Anne Geddes
Ν. Γλώσσα Γ΄ Λυκείου: Κριτήρια επιλογής των θετών γονιών
Είναι σημαντικό να ακούει με κάθε τρόπο για την υιοθεσία του. Η συζήτηση ωστόσο, θα αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία μετά τα πέντε ή έξι έτη. Πιθανόν να είναι σε θέση νωρίτερα να πει «οι γονείς μου με έχουν υιοθετήσει», ωστόσο, δεν θα είναι πραγματικά έτοιμο να καταλάβει τη σημασία τους, ή την διαφορά ανάμεσα στη γέννηση και την υιοθεσία.
Συνήθως όταν το παιδί φτάνει σε σχολική ηλικία ξεκινάει να αναρωτιέται για τους βιολογικούς του γονείς και για τους λόγους για τους οποίους το έδωσαν για υιοθεσία. Έως ότου προκύψουν τέτοιες ερωτήσεις, δεν είναι απαραίτητο να παρέχει κανείς πληροφορίες που δεν έχουν ζητηθεί από το παιδί. Όταν μιλάμε για την υιοθεσία με τρόπους που ταιριάζουν στην ηλικία του παιδιού, με τρόπους τους οποίους μπορεί να χειριστεί το παιδί, δίνοντας του παράλληλα τον πρώτο λόγο, το γεγονός της υιοθεσίας γίνεται συστατικό στοιχείο της κατανόησης του ίδιου του του εαυτού.
Το υιοθετημένο παιδί, ενδιαφέρεται να μάθει την ιστορία του: από πού ήρθε, πότε ήρθαν σ’ αυτό οι γονείς του, πώς πήγαν εκεί, πώς ήταν όταν το είδαν πρώτη φορά, τι ένιωσαν όταν το είδαν πρώτη φορά. Η ιστορία της υιοθεσίας η οποία λέγεται την πρώτη φορά μπορεί να μεταδίδει την ίδια οικειότητα, θέρμη, συγκίνηση και χαρά που υπάρχει σε οποιαδήποτε ιστορία γέννησης. Το παιδί, ζητάει πιθανά, να ακούει επανειλημμένα την ιστορία της υιοθεσίας του, όχι μόνο για να εντυπώσει στο μυαλό του τις σημαντικές της λεπτομέρειες αλλά και να βιώσει επανειλημμένα τη χαρά και την αγάπη του ερχομού του στην τωρινή του οικογένεια. Βέβαια η ιστορία του ερχομού του στην οικογένεια δεν ταυτίζεται με την ημέρα της γέννησης του, για την οποία επίσης χρειάζεται να του μιλήσουν οι θετοί γονείς.
Η εμπειρία της απώλειας των βιολογικών γονέων είναι προφανώς διαφορετική για ένα παιδί που υιοθετείται αμέσως μετά τη γέννηση του και για ένα παιδί που υιοθετείται σε ηλικία πέντε ετών. Προσοχή χρειάζεται η κατανόηση από τους θετούς γονείς της έννοιας της απώλειας. Πρόκειται για απώλεια λόγω της εγκατάλειψης αμέσως μετά τη γέννηση, ή αργότερα, απώλεια της γενέτειρας, και της ιδιαίτερης πολιτισμικής κληρονομιάς, απώλεια να βλέπει τον εαυτό του σε σχέση με συγγενείς εξ’ αίματος. Το να μιλήσουν οι θετοί γονείς τον κατάλληλο χρόνο μπορεί να μετασχηματίσει το πιθανό αίσθημα απώλειας και εγκατάλειψης σε αίσθημα φροντίδας και απόδειξης αγάπης από τους βιολογικούς γονείς.
Καθοριστικό ρόλο παίζουν σε κάθε περίπτωση η ποιότητα των πραγματικών σχέσεων μέσα στην οικογένεια, η δημιουργία κλίματος ασφάλειας και εμπιστοσύνης, η ελεύθερη έκφραση των συναισθημάτων, τα ανοικτά κανάλια επικοινωνίας. Η καθολική αποδοχή του παιδιού από τους γονείς, η αποδοχή δηλαδή της ταυτότητας του και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του, είναι καθοριστικής σημασίας καθώς μέσα από τη δική τους αποδοχή θα μάθει και το ίδιο να τους βλέπει σαν τους πραγματικούς και αληθινούς του γονείς.
Οι θετοί γονείς πιθανά να έχουν την αίσθηση ότι μιλώντας στο παιδί για την υιοθεσία, φέρνουν «άσχημα μαντάτα». Οι λόγοι μπορεί να είναι ότι φοβούνται μήπως το παιδί απογοητευτεί, πληγωθεί, μήπως απορρίψει τους ίδιους, γίνει επιθετικό και ανυπάκουο, μήπως τους εγκαταλείψει κάποια στιγμή και αναζητήσει τη βιολογική του οικογένεια, φόβος των επιπτώσεων της συνειδητοποίησης της διαφορετικότητας του. Σε κάθε περίπτωση ο θετός γονέας είναι σημαντικό να αναγνωρίσει τα συναισθήματα και να διαχειριστεί τους φόβους του. Η αποκάλυψη της ιστορίας του παιδιού και η περιγραφή της πορείας του προς τη νέα του οικογένεια αποτελούν μέρη που θα χτίσουν την ταυτότητα του και θα δημιουργήσουν πλαίσιο ασφάλειας και εμπιστοσύνης για το υγιές μεγάλωμα του.
Στόχος της υιοθεσίας είναι το συμφέρον του παιδιού και η προτεραιότητα των αναγκών του και να βρεθεί μια μόνιμη οικογένεια για ένα παιδί και όχι ένα παιδί για μια οικογένεια. Τα κριτήρια που τίθενται για να υιοθετήσουν οι υποψήφιοι θετοί γονείς είναι η πρόθεση των υποψηφίων θετών γονέων, οι συγκεκριμένοι στόχοι τους, να υπάρχει βαθιά επιθυμία να γίνουν γονείς, να έχουν φυσική ενέργεια, να έχουν ηθική δύναμη, να έχουν την αίσθηση του χιούμορ, το ζευγάρι να είναι αυτόνομο, να είναι ήρεμοι, να έχουν καλή φυσική και νοητική κατάσταση, να μπορούν να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις, να μπορούν να δώσουν χωρίς να περιμένουν ανταπόδοση, να έχουν την ικανότητα να ζουν με την αρρώστια μικρή ή μεγάλη, προσωρινή ή μόνιμη, να έχουν την επιθυμία να μάθουν στο παιδί τους, αλλά και οι ίδιοι να έχουν την ταπεινότητα να μαθαίνουν από αυτό, να έχουν μια θετική άποψη για τη διαφορετικότητα, να είναι ανοικτοί να μιλήσουν στο παιδί τους για την προέλευσή του, να έχουν ιδιαίτερη αγάπη για την κουλτούρα της χώρας καταγωγής του παιδιού τους, να αποδεχτούν ότι η εγκατάλειψη και η ζωή πριν την υιοθεσία μπορούν να σηματοδοτήσουν τη συναισθηματική και νοητική υγεία του παιδιού, να αντιμετωπίζουν το άγχος και να έχουν μια καλή γνώση των δυνατοτήτων του παιδιού και των αδυναμιών του, να μπορούν τις ξεχωρίσουν, να αναγνωρίζουν οι γονείς ότι το
παιδί φοβάται να δημιουργήσει σχέσεις εμπιστοσύνης, φοβάται να «πεινάσει», επειδή δεν αισθάνεται ακόμη ότι η καινούρια του μαμά θα είναι τώρα εκεί για πάντα.
Να παρουσιάσετε συνοπτικά (περίπου 80 λέξεις) το πότε και πώς οφείλει να γίνεται η ενημέρωση του παιδιού για την υιοθεσία του, καθώς και το ποια είναι τα οφέλη της ενημέρωσης αυτής, σύμφωνα με το Κείμενο 1.
Μονάδες 20
Β1. Να εξηγήσετε το περιεχόμενο της ακόλουθης περιόδου από το Κείμενο 2 σε 80 λέξεις: «Στόχος της υιοθεσίας είναι το συμφέρον του παιδιού και η προτεραιότητα των αναγκών του και να βρεθεί μια μόνιμη οικογένεια για ένα παιδί και όχι ένα παιδί για μια οικογένεια.»
Στο πλαίσιο του μακροπερίοδου αυτού λόγου κυριαρχεί η χρήση της υποτακτικής έγκλισης, καθώς μέσω αυτής εκφράζεται το ζητούμενο και, κατ’ επέκταση, οι προϋποθέσεις που χρειάζεται να πληρούνται από τη μεριά των θετών γονιών, προκειμένου να θεωρηθούν κατάλληλοι προς επιλογή.
Στην τέταρτη παράγραφο, γίνεται χρήση της άνω-κάτω τελείας, προκειμένου να δηλωθεί πως ό,τι ακολουθεί αποτελεί επεξήγηση της περιόδου που προηγείται (ενδιαφέρεται να μάθει την ιστορία του).
Ποια είναι η συναισθηματική κατάσταση της μητέρας στο Κείμενο 3; Πώς κρίνετε την αντίδρασή της στο αίτημα του γιου της; Να αξιοποιήσετε τρεις κατάλληλους κειμενικούς δείκτες στην απάντησή σας. (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15
Θεωρώ πως η αντίδραση της μητέρας είναι απολύτως δικαιολογημένη, διότι η μητρότητά της δεν βασίζεται στο αν γέννησε ή όχι το παιδί, αλλά στον χρόνο και στην αγάπη που αφιέρωσε στο παιδί μεγαλώνοντάς το. Το γεγονός, άλλωστε, πως ήταν εκείνη που το φρόντισε από τότε που εκείνο ήταν μόλις τριών μηνών θεμελιώνει αναμφισβήτητα τον μητρικό της ρόλο.
Σε ένα άρθρο για την τοπική εφημερίδα του Δήμου σας να παρουσιάσετε το πώς διασφαλίζεται η ορθή ανατροφή του υιοθετημένου παιδιού μέσω της επιλογής των θετών γονιών, καθώς και το πώς οφείλουν οι θετοί γονείς να προσεγγίσουν την ενημέρωση του παιδιού σχετικά με την υιοθεσία του. (350-400 λέξεις)
Μονάδες 30
Η ανάθεση της ανατροφής ενός παιδιού σε θετούς γονείς δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στην επιθυμία εκείνων να αποκτήσουν ένα παιδί, καθώς είναι πιθανό είτε να μην έχουν σωστά κίνητρα είτε οι ικανότητές τους να μην επαρκούν. Η επιδίωξη της υιοθεσίας οφείλει να πηγάζει από βαθιά και ουσιαστική αγάπη για τα παιδιά και όχι λόγω της ανάγκης εκπλήρωσης μιας κοινωνικά επιβεβλημένης υποχρέωσης. Ζητούμενο, άλλωστε, δεν είναι η ολοκλήρωση της οικογένειας ενός άτεκνου ζευγαριού, αλλά η εύρεση ατόμων ψυχικά και συναισθηματικά ώριμων, ώστε να μπορούν να καλύψουν τις ιδιαίτερες ανάγκες ενός παιδιού που έχει βιώσει την εγκατάλειψη και την απώλεια.
Υπ’ αυτό το πρίσμα, προκειμένου να κριθούν κατάλληλοι οι υποψήφιοι θετοί γονείς χρειάζεται να έχουν θεμελιώσει μια καλή μεταξύ τους σχέση και να είναι έτοιμοι να προσφέρουν ό,τι απαιτείται για την ανατροφή ενός παιδιού, χωρίς να προσμένουν κάποιο αντάλλαγμα. Απαιτείται, δηλαδή, πνεύμα ανιδιοτέλειας, ουσιαστικό πλαίσιο ηθικών αρχών, αλλά και ψυχική καλλιέργεια που θα καθιστά εφικτή την άνευ όρων αποδοχή του παιδιού. Το ποιόν του παιδιού και η εξέλιξη της υγείας ή της προσωπικότητάς του δεν μπορούν, άλλωστε, να προδιαγραφούν. Οι θετοί γονείς, επομένως, χρειάζεται να είναι διατεθειμένοι να το αγαπήσουν και να το στηρίξουν όποια και αν είναι τα προτερήματα ή τα μειονεκτήματά του.
Έτι περαιτέρω, οι θετοί γονείς οφείλουν να είναι σε θέση να διαχειριστούν την κρίσιμη για το παιδί πραγματικότητα πως είναι υιοθετημένο. Χρειάζεται, έτσι, με διάθεση ειλικρίνειας και χωρίς κωλύματα ανασφάλειας να αποκαλύψουν εγκαίρως στο παιδί την αλήθεια κατά τέτοιο τρόπο, ώστε εκείνο να αισθανθεί πως το αγαπούν και το αποδέχονται ακριβώς όπως θα συνέβαινε, αν το είχαν γεννήσει οι ίδιοι. Η ορθή διαχείριση της ενημέρωσης του παιδιού έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, διότι, αν γίνει με μεγάλη καθυστέρηση ή με τρόπο που δεν ταιριάζει στην ηλικία του, ενδέχεται να κλονίσει την εμπιστοσύνη του προς τους θετούς γονείς ή να του προκαλέσει ανησυχία για το κατά πόσο είναι επιθυμητό στην οικογένεια που βρίσκεται. Η σωστή και έγκαιρη ενημέρωση του παιδιού, αντιθέτως, θα του επιτρέψει να αποδεχτεί την αλήθεια αυτή ως μέρος της ξεχωριστής του ταυτότητας και, συνάμα, θα το βοηθήσει να αναγνωρίσει τη βαθιά αγάπη και αφοσίωση των θετών γονιών του.
Όπως γίνεται αντιληπτό, η υιοθεσία αποτελεί μια διαδικασία κατάλληλη μόνο για ζευγάρια ουσιαστικής ψυχικής ωριμότητας και πνευματικής καλλιέργειας. Οι θετοί γονείς, άλλωστε, θα κληθούν να διαχειριστούν όχι μόνο τις ούτως ή άλλως εξαιρετικά απαιτητικές ευθύνες των γονέων, αλλά και επιπλέον ευαίσθητα ζητήματα, όπως είναι η εξοικείωση του παιδιού με το γεγονός της υιοθεσίας του.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου