Design Turnpike
Έκθεση Λυκείου: Σχεδιαγράμματα εννοιών
- Θεωρία - Ασκήσεις
Σχεδιαγράμματα Εννοιών
Φάκελος Υλικού (Κριτήρια αξιολόγησης &
Στοιχεία Θεωρίας σύμφωνα με το νέο σύστημα)
Ενδεικτικές Εκφωνήσεις Ερωτημάτων Β΄ Θέματος
Κριτήριο: Ομιλία για την 47η επέτειο της αποκατάστασης της Δημοκρατίας
Διαγώνισμα Προσομοίωσης Πανελλαδικών Εξετάσεων
Κριτήριο: Το παρελθόν και ο σύγχρονος άνθρωπος
Κριτήριο: Ψηφιακός ανθρωπισμός
Κριτήριο: Η ανεργία ως φθοροποιός διαδικασία
Κριτήριο: Οικογένεια
Κριτήριο: Το κουτσομπολιό κάνει καλό, το λένε και οι ειδικοί
Κριτήριο: Παράδοση
Κριτήριο: Είναι η αέναη οικονομική ανάπτυξη εφικτή;
Κριτήριο: Εγκλήματα έμφυλου χαρακτήρα
Κριτήριο: Σχολικός εκφοβισμός
Ενδεικτικό Κριτήριο Αξιολόγησης [Ο μεγάλος χωρισμός]
Κριτήριο: Ελληνική γλώσσα: Η συμβολή της στον πολιτισμό
Κριτήριο: Καμία πατρίδα για την τρίτη ηλικία
Κριτήριο: Εθελοντισμός
Ενδεικτικό Κριτήριο [Τεχνητή νοημοσύνη, σχεδόν ανθρώπινη]
Κριτήριο αξιολόγησης [Παιδεία δύναμις θεραπευτική ψυχής]
Κριτήριο Αξιολόγησης [Αντιρατσιστική εκπαίδευση στο σχολείο]
Κριτήριο: Υγιή μωρά με «πειραγμένο» DNA;
Κριτήριο: Διχοτόμηση του Εγώ
Κριτήριο: Συμμετοχική Δημοκρατία
Κριτήριο αξιολόγησης: Τρομοκρατία (Ανακατεύοντας την τράπουλα)
Κριτήριο αξιολόγησης: Fake News
Κριτήριο: Εκπαίδευση για τη δημοκρατία [Φάκελος Εκπαιδευτικού]
Κριτήριο: Η ομορφιά επιστρέφει σε όποιον την κατέχει
Κριτήριο: Πολυπολιτισμικές κοινωνίες
Κριτήριο Αξιολόγησης: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος
«Είμαστε όλοι εντός του μέλλοντός μας» [Φάκελος Υλικού]
Κριτήριο: Διχοτόμηση του Εγώ
Κριτήριο: Συμμετοχική Δημοκρατία
Κριτήριο αξιολόγησης: Τρομοκρατία (Ανακατεύοντας την τράπουλα)
Κριτήριο αξιολόγησης: Fake News
Κριτήριο: Εκπαίδευση για τη δημοκρατία [Φάκελος Εκπαιδευτικού]
Κριτήριο: Η ομορφιά επιστρέφει σε όποιον την κατέχει
Κριτήριο: Πολυπολιτισμικές κοινωνίες
Κριτήριο Αξιολόγησης: Γιατί είναι σκόπιμη η εξερεύνηση του Διαστήματος
«Είμαστε όλοι εντός του μέλλοντός μας» [Φάκελος Υλικού]
Οδηγίες Διδασκαλίας & Αξιολόγησης: Έκθεσης, Περίληψης, Ερμηνευτικού σχολίου (2019-2020)
Ο τίτλος του μη λογοτεχνικού κειμένου
Θεωρία: Ονοματοποίηση
Θεωρία
[ενεργητικής ή παθητικής φωνής /
συγκεκριμένου ρηματικού τύπου (προσώπου/χρόνου/έγκλισης) / μακροπερίοδου ή μη
λόγου / παρατακτικού ή υποτακτικού λόγου / ρηματικών ή ονοματικών συνόλων /
αναφορικής ή ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας]
Συνοχή – Συνεκτικότητα – Σύνδεση προτάσεων
Η περίσταση επικοινωνίας
Γλωσσικές επιλογές / Εκφραστικά μέσα
Κειμενικά είδη
Ασκήσεις
Γλωσσικές Ασκήσεις Λυκείου
Τράπεζα Θεμάτων Β΄ Λυκείου
Τράπεζα Θεμάτων Α΄ Λυκείου
Πανελλήνιες
Εξεταστέα ύλη Νεοελληνικής Γλώσσας και
Λογοτεχνίας
Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία
Στο μάθημα «Νεοελληνική Γλώσσα και
Λογοτεχνία» στη Γ' τάξη Ημερησίου Γενικού Λυκείου και στη Γ' και Δ' τάξη
Εσπερινού Γενικού οι μαθητές και οι μαθήτριες αξιολογούνται σε ενιαία τρίωρη
εξέταση στην κατανόηση και παραγωγή λόγου.
Δίνονται στις μαθήτριες και τους
μαθητές δύο ή τρία μη διδαγμένα κείμενα, συνολικής έκτασης έως τρεις σελίδες,
ένα εκ των οποίων είναι λογοτεχνικό, σε ολοκληρωμένη ή αποσπασματική μορφή,
(ποίημα, διήγημα, μυθιστόρημα ή θεατρικό έργο)• τα υπόλοιπα κείμενα μπορεί να
είναι σε ολοκληρωμένη, ελαφρώς διασκευασμένη ή αποσπασματική μορφή:
δημοσιογραφικά άρθρα, συνεντεύξεις, κριτικές, δοκίμια, επιστημονικά κείμενα,
αφίσες με λεζάντα, πληροφοριακά κείμενα με εικόνες, σκίτσα, πίνακες ή
διαγράμματα κ.ά.), διαφορετικά μεταξύ τους ως προς το κειμενικό είδος, ώστε να
αποτιμάται η αναγνωστική ικανότητα των μαθητών και μαθητριών σε ποικιλία
κειμενικών ειδών. Τα κείμενα μπορούν να συνοδεύονται από σύντομο εισαγωγικό
σημείωμα χωρίς ερμηνευτικά σχόλια.
Για τα κείμενα αυτά τίθενται τέσσερα
συνολικά θέματα μέσω
των οποίων αποτιμάται η ικανότητα των μαθητών/ τριών να κατανοούν το
περιεχόμενο των κειμένων, να ερμηνεύουν και να αξιολογούν στάσεις, αξίες, ιδέες
κ.ά. βασιζόμενοι/ες σε στοιχεία των κειμένων, καθώς επίσης να παράγουν
ερμηνευτικό και κριτικό λόγο. Τα θέματα προτείνεται να είναι διαβαθμισμένης
δυσκολίας και να τίθενται περιορισμοί στην έκταση των απαντήσεων (όπου
χρειάζεται). Το νοηματικό περιεχόμενο των μη λογοτεχνικών κειμένων πρέπει να
είναι συναφές με κάποιον ή κάποιους από τους θεματικούς άξονες που
προσδιορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της
Νεοελληνικής Γλώσσας.
Τα κείμενα συνοδεύονται από τα εξής
θέματα:
Το πρώτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά
κείμενα και αφορά στη συνοπτική νοηματική απόδοση από τους μαθητές και τις
μαθήτριες μέρους ενός κειμένου ή τη συνοπτική απόδοση των απόψεων που
διατυπώνονται σε ένα κείμενο για κάποιο ζήτημα.
Το πρώτο θέμα βαθμολογείται με 15
μονάδες.
Το δεύτερο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά
κείμενα και αναλύεται σε τρία ερωτήματα, διαφορετικά μεταξύ τους, με δυνατότητα
κάποιο/κάποια από αυτά να είναι κλειστού τύπου και με ενδεχόμενη αιτιολόγηση
της απάντησης. Ένα από αυτά μπορεί να διαιρείται σε δύο υποερωτήματα.
Τα ερωτήματα σχετίζονται με:
α)
την αξιοποίηση του πλαισίου των κειμένων (κοινωνικού, ιστορικού, πολιτιστικού,
του χώρου και του χρόνου) με σκοπό την κατανόηση των λόγων και των ενεργειών
των υποκειμένων (ατομικών και συλλογικών) που ανα- φέρονται στα κείμενα, και
των σχέσεων μεταξύ τους,
β)
τον εντοπισμό και την ερμηνευτική προσέγγιση σκοπών, στάσεων, βασικών θέσεων
και προθέσεων του συντάκτη / συντακτών των κειμένων, καθώς και την τεκμηρίωση
της βασικής ιδέας του κειμένου,
γ)
την αξιολόγηση της συνάφειας ιδεών, επιχειρημάτων, τίτλων, υπότιτλων, εικόνων
κ.ά. με μια θέση, άποψη ή ζήτημα που θέτει το κείμενο και της αποδεικτικής τους
αξίας,
δ)
τον εντοπισμό και τη συσχέτιση συγκεκριμένων κειμενικών δεικτών που οργανώνουν
το κείμενο ως σημασιοδοτημένη κατασκευή -δηλαδή, οι μαθητές/τριες να εντοπίζουν
μέσα στο κείμενο δείκτες (π.χ. λεξιλόγιο, ρηματικά πρόσωπα, στίξη, εκφραστικά
μέσα, τρόπους σύνταξης, κ.ά.) και να αναγνωρίζουν τη λειτουργία τους στο
κείμενο,
ε)
την αναγνώριση και την ερμηνευτική προσέγγιση του τρόπου σύνδεσης και οργάνωσης
ιδεών, προτάσεων, παραγράφων ή διαφόρων σημειωτικών τρόπων σε ένα κείμενο, αφού
λάβουν οι μαθητές και οι μαθήτριες υπόψη το επικοινωνιακό πλαίσιο και τα
κοινωνικά συμφραζόμενα,
στ)
τη σύγκριση των μη λογοτεχνικών κειμένων ως προς τις θέσεις, τον τρόπο
πραγμάτευσης του θέματος, την πειστικότητα, την αποτελεσματική μετάδοση του
νοήματος κ.α.
Το δεύτερο θέμα βαθμολογείται με 40
μονάδες, που επιμερίζονται σε κάθε ερώτημα ανάλογα με τη βαρύτητα τους
(15+15+10). Τα υποερωτήματα, επίσης, βαθμολογούνται ανάλογα με τη βαρύτητά
τους.
Το τρίτο θέμα σχετίζεται με το λογοτεχνικό
κείμενο και αφορά στην παραγωγή ερμηνευτικού σχολίου, με το οποίο επιδιώκεται
οι μαθητές και οι μαθήτριες, αφενός να αναπτύσσουν κρίσιμα θέματα/ερωτήματα που
πραγματεύεται το λογοτεχνικό κείμενο, αξιοποιώντας συνδυαστικά κειμενικούς
δείκτες ή και στοιχεία συγκειμένου, αφετέρου να τοποθετούνται/ανταποκρίνονται
στα θέματα/ερωτήματα αυτά, τεκμηριώνοντας τις προσωπικές τους θέσεις. Η
προβλεπόμενη έκταση της απάντησης μπορεί να κυμαίνεται από 100 έως 200 λέξεις.
Το τρίτο θέμα βαθμολογείται με 15
μονάδες.
Στα παραπάνω θέματα χρειάζεται να είναι
σαφής και προσεκτική η διατύπωση των ερωτημάτων, ώστε να αποφεύγονται
επικαλύψεις στις απαντήσεις των μαθητριών και των μαθητών.
Το τέταρτο θέμα σχετίζεται με τα μη λογοτεχνικά
κείμενα και αφορά στη γραπτή παραγωγή κριτικού λόγου, 300 έως 400 λέξεις
(ανάλογα με τη βαρύτητα του θέματος), το οποίο ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένο
επικοινωνιακό πλαίσιο (σκοπό, πομπό, αποδέκτες, κειμενικό είδος) και ζητεί από
τους μαθητές/τριες την ανάπτυξη τεκμηριωμένης προσωπικής γνώμης, τη συμφωνία ή
τη διαφωνία τους με προβλήματα, θέσεις, στάσεις, στερεότυπα, προκαταλήψεις κ.ά.
που θέτει το κείμενο/θέτουν τα κείμενα αναφοράς.
Το τέταρτο θέμα βαθμολογείται με 30
μονάδες.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου