Γεώργιος Βιζυηνός «Το αμάρτημα της μητρός μου»
Αναζητήστε εκείνα τα στοιχεία που προσδίδουν στο κείμενο θεατρική λειτουργία.
Η θεατρική λειτουργία του διηγήματος αυτού συνίσταται στη δόμησή του σε σκηνές που έχουν ικανή αυτοτέλεια, στον προσδιορισμό του χώρου, στην παραστατική σκιαγράφηση των βασικών προσώπων της ιστορίας και φυσικά στην ύπαρξη διαλόγων.
Ο Βιζυηνός παρουσιάζοντας τα γεγονότα που αποτελούν τον κορμό της αφήγησής του τα διακρίνει σε επιμέρους ενότητες – σκηνές, δημιουργώντας δομικά τις προϋποθέσεις μιας θεατρικής παρουσίασης του έργου. Υπάρχει για παράδειγμα η ενότητα που αφορά την ασθένεια της Αννιώς, όσο αυτή βρίσκεται στο σπίτι, τα γεγονότα της εκκλησίας, η τελετή επίκλησης της ψυχής του πατέρα που μας οδηγεί στο τέλος της Αννιώς, η σκηνή της υιοθεσίας, η εξομολόγηση της μητέρας στο γιο της, καθώς και άλλες ενότητες, που επιτρέπουν εν τέλει τη θεατρική απόδοση του διηγήματος. Οι ενότητες αυτές, μάλιστα, εναλλάσσονται με γρήγορο σχετικά ρυθμό, ώστε να μη δίνεται η αίσθηση στατικότητας τόσο των προσώπων όσο και της εξέλιξης της ιστορίας.
Επιπλέον, ο συγγραφέας φροντίζει να προσδιορίζει κάθε φορά το χώρο όπου τελούνται τα αφηγούμενα γεγονότα, ώστε να είναι σε θέση ο αναγνώστης να δημιουργήσει στο μυαλό του τις ανάλογες εικόνες. Ο Βιζυηνός, βέβαια, δεν αναλώνεται σε εκτενείς περιγραφές του χώρου, μας δίνει όμως, έστω και με λιτό τρόπο, τα βασικά στοιχεία ώστε να γνωρίζουμε που βρίσκονται σε κάθε περίπτωση οι ήρωες της ιστορίας του.
Τέλος, ο συγγραφέας δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην παρουσίαση των προσώπων του διηγήματος, προσφέροντας στον αναγνώστη την ευκαιρία να γνωρίσει σε βάθος τη ψυχολογική κατάσταση και τα συναισθήματά τους. Ενώ, παράλληλα, εμπλουτίζει συχνά την αφήγησή του με αναφορές στις εκφράσεις και τις χειρονομίες των προσώπων, στοιχεία που επιτρέπουν μια πληρέστερη κατανόηση της συναισθηματικής κατάστασης των ηρώων και μας παραπέμπουν παράλληλα σε μια θεατρικότητα στην παρουσίασή τους. Οι διάλογοι, μάλιστα, που εντάσσει στην αφήγησή του ενισχύουν την αίσθηση της θεατρικής λειτουργίας του κειμένου.
Αναζητήστε εκείνα τα στοιχεία που προσδίδουν στο κείμενο θεατρική λειτουργία.
Η θεατρική λειτουργία του διηγήματος αυτού συνίσταται στη δόμησή του σε σκηνές που έχουν ικανή αυτοτέλεια, στον προσδιορισμό του χώρου, στην παραστατική σκιαγράφηση των βασικών προσώπων της ιστορίας και φυσικά στην ύπαρξη διαλόγων.
Ο Βιζυηνός παρουσιάζοντας τα γεγονότα που αποτελούν τον κορμό της αφήγησής του τα διακρίνει σε επιμέρους ενότητες – σκηνές, δημιουργώντας δομικά τις προϋποθέσεις μιας θεατρικής παρουσίασης του έργου. Υπάρχει για παράδειγμα η ενότητα που αφορά την ασθένεια της Αννιώς, όσο αυτή βρίσκεται στο σπίτι, τα γεγονότα της εκκλησίας, η τελετή επίκλησης της ψυχής του πατέρα που μας οδηγεί στο τέλος της Αννιώς, η σκηνή της υιοθεσίας, η εξομολόγηση της μητέρας στο γιο της, καθώς και άλλες ενότητες, που επιτρέπουν εν τέλει τη θεατρική απόδοση του διηγήματος. Οι ενότητες αυτές, μάλιστα, εναλλάσσονται με γρήγορο σχετικά ρυθμό, ώστε να μη δίνεται η αίσθηση στατικότητας τόσο των προσώπων όσο και της εξέλιξης της ιστορίας.
Επιπλέον, ο συγγραφέας φροντίζει να προσδιορίζει κάθε φορά το χώρο όπου τελούνται τα αφηγούμενα γεγονότα, ώστε να είναι σε θέση ο αναγνώστης να δημιουργήσει στο μυαλό του τις ανάλογες εικόνες. Ο Βιζυηνός, βέβαια, δεν αναλώνεται σε εκτενείς περιγραφές του χώρου, μας δίνει όμως, έστω και με λιτό τρόπο, τα βασικά στοιχεία ώστε να γνωρίζουμε που βρίσκονται σε κάθε περίπτωση οι ήρωες της ιστορίας του.
Τέλος, ο συγγραφέας δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην παρουσίαση των προσώπων του διηγήματος, προσφέροντας στον αναγνώστη την ευκαιρία να γνωρίσει σε βάθος τη ψυχολογική κατάσταση και τα συναισθήματά τους. Ενώ, παράλληλα, εμπλουτίζει συχνά την αφήγησή του με αναφορές στις εκφράσεις και τις χειρονομίες των προσώπων, στοιχεία που επιτρέπουν μια πληρέστερη κατανόηση της συναισθηματικής κατάστασης των ηρώων και μας παραπέμπουν παράλληλα σε μια θεατρικότητα στην παρουσίασή τους. Οι διάλογοι, μάλιστα, που εντάσσει στην αφήγησή του ενισχύουν την αίσθηση της θεατρικής λειτουργίας του κειμένου.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου