη Β για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ορθή σημασία της σύμφωνα με το κείμενο του Ξενοφώντα:
Α                                                                                 Β
1. κκλησί                                                                 α. συνέλευση
                                                                                     β. ναός
2. πιτηρν                                                                α. επιβλέπω
                                                                                 β. καιροφυλακτώ
3. μολογήσειν                                                          α. αποκαλύπτω
                                                                                 β. συμφωνώ
4. κύριος                                                                    α. αρμόδιος
                                                                                     β. ιδιοκτήτης
5. φυγάδα                                                                  α. αυτός που διαφεύγει κρυφά      σε ξένη χώρα
                                                                                β. εξόριστος
 
33. Να επιλέξετε για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ετυμολογικά συγγενή της νεοελληνική λέξη της στήλης Β.
Α                                                                                 Β
1. γενομένοις                                                             α. γνήσιος
                                                                                     β. γνωστός
2. νας                                                                        α. νάρκη
                                                                                 β. ναυαγός
3. παραδόντας                                                          α. πονόδοντος
                                                                                β. αιμοδοσία
4. πανέφερον                                                           α. διαφορά
                                                                                     β. επανάληψη
5. ντειπόντων                                                          α. λόγος
                                                                                    β. αντίφαση
 
34. Να γράψετε μία σύνθετη λέξη της Νέας Ελληνικής, με πρώτο συνθετικό καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: νας, γν, πολύς, μέραν, ρχειν
 
νας: ναύαρχος, ναυμαχία, ναυαγοσώστης
γν: γήπεδο, γεωπόνος, γαιοκτήμονας
πολύς: πολυπληθής, πολυκατοικία, πολύχρωμος
μέραν: ημερολόγιο, ημερομηνία, ημερομίσθιο
ρχειν: αρχηγός, αρχομανής, αρχισυντάκτης
 
35. Για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να γράψετε μία περίοδο λόγου στη Νέα Ελληνική, όπου η συγκεκριμένη λέξη να χρησιμοποιείται με διαφορετική σημασία από αυτήν που έχει στο αρχαίο κείμενο: φοροι, κκλησίαν, ξαιρεν, εργασμένην, φυγάδας. Μπορείτε να τη χρησιμοποιήσετε σε οποιαδήποτε μορφή της (μέρος του λόγου, πτώση, αριθμό, γένος, έγκλιση, χρόνο).
 
- Θα πάω αύριο στην εφορία για μια φορολογική μου υπόθεση.
- Ο γάμος τους τελέστηκε σε εκκλησία.
- Τα ρήματα μένω, δένω, πλένω εξαιρούνται και δεν γράφονται με -αι.
- Εργάζεται στα κτήματά του πολλές ώρες κάθε μέρα.
- H αστυνομία έστησε μπλόκα σε όλες τις εξόδους της χώρας για τη σύλληψη του φυγά.
 
36. Να επιλέξετε από τη στήλη Β για καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α την ορθή σημασία της σύμφωνα με το κείμενο του Ξενοφώντα:
Α                                                                                 Β
1. φυγάδα                                                                  α. εξόριστος
                                                                                    β. λιποτάκτης
2. κυρίους                                                                  α. έγκυρος
                                                                                β. αρμόδιος
3. ατοκράτορες                                                       α. βασιλιάς
                                                                                 β. απεσταλμένος με απόλυτη εξουσία
4. γνται                                                                  α. οδηγώ
                                                                                     β. προηγούμαι
5. πανέφερον                                                           α. αναφέρω
                                                                                β. μεταφέρω είδηση
 
37. Να αντιστοιχήσετε καθεμία αρχαιοελληνική λέξη της στήλης Α με την ετυμολογικά συγγενή της νεοελληνική λέξη της στήλης Β. Δύο λέξεις της στήλης Β περισσεύουν.
Α                                                                     Β
1. εργαμένην                                                             α. αγόρευση
2. γενομένοις                                                             β. απόγονος
3. προηγόρει                                                              γ. ηγεμόνας
4. περιαιρεν                                                              δ. απεργία
5. δέχεσθαι                                                                 ε. αποδέκτης
η. γηρατειά
θ. αφαίρεση
 
ργαμένην: απεργία. γενομένοις: απόγονος. προηγόρει: αγόρευση. περιαιρεν: αφαίρεση. δέχεσθαι: αποδέκτης]
 
38. Να γράψετε ένα σύνθετο ομόρριζο ουσιαστικό ή επίθετο της Νέας Ελληνικής, για καθεμία από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: λόγ, λλοι, μακρά, φυγάδας, γν
 
λόγ: λογοτεχνία, παράλογος, διάλογος
λλοι: αλλόθρησκος, αλλοδαπός, αλληγορία
μακρά: μακρόστενος, απομακρυσμένος, μακρηγορώ
φυγάδας: φυγόκεντρος, πρόσφυγας, καταφύγιο
γν: γήπεδο, εξωγήινος, γεωγραφία
 
«Το/τα θέμα/τα προέρχεται και αντλήθηκε/αν από την πλατφόρμα της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας που αναπτύχθηκε (MIS5070818-Tράπεζα θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Γενικό Λύκειο-ΕΠΑΛ) και είναι διαδικτυακά στο δικτυακό τόπο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) στη διεύθυνση (http://iep.edu.gr/el/trapeza-thematon-arxiki-selida)».

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...